Lasten isä vaatii lähivanhemmuutta oikeudenkäynnillä uhaten

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja OonaB
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

OonaB

Vieras
Mieheni haki avioeroa ja on siitä alkaen vaatinut lasten lähivanhemmuutta itselleen. Jos en suostu, edessä on kuulemma oikeustaistelu. On palkannut itselleen asianajajan. Lapset ovat 6- ja 9-vuotiaat. Kotiäitinä olin 5 vuotta ja mies vuosia matkatyössä. Nyt mies on eläkkeellä ja itse käyn töissä. Mies väittää, että en voi huolehtia lapsista, koska en omista autoa ja käyn töissä. Työ on normaalia virka-aikatyötä, silloin tällöin töitä on myös alkuiltaisin. Asumme alle kilometrin päässä koulusta ja työpaikkani on koulun vieressä. MIehen tulot ovat yli 1000 euroa suuremmat kuin itselläni, mutta hän haluaa saada lapsilisät yksinhuoltajakorotuksineen itselleen, koska käyttäisin ne hänen mielestään väärin. Vetoaa myös siihen, että omistaa auton, joka maksaa. No autoahan näillä etäisyyksillä ei edes tarvita... Olen muuttamassa pois yhteisestä kodistamme, koska mies on siihenkin painostanut. MItä mieltä te muut olette tällaisesta ja onko jollain kokemusta vastaavasta? Kannaattako edes yrittää saada lähivanhemmuutta? Mies väittää, että hänen asianajajansa on sanonut hänen voittavan, jos oikeuteen mennään.

Uusi asunto on noin 300 metrin päässä nykyisestä, eli lyhyet ovat etäisyydet jatkossakin. Auton hankintaa olen miettinyt, mutta näillä tuloilla se on aika kallista, eikä tarvetta nyt ole. Bussipysäkille on matkaa muutama sata metri. Olen ehdottanut vuoroasumista viikko-viikko, ja toinen lapsi asuisi virallisesti minulla ja toinen miehellä, jolloin toinen maksaisi toisen lapsen ja toinen toisen kulut. Tämä ei kelpaa, vaan hänen pitää saada kaikki. Pelkään, että muuttaa toiselle paikkakunnalle lasten kanssa jos saa lähivanhemmuuden.

Tarkennukseksi vielä, että mies on noin kahden vuoden ajan katsonut salaa sähköpostejani (=murtautunut tililleni), ollut todella mustasukkainen sekä ollut väkivaltainen minulle ja toiselle lapsellemme. Minuun kohdistuneessa tapauksessa lapset näkivät kaiken. Uhkailee myös, että ei suostu omaisuuden erotteluun, jos en luovuta lähivanhemmuutta hänelle. Se vaikeuttaisi uuden asunnon hankintaa. Lähipiirissä tätä seuranneet ovat todella huolissaan tilanteesta. Mies on myös katkaisuut välit vanhempiini ja omaan isäänsä. Ulkomaankomennuksille hän ei enää lähtenyt, kun halusi erota. Aikaisemmat vuodet oli käytännössä noin puolet ajastaan muualla kuin kotona.

Aina valitetaan kun mies ei ota vastuuta lapsista eron tullessa. Nyt valitetaan kun haluaa ottaa täyden vastuun lapsista.
Tässä tapauksessa ehdotan vastuun tasapuolista jakamista entisen puolison kanssa siten, että molemmilla vanhemmilla on siihen samanlaiset taloudelliset mahdollisuudet. Lapsilisien vaatiminen itselle, kun tuloerot ovat huomattavat, kertoo enemmänkin taloudellisen hyödyn maksimoinnista ja vallanhimosta.

Mielipiteet jakaantunevat niin, että miesten mielestä lapset tulisi antaa isälle ja naisten mielestä äidille... Toivon todella, että asiasta päästäisiin sopuun. Olimme sovittelijan luona, jossa ehdotin lähivanhemmuuden jakamista. Siellä mies, samoi käräjäoikeuden tuomari ja paikalla ollut psykologi, pitivät ideaa hyvänä, mutta muutaman viikon päästä taas herran mielipide muuttui. Ny on jälleen uhkailu ja pelolla hallinta menossa...

Mielipiteet jakaantunevat niin, että miesten mielestä lapset tulisi antaa isälle ja naisten mielestä äidille... Toivon todella, että asiasta päästäisiin sopuun. Olimme sovittelijan luona, jossa ehdotin lähivanhemmuuden jakamista. Siellä mies, samoi käräjäoikeuden tuomari ja paikalla ollut psykologi, pitivät ideaa hyvänä, mutta muutaman viikon päästä taas herran mielipide muuttui. Ny on jälleen uhkailu ja pelolla hallinta menossa...

Mut jos eksälle ne rahat ovat oleelliset, ni entäs jos lapsilisät menisivät lasten tileille ja kumpikaan ei saisi niitä käyttää niin ongelma ois ratkaistu.

Se olisi varmaan ihan hyvä ehdotus, mutta olen itse aika pienituloinen, joten ihan tarpeeseen tulisi lapsilisä. Mies on vaan niin kateellinen, ettei halua, että saan mitään.

Mut jos mies laittaisi ne rahat säästöön lpsia varten niin oishan se parempi lasten taloudellista tulevaisuutta ajatellen.

Toki, ellei ole isänä turvallinen väkivaltaisuuden vuoksi niin niiltä osin sä voitat.

Tästä tarinasta OONAB (kiitos siitä ettei ole vierailija!) on kertonut sen toisen puolen. Toista emme ole kuulleet. Kokonaiskuvasta puuttuu kuitenkin oleellista tietoa.

Oonan mies teki paljon töitä ulkomaankomennuksilla ja vakoili Oonan sähköpostia. Sen jälkeen yhteenotto Oonan kanssa (tapahtuiko väkivaltaisuus silloin, löikö, läpsäisikö, tönikö?) ja halusi eroa. Kävikö siis niin, että miehen komennusten aikana Oona löysi uutta/tilapäistä seksiseuraa (inhimillistä tuossa tilanteessa) ja sähköposteista tämä selvisi miehelle, joka halusi eron? Jos tuo on taustalla, selittäisi se hetkelliseen voimankäyttöön menneen kiihtymyksen ja katkeruuden erotilanteessa.

Miten mies voi ensin olla töissä ulkomailla ja yhtäkkiä tilanteen muuttuessa eläkkeellä? Lasten iästä päätellen tuskin vanhuuseläkkeellä? Mies on ollut paljon Oonaa hyvätuloisempi, jos hänen eläkkeensä on 1000 € suurempi kuin Oonan palkka. Mies tuskin on kateellinen Oonalle. Katkera ja kostonhaluinen voi hyvinkin olla, eikä ilmeisesti luota siihen, että Oona käyttäisi lapsilisärahat lasten hyväksi.

Jos Oona vetoaa siihen, että lapsilisärahat ovat välttämättömiä, se tavallaan todistaa, että miehen mahdollisuus elättää lapsia on häntä parempi. Onko joku jo laskenut, miten elatusavut menisivät, jos lapset päätyvät a) isälle tai b) äidille?

Asianajajat ovat melkoisia luikeroita, mutta tuo lupaus "varmasta" voitosta antaa aiheen epäillä jotakin valttikorttia. Äidillä alkoholi-/huumeongelmia, pikavippikierre? Onko asianajaja tietoinen väkivaltatilanteesta?

Ja lopuksi se tärkein, mitä lapset haluavat silloin, kun äiti tai isä eivät ole kuulemassa? Ymmärtävätkö he, että jatkossa äidin kanssa heidän elintasonsa tippuu eikä esim. omiin huoneisiin ole välttämättä mahdollisuutta?

Mieheni on sotilaseläkkeellä. Mustasukkaisuuden syitä on varmasti monia, joista suurin on kyseiseen käytökseen altistava luonteenpiirre. Mustasukkaisuuteen ovat myös johtaneet googlen sijaintihistorian tutkiminen, josta mies on päätellyt, että olen käynyt naapuritaloissa (joissa asuu eläkeläispariskuntia). Kuten moni varmasti tietää, puhelin käyttää gps-verkon sijaan voimia wifi-verkkoja, mikäli niitä on saatavilla, jolloin puhelimen sijainti näyttää olevan näiden wifi-verkkojen alueella, kuten esimerkiksi naapuritaloissa ja paikoissa, joiden ohi on kuljettu. Epäilyksiä miehelleni ovat herättäneet myös pihavalojen sammuttaminen iltaisin, "ylimääräiset" astiat ja pihatuolien järjestyksen muuttuminen yms.

Suhteemme alussa miehellä oli muita naisia, ja raskaudestani kuulleessaan hän vaati aborttia.

Olen korkeasti koulutettu ja minulla on kunnan virka, johon kolutukseni soveltuu. Valitettavasti alallani palkat eivät vastaa koulutuksen vaatimuksia. Mieheni on suorittanut vain opistoasteen, muuta sotilasalalla työskennellessään hänen palkkansa on ollut korkea. Päihdeongelmia minulla ei ole koskaan ollut, pikavippilainoista puhumattakaan.
Miehen asianajaja tuskin on tietoinen väkivallan käytöstä.

Lasten mielestä molemmat vanhemmat ovat yhtä tärkeitä, ja he haluavat viettää aikaa molempien kanssa. Menneisyydestämme johtuen olen ollut aikaisempina vuosina pääasiallisessa vastuussa lapsista miehen pitkistä poissaoloista johtuen. Siirtyminen isän luoke on siis lasten kannalta suurempi muutos kuin jääminen asumaan minun kanssani. Toki, kun kyseessä olisi viikkko-viikko vuoroasuminen, lapset saisivat olla yhtä paljon molempine vanhempiensa kanssa. Ehdotukseni lasten lähivanhemmuuden jakamisesta tasan (toinen lapsilisä toiselle, toinen toiselle) tukisi mielestäni tätä erinomaisesti.

Yhteistyössä