Työaika tulisi lyhentää 6 tuntiin päivässä jotta kaikille ihmisille riittäisi töitä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Varmasti moni haluaa opiskelle, vaan kenellä riittää siihen rahkeita? Jos lääkärin koulutukseen pääsevien määrä aletaan nostaa, tarkoittaa se samalla sitä, että huonommalla menestyksellä pääsee läpi, joka ei siis tarkoita enemmän hyviä lääkäreitä, vaan enemmän lääkäreitä huonommalla menestyksellä.

Totuus on se, että Marin kalastelee suosiota tällä 6 tunnin työpäivällä.
Sinun logiikalla lääkäreiden määrää pitää vähentää, jotta saamme parempia lääkäreitä.

Marin on suurin populisti.
 
Sinun logiikalla lääkäreiden määrää pitää vähentää, jotta saamme parempia lääkäreitä.

Marin on suurin populisti.

Itseasiassa sinun logiikkasi ontuu pahemman kerran. Tietty määrä väestöstä yltää tiettyihin suorituksiin. Ei älykkäitä ihmisiä synny koulutuspaikkojen määrää nostamalla. Mikäli koulutuspaikkojen määrää nostetaan, se tarkoittaa sitä, että sinne pääsee pienemmillä meriiteillä.
 
Varmasti moni haluaa opiskelle, vaan kenellä riittää siihen rahkeita? Jos lääkärin koulutukseen pääsevien määrä aletaan nostaa, tarkoittaa se samalla sitä, että huonommalla menestyksellä pääsee läpi, joka ei siis tarkoita enemmän hyviä lääkäreitä, vaan enemmän lääkäreitä huonommalla menestyksellä. Näissä ammateissa ratkaisee myös sopivuus alalle.

Varsinkin lääkäriksi on niin järjettömän vaikea päästä, että valtavasti sopiviakin ihmisiä jää rannalle ruikuttamaan. Tästä kertoo paljon se, että pääsykokeessa testataan sen tason matemaattisia valmiuksia joilla ei itse työssä ole käyttöä sekä edellytetään pääsykoekirjan oppimista ulkoa lause lauseelta, ihan vaan, jotta saataisiin karsittua hakijoita.
 
Varsinkin lääkäriksi on niin järjettömän vaikea päästä, että valtavasti sopiviakin ihmisiä jää rannalle ruikuttamaan. Tästä kertoo paljon se, että pääsykokeessa testataan sen tason matemaattisia valmiuksia joilla ei itse työssä ole käyttöä sekä edellytetään pääsykoekirjan oppimista ulkoa lause lauseelta, ihan vaan, jotta saataisiin karsittua hakijoita.

Lääkärin työ on pitkälti asioiden muistamista, yksityiskohtien ymmärtämistä, kokonaisuuksien muodostamista ja logikkaa. Matemaattiset taidot kertovat kyvystä luovuuteen ja logiikkaan. Lääkärin ammattiin opiskelu vaatii älyn lisäksi sitoutumista ja järjetöntä määrää työtä. Pääsykokeet nimenomaan varmistavat, että nämä henkilöt ovat kyvykkäitä suorittamaan opiskelut loppuun.
 
  • Tykkää
Reactions: m1es
Lääkärin työ on pitkälti asioiden muistamista, yksityiskohtien ymmärtämistä, kokonaisuuksien muodostamista ja logikkaa. Matemaattiset taidot kertovat kyvystä luovuuteen ja logiikkaan. Lääkärin ammattiin opiskelu vaatii älyn lisäksi sitoutumista ja järjetöntä määrää työtä. Pääsykokeet nimenomaan varmistavat, että nämä henkilöt ovat kyvykkäitä suorittamaan opiskelut loppuun.
Suomessa on vaikeampi päästä opiskelemaan lääkäriksi kuin useimmissa muissa EU-maissa. Tuskin tämä kertoo siitä, että muualla olisi huonot lääkärit. Vaan enemmänkin siitä, että Suomessa on liian vähän lääkäreiden opiskelupaikkoja ja siksi opiskelemaan pyrkiviä joudutaan karsimaan kovemmin.

Mikään yli-ihminen lääkärin ei tarvitse työssään olla, vaikka suomalainen pääsykoejärjestelmä antaakin monille ihmisille lääkäreistä sellaisen kuvan.
 
Suomessa on vaikeampi päästä opiskelemaan lääkäriksi kuin useimmissa muissa EU-maissa. Tuskin tämä kertoo siitä, että muualla olisi huonot lääkärit. Vaan enemmänkin siitä, että Suomessa on liian vähän lääkäreiden opiskelupaikkoja ja siksi opiskelemaan pyrkiviä joudutaan karsimaan kovemmin.

Mikään yli-ihminen lääkärin ei tarvitse työssään olla, vaikka suomalainen pääsykoejärjestelmä antaakin monille ihmisille lääkäreistä sellaisen kuvan.


Sanotaan näin, että itse en haluaisi tinkiä lääkäreiden, sairaanhoitajien, palomiesten, poliisien tai insinöörien pätevyydestä piiruakaan, eikä mielestäni pääsykoevaatimuksia ole syytä laskea vähääkään.
 
Marinin kuuden tunnin työpäivä ei oo ennää mittään!

TALOUSSANOMAT
Lapin matkailun suuryhtiö aloittaa mittavat yt-neuvottelut – vaikutuksia 2 000 työntekijään
Mahdollinen vähennystarve selviää talvikauden tilannekuvan tarkentuessa.



Lapland Hotels Sky Ounasvaara Rovaniemellä on yksi Lapland Hotels-ketjun hotelleista.Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva
STT

11:53

Lapin matkailun suuryhtiö North European Invest aloittaa omistamissaan matkailuyhtiöissä koko henkilökuntaa koskevat yt-neuvottelut. Yhtiöistä tunnetuimpia ovat Lapland Hotels ja Lapland Safaris.


Yt-neuvottelujen tulokset vaikuttavat yhteensä noin 2 000 työntekijään. North European Investin yhtiöissä on yhteensä 342 työntekijää, minkä lisäksi neuvottelujen tulokset vaikuttavat noin 1 400:aan normaalisti palkattavaan matkailualan kausityöntekijään ja noin 300:aan autotestauksen kausityöntekijään.


Tarvittavien toimenpiteiden laajuus selviää yhtiön mukaan yt-menettelyn myötä sekä tulevan talvikauden tilannekuvan tarkentuessa lähiviikkojen aikana. Lomautusten ja irtisanomisten ohella mahdollisia toimenpidevaihtoehtoja ovat yhtiön mukaan toimenkuvamuutokset ja osa-aikaistamiset.


Yt-neuvottelujen taustalla on koronapandemia, joka North European Investin mukaan tulee merkittävästi vähentämään kansainvälistä matkustamista tulevana talvikautena.

– Konsernimme liikevaihdosta noin 75 prosenttia pohjautuu kansainvälisiin asiakkaisiin. Tässä tilanteessa joudumme erittäin pahoilla mielin käynnistämään yt-menettelyn reagoidaksemme heikkenevään tilanteeseen, North European Investin hallituksen puheenjohtaja Pekka Soini sanoo yhtiön tiedotteessa.
 
Sanotaan näin, että itse en haluaisi tinkiä lääkäreiden, sairaanhoitajien, palomiesten, poliisien tai insinöörien pätevyydestä piiruakaan, eikä mielestäni pääsykoevaatimuksia ole syytä laskea vähääkään.
Sittenhän suomenruotsalaisten ja naisten pääsykoevaatimukset pitää nostaa suomalaisten ja miesten tasolle, jos ei haluta tinkiä pätevyydestä piiruakaan. Miltäs kuulostaa?
 
Sittenhän suomenruotsalaisten ja naisten pääsykoevaatimukset pitää nostaa suomalaisten ja miesten tasolle, jos ei haluta tinkiä pätevyydestä piiruakaan. Miltäs kuulostaa?
No näinhän se pitäisi olla. Ei saisi olla sukupuolista luokittelua. Sen sijaan eri tehtäviin voisi asettaa eri vaatimustasot.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Sittenhän suomenruotsalaisten ja naisten pääsykoevaatimukset pitää nostaa suomalaisten ja miesten tasolle, jos ei haluta tinkiä pätevyydestä piiruakaan. Miltäs kuulostaa?

Kyllä. Olen täysin samaa mieltä. Naiskiintiöt ovat pääosin jo suomessa historiaa. Enkä todellakaan kannata sitä, että palomiesten fyysisiä testejä pitäisi helpottaa naisia varten. Suomessa naiset eivät tarvitse kiintiöitä, vaan pärjäävät ihan omillaan. Tytöt alkaa jo jyräämään oikein hinosti matemaattisilla/luonnontieteiden alalla.

Myöskään kansallisuus tai etninen tausta ei voi olla kiintiön perusta. Mehän olemme kaikki saman arvoisia ja opiskelupaikkoja pitäisi jakaa pätevyyden, ei ihonvärin, iän tai sukupuolen perusteella. Sama pitäisi koskea työpaikkoja.

Suomenruotsalaisille ei kai varsinaisesti ole kiintiöitä opiskelupaikoissa, mutta heille on oma yliopisto, jonne pääsee lukemaan huomattavasti helpommin kuin useisiin muihin yliopistoihin. Sinällään en koe sitä epäreiluna, koska minkäänlaista vaatimusta suomenruotsalaisuudesta ei ole. Kuka tahansa voi hakea opiskelemaan sinne. Siellä vaan on keskimäärin vähän heikkolahjaisempaa väkeä. Yliopistoilla on eroja.
 
  • Tykkää
Reactions: m1es

Yhteistyössä