Alabaman senaatti hyväksyi abortinvastaisen lain

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
r0s
Mun mielestä noissa alaikäisen raiskaus- ja hyväksikäyttötapauksissa voisi soveltaa ajatusmallia siitä, ettei alaikäinen ole itse vastuussa.

Eli saa abortin ellei selkeästi vastusta.

Mutta, raiskaaja on silloin syyllistynyt myös, ei edes tappoon, vaan murhaan. Ja tuomio siis sekä raiskauksesta että siitä.

• Tykkää
Reactions: Elena777
Mun mielestä noissa alaikäisen raiskaus- ja hyväksikäyttötapauksissa voisi soveltaa ajatusmallia siitä, ettei alaikäinen ole itse vastuussa.

Eli saa abortin ellei selkeästi vastusta.

Mutta, raiskaaja on silloin syyllistynyt myös, ei edes tappoon, vaan murhaan. Ja tuomio siis sekä raiskauksesta että siitä.
Hmm...jos tyttö ei halua pitää lasta (ja mukana sen vanhemmat), niin miksi raiskaaja olisi murhaaja?

Anyway, ei ole helppoja asioita jollekin 12-vuotiaalle. Joko pidät lapsen - kärsit kamalasta raskausajasta, keskeytät koulun ja asia tulee kaikkien tietoon, tai abortti - syyllisyys joka voi iskeytyä jälkikäteenkin.

r0s
Hmm...jos tyttö ei halua pitää lasta (ja mukana sen vanhemmat), niin miksi raiskaaja olisi murhaaja?

Anyway, ei ole helppoja asioita jollekin 12-vuotiaalle. Joko pidät lapsen - kärsit kamalasta raskausajasta, keskeytät koulun ja asia tulee kaikkien tietoon, tai abortti - syyllisyys joka voi iskeytyä jälkikäteenkin.

Siksi koska jos laki sanoo että alaikäiselle tehdään abortti ja silti menet ja raiskaat tietäen että lapsihan siitä saattaa alun saada niin kyllä, se on tavallaan suunniteltu murha.

Ja sellainen lain pitäisi tuossa tapauksessa olla. Että abortti ei ole vain vaihtoehto koska ei tosiaan ole reilua jos raiskauksen uhri joutuu kärsimään syyllisyyttä.

Ehkä se myös hillitsisi raiskaushaluja.

Usein myös näissä samoissa osavaltioissa ei kouluissa ym saa perhesuunnittelua ja seksuaalivalistusta opettaa, joten eiköhän aborttien kieltoa tärkeämpää olis suunnata lait sinne suuntaan ja ehkäistä ne epätoivotut raskaudet?
Tämähän se on iso ongelma. Nuorille ei tarjota tietoa, tukea saati ehkäisyä. Ja sitten vahinkoja tapahtuu.
Jos nuorella tällaisessa vahinkotilanteessa on hyvä tukiverkko ja on itse ihan täyspäinen, niin lapsen kasvatus toki onnistuu. Mutta jos ei ole, on abortti ihan varteenotettava ratkaisu. Ketään ei hyödytä se, että nuori syrjäytyy, ja kasvattaa puutteellisissa oloissa ja vaillinaisilla taidoilla todennäköisen ongelmatapauksen yhteiskunnan riipaksi.

Joskus ehkäisy vaan pettää
Näin voi toki käydä. Mutta suomen oloissa ja aikuisen ollessa kyseessä, sen lapsen kyllä pystyisi pitämään ja kasvattamaan. Eri asia jossain köyhemmässä maassa.

Itse en aborttia kovin helposti pystyisi tekemään. Mutta jos nyt vaikkapa heti alkuvaiheessa selviäisi, että tuleva lapsi olisi vaikeasti vammainen, niin todennäköisesti valitsisin abortin.
Raiskaustapauksesta on vaikeampi sanoa. Jos tulisin raskaaksi raiskauksesta, niin varmaan ainakin harkitsisin aborttia, mutta en tiedä, miten valitsisin.

vierailija
Mutta ne on 2 eri asiaa: insesti/raiskaustiheys ja abortit. Ensimmäiseen pitäisi puuttua aborttikiellon lisäksi erittäin tiukasti.
Minusta tämä pitäisi tehdä toisin päin. Ensin "puuttua tiukasti" raiskauksiin/ insestiin jne ja vasta sen jälkeen, kun niitä ei enää tapahdu, kieltää abortti. Ja sekin niin, että jos raskaus on vaaraksi naisen terveydelle, pitäisi sallia.

Nainen joutuu tässä nyt kaksinverroin syntipukiksi, kaikissa tapauksissa nainen ei kuitenkaan raskauteen yksin ole syyllinen.

Ehkä olisi parempi kieltää lailla ei-toivotut raskaudet, eli sen aiheuttajaa rangaistaan, raiskaustapauksessa tulisi murhasyyte, niinkuin joku täällä mainitsi. Jos taas teinit tulee ei toivotusti raskaaksi, niin sakkoja tms. isyys selvitetään DNA- testillä ja sitä rataa.

• Tykkää
Reactions: r0s ja Elena777
Kysyn vielä kolmannen kerran, miten perustelet tämän asian sille 11v raiskatulle?
Jos se kivenkovaan vaatisi aborttia, niin sallisin. Enkä psyykkisesti painostaisi.
Toki 11-vuotias saattaa olla sitä mieltä että vauva saa jäädä henkiin.

Vielä ei ole oikein olemassa semmoista järjestelmää minkä turviin raiskatut tytöt pääsisi, siis tyttökoti tms. Ja perusteluna on se, että itsarin riski on melkoinen jos tyttö synnyttää lapsen. Yläasteikäistä suostuttelisin hanakammin synnyttämään lapsen.
Itse periaatteessa suostuisin vauvan mummoksi, mutta tyttären takia menisi vauva kyllä adoptioon.

vierailija
Jos se kivenkovaan vaatisi aborttia, niin sallisin. Enkä psyykkisesti painostaisi.
Toki 11-vuotias saattaa olla sitä mieltä että vauva saa jäädä henkiin.

Vielä ei ole oikein olemassa semmoista järjestelmää minkä turviin raiskatut tytöt pääsisi, siis tyttökoti tms. Ja perusteluna on se, että itsarin riski on melkoinen jos tyttö synnyttää lapsen. Yläasteikäistä suostuttelisin hanakammin synnyttämään lapsen.
Itse periaatteessa suostuisin vauvan mummoksi, mutta tyttären takia menisi vauva kyllä adoptioon.
Niin, eli et olekkaan lain kannalla joka kieltää abortin?
Noinhan se menee esim suomessa (siis miten itse toimisit ja kuten minäkin tekisin, eli lapsi saisi valita ) mut entäs kun sitä vaihtoehtoa ei olisi?
Siitähän tässä oli kyse, vaihtoehdon kieltämisestä.

vierailija
Näin on helppo ajatella niin kauan kun raiskauksen uhri ei ole oma tytär. Itsekin vastustan abortteja ehkäisykeinoina, mutta en kyllä voisi edes ehdottaa lapselle, että pitäisi vauvan raskaaksi tulon jälkeen.
Mutta voit ehdottaa ja vaatia lapselta, että tämä murhauttaa toisen viattoman lapsen? Kammottavaa.

Eräs raiskattu kertoi että raiskauksesta hän toipui mutta abortista ei ikinä. Hän toivoi että muut olisi antaneet hänelle mahdollisuuden pitää lapsensa, olla vaatimatta aborttia ilman muuta vaihtoehtoa. Rakas ystäväni taas ei suostunut aborttiin vaikka sitä hänelle tyrkytettiin, kun hänet raiskattiin teini-ikäisenä. Mulle hän kertoi tämän asian kun olimme tunteneet muutaman vuoden, enkä ikinä olisi mistään arvannut että hänen esikoisensa on saanut alkunsa noin. Kaikkia lapsiaan hän rakastaa samalla tavalla. Hän olisi tarvinnut tukea raiskauksesta toipumiseen, mutta ainut tuki oli aborttiin painostaminen. Onneksi hän selvisi siitä ja sai pitää lapsensa.

Raiskattu tarvitsee apua ja tukea. Mutta vauvan murhaaminen ei ole raiskatun tukemista. Päinvastoin.

vierailija
Mutta voit ehdottaa ja vaatia lapselta, että tämä murhauttaa toisen viattoman lapsen? Kammottavaa.

Eräs raiskattu kertoi että raiskauksesta hän toipui mutta abortista ei ikinä. Hän toivoi että muut olisi antaneet hänelle mahdollisuuden pitää lapsensa, olla vaatimatta aborttia ilman muuta vaihtoehtoa. Rakas ystäväni taas ei suostunut aborttiin vaikka sitä hänelle tyrkytettiin, kun hänet raiskattiin teini-ikäisenä. Mulle hän kertoi tämän asian kun olimme tunteneet muutaman vuoden, enkä ikinä olisi mistään arvannut että hänen esikoisensa on saanut alkunsa noin. Kaikkia lapsiaan hän rakastaa samalla tavalla. Hän olisi tarvinnut tukea raiskauksesta toipumiseen, mutta ainut tuki oli aborttiin painostaminen. Onneksi hän selvisi siitä ja sai pitää lapsensa.

Raiskattu tarvitsee apua ja tukea. Mutta vauvan murhaaminen ei ole raiskatun tukemista. Päinvastoin.
Ei ketään saa pakottaa, ei aborttiin mut ei myöskään lapsen synnyttämiseen.
Vaihtoehdon kieltäminen vain on väärin.

Juuri näin. Sitä tukea valitettavasti saa vain toiseen suuntaan päin.

Yhteistyössä