Kiitos @Tiukuna linkistä raudanpuute artikkelista. Oli kattava ja opin paljon.Joo mäkin oon ymmärtänyt ettei se este ole, mut voi joillakin vaikuttaa. Tää on näitä et raskautumiseen vaikuttaa niin monet asiat! Ja joku mikä toimii yhdelle ei välttämättä oo toiselle se avain. Esimerkiksi oon lukenut et joku kun on aloittanut Glee Royalin on raskautunut heti ja toinen taas heti greippimehulla ja kolmas myo-inositolilla. Uskon et rauta on joillain se avain!
Mä nyt lähinnä tykkään kertoa matalan ferritiinin mahdollisista vaikutuksista ja rajoista siksi koska siitä etenkin julkisella tiedetään niin vähän ja itse saan voimakkaita oireita jo ferritiini 50 alaspäin. Tää on niin pahasti alidiagnosoitu ongelma et en halua et niin moni joutuisi siitä kärsimään.
Tästä mikä on hyvä ferritiini arvo on lääkärillä paljon mielipiteitä ja julkisella ne esimerkiksi sanoo monesti (ainakin on mulle sanottu) et ferritiinillä ei oo mitään merkitystä. Mulla esimerkiksi matalan ferritiiniin pahimpia oireita on väsymys, keskittymisongelmat ja nopea ilman syytä tapahtuva painonnousu ja tätä raudanpuutetta ei osattu julkisella diagnosoida.
En väitä et jokaisella tarvii olla ferritiini vaikka sata että voi raskautua, mut joillekin se voi olla tarpeellista. Itse olen käynyt hematologi Wideniuksella raudanpuutteen vuoksi ja hän puhuu ferritiini rajana yleisesti 50 arvosta ja mielellään saa naisella olla 100. https://www.foibos.fi/338-2/ Hän kirjoittaa aiheesta aika hyvin täällä. Luulen et tuol yksityisellä klinikalla jossa oon nyt hedelmöityshoidoissa halutaan pitää siksi ferritiiniä sit melko korkealla et on varmasti suljettu pois mahdolliset matalan ferritiiniin aiheuttamat "ongelmat". Vähän niinkuin mullakin kun ei oo mitään todettua ongelmaa niin heti kahden tärppäämättömän kierron jälkeen kaiken maailman lääkkeet käyttöön, et lisätään edes prosentilla -kahdella todennäköisyyttä