Yks kaltoinkohdelluimpia eläimiä aikanamme on mielestäni kana/broileri

r0s
Mökkinaapurilla on ollut useammankin vuoden kesäkanoja ja suurimmaksi uhaksi on osoittautunut minkki. Tänä keväänä verkon alle kolon kaivanut yksilö tappoi neljä kanaa ennen kuin saatiin se loukutettua.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Mökkinaapurilla on ollut useammankin vuoden kesäkanoja ja suurimmaksi uhaksi on osoittautunut minkki. Tänä keväänä verkon alle kolon kaivanut yksilö tappoi neljä kanaa ennen kuin saatiin se loukutettua.
Tarkoitatteko te nyt että koska minkki ja kettu on myös kanoille vaaraksi niin tottakai kissa saa niitä muiluttaa ihan vapaasti?
Minkki on muuten toinen otus joka ei kuulu Suomen luontoon.
 
r0s
Tarkoitatteko te nyt että koska minkki ja kettu on myös kanoille vaaraksi niin tottakai kissa saa niitä muiluttaa ihan vapaasti?
Minkki on muuten toinen otus joka ei kuulu Suomen luontoon.

En mä niin sanonut.

Toisen naapurin katti kai on laiska kun ei oo viitsinyt itselleen tunnelia kaivaa verkon ali. Tai sit sillä ei oo ollut nälkä.

Ja juu, se minkki kyllä pääsi hengestään ja heti.
 
Ei pidä paikkaansa. Jos on perus-maatila niin kukko puolustaa kanoja, ja siipikarjatilat on aidattuja.
Mun pitää mennä ajassa lähes viiskyt vuotta taaksepäin kun mummolassa oli pari lypsävää, kanoja ja muistaakseni viisi kissaa.

Koskaan ei käynyt niin, että oman talon kissa olis hyökännyt oman talon kanojen kimppuun.
Tällä vuosituhannella... tyttärelläni oli marsuja niin ne varmuuden vuoksi pidettiin häkissä, mutta talon kolmesta kissasta ainutkaan ei koskaan osoittanut mitään mielenkiintoa marsuhäkin äärellä.
Kummallista.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Mökkinaapurilla on ollut useammankin vuoden kesäkanoja ja suurimmaksi uhaksi on osoittautunut minkki. Tänä keväänä verkon alle kolon kaivanut yksilö tappoi neljä kanaa ennen kuin saatiin se loukutettua.
Minkit syö kalammmestakin niin paljon kalaa, ettei ruokkijalle jää mitään palkkaa siitä touhusta. Se vaan unohtuu helposti, kun ei sitä näe. Ei tietenkään näe, jos osaa kaivaa maata:D:ROFLMAO:
 
vierailija
Mun pitää mennä ajassa lähes viiskyt vuotta taaksepäin kun mummolassa oli pari lypsävää, kanoja ja muistaakseni viisi kissaa.

Koskaan ei käynyt niin, että oman talon kissa olis hyökännyt oman talon kanojen kimppuun.
Tällä vuosituhannella... tyttärelläni oli marsuja niin ne varmuuden vuoksi pidettiin häkissä, mutta talon kolmesta kissasta ainutkaan ei koskaan osoittanut mitään mielenkiintoa marsuhäkin äärellä.
Kummallista.
Joka vanahoja muistelee, sitä pannaan tikulla silimään.
 
vierailija
Mun pitää mennä ajassa lähes viiskyt vuotta taaksepäin kun mummolassa oli pari lypsävää, kanoja ja muistaakseni viisi kissaa.

Koskaan ei käynyt niin, että oman talon kissa olis hyökännyt oman talon kanojen kimppuun.
Tällä vuosituhannella... tyttärelläni oli marsuja niin ne varmuuden vuoksi pidettiin häkissä, mutta talon kolmesta kissasta ainutkaan ei koskaan osoittanut mitään mielenkiintoa marsuhäkin äärellä.
Kummallista.
Olisiko tuossa avainsanana 'tottuminen'? Mitä luulet? Kun ovat saman kodin ja piirin yhdessä jakaneet niin voisiko olla mahdollista että kissakin jopa ymmärtäisi että nää kuuluu mun alueelle? Poikkeukset tosin vahvistavat sääntöjä, kerrankos sitä pakosalle päässyt hamsteri on päätynyt kissan päivälliseksi, akvaariokaloista puhumattakaan.
Koirakin jopa pitkin hampain hyväksyy kissan saman katon alle mutta annas olla kun pihaan ilmestyy eri kissa niin jos ei vastuullisesti kytkettynä olisi niin..vieras kissa kiittäköön hengestään ja koskemattomasta turkistaan.

Kummallista.
 
vierailija
Mun pitää mennä ajassa lähes viiskyt vuotta taaksepäin kun mummolassa oli pari lypsävää, kanoja ja muistaakseni viisi kissaa.

Koskaan ei käynyt niin, että oman talon kissa olis hyökännyt oman talon kanojen kimppuun.
Tällä vuosituhannella... tyttärelläni oli marsuja niin ne varmuuden vuoksi pidettiin häkissä, mutta talon kolmesta kissasta ainutkaan ei koskaan osoittanut mitään mielenkiintoa marsuhäkin äärellä.
Kummallista.
Jaa, no se oli silloin ja sellainen tapaus. Onneksi tätä ei tarvitse enään miettiä,koska nykyään laki kieltää kissojen vapaan ulkoilun.
 
Olisiko tuossa avainsanana 'tottuminen'? Mitä luulet? Kun ovat saman kodin ja piirin yhdessä jakaneet niin voisiko olla mahdollista että kissakin jopa ymmärtäisi että nää kuuluu mun alueelle? Poikkeukset tosin vahvistavat sääntöjä, kerrankos sitä pakosalle päässyt hamsteri on päätynyt kissan päivälliseksi, akvaariokaloista puhumattakaan.
Koirakin jopa pitkin hampain hyväksyy kissan saman katon alle mutta annas olla kun pihaan ilmestyy eri kissa niin jos ei vastuullisesti kytkettynä olisi niin..vieras kissa kiittäköön hengestään ja koskemattomasta turkistaan.

Kummallista.
Mä ymmärrän eläimiä ja niiden motiiveja paremmin kuin arvaatkaan.
 
vierailija
Ovat muuten ovelia tuolla K-kaupassa, kun ei ole kuin yhtä luomumerkkiä tarjolla ja ajoittain sitäkään ei saa moneen päivään. Ei pidä silloin ostaa niitä muita, vaikka kauppiaallekin tulee tiedoksi, että "valitse toinen tuote". Joskus saa olla parikin viikkoa ilman, jos ei muitanut ostaa jemmaan niitä.
 
vierailija
http://karppausjaperhe.blogspot.com/2010/10/syksyinen-kukkojen-teurastus.html
Siinä on yksi hyvä syy kasvattaa kanat itse ja syödä ne kukot (y)
---ja rehut voi tuottaa itse, kun ostaa tutulta ja tekee itse sekoitukset. Kotikompostin madot ainakin olisivat niille suurta herkkua! Pitäisikö niiden itse saada löytää ne, kuten kaalikärpäsen toukat kaalista?
https://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/te-it-ongelmat-pistivat-keskon-ja-oriolan-suunnitelmat-uusiksi-6680816
 
vierailija
Mä olen pari kertaa yrittänyt sanoa mitä mouhuamasi laki siitä sanoo.
Ei vaan mene perille.
Tavaa tästä narsisti.
I LUKU
Yleiset määräykset
1 artikla

5. Heitteillä oleva eläin tarkoittaa joko koditonta lemmikkieläintä tai sellaista lemmikkieläintä, joka on omistajansa tai haltijansa kotipiirin rajojen ulkopuolella, eikä kenenkään muun omistajan tai haltijan hallinnassa tai suorassa valvonnassa.

https://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1992/19920049
 
Jos ei ole perusmaatila niin vaan kotikanala omassa pihassa niin se naapurin vapaasti ulkoileva kissa on tälle massiivinen uhka.
En ole koskaan kuullut maatiloista joissa kissa ois pöllyttäny kanoja. Useimmilla niillä maatiloilla on kissa.
Sen sijaan kanahaukan, vapaana kulkeneen koiran ja ketun olen kuullut tehneen kanojen parissa tuhojaan.
 
vierailija
En ole koskaan kuullut maatiloista joissa kissa ois pöllyttäny kanoja. Useimmilla niillä maatiloilla on kissa.
Sen sijaan kanahaukan, vapaana kulkeneen koiran ja ketun olen kuullut tehneen kanojen parissa tuhojaan.
Se että sinä et ole kuullut jotain ei tarkoita etteikö sellaista tapahtuisi. Mutta ei se mitään, ulkoilutetaan niitä kissoja kuten laki määrää niin mitään ongelmaa ei asiasta ole.
 

Yhteistyössä