Huhtikuiset 2020

Meillä mies aiko kans jättää lomia ja pitää isyysvapaat sitten kun minä meen töihin. Näin oli esikoisen kans myös ja tyttö tais mennä hoitoon kun oli vuoden ja neljä kk.

Mulla rakenneultra reilun viikon päästä ”vasta”. En oo osannu vielä jännittää sitä kun niptin jännityksestä vasta alkaa olo helpottua. Viikon päästä voi tilanne olla taas toinen :LOL:
 
Aivan niin kuin kertyisi niin vuoden olet pois, onko kenelläkään tarkoitus jakaa miehen kanssa enemmänkin vanhempainvapaata? Tuntuu oudolta olla vuosi pois töistä
Musta tuntuu oudolle olla ylipäätään töistä pois, jotenki tuntuu et miten osan sijaiselle selittää kaiken mitä pitää tehdä ja toisaalta kauhistuttaa ajatus että kohta puoliin pitäis alkaa tehdä listaa mitä tehdä missäkin vaiheessa ja mitä jää kesken.
 
Muut miettii töistä pois jäämistä ja itse mietin töihin palaamista. Olen siis esikoisen kanssa hoitovapaalla, poika syntyi 9/18 ja tammikuussa palaan töihin. Enhän siellä kerkeä kun pari kuukautta olla. Töissä kyllä tietävät että jään taas äitiyslomalle että töihin paluu jää lyhyeksi. Ottivat yllättävän hyvin tämän.
Liikkeitä ei ole tuntunut sitten pari viikkoa joogatunnin potkuja, dobblerilla on kyllä kuulunut sydän äänet eli ei paniikkia. Meillä on vasta 5.12 ultra. Tänään 18+3
 
Onko teillä alkanu olla liitoskipuja? Itellä nyt pari päivää ollu lamauttavan kipeet reidet ja pakarat, alko eka et alavatsa oli hellänä.
Mietin vaan et onko nää liitoskipuja vai jotain muuta? Esikoisen aikana ei tämmöstä ollu.. tai en ainakaan muista..
 
Alavatsassa on viiltäviä kipuja enemmän kuin aiemmin, muttei muuten kipuiluja muualla. Tuntuisi oudolta että reidet särkisi jos kohtu kasvaa, tiedä sitten kyllä. Jos olet liikkunut erilain ja lihaskipuja?
 
Rakenneultrassa käyty. Löytyi toisesta kohdun valtimosta huonoja virtauksia, toisessa aivan normaalit. Onko tämä merkki tulevasta raskausmyrkytyksestä? Verenpaine koholla jo ennen raskautta, mutta lääkityksen avulla nyt paineet hyvät 127/85. Ultrataan uudestaan seuraavalla viikolla. Muuten missään ei näkynyt mitään vikaa vauva oli mitoiltaan ym täysin normaali. Lapsivettä normaali määrä ym.
 
Jostain luin että kohdun kasvu saattaa aiheuttaa reisiin ja pakaroihin kipua, oudolta se minustakin kuulosti niin siksi kyselin onko muilla ollu semmosta..

En osaa sanoa virtauksista, sanoko kätilö mitään vaan että katsovat vaan uudelleen? Mulla on ultra huomenna. Alla jo mielessä pyöriä eli vissiin jännittämään alkaa sittenkin vaikka ajattelin ettei nipt tulosten odottelun jälkeen jännitä enää mikään (n)
 
Mulla on ollut liitoskipuja jo kuukauden verran. Etenkin nivusten etupuolella ja säteilee polttavana tunteena reisiin. Vartalotyyny on auttanut hurjasti.
Tuon ja suht kovien supistusten/alavatsakivun takia oli ylimääräinen lääkäri. Tutki ja lopussa painoi häpyluun päältä tuosta vatsan alta ja huuto tuli. Totesi, että liitoskipuja, kun ei muuten mitään ollut.

Sokereita oon mitannut kotona ja 10 viikossa kahdesti ollut ruoan jälkeen niukin naukin yli 7.8 ja, sekin omaa syytä, kun on jäänyt välipalat väliin. Näin arvelinkin, kun se rasitus oli siinä kohtaa, kun olin oksentanut päivin ja öin 5 viikkoa ja syönyt kirjaimellisesti vain rahkaa ja salaattia koko ajan. Eli sen suhteen en enää stressaa. :)

Rakenneultra oli tossa oliko nyt 20+5 ja kaikki enemmän kuin hyvin. Kai se on uskottava, että meistäkin tulee vanhemmat kaikkien yritysvuosien ja elävän h*lvetin jälkeen. :love:
 
Mulla on ollut liitoskipuja jo kuukauden verran. Etenkin nivusten etupuolella ja säteilee polttavana tunteena reisiin. Vartalotyyny on auttanut hurjasti.
Tuon ja suht kovien supistusten/alavatsakivun takia oli ylimääräinen lääkäri. Tutki ja lopussa painoi häpyluun päältä tuosta vatsan alta ja huuto tuli. Totesi, että liitoskipuja, kun ei muuten mitään ollut.

Sokereita oon mitannut kotona ja 10 viikossa kahdesti ollut ruoan jälkeen niukin naukin yli 7.8 ja, sekin omaa syytä, kun on jäänyt välipalat väliin. Näin arvelinkin, kun se rasitus oli siinä kohtaa, kun olin oksentanut päivin ja öin 5 viikkoa ja syönyt kirjaimellisesti vain rahkaa ja salaattia koko ajan. Eli sen suhteen en enää stressaa. :)

Rakenneultra oli tossa oliko nyt 20+5 ja kaikki enemmän kuin hyvin. Kai se on uskottava, että meistäkin tulee vanhemmat kaikkien yritysvuosien ja elävän h*lvetin jälkeen. :love:
Mä ostin pitkän tyynyn kans ja nyt ollu helpompaa! Ei kumminkaan ihan noin kipeä ollu kuin sulla.

Mulla tuli kans se Radi. Paastoarvo 5.3, muut oli reilusti alle, tunnin arvo 5,6 ja kahden tunnin 4,4. Mittaillu nyt satunnaisesti ja ei oo isoja heittoja ollu, mut isompia lukuja tuli mm. 30cm subin jälkeen :)

Tänään tosiaan rakenneultra. Jännittää jo!

Onko teille painoa kertyny miten? Itellä jo kymmenen kiloa :whistle:
 
Mä ostin pitkän tyynyn kans ja nyt ollu helpompaa! Ei kumminkaan ihan noin kipeä ollu kuin sulla.

Mulla tuli kans se Radi. Paastoarvo 5.3, muut oli reilusti alle, tunnin arvo 5,6 ja kahden tunnin 4,4. Mittaillu nyt satunnaisesti ja ei oo isoja heittoja ollu, mut isompia lukuja tuli mm. 30cm subin jälkeen :)

Tänään tosiaan rakenneultra. Jännittää jo!

Onko teille painoa kertyny miten? Itellä jo kymmenen kiloa :whistle:
Toivottavasti menee hyvin!

Hurjat 500 g mulla noussut. :ROFLMAO:

Edelleen osa kavereista autuaan tietämättömiä. :ROFLMAO: Eli juuri mitään ei näy, jos ei tiukempaa paitaa päällä. Paitsi rinnoissa varmaan 3 kuppikokoa lisää. o_O Miehen mielestä tietty tosi jees. Musta alkaa tuntua, että nää poksahtaa kohta kuin ilmapallot. :D

Sinällään ei kyllä huono, ettei tarvitse ähistä ison vatsan kanssa. Vielä.

Eilen löytyi virtsatieinfektio. Lieneekö siinä osasyy aika kovaankin alavatsakipuun. Nyt antibiooteilla sitten. :confused:
 
Mulla ei oo painoa tullut yhtään. Tissit ja maha ovat kyllä kasvaneet, etenkin maha on nyt parissa viikossa kasvanut selkeästi. Varsinaisia liitoskipuja ei ole ollut, mutta mahaa on kiristellyt ajoittain melko kovastikin. Nukkuminen on edelleen haastavaa, jatkuvaa pyörimistä ja paremman asennon hakemista. Jotenkin tuntuu, että varsinkin lonkkia särkee ja kuumottaa kun kyljellään nukkuu. Toki säteilee polviin ja muuallekin. :confused: Oon miettinyt myös pitkän tyynyn hankkimista. Mistä olette tyynyjä hankkineet? Onko ollut apua?

Meillä on huomenna rakenneultra :):)
 
Kuusamon tisseissä?!? :eek::LOL:
Kuus on.. piti kirjottaa! :LOL:

Mä ostin tyynyn ihan tokmannilta. Ei maksanu kuin 19,90€. Ei varmaan ole paras mahdollinen mutta helpotti itteäni.

Unet on heikentyny kyllä muuten. Heräilen yössä monta kertaa ja neljän aikaan alkaa olla ettei jaksa enää nukkua vaikka nukuttaa.. tympeetä.
 
Mulla on kans se Tokmannin halpis ja sit Tempurin putkilo. Auttaa kyllä omia kipuja.

Joo, nukkuminen oli surkeeta viikolta kuus lähtien, kun se 24/7 oksentaminen alkoi. Vaikka se loppui muutama viikko sitten, niin yli neljää tuntia en ole nukkunut yössä putkeen koko aikana, jos yhteensä tulee 6 h, niin ihme. Olis kyllä ihan paikallaan.... Tuntuu että tulee hulluksi kohta.

Oon tällä hetkellä ihan kauhuissani, kun D-vitamiinit pudonneet reippaasti alle viitteen, vaikka syön satoja mikrogrammoja viikossa. En saanut vielä neuvolasta tähän mitään vastausta miten jatkaa ja onko jo liian myöhäistä tankata... Ferritiineistä hävinnyt lähes 80 yksikköä ja B12:sta saman verran... Eipähän oo ihme, että väsymys on ollut todella invalidisoivaa välillä. o_O
 
Nyt on itellä vaikee aamu. Eilen kävin lenkillä pitkästä aikaa, ei voinu kävellä kuin puolitoista kilometriä, tuntuu että maha repee. Nyt repiminen jatkuu kun lumityöt aamulla tein..

Ja tää unettomuus alkaa painaa jo todella. Tällä viikolla aktiivisuuskello näyttää että olen nukkunu sikeästi 7 tuntia. Heräilen vessaan 1,5-2 tunnin välein ja tänään heräsin 4.30 eikä uni enää tullut.

Auttaisiko tähän unettomuuteen joku juttu?
 
Mulla on ollut tuollasta mahan repimistä ja kävin sen takia viime viikolla lääkärissä. Kysymättä kirjoitti heti sairaslomaa ja kehotti lepäämään. Nyt olo on selkeästi parempi, mutta heti kun lähtee kävelemään tai on jalkojen päällä enemmän repiminen palaa. (n)

Mä en meinaa saada unta ja heräilen koko ajan. Nyt uutuutena on myös se, ettei saa nukuttua edes aamusta. Eikä mun edes tarvi nousta yöllä vessaan. :confused: Jotenki jo tympii etukäteen mennä yöksi pyörimään sänkyyn. Mä en oo kyllä keksinyt tai löytänyt tähän mitään niksiä.
 
Minulla on kipuja ainoastaan iltaisin lenkin jälkeen, kun olen käynyt kävelemässä n. 3-4km. Lähinnä ne kait on noita liitoskipuja, mutta onneksi saan yöt nukuttua hyvin. Syöttekö jotain ravintolisää? Minä en syö, uskon että normaalista ravinnosta saa tarvittavan. Oli myös kattavissa verikokeissa kaikki nyt normaalilukemissa.
 
Mä syön sitä raskausajan monivitamiinia, olikohan multivitaa?
Mä olin ennen raskautta aika tiukalla vhh-ruokavaliolla, harmittaa kun nyt tuntuu että kroppa vaan huutaa hiilaria.

Vatsaa kiristelee edelleen, jos on pitempään istuallaan ja seisaallaan.

Ootteko jo ostellu vauvalle mitään?
 
En ole ostanut mitään vauvalle, enkä varmaan ostakkaan. Täälä asiat menee taas niin huonosti, että vaikka mitä asioita olen käynyt päässäni läpi. Jopa olen miettinyt adoptio asiaa...yksinhuoltajana en rahallisesti pärjää. Ehkä myös vanhempieni luokse muutto pohjoiseen voisi auttaa, mutta sekin vaan hetkellisesti :/
Jos mies ei osallistu elatukseen yhtään ym...saanko lapsilisän lisäksi "elatustukea" valtiolta vai onko se vaan se lapsilisä? Yritin etsiä tietoa kelan kelan sivuilta.
 
Viimeksi muokattu:
Mies on elatusvelvollinen, halusi tai ei.
Ymmärtääkseni saat elatusmaksun Kelasta (?) ja maksu peritään miehesi tuloista jollain tapaa joka tapauksessa. En ole ihan varma mutta et sinä ilman elatusmaksua jää.

Mutta onpa kurja tilanne sinulla. Kannattaa vaikka sitä vanhempien luo muuttoa miettiä jo ennen vauvan syntymää jos se selventäisi vähän sinun ajatuksia?
 
  • Tykkää
Reactions: Töötelöjätterö
En ole ostanut mitään vauvalle, enkä varmaan ostakkaan. Täälä asiat menee taas niin huonosti, että vaikka mitä asioita olen käynyt päässäni läpi. Jopa olen miettinyt adoptio asiaa...yksinhuoltajana en rahallisesti pärjää. Ehkä myös vanhempieni luokse muutto pohjoiseen voisi auttaa, mutta sekin vaan hetkellisesti :/
Jos mies ei osallistu elatukseen yhtään ym...saanko lapsilisän lisäksi "elatustukea" valtiolta vai onko se vaan se lapsilisä? Yritin etsiä tietoa kelan kelan sivuilta.
Kyllä siihen elatustukeen on oikeutettu, pystyipä elatusvelvollinen sitä itse maksamaan tai ei. Eli joka tapauksessa se pitäisi saada, siinä byrokratiassa vaan on eroa. Varmasti voisi tehdä hyvää ottaa etäisyyttä asioihin, jos esimerkiksi se vanhempien luokse muuttaminen olisi mahdollista. Silloin voisi rauhassa pystyä käsittelemään asioita ja pohtimaan eri vaihtoehtoja. Ja esim. Lastenvalvojan apu noihin käytännön asioihin, jos ero on ajankohtainen.
 
En ole ostanut mitään vauvalle, enkä varmaan ostakkaan. Täälä asiat menee taas niin huonosti, että vaikka mitä asioita olen käynyt päässäni läpi. Jopa olen miettinyt adoptio asiaa...yksinhuoltajana en rahallisesti pärjää. Ehkä myös vanhempieni luokse muutto pohjoiseen voisi auttaa, mutta sekin vaan hetkellisesti :/
Jos mies ei osallistu elatukseen yhtään ym...saanko lapsilisän lisäksi "elatustukea" valtiolta vai onko se vaan se lapsilisä? Yritin etsiä tietoa kelan kelan sivuilta.
Jos mies ei maksa, niin Kela maksaa sen noin 150 €/kk.

Sitten on tietysti toimeentulotuki, jos omat tulot eivät riitä. Se on noin 300 €/kk vauvan osalta perusosaa. Noin 550 € sun osalta niin, että pakolliset laskut on maksettu.

Eli suomeksi: kun vuokra, sähkö, kotivakuutus, vesi, julkisen terveydenhuollon menot, ja reseptilääkkeet on maksettu, teille tulee jäädä noin 850 €/kk kaikkeen muuhun (ruoka, puhelin, netti, vaatteet, hygienia).

Sitten on vielä kuntien sosiaalitoimi, josta voi hakea kunnasta tukea vaunuihin, sänkyyn jne.
 
Mitäs teille kuuluu?
On niin hiljaiseksi käyny tää meidän ryhmä.

Mulla oli eilen taas kauhee päänsärkykohtaus. Onneks tänään ei jatkunu.
Sain ohjeen synnäriltä, että jos tulee kovia kipuja ja pitkään jatkuvia, pitää ottaa sinne yhteyttä ja ottavat kuulemma aika herkästi tippaan ja antavat voimakkaampia lääkkeitä lääkärin valvonnassa.

Vauveli potkii jo aika kovasti! Ihanasti hyppii virtsarakon päällä välillä.. :LOL:

Olis taas neuvola tulevalla viikolla, tehdään vissiin niitä kelan papruja ja pitikö se nyt päättää ottaako sen äippäpakkauksen?
Taidan ottaa sen niin saa molemmille omat makuupussit muistoksi :)
 
:)Heippa kaikille! :)

Täällä myös potkut tuntuu ja tulevalla viikolla on neuvola. Me otetaan äippäpakkaus, kaikelle on tarvetta kun esikoista odotellaan.

Vointi on ollu nyt vähän parempi, toki oon ottanut todella rauhallisesti. Mahaa ei oo nyt säännöllisesti päivittäin kiristellyt, mutta kyllä sitä ajoittain edelleen on. Ja sitten kipeästi kiristelee ja jomottelee. Jaksaminen töissä on myös melko rajallista. Ajattelin jutella noista nyt viikolla neuvolassa.

Täällä tänään 22+0 :)
 
Tänne kuuluu hyvää, potkut on alkanut tuntumaan ja tuntuu oudolta että näin vaan mennään puoliväliä! Olen selvinnyt kohtuullisen helpoilla oireilla mitä teitä muita seuraa, töissä jaksaa 100% ja arkikin samanlaisena pysytellyt. Nyt olin flunssassa pitkään mikä väsytti, mutta alkaa menemään sekin ohi
 

Yhteistyössä