Koululainen kuoli saatuaan sairauskohtauksen liikuntatunnilla

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Valitettava tapaus, surunvalittelut perheelle.

Koskaan ei tiedä, milloin ja miten täältä on lähdettävä, olipa nuori tai vanha.

Tässä tapauksessa on turha etsiä syyllisiä tai syyllistää jotain testiä.

Elämää ei voi elää peläten kuoleman vaanivan oven takana, elämä jää silloin elämättä.
 
vierailija
Meillä oli toi testirypäs ja sit juostiin yläasteelta alkaen 1500 metriä.
Testistä sain aina liki kympin mutta kestävyys oli silloin olematon kun poltin tupakkaa -paljon.
Ai jaa. Mä en tosiaan yhtä jaksa muistaa, vaikka yllä sanottiin, että oli käytössä jo 1980-luvulla. Tosin olin yläasteella 1980-luvun alussa, et jos meillä ei sitten sitä ollut.
 
Kaikki on hirveen vaarallista koska elämä ittessään on sukupuoliteitse tarttuva tauti joka johtaa väistämättä kuolemaan.

Mun kouluaikanani oli kaikenlaista jumppatestiä ja coopprein testiä, pelattiin paljon lätkää jossa voi saada mailasta, kiekosta tai luistimesta ja pesäpallokin saattaa sattua pahasti. Uimassa ei koulun puolesta juurikaan käyty kun ihan lähinurkilla ei ollut uimahallia, että hukkumisriski oli aika vähäinen. Mutta jos jumppatunneista selvisi hengissä niin käsityöluokka oli täynnä kaikenlaisia kiinnostavia koneita joilla on hyvät mahdollisuudet teloa itseään tai pilata kuulonsa.

Mut vaikka koulu kuinka tarjosi loistavia mahdollisuuksia ja välineitä teloa itseään oppitunneilla niin mä onnistuin telomaan itteäni välitunneilla ja koulumatkoilla. Ja kun vuolin etusormeni melkein poikki niin se ei tapahtunut veisto- tai köksänluokassa vaan ihan kotipihalla tehdessäni pajupilliä.

En usko hetkeäkään, että lapsille tehty kunnonmittaustesti olisi itsessään mitenkään vaarallinen.
Appiukkoni veli kuoli äkilliseen aivoverenvuotoon keittäessään aamupuuroa mutta ei se sitä tarkoita, että Elovena olis jotenkin vaarallista.
 
Pitkänmatkanjuoksu teininä joo... happi loppuu, keuhkot rahisee, vatsaan sattuu, jalat ovat hyytelöä, silkkaa kärsimystä!
Mikä kenellekin on kärsimystä. Vähemmän ketterälle telinejumppa saattaa olla yhtä kärsimystä.
On muuten hirveesti tai täysin opettajasta kiinni onko koululiikunta kivaa vai kärsimystä.
Sillehän opettajakaan ei mitään voi, että joka luokalla on Mikko tai Maija jotka on ne viimeiset jotka valitaan jos pitää pelata vaikka jalkapalloa, niin Mikon ja Maijan kohdalla liikuntatunnit ny vaan just koskaan ei ole hauskoja. Minunkin luokallani oli silloin ylipainoinen poika joka ei pärjännyt koululiikuntalajeissa lainkaan. Mut aikanaan paljastui, että hän on kilpauimari. Mut kun ei useinkaan oltu vedessä niin hän oli jokseenkin aina ei-toivottu kömpelys. Ja lapset osaavat olla julmia.
 
vierailija
Minä oon omana kouluaikana tehnyt vastaavan sukkulajuoksutestin joka vuosi osana kuntotestejä, sillon vaan ei mikään vempele sanonut piip vaan ope puhalsi pilliin.

Oikeastiko täällä on ihmisiä että lasten juoksemaan pistäminen liikuntatunnilla aiheuttaa kuolemia jotenkin yleisemminkin? Miten se eroaa siitä että ois juostu esim. osana jalkapallopeliä tai muuta rymyämistä?

Kun nyt kukaan ei tiedä mikä tuon kuoleman aiheutti, esim. synnynnäinen heikompi kohta aivojen verisuonissa tmv, niin ei nyt kiljuta mistään tappajatesteistä. Jos tuon lapsen terveydentila oli sellainen ettei hän kestä juoksemista, niin tuo sama ois voinu tapahtua millon vaan esim. kotona, harrastuksessa, välitunnilla.

Osanotto vanhemmille.
 
vierailija
Tämä koululainen ei ollut ylipainoinen, kännykkä kädessä istuva tms. Poika oli urheilullinen, hoikka ja aktiivisesti liikkuva. Ja ilman kyseistä testiä ei olisi menehtynyt.
 

Yhteistyössä