EU aikoo kieltää lihaan viittaavat sanat vegeruoissa.

vierailija
On siinä muitakin arvoja kuin maku. Luonnosta ei juuri sellaisia öljyjä löydy, jotka olisivat kiinteitä. Kemialla saa aikaan kaikenlaista, mutta kaikki eivät halua niitä laboratorion ihmeitä syödä.
"Konsensusryhmä toteaa ykskantaan, ettei ole näyttöä maitovalmisteiden haitallisuudesta sydänterveydelle. Haitallisuutta on ravitsemussuosituksissa pitkään korostettu. Itse asiassahan on näyttöä siitä, että rasvaiset maitovalmisteet edesauttavat sydänterveyttä (Salminen 2007). Lisäksi konsensusryhmän mukaan tutkimustulokset osoittavat, että maitovalmisteet ehkäisevät kakkostyypin diabetesta. Harvardin tutkijat ovat löytäneet estotekijän nimenomaan maidon rasvahapoista (Mozaffarian ym. 2011)" -kehittyväelintarvike-

vierailija
"Konsensusryhmä toteaa ykskantaan, ettei ole näyttöä maitovalmisteiden haitallisuudesta sydänterveydelle. Haitallisuutta on ravitsemussuosituksissa pitkään korostettu. Itse asiassahan on näyttöä siitä, että rasvaiset maitovalmisteet edesauttavat sydänterveyttä (Salminen 2007). Lisäksi konsensusryhmän mukaan tutkimustulokset osoittavat, että maitovalmisteet ehkäisevät kakkostyypin diabetesta. Harvardin tutkijat ovat löytäneet estotekijän nimenomaan maidon rasvahapoista (Mozaffarian ym. 2011)" -kehittyväelintarvike-
"Valion näkemys on osoittautunut oikeaksi. Hiljattain on ilmestynyt kolme ansiokasta toisistaan riippumatonta, satojatuhansia henkilöitä koskevaa meta-analyysiä. Ne osoittavat varsin vakuuttavasti, että tyydyttyneet rasvahapot eivät ole yhteydessä sydän- ja verisuonisairauksiin. Olen kirjoittanut näistä laajahkon katsauksen juuri ilmestyneeseen Kehittyvä Elintarvike –lehteen (1/2010). Yhteenvetona Suomen olosuhteisiin haluan huomauttaa, että karkeaan rasvahappoluokitteluun perustuvalla rasvahypoteesilla ei ole tieteellisiä perusteita. Tyydyttyneillä tai monityydyttymättömillä rasvahapoilla ei ryhminä ole yhteyttä sydän- ja verisuonitauteihin. Siten tyydyttyneiden rasvahappojen jatkuva korvaaminen monityydyttymättömillä eli ns. P/S- suhteen suurentaminen saattaa johtaa, ellei ole jo johtanutkin ennaltaarvaamattomiin seuraamuksiin." C.S..

vierailija
"Kuten edellä totesin, koskaan ei ole tieteellisesti suoraan osoitettukaan, että maitorasva olisi haitallista sydämelle. Itse asiassa 2000-luvulla on ilmestynyt useakin riippumaton tutkimus, jotka kaikki osoittavat vain yhteen suuntaan. Maitorasva on joko neutraali tai suorastaan hyväksi sydänterveydelle. Kiinnostuneita kehotan lukemaan tätä koskevan kirjoitukseni 'Maito suojaa sydäntä' Lääketieteellisestä Aikakausikirja Duodecimista (3/2007)." "Tieteessä on se hyvä puoli, että se väistämättömästi uudistaa itse itseään. Se ei junnaa paikoillaan, kuten saattaa käydä omiin tutkimustuloksiinsa ja -käsityksiinsä liiaksi kiintyneille tutkijoille", Salminen oivallisesti ja mieleenpainuvasti sanoo minulle." C.S.

vierailija
Mikä ihmeen alalaji. Gelato on italiaa ja tarkoittaa jäätelöä.
Mutta italiassa myydään myös muunlaisia jäätelöitä kuin gelatoa. Kaikki gelatot ovat jäätelöitä, mutta kaikki jäätelöt eivät ole gelatoa. Gelaton raaka-aineet ja rasvaprosentti on tarkkaan määrätty. Sama juttu kuin sen fetan kanssa, paitsi ettei ole mitään maantieteellistä rajausta.

vierailija
youtubissa on se video, missä keskusteltiin voista eikä onneksi kukaan uskaltanut siell professorille valehdellakaan, mutta hänhän kuoli pin sen jälkeen, ei voinut puolustaa totuutta enempää.

vierailija
Mutta italiassa myydään myös muunlaisia jäätelöitä kuin gelatoa. Kaikki gelatot ovat jäätelöitä, mutta kaikki jäätelöt eivät ole gelatoa. Gelaton raaka-aineet ja rasvaprosentti on tarkkaan määrätty. Sama juttu kuin sen fetan kanssa, paitsi ettei ole mitään maantieteellistä rajausta.
Vai niin. Kymmenen vuoden Italiassa asumisen jälkeen en kyllä ole moiseen tietoon törmännyt, mutta palstalla aina oppii uutta :)

vierailija
Niin ja kysyn vielä, millä nimellä niitä muita sitten kutsutaan, sinun mielestäsi? Minä kun olen aina syönyt Italiassa "gelatoa", jonka muoto on toki voinut olla artesaanijäätelön lisäksi esim. kaupasta ostettu tuutti, "cornetto". Mutta kyllä niistä "gelaton" yleisnimellä puhutaan.

vierailija
Tässä joitakin numeroita "gelaton" valmistukseen liittyen. Kermajäätelössä rasvojen määrä on tuon taulukon mukaan 6-10, hedelmäpohjaisessa 0 prosenttia.

Anna toki lisää tietoa, ihan kiinnostaa.

vierailija
Vai niin. Kymmenen vuoden Italiassa asumisen jälkeen en kyllä ole moiseen tietoon törmännyt, mutta palstalla aina oppii uutta :)
Tai vaihtoehtoisesti Italiassa ei tosiaan myydä kuin säädökset täyttävää jäätelöä. Se kyllä tuntuisi vähän oudolta, mutta toisaalta hyvin italialaiselta. Ei siellä varmaan myydä näitä feikki-parmesanejakaan, jotka ovat muualla Euroopassa ihan arkipäivää. Mutta kai sentään vegaanista jäätelöä? Laki kuitenkin määrittää maitorasvan määrän (lähteenä Internets), joten vegaaninen gelato on oksymoroni. Myöskin ilman vatkaaminen ja veden lisääminen ovat kiellettyjä eli esimerkiksi Ben & Jerry's ei täytä gelaton määritelmää.

vierailija
Niin ja kysyn vielä, millä nimellä niitä muita sitten kutsutaan, sinun mielestäsi? Minä kun olen aina syönyt Italiassa "gelatoa", jonka muoto on toki voinut olla artesaanijäätelön lisäksi esim. kaupasta ostettu tuutti, "cornetto". Mutta kyllä niistä "gelaton" yleisnimellä puhutaan.
En tiedä kun olen aina itse ostanut jäätelöni Italiassa englanniksi. Mutta kun gelato on ihan selvästi visuaalisesti ja suutuntumaltaan erilainen kuin normijäätelö ja kun useampi lähde mainitsee erot laillisissa määritelmissä ja kun tuossa Iltalehden mainitsemassa jäätelökarnevaalikilpailussa gelato oli yksi jäätelökategoria muiden joukossa, niin en ala tappelemaan vastaan. Gelato on yksi jäätelötyyppi eikä yleisnimi jäätelölle. Sinänsä minulle on ihan sama vaikka se Italiassa olisikin yleisnimi, mutta kun lain mukaan gelatossa on minimissään 3,5 prosenttia maitorasvaa, niin ei se voi olla sikäli mikäli vegaanista jäätelöä myydään.

vierailija
Googlettelin lisää ja gelato on tosiaan yleisnimi. Maitorasvaprosentti on määrätty maito- ja kerma- ja kefiirigelatolle, mutta hedelmämehugelato voi olla vegaaninen. Mutta mitä muita jäätelötermejä Italiassa on? Ainakin sorbetto, semifreddo, ghiacciolo ja granita. Italialaiset ovat tarkkoja ruoastaan.

vierailija
En tiedä kun olen aina itse ostanut jäätelöni Italiassa englanniksi. Mutta kun gelato on ihan selvästi visuaalisesti ja suutuntumaltaan erilainen kuin normijäätelö ja kun useampi lähde mainitsee erot laillisissa määritelmissä ja kun tuossa Iltalehden mainitsemassa jäätelökarnevaalikilpailussa gelato oli yksi jäätelökategoria muiden joukossa, niin en ala tappelemaan vastaan. Gelato on yksi jäätelötyyppi eikä yleisnimi jäätelölle. Sinänsä minulle on ihan sama vaikka se Italiassa olisikin yleisnimi, mutta kun lain mukaan gelatossa on minimissään 3,5 prosenttia maitorasvaa, niin ei se voi olla sikäli mikäli vegaanista jäätelöä myydään.
Laitatko linkin siihen lakiin, jossa tuo mainittu prosenttiosuus on mainittu. Ihan siis mielenkiinnosta kyselen, kun en ole tuollaista tietoa saanut. Gelato on Italiassa yleisnimi jäätelölle, se on fakta.

vierailija
Googlettelin lisää ja gelato on tosiaan yleisnimi. Maitorasvaprosentti on määrätty maito- ja kerma- ja kefiirigelatolle, mutta hedelmämehugelato voi olla vegaaninen. Mutta mitä muita jäätelötermejä Italiassa on? Ainakin sorbetto, semifreddo, ghiacciolo ja granita. Italialaiset ovat tarkkoja ruoastaan.
Näin juuri. Granita ei ole jäätelöä. Ghiacciolo on ns. mehujää. Tiedän, että ovat tarkkoja ruoastaan.

vierailija
Näin juuri. Granita ei ole jäätelöä. Ghiacciolo on ns. mehujää. Tiedän, että ovat tarkkoja ruoastaan.
Lisäys: semifreddoa lähinnä oleva suomennos olisi jäädyke; granita on myös tavallaan mehujää, mutta sitä syödään lusikalla ja/tai imetään pillillä. Ghiacciolo on taas se tikussa oleva mehujää. Sorbetto on sorbetti.

Gelato on jäätelö, joka voi olla kermapohjainen tai hedelmä- tai marjapohjainen.

Näin Italiassa vietettyjen vuosien ja italiankielentaitoisena totean.

Yhteistyössä