Toiveissa vauva 2021

Joo mäkin oon ymmärtänyt ettei se este ole, mut voi joillakin vaikuttaa. Tää on näitä et raskautumiseen vaikuttaa niin monet asiat! Ja joku mikä toimii yhdelle ei välttämättä oo toiselle se avain. Esimerkiksi oon lukenut et joku kun on aloittanut Glee Royalin on raskautunut heti ja toinen taas heti greippimehulla ja kolmas myo-inositolilla. Uskon et rauta on joillain se avain! :)

Mä nyt lähinnä tykkään kertoa matalan ferritiinin mahdollisista vaikutuksista ja rajoista siksi koska siitä etenkin julkisella tiedetään niin vähän ja itse saan voimakkaita oireita jo ferritiini 50 alaspäin. Tää on niin pahasti alidiagnosoitu ongelma et en halua et niin moni joutuisi siitä kärsimään.

Tästä mikä on hyvä ferritiini arvo on lääkärillä paljon mielipiteitä ja julkisella ne esimerkiksi sanoo monesti (ainakin on mulle sanottu) et ferritiinillä ei oo mitään merkitystä. Mulla esimerkiksi matalan ferritiiniin pahimpia oireita on väsymys, keskittymisongelmat ja nopea ilman syytä tapahtuva painonnousu ja tätä raudanpuutetta ei osattu julkisella diagnosoida.

En väitä et jokaisella tarvii olla ferritiini vaikka sata että voi raskautua, mut joillekin se voi olla tarpeellista. Itse olen käynyt hematologi Wideniuksella raudanpuutteen vuoksi ja hän puhuu ferritiini rajana yleisesti 50 arvosta ja mielellään saa naisella olla 100. https://www.foibos.fi/338-2/ Hän kirjoittaa aiheesta aika hyvin täällä. Luulen et tuol yksityisellä klinikalla jossa oon nyt hedelmöityshoidoissa halutaan pitää siksi ferritiiniä sit melko korkealla et on varmasti suljettu pois mahdolliset matalan ferritiiniin aiheuttamat "ongelmat". Vähän niinkuin mullakin kun ei oo mitään todettua ongelmaa niin heti kahden tärppäämättömän kierron jälkeen kaiken maailman lääkkeet käyttöön, et lisätään edes prosentilla -kahdella todennäköisyyttä
Kiitos @Tiukuna linkistä raudanpuute artikkelista. Oli kattava ja opin paljon.
 
  • Tykkää
Reactions: minttuni
Mä unohdin tehdä ovistestin aamulla. Kertokoon tämä siitä, etten stressaa (enpä). No, vasta myöhemmin päivällähän sitä lh:ta olisikin enemmän pissassa, täytyy nyt koittaa pidätellä ja tehdä testi myöhemmin.
Ovisoireita on jo, eilen testi oli vielä blancompi kuin koskaan. No, ei haittaisi, vaikka pari päivää venyisi verraten edellisiin kiertoihin. Varasin meille parin viikon päähän kylpyläviikonlopun eikä haittaisi, jos mahdolliset menkat ei silloin vielä olisi alkaneet.
 
  • Tykkää
Reactions: minttuni
Apuaaa! Täällä alkoikin jo menkat, flon mukaan vasta sunnuntaina mutta parin päivän heitot normaalia.

Nythän tää tarkottaa meidän kohdalla soittoa klinikalle (koitin jo ja jätin soittopyynnön), varataan n kp 12 väliultra ja tikuttelen ovista, kunhan ovis pamahtaa niin soittoa klinikalle ja oviksesta oliko 5 vai 6 päivää, niin pakastealkion siirto.
Mikäli ovis sattuu oikealle päivälle, oli kaks päivää mitkä ei käy,milloin siirto menis sit seuraavaan kiertoon. Toiseks jos vaan sulatuksesta selviää, meillä on kaks blastoa pakkasessa. Apua kun jännittää!
Hyppäänkö listoille vai huutelenko taustalta? :D
 
Apuaaa! Täällä alkoikin jo menkat, flon mukaan vasta sunnuntaina mutta parin päivän heitot normaalia.

Nythän tää tarkottaa meidän kohdalla soittoa klinikalle (koitin jo ja jätin soittopyynnön), varataan n kp 12 väliultra ja tikuttelen ovista, kunhan ovis pamahtaa niin soittoa klinikalle ja oviksesta oliko 5 vai 6 päivää, niin pakastealkion siirto.
Mikäli ovis sattuu oikealle päivälle, oli kaks päivää mitkä ei käy,milloin siirto menis sit seuraavaan kiertoon. Toiseks jos vaan sulatuksesta selviää, meillä on kaks blastoa pakkasessa. Apua kun jännittää!
Hyppäänkö listoille vai huutelenko taustalta? :D
Listoille! ;)
 
  • Tykkää
Reactions: IinesAnkka82
Ehkä tämä olisi juuri sellainen tilanne, että tutkimuksiin pääsee nopeammin. Kun on miehellä sairaus, joka vaatii lääkityksen, joka taas vaikuttaa hedelmällisyyteen. Kannattaa ehdottomasti soittaa ja kysyä asiasta. Tsemppiä!
Miehen kanssa sovittiin että ens kierron alusta sit soitto neuvolaan/tk:hon ja jos antaa odotuttaa aikaa yms niin sit jotain alustavia tutkimuksia yksityiselle tekeen. Mm. Labroja, siemennesteanalyysiä ja ultraa :) Olis ne sit näyttää heti kun julkiselle pääsee.. tai sit vois sen pohjalta koittaa saada aikaistettua julkista palvelua..
 
vierailija
Hei, onko kellään kokemusta kuinka helposti otetaan hoitoihin jos ei oo vuoden yritystä takasin. Nyt sit se miehen perussairauden lääkitys laitettiin tauolle sinne saakka että tärppää eikä sitä viittis pitkittää ehdointahdoin. Mietin vaan että joko sitä uskaltais ens kierron alussa soittaa neuvolaan/tk:hon asiasta. Sillon olis täynnä 6kk..

Sori jostain syystä en oo puhelimella saanu moneen päivään hymiöitä toimiin enkä värejä yms..

Moikka! Yksityisellehän pääsee tutkimuksiin heti ja mahdolliset hoidot voi myös aloittaa jos syy lapsettomuuteen löytyy. Me aloitettiin silloin käynnistä heti seuraava kierto icsi.
Mutta, yksityinen voi myös laittaa lähetteen julkiselle, niin meillä tehtiin kun ei oikein rahatilanne antanu ykstyisellä periks aloittaa 3. Icsiä.

Meillä ainakin yksityiselle pääsee siemenneste analyysiin ilman lähetettä, sehän kannattaa käydä odotellessa kattomassa? Kannattaa myös olla valmiina katsottuna ainakin papa, kilpparit, sukupuolitauti testit, nää on semmosia mitä meillä ainakin vaadittiin, tai siis olin odotellessa käyny ne otattaa, säästy siinäkin aikaa kun ne oli valmiina.
Tikuttelin myös ovista ennen ensikäyntiä, että se tulee aina.

Nyt tulin tähän sähköpostin kautta eikä oo näköjään kirjautunu, elikkäs
T. Sabriiiiiiiina, en muista montako iiiiitä siinä oli :D
 
  • Tykkää
Reactions: minttuni ja Mamtobe
Moikka! Yksityisellehän pääsee tutkimuksiin heti ja mahdolliset hoidot voi myös aloittaa jos syy lapsettomuuteen löytyy. Me aloitettiin silloin käynnistä heti seuraava kierto icsi.
Mutta, yksityinen voi myös laittaa lähetteen julkiselle, niin meillä tehtiin kun ei oikein rahatilanne antanu ykstyisellä periks aloittaa 3. Icsiä.

Meillä ainakin yksityiselle pääsee siemenneste analyysiin ilman lähetettä, sehän kannattaa käydä odotellessa kattomassa? Kannattaa myös olla valmiina katsottuna ainakin papa, kilpparit, sukupuolitauti testit, nää on semmosia mitä meillä ainakin vaadittiin, tai siis olin odotellessa käyny ne otattaa, säästy siinäkin aikaa kun ne oli valmiina.
Tikuttelin myös ovista ennen ensikäyntiä, että se tulee aina.

Nyt tulin tähän sähköpostin kautta eikä oo näköjään kirjautunu, elikkäs
T. Sabriiiiiiiina, en muista montako iiiiitä siinä oli :D
Kuinka tuoreet ne sukupuolitauti testit pitää olla, multa ne on nimittäin sillo 5kk otettu kohtutulehduksen yhteydessä..
 
Mä olen ihan puulla päähän lyöty kun soitin lapsettomuuspolille ja saatiin yllättäen aika ensikäynnille jo ensi kuulle. Olin ihan varma että käskevät kotona taas yrittää vuoden. Meillä siis oli aika jo varattuna keväällä mutta vähän ennen sitä tulinkin raskaaksi. Tää meni sit kesäkuussa kesken rv10. Nyt oon vaan miettiny pääni puhki olisko järkevämpää vielä olla menemättä hoitoihin kun oon kaks kertaa jo tullutkin raskaaksi, toisaalta molemmat menneet pieleen ja mulla on pco-tyyppiset munasarjat ja yritetty ollaan nyt jo 2 vuotta. Toisaalta ei jaksais enää odottaa ja pelkään myös kolmatta keskenmenoa, mutta niitä ei kai voi hoitoihinkaan menemällä välttää :/
 
Kuinka tuoreet ne sukupuolitauti testit pitää olla, multa ne on nimittäin sillo 5kk otettu kohtutulehduksen yhteydessä..
Riittää varmasti! Meillä tosiaan lähete yksityiseltä julkiselle, kesti pari kk niin päästiin ensikäynnille ja siitä kans aloittaa icsi heti, kun oli kaikki tarvittavat tiedot ja syy hoidoille.
Multa saa kyllä kysellä hoidoista, vastaan mitä osaan ja muistan
 
  • Tykkää
Reactions: Mamtobe
Mä olen ihan puulla päähän lyöty kun soitin lapsettomuuspolille ja saatiin yllättäen aika ensikäynnille jo ensi kuulle. Olin ihan varma että käskevät kotona taas yrittää vuoden. Meillä siis oli aika jo varattuna keväällä mutta vähän ennen sitä tulinkin raskaaksi. Tää meni sit kesäkuussa kesken rv10. Nyt oon vaan miettiny pääni puhki olisko järkevämpää vielä olla menemättä hoitoihin kun oon kaks kertaa jo tullutkin raskaaksi, toisaalta molemmat menneet pieleen ja mulla on pco-tyyppiset munasarjat ja yritetty ollaan nyt jo 2 vuotta. Toisaalta ei jaksais enää odottaa ja pelkään myös kolmatta keskenmenoa, mutta niitä ei kai voi hoitoihinkaan menemällä välttää :/

Kannattaahan se käydä, niin jos löytyis syy miks menee kesken, ja jos olis jotain tukemaan raskautta. <3
 
  • Tykkää
Reactions: sabs
Miehen kanssa sovittiin että ens kierron alusta sit soitto neuvolaan/tk:hon ja jos antaa odotuttaa aikaa yms niin sit jotain alustavia tutkimuksia yksityiselle tekeen. Mm. Labroja, siemennesteanalyysiä ja ultraa :) Olis ne sit näyttää heti kun julkiselle pääsee.. tai sit vois sen pohjalta koittaa saada aikaistettua julkista palvelua..
Hyvä idea käydä yksityisellä tekemässä jo jotain. Toki maksaa, mutta voi nopeuttaa asioita ja helpottaa omaa epätietoisuutta. Yksityisellä lääkäri laittaa kyllä lähetteen julkiselle puolelle hoitoihin. Me ei nyt mentykään jonottamaan, koska pelotti pitkä jono ja mahdollinen koronan paheneminen, jos menee taas hoidot jäihin. Mutta jospa julkiselle kohta, jos insseillä ei tärppää. Olen ollut todella tyytyväinen yksityisen puolen palveluihin :)
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89 ja Mamtobe
Mä olen ihan puulla päähän lyöty kun soitin lapsettomuuspolille ja saatiin yllättäen aika ensikäynnille jo ensi kuulle. Olin ihan varma että käskevät kotona taas yrittää vuoden. Meillä siis oli aika jo varattuna keväällä mutta vähän ennen sitä tulinkin raskaaksi. Tää meni sit kesäkuussa kesken rv10. Nyt oon vaan miettiny pääni puhki olisko järkevämpää vielä olla menemättä hoitoihin kun oon kaks kertaa jo tullutkin raskaaksi, toisaalta molemmat menneet pieleen ja mulla on pco-tyyppiset munasarjat ja yritetty ollaan nyt jo 2 vuotta. Toisaalta ei jaksais enää odottaa ja pelkään myös kolmatta keskenmenoa, mutta niitä ei kai voi hoitoihinkaan menemällä välttää :/
Jospa tosiaan voisi saada apua, kannattaahan se mennä :) tsemppiä paljon! ❤
 
  • Tykkää
Reactions: sabs


Mähän juuri tilasin myöhäisemmän oviksen, sainkin aikaisemman. Hui, miten oikein säikähdin. :oops:Gelee olen ehtinyt ottaa 3 nappia ti-to, ei kait se näin tehokasta ole? Ja miten sen kanssa pitäisi toimia, syödä vieläkin vai lopettaa tähän?
Onneksi aamulla oli kivaa ylimääräisen vapaapäivän kunniaksi...

Eli mulle voi päivittää piinalistaan tänään dpo - 1 tai huomenna dpo 0.
 

Yhteistyössä