Vähän on kestänyt, on ollut niin ihanaa tässä vauvakuplassa ja sitten kännykkä vaihtui, niin on muutenkin ollut somessa pyöriminen aika vähäistä. Läppäriäkääm en oo saanut käynnistettyä koko aikana. :’) nyt ajattelin että voisin yrittää kirjoittaa synnytyksestä tänne jotain, kun mies makoilee tytön kanssa sohvalla ja ite otan ilmakylpyä sängyllä :’D
eli supistukset alkoi säännöllisesti karkauspäivänä. Käytiin vielä anopin luona sen synttäreillä, ja yritin miehelle vaan vihjailla että eikö voitais mennä kotiin, kun olo on jo aika tukala ja supistuksia tulee viiden minsan välein. Tää oli joskus kahden aikaan iltapäivällä. Ekan kerran soitettiin sairaalaan viideltä, että mitä tehdään, kun supistukset oli tosi säännölliset ja kipeät ja tulivat siinä 2-5min välein. Käskivät vielä odotella ja se oli ihan hyväkin, mies lähti hakemaan meille mäkkäristä ruokaa ja ite aloin valkkaamaan jotain leffaa mitä voisimme katsoa ajankuluksi.
siinä sitten iltaa kohden kivut yltyi, menin käymään suihkussa yhdeksän aikaan ja siinä suihkutellessani sitten vedet meni! Soitto sairaalaan ja sanottiin että nyt kannattaa lähteä, ja ajeltiin Jorviin! Oli muuten hyvä ajoitus, sillä ehdin olla hetken käyrillä kun alkoi oksettamaan (klo oli jotain 22-23 tässä välissä), ja mun kunto romahti siinä sitten. Olin toivonut ammetta kivunlievitykseen, ja sen sainkin, mutta ei siitä ollut mitään hyötyä. Oksensin vaan ihan solkenaan ja se ammeessa kölliminen oli vaan hankalaa kun yökkäili ja yritti osua siihen kapeaan oksupussiin :’)
vaihdettiin sitten aika nopeasti kuivalle maalle ja sain ilokaasun ja jumppapallon käyttöön. Ilokaasu oli ihan turhaa, olo vaan paheni. Tens-laite teki myös supistukset vaan kipeämmiksi! Olihan se aika ”kaunista” kun itse kauheana mursuna siinä pompin jumppapallolla ja oksentelin
aloin jo kuivumaan ja piti alkaa nesteytys, ja sain sitten kipupiikin ja rauhoittavia, että saisi nukuttua. Tää oli aika ihanaa, sain tosiaan parintunnin unet ja supistuskivut helpotti (mutta oksentelu jatkui läpi aamuyön).Vaikka toivoin kevytlääkkeistä/lääkkeetöntä synnytystä, niin kyllä mä epiduraalia kerjäsin heti kun se vaaan oli mahdollista! Ja se oli pelastus! Olo helpotti heti ja oksentelu loppui. Tää oli joskus aamuyöstä, ehkä kuuden aikaan. Sitten me odoteltiin ja ihmeteltiin siellä miehen kanssa, oli oikeastaan mukavaakin kölliä ja ihmetellä ja jännittää pienen syntymää.Yhden aikaan sitten iltapäivällä tuli tarve ponnistaa. Ponnistusvaihe alkoi hyvin ja homma sujui, kunnes meidän aktiivivauva päätti kääntää päätään! Ponnistusvaihe kesti kaikenkaikkiaan puolitoista tuntia, ja jouduttiin tekemään eppari sekä auttamaan imukupilla. Oli kyllä aika hurja olo ja tuntui että kuolen, kun vauva ei vaan lähtenyt liikkumaan eteenpäin. Mies ja kätilöt kehui kuinka hiukset näkyy ja kohta tulee, mutta aina sitä vaan vauva imeytyi takaisin päin! Vauvakin kuulemma itte potki kovasti että pääsisi pois :’)
vauva syntyi sitten puolentoista tunnin päkertämisen jälkeen ja imukupin avustuksella. Ahdinko oli vauvallekin ehtinyt tulemaan ja vauva vietiin elpymään hetkeksi. Sillä välin istukka ei meinannut syntyä ja melkein tunnin sitäkin sai synnytellä. Epparihaavan ompelu oli kans kivukas homma, koska puudutuksen teho oli ehtinyt jo laskemaan. Mutta siinä vaiheessa vauva olikin jo mun sylissä ja oltiin niin onnellisia! Meidän täydellinen prinsessa! Joka tarras heti tissistä kiinni kun pääsi mun rinnalle, ihan kuin vanha tekijä
imetys on muutenkin sujunut erinomaisesti, mikä ollut itelle tosi ihana ja iso asia. Muutenkin koko synnytyskin kaikessa kauheudessaan oli tosi eheyttävä kokemus. Kuulostaa varmaan klisheeltä, mutta kun kroppa on pettänyt niin pahasti, niin se että sain synnyttää mun lapsen ja imettää häntä on ollut mulle sellaisia korjaavia toimenpiteitä.
ja henkilökunta Jorvissa oli aivan ihanaa!Ei mitään pahaa sanottavaa ja oli olo että meistä todella pidetään huolta <3
Tässä tällainen tiivistelmä! Tää uus alusta on niin kamala ja sit vielä uus kännykkä päälle ni kirjoitusvirheiden määrä on varmaan järjetön, mutta toivottavasti saa selvää!
joko
@Aislinn83 on monistunut?