Lapsillani on "väärä isä"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itsesyytös
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

itsesyytös

Vieras
Minulla on 4- ja 1-vuotiaat lapset. Olen tässä lasten olemassaolon aikana huomannut että miehestä ei ole isäksi kuin ehkä 5% siitä ajasta mitä hänen pitäisi...
En kadu lapsiani, he ovat aivan ihania. Esikoisen aikaan toki oli jo viitteitä isän vanhemmaksi kelpaamattomuudesta mutta halusin ehdottomasti toisen lapsen (kuten tietenkin siinä vaiheessa isäkin, toinen lapsi on ihan suunniteltu ja vuoden yrityksen aikaansaannos) koska itse olen ainoa lapsi ja siitä mielestäni aina kärsinyt, isäkin ainut lapsi niin lapsillamme ei ole edes serkkuja.

Ongelman ydin on nyt se, että mies on erittäin kypsymätön ja itsekäs eikä osaa asettaa lapsia itsensä etusijalle juuri koskaan. Hän voi kyllä olla tietyin tavoin tarkka ja suoda lapsille jotain, mutta hän itse on kuitenkin aina etusijalla hänen omassa toiminnassaan (tyypillinen ainoa lapsi-syndrooma?).
Mies on kuitenkin ihan "kypsässä iässä", karvan verran yli 40 joten olen vaan tajunnut että eihän vanhaa koiraa enää voi opettaa istumaan - mies ei tuosta varmaan enää pysty kypsymään.

Minä olen pääasiassa vastuussa lapsistamme. Hoidan kaiken - tarhaan viemiset ja haut, koska miehellä pidempi työmatka. Hoidan ruoka- ja vaateostokset, ruoanlaitot, pyykit, pukemiset, vaipanvaihdot. Oikeastaan kaiken arkityön mikä liittyy lapsiin.
Mies on isä ihan omilla ehdoillaan, hän siis syö "kermat kakulta" - touhuaa lasten kanssa tasan silloin kun hänelle sopii ja häntä miellyttää. Minä sitten kaiken muun.

Ei tuossa vielä mitään, itsehän olen tähän "suostunut" - tosin en vapaaehtoisesti, mutta vähän pakon sanelemana. En nimittäin pysty luottamaan mieheen lastensa kanssa niin paljon että kykenisin asettamaan lapset täysin "hänen armoille". Mies on luonteeltaan äkkipikainen ja kasvattajana hyvin ehdoton ja jyrkkä, suorastaan epäreilu. Tiedän ettei hän koskaan turvautuisi fyysiseen väkivaltaan, mutta henkinen taas on toistuvasti läsnä. Tänään aamulla vanhempi tyttö sanoi pelkäävänsä isäänsä, kun isä sai jonkun raivarin ja käyttäytyi todella (etenkin lapsen näkökulmasta) pelottavasti ja arvaamattomasti - aggressiivisesti. Mm. kaatoi tuolin ja huusi lapselle, koska suuttui asiasta jonka MINÄ sanoin. Kohdisti siis kiukkunsa lapseen eikä minuun - tarkoitusperänä hänellä selvästi kiukuta minulle LAPSEN KAUTTA, eli oman lapsensa kustannuksella!

En tiedä mitä tehdä. Jotain on tehtävä, se on selvä. Vastaavan kaltaisia tapauksia on useita, mies toistaa sellaisia kaavoja ja käyttäytymismalleja joita en todellakaan toivo lasteni oppivan. Rohmuaa esim. ruokapöydässä ensin itselleen ruokaa (ihan kuin olisi joskus jäänyt ilman?), sitten minä laitan lapsille ja autan heitä syömään, jonka jälkeen syön itse. Harvoin mies tarjoutuu auttamaan lasta (ainoastaan lapsen pyytäessä), eikä todellakaan laita lapselle syötävää lautaselle vaan HÄN ITSE ensin... Syö periaatteessa omilta lapsilta ruoan alta, eli jos ruoka uhkaa loppua niin hän laittaa 4v tytölle vain vähäsen jos tämä pyytää lisää, sitten vetää itse äkkiä loput ettei vaan tyttö ehtisi pyytää enempää...
Itse ainakin varmistan ensin että lapset saavat riittävästi, sen jälkeen syön itse jos ruokaa vielä jää. Asetan siis aina tällaisissa asioissa lapset itseni edelle, kun taas isänsä varmaan pelastaisi ensin itsensä lasten edellä, jos vaikka nälänhätä iskisi... sellainen tunne mulla on ja se ei todellakaan ole mikään kiva tunne... luottamus siis puuttuu täysin. Ja todennäköisesti lapsilla myös sama tunne?

Tämän myötä ne lämpimät tunteet jotka joskus on ollut lasten isää kohtaan, ovat hiipuneet, pikku hiljaa kadonneet... välillä hyvän jakson jälkeen saattaneet hiukan elpyä, sammuakseen kokonaan kun on tullut lisää tätä samaa... En vaan jaksa pitää ihmisestä joka on niin häikäilemättömän itsekäs että pistää aina joka asiassa itsensä etusijalle eikä juuri koskaan omaa minkäänlaista empatiaa toisia kohtaan.
Yhdessä olemme olleet reilut 7v.

Olen todella monta kertaa yrittänyt keskustella asioista miehen kanssa mutta hän ei keskustele - lämpimämmän vastakaiun keskusteluun saisi tiiliseinältä.
Hän vaikenee kuin muuri ja asettuu aina puolustuskannalle, vaikka kuinka rauhallisesti ja rakentavasti yrittäisi asian esittää.

Tuota...näin lyhyesti,itse istuttaisin miehen samantein penkkiin ja pitäisin kunnon rakentavan keskustelun aiheesta ja jos ei asiat menisi perille niin eroaisin. Kuullostaa tylyltä mutta ei tuollaisen ihmisen kanssa ole hyvä olla,ei sinun eikä varsinkaan lapsien. Lasten ei todellakaan kuulu pelätä vanhempiaan.

Mun mies ja lasten isä on kans ainut lapsi ja tuo ruokahomma on tuttua. Ei kaikilta osin, mut tuo et syö itse ensin jos ja kun on nälkäinen. Kai se yksin lapsia hoitaessaan antaa niille ensin :)

Mies yksin lasten kanssa ruokkii ne vain jos olen ohjeistanut mitä ruokitaan ja miten - oma-aloitteisesti ei kykene mihinkään. Pelkään todella lasteni puolesta miten käy jos mulle tapahtuisi jotain??!

Niin... siis jos ei lapsia ja juuri ostettua omaa yhteistä taloa olisi niin eroaisin varmaan heti.
Nyt on niin vaikea olo, siis kaiken olemme yhdessä "rakentaneet" mutta kun ei vaan toimi...
Meillä on hyvä koti lapsille, mahtava sijainti, tilaa leikkiä ja olla, harrastaa, lapsille paras mahdollinen kasvuympäristö muuten. Talo ja tontti/tila on unelmieni täyttymys josta olen aina vain haaveillut - olen tästä todella onnellinen.
Jos nyt eroaisin niin pitäisi tehdä "klassiset" - uusi talo myyntiin, muuttaa pikkuasuntoon kaupunkiin, luopua todella paljosta. Mutta toisaalta ei olisi tätä jatkuvaa harmitusta, pahaa oloa ja lapsillakin olisi (toivottavasti?) turvallisempi olo..?

[QUOTE="minskumansku";24795552]Pahus, kun en ehdi vastaamaan... Enkä lukemaan kunnolla, mutta kuulostaa ihan samalta kuin meillä. Vastaan myöhemmin, kersat on nyt niin kimpussa. =([/QUOTE]

Jään odottamaan vastaustasi.
Halit lapsillesi! :)

Ystävälläni on samanlainen tapaus kotona. Diagnoosina ko. miehellä on: narsisti.

Meillä ei onneksi ihan tuollaista ole,mutta aikaisemmin minä tein aika paljon ja mies ei juurikaan mitään. Sain tarpeekseni ja lähdin ystävieni 10 päiväksi rapakon taakse. Kyllä oppi mies siinä ajassa kodin hoitoa & lasten hoitoakin. Teki oikein hyvää hänelle huomata millaista sirkusta pyöritän joka arkipäivä. (Tosin sivuhuomautuksena tähän että mieheni otti viikon loman :))) jotta pystyi pyörittämään huushollia pois ollessani. Minähän teen sitä jokapäivä työni lisäksi että ihan "täydellistä" kuvaa ei hän asiasta saanut. Mutta kyllä reissun jälkeen on oma-aloitteellisuutta löytynyt huomattavasti enemmän ja asioita tapahtuu sanomattakin.

Sinuna ottaisin eron jos homma ei mene jakeluun.

[QUOTE="minskumansku";24795565]Helppo sun on sanoa...[/QUOTE]

Mitäs jos ko. kommentoija on ollutkin moisessa tilanteessa?

Ja kyllä, helppo se on joidenkin sanoa että suojelisi lastaan keinoilla millä hyvänsä. Toiset sitten ilmeisesti eivät halua niitä suojella.

ap, en tarkoita pahalla, mutta rikot itsesi sekä lapsesi miehen kanssa. Jos puhe ei ole auttanut eikä auta, niin lähde.

Kuullostaa hyvin tutulta mitä minulla oli elämäni exäni kanssa kun yhden lapsen menin erehdyksissä hänelle tekemään.
Ex oli myös ainut lapsi, mutta ennen en huomannut miehessä mitään "vikaa" kunnes aloin varttumaan lasta.
Huomasin jo miehen oudon käytöksen neuvolassa jossa joskus oli mukana, mies suuttui ihan siis mökötti jos neukkutäti ei häneltä kiinnostunut kyselemään vointia tai muuta vastaavaa,saattoi jopa sanoa että miksi minulta aina kysellään vointia ja eikö hän enään ole tärkeä.
Kun lapsi syntyi tilanne tuli tosi pahaksi.
Jos meille tuli vieraita katsomaan vauvaa mies saattoi tokaista että samanlainenhan se on kun muutkin ja alkoi kehumaan joko uusimmilla levyostos hankinnoillaan tai harrastuksillaa.
Tilanne oli jopa välillä kaaottinen kun lapsi vaati huomiota ja luonnollisesti minua (imetin)
niin mies kielsi imettämisen etten ole liikaa kiinne lapsessa,
pystytään antamaan miehen äidille lapsi hoitoon oli miehen toteamus.
Kun lopetin imettämisen niin alkoi vaatimuksia tulla lisää.
Jos joku elokuva tuli telkkarista ja me katsoimme sitä niin että vauva oli nukkumassa niin toivoa sopi että lapsi nukkuisi koko elokuvan ajan.
Jos kuitenkin jouduin poistumaan kesken leffan mies huusi usein perääni että paussille en leffaa laita (jos katsottiin vaikka videolta)
Sanoi jopa usein että anna huutaa nyt kasotaan elokuvaa,
pakkoko sitä aina on hoitaa anna sen jo olla.
Yritin puhua miehelle ja yritti neuvolan tätikin puhua miehelle että nyt on selkeää mustasukkaisuutta miehellä omaa lastaan kohtaan vaan mies osasi senkin kääntää voitoksi ja syy olikin minussa kun en nyt huomioinut miestä ja aina hoidin vauvaa.
Suostuin sitten lopulta painostuksen alla siihen kun neuvolantätikin uskoi miestä että olen liikaa lapsessa kiinne joten annetaan vauva anoppilaan hoitoon, anoppihan halusi lapsen heti hoitoon ja toivoi että lapsi muuttaisi hänelle jotta me voisimme elää nuoruutta toki tapaamassa voisimme käydä.
Suostuin nyt antamaan anoppilaan lapsen vain joka viikonlopuksi ja siitäkin sain niin anopilta kuin mieheltä kuulla että enkö tajua kuinka minä tunnun olevan kiinni lapsessa.
Mies myös meni omiin harrasteisiin milloin halusi, '
asiastahan ei minulle voinut edes ovella sanoa.
Samoin kun oli rahatilanne silloin tiukka ja sossun tuella olimme jos rahaa oli sen verran että sillä ostaa tupakka askin tai vauvalle vaippoja niin tärkeys oli miehen tupakka koska täytyyhän tupakkaa olla.
Vauvallehan voi vaikka no keksi itse omapa on ongelmasi oli usein vastaus tuohon mieheltä.
Muutenkin vauvan tulon jälkeen mies ei osannut jakaa,
hän ei kestänyt sitä että lapsi oli se ensimmäinen jota piti nyt ajatella vaan hänen mielestään lapsi tulee aina viimeisenä.
Tilanne kärjistyi miehen tempauksilla niin pahaksi että jopa itse kun sossuun yhteyttä otin, '
sieltä sanottiin suoraan että nyt on pakko meidän joko erota tai lapsi otetaan huostaan.
(tilanteessa siis paljon muutakin mitä en nyt jaksa kertoa)
Miehen kommentti tuohonkin,
mehän ei erota, viekää lapsi saahan niitä uusia.
(Sossuun otin yhteyttä jotta olisimme koettaneet saada mieheni hoitoon mutta ei sitten saatu.)
Ei varmaan tarvi sanoa kumman silloin valitsin ;)
Onneksi ei ole tapaamisia halunnut ja nythän tuo vauva on jo iso.

Sen opin että enään en seurustele ja ole parisuhteessa ihmisen kanssa joka on perheensä ainut lapsi.
Myös ystäväni joka on perheen ainoa lapsen kanssa parisuhteessa itkee harva päivä minun olkaani vasten kuinka on hankalaa ja vaikeaa kun miehensä ei osaa jakaa.
Toisaalta voisi sanoa että miettikää jos ette hanki kuin yhden lapsen että miten ne mussukat kasvatatte, oppiiko saamaan kaiken jakamattoman huomion ja olemaan aina minä minä minä.

Yhteistyössä