Kylläpä täällä on vaikeuksia enemmän ja vähemmän, jotka aiheuttavat vaikeitakin mietintöjä ja päätöksiä.
@M4rianne77, tottakai kuulostelet omaa kroppaasi ja teet päätöksen sen mukaisesti. Hoidot ovat rankkoja, jos ei välttämättä fyysisesti kaikilla niin henkisellä tasolla voikin olla eri juttu. Toisia ei hetkauta juuri mikään, kun taas toiset kokevat kaiken tosi voimakkaasti ja nääntyvät taakan alla. Meillä aikoinaan jäi hoidot siihen vaiheeseen, että olisimme joutuneet turvautumaan yksityiseen klinikkaan ja yksinkertaisesti meidän taskut ja sukanvarretkin ammottivat tyhjyyttään. Lainaa mulla on jo liiankin paljon yhden ihmisen tuloihin nähden, joten oli pakko tyytyä noihin letroihin, jotka ainakin vielä pitää kierron kohtuullisen tasaisena ja testien mukaan oviksetkin tulevat.
Toki lahjasoluilla oletetaan onnistumisprosentinkin nousevan sinne nuoren naisen tasolle, mutta mitään takeita onnistumiselle sillä ei ole. Hinta siitä on todella suolainen. Toivottavasti päädytte ratkaisuun, johon olette molemmat tyytyväisiä.
@skorpioni-79, mulla myös todettiin molemmissa alkaneissa raskauksissa radi ja vaikka työssäni olen joutunut toisia pistelemään, niin se omaan sormeen pistäminen oli ja on edelleenkin kammottavaa. Ei muuten, mutta kun se sattuu paljon enemmän kuin ne hormonipistokset, joita joutui vatsannahkaan pistelemään. Sormenpäät siinä oli kovilla, kun joutui monta kertaa päivässä sokerit mittaamaan, ennen ja jälkeen joka ruokailun. Onhan se aiheellista tarkkailla niitä sokereita, mutta ihan vain omasta mielestäni Suomessa on vähän liiankin tiukat raja-arvot raskauden aikana. Tsemppiä mittailuun ja syömisten tarkkailuun.
@hipsu79, kylläpä nyt koetellaan. Toivottavasti kaikki muuten on hyvin. Downlapset osaavat olla hellyttäviä ja ihania sekä myös hyvinkin temperamenttisia. Ihan samoin kuin muutkin lapset. Oli varmasti hyvä saada tietää syndroomasta jo tässä vaiheessa, niin ehtii siihen valmistautua ja etsiä tietoa ja ensinnäkin totutella ajatukseen erilaisesta vauvasta.
Mä vaihdoin keväällä työpaikkaa ja olen nyt kehitysvammaisten hoitokodissa ohjaajana. Kovasti monta kertaa sapettaa ihmisten ilkeät ajatukset, sanat ja teotkin kehitysvammaisia kohtaan. Paljon on ennakkoluuloja ja pelkojakin. Vammaisuus ei kuitenkaan ole oma valinta, mutta me muut voimme valita paremman asenteen toisia ihmisiä kohtaan ja opettaa lapsiamme hyväksymään ihmiset sellaisina kuin he ovat. Rohkean ja varmasti hyvän päätöksen teitte!