Neuvola tekee raskaudesta masentavaa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Onko kellään muilla samanlaisia fiiliksiä neuvolasta?

Odotan ensimmäistä lastani. Olen perusterve, normaalipainoinen, liikunnallinen, ei sairauksia tai allergioita eikä muutakaan mainitsemisen arvoista. Raskaus alkoi luomusti ja on jatkunut normaalisti. Olen raskausviikolla 29. Olen käynyt kaikki tarjotut seulonnat, kaikki on ollut niissä hyvin. Olen siis onnekas, ja minusta raskauden soisi olevan ihanaa aikaa.

Pienenä ongelmana tämän onnellisuuden rinnalla on neuvola, tai ainakin vaikutelma jonka saan sieltä. Ensisynnyttäjän joudun siellä käymään melko useasti vaikken olekaan missään ihmeemmässä seurannassa, ja olen jo alkanut karsastaa käyntejä. Ensinnäkin henkilökunta puhuu minulle kuin vajaaälyiselle kolmevuotiaalle, ("Miten me nyt ollaan voitu? Ollaanko me muistettu syödä niin kuin on ohjeistettu?") mikä nyt alkuun jaksoi huvittaa mutta alkaa jo käydä vähän hermoon.

Toisekseen neuvoloiden välillä voin hyvin ja nautin raskaudesta, mutta neuvolan jälkeen olen hermostunut ja epävarma ja huolestun siitä pitäisikö tässä olla jostain huolissaan. Neuvolassa maalaillaan koko ajan uhkakuvia siitä kuinka kohta ollaan ongelmissa vaikkei vielä ollakaan. Ensimmäisellä käynnillä kerroin kuinka olen voinut hyvin, johon todettiin että niin, no sulla ei vielä ole se huono vointi alkanut. Toisella kerralla kerroin että olen voinut hyvin, todettiin että hienoa että olet kuitenkin yrittänyt jaksaa töissä olla vielä ainakin tässä vaiheessa. Kolmannella kerralla kerroin että olen voinut hyvin, kerrottiin että niin, monella se pahoinvointi alkaa vasta myöhemmillä viikoilla. Ja niin edelleen.

Nt-ultraan käskettiin olla säikähtämättä huonoja uutisia, koska kuitenkin valtaosa ikäisistäni (olen 32) joutuu jatkotutkimuksiin. En joutunut, johon neuvolassa todettiin että eivät kaikki ongelmat vielä nt-ultrassa näy, rakenneultra vasta tulossa. Kun sekin meni hyvin, todettiin että hienoa että vielä tässä vaiheessa ei ole löydetty mitään, toivotaan ettei nyt sitten tule yllätyksiä synnytyksessä. Raskausdiabeteksella on peloteltu koko ajan, vaikka sukuriskiä ei ole, verensokeri on kunnossa, olen normaalipainoinen. Joka kerta kun teen neuvolassa pissatestin ja se on puhdas, muistutetaan että kaikki tulehdukset eivät näy siinä ja ne voivat aiheuttaa keskenmenoja, joten heti pitää olla yhteydessä jos on oireita. Jos niitä ei ole, muistutetaan ettei niitä aina olekaan. Kun käyn selälleni sydänäänien kuuntelua varten, käsketään hyvä asento kun voi kuulemma joskus mennä tuntikin ettei kuulla mitään. Kun sikiö liikkui kuuntelun aikana ja syke nousi muutamia lyöntejä, kerrottiin että liikkumisen lisäksi se voi olla merkki sydänongelmista.

En oikeasti enää haluaisi edes mennä neuvolaan masentumaan. Jos en olisi käynyt, ei olisi käynyt mielessäkään huolehtia asioista jotka nyt mietityttävät.
 
Mä vaihtaisin neuvolaa. Tai ellei se käy niin kävisin loput pakolliset käynnit yksityisellä.

Printtaa toi lista ja näytä jollekulle joka asiasta voi päättää.

Ja kyseinen neuvolantäti voisi harkita ammattia jossa EI olla ihmisten kanssa tekemisissä.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777 ja Lunart
vierailija
Olet vaan yliherkkä ensiodottaja. Monet noista mainitsemistasi jutuista on sellaisia asioita, joita kuuluu kertoa odottajalle, ettei sitten sellaisessa tapauksessa, missä jotain onkin vialla, valiteta, ettei tästä ole mitään kerrottu. Esim. varoittaminen nt-ultrasta on ihan hyvä, missä paniikissa olisit ollut, jos olisitkin siinä "kiinni jäänyt" ja odottelisit lisätutkimuksia, vaikka monet onkin vääriä hälytyksiä.
Tuo tuntien odottelu sydänäänien kuulemiseksi on kyllä vähän outo juttu, on ollut varmaan joku heitto vaan. Jos heidän puhetyyli haittaa, vinoile takaisin, että ME ollaan ... sitä ja tätä.
Älä turhaan stressaa, muuta asennettasi hieman eri suuntaan ja ota nuo jutut siltä kannalta, että jollekin noita tulee siinä kerrotussa vaiheessa ja tarpeen tullen osaat itse ottaa yhteyttä, jos jotain huolestuttavaa tulee.

Teidän kemianne ei taida vaan osua yhteen :cool:
 
vierailija
Kuulostaa oudolta ja tosi ikävältä. Ihan henkilöstä on kiinni. Mulla oli kyllä aivan ihana terveydenhoitaja neuvolassa. Hänen sijaisensa, vanhempi kollega, oli taas aika.. no suorapuheinen, ja kertoili ikäviä tarinoita muista äideistä ja kerran kailotti puhelimessa erään äidin kanssa huoneensa ovi auki niin, että varmaan kaikki ymmärsivät tämän äidin ongelmat. Epäammattimaista.
 
vierailija
Mä kanssa veikkaan että hormoonit on saanut sut nyt vähän turhan herkäksi. Neuvolassa tavataan kertoa kaikki mahdollinen - ettei tule "paniikkia" jos vaikka sokerit nousee, painosta tms johtumatta.

Tieto tietenkin lisää tuskaa. Mutta voin kertoa ettei sekään ollut mukavaa kun asiat alkoikin mennä pieleen rv29. Enkä yhtään osannut varautua että esikko olikin maailmassa rv 30+. Koko muu raskaus meni loistavasti. Kunnes raskausmyrkytys iski... toki siitäkin oli puhuttu. Mutta kyllä se viimeinen 10 päivää oli sellaista rumbaa, pelkoa, kamalaa oloa etc. Että ei voi edes kuvailla...toki hyvä etteivät neuvolassa kerro ihan yksityiskohtaisesti miten kamala myrkytys voi olla. Mutta oli helvetin hyvä että oireista oli puhutu. En edes halua ajatella mitä olis tapahtunut jos olisin pitänyt oireita vaan viattomina, enkä hakenut apua heti ensimerkeistä.
 
vierailija
????
No voi jessus. Aivan kauhee neuvola sulla.

Mutta hei äiti-ihminen! Nyt sulla on hyvä hetki opetella avaamaan suusi, sillä tämähän ei tähän lopu! :D

Eli jatkossakin tulet saamaan vaikka ja mitä neuvoja ja ohjeita, ja lapsellesi yritetään tehdä asioita joita et haluaisi. Joten! Avaappa suusi siellä neuvolassa ja kerro terkalle, että hei oletko muuten huomannut miten negatiivinen ihminen olet ja miten tuot kaiken esille negatiivisen kautta?! Kerro että käynnit ovat terveydenhoitoa(!) EIKÄ mitään kauhukertomuksilla pelottelua! Kerro että se riittää että muistuttaa ottamaan yhteyttä jos jotain poikkeavaa tulee.
(Sen vielä sanon, että pissatestihän siis otetaan joka kerta proteiinien seurannan vuoksi, varmistetaan ettei ala kehittymään raskausmyrkytystä, ja toki tulehduksenkin seuraamiseksi).
Ja senkin vielä sanon, että mailleenhan ei tarvitse neuvolassa suostua.. :) esim kaikenmaailman kyselyseulat eivät ole ollenkaan mitään lainvelvoittamia :)

Mutta todellakin tiedän mitä tarkoitat ja itse vaihdoin samasta syystä lapsen neuvolatätiä ja toisessa raskaudessa sanoin äitiysneuvolan hoitajallekin että toivoisin että hän lopettaisi jokaikinen kerta ensimmäisestä vaikeasta raskaudesta jauhamisen ja keskittyisi nyt tähän paremmin menevään raskauteen, ja hän kyllä ymmärsi ja seuraava kerta olikin jo mukavempi käynti.
 
vierailija
Itsellä samanlaisia kokemuksia kuin ap:lla.
Kyse ei ollut hormoni höyryistä tai herkästä mielestä. Miehenikin kummasteli, kun peloteltiin ja väännettin väkisin kaikenlaisia oireita. Kaikki seulonnat tehtiin ja seurattiin paniikin omaisesti sokereja ja muita, vaikka kertaakaan ei ollut mitään viitteitä ongelmista. Loppuraskaudesta kerrottiin ongelmista raskaudessa ja kiireellä lähetettiin tutkimuksiin, turhaan. Lääkärit tympääntyivät, kun kohtalaisen kalliit tutkimukset tehtiin yli-innokkaan neuvolan pyynnöstä. Lopulta menetin malttini ja kerroin miten olen kokenut kohtelun neuvolan puolelta, auttoi :D
Loppuraskaus sujui kuin unelma. Jatkossa meillä olikin oikein hyviä keskusteluja ja hyvä yhteishenki. Sama on jatkunut muidenkin lasten kohdalla. Ehkä ensimmäisen raskauden tarkoitus on käydä kaikki kauhuskenaariot läpi :confused:
 
vierailija
Tuntuu, että lähtökohtaisesti neuvolassa odottavalla äidillä on kaikki pielessä ja väen väkisin etsitään ongelmia. Itse olen oppinut, että mitään ei kannata kertoa.
 
Meillä oli vanhempi kokenut neuvolatäti ja hän kyllä enemmän rohkaisi ja kehotti olemaan murehtimatta turhaan. Tosi paljon riippuu siis työntekijästä, että millainen kokemus jää neuvolasta. Jokainen tekee työtä persoonallaan...ja kaikki persoonat ei natsaa keskenään. Kokematon/ylikuormittunut terveydenhoitaja yleensä nojaa enempi faktoihin ja saattaa tuntua siltä kuin hän lukisi ääneen monotonisesti powerpoint-kalvoja.

Hoitaja saa kyllä kanssa olla tosi varovainen ja herkkä siinä mitä sanoo, koska joku pienikin lipsahdus voi jäädä äidin mieltä painamaan... Itseäni esimerkiksi jäi häiritsemään kun sanottiin, että "lapsen pituuskasvu ollut hidasta vaikka paino nouseekin reippaasti". Olisi ollut parempi, jos siinä kohtaa olisi sanottu, että lapsi kasvaa omalla käyrällään ja seurataan, mutta tässä vaiheessa ei vielä syytä huoleen, koska lapsi syntyi pienikokoisena. Pituus/painokäyrät perustuu kuitenkin keskiarvoihin. ;)

Itseäni myös ärsytti kun jouduin raskausaikana ylimääräisissä verikokeissa ravaamaan, mutta joitakin asioita ei voi jättää sen varaan, että äiti sanoo voivansa hyvin.

Toisaalta koin sen helpottavana, että vauvan ja äidin vointia seurattiin tarkasti, vaikka raskaus sujuikin ongelmitta. Itse tosin olin koko ajan muutenkin hermona jokaisesta oudosta oireesta tai jos sikiö ei liikkunut vaikka aamupäivällä ollenkaan... :D Että joo joskus näinkin päin.

Sanoisin, että ei kannata ottaa itseensä mitä joku yksittäinen henkilö sanoo tai tekee, vaikka se ärsyttäisikin. Teet niin kuin nytkin ja otat sopivan rennosti.

t. nuori sairaanhoitaja
 
Viimeksi muokattu:
Kovin vaikea arvioida tilannetta ja sitä mikä se oikeasti on, näkemättä kumpaakaan osapuolta. Veikkaan kuitenkin, että neuvolantäti on ehkä vähän ärsyttävä lässyttäjä ja sinä ylireagoit siihen ja kaikkeen mitä sinulle sanotaan.
 
  • Tykkää
Reactions: .....
vierailija
Olen asunut kiinassa yli 6 vuotta. Ennen kuin hankin perheen. Olin vain kiitollinen neuvolanpalveluista. Ei tee mieli kitistä jonnin joutavista saati pahoittaa mieltään jos nyt jonkun hoitajan kanssa ei kemia kohtaa. Kuitenkin on tukea raskaudenajalle. Ja seurantaa.

Kyllä me ollaan niin kermapersekansaa. On varaa valittaa ihan ihme asioista. Ja auta armias jos hoitaja jättäis jotain sanomatta - niin taas on lehmälauma haukkumassa kun ei kerrottu.

Kiinalaisäiti antaisi kaikkensa meidän tilanteesta. Ja me vaan vingutaan. Hävettää välillä ja paljon.
 
vierailija
Voimia Sinulle! Mulla oli ihana neuvolantäti, mutta tiedän että huonolla tuurilla saa masentajan hoitajakseen. Jos pystyt niin vaihda neuvolaa tai hoitajaa. Varsinkin ensisynnyttäjänä olisi hyötyä, jos neuvola ei lannistaisi ja ahdistaisi. Toivottavasti saisit kokea millaista on käydä hyvässä neuvolassa, minne menee mielellään ja josta lähtee hyvällä mielellä poiskin.
 
vierailija
Itseäni esimerkiksi jäi häiritsemään kun sanottiin, että "lapsen pituuskasvu ollut hidasta vaikka paino nouseekin reippaasti". Olisi ollut parempi, jos siinä kohtaa olisi sanottu, että lapsi kasvaa omalla käyrällään ja seurataan, mutta tässä vaiheessa ei vielä syytä huoleen, koska lapsi syntyi pienikokoisena. Pituus/painokäyrät perustuu kuitenkin keskiarvoihin. ;)
Minulle on nuo ihan samat sanottu. Mutta paikalla oli kokenut neuvolalääkäri, joka varasi uuden kontrolliajan lääkärineuvolaan sanoen, että todennäköisesti kasvaa vain omalla käyrällään, toiset kerää vaan painoa tietyssä vaiheessa. Mutta laitetaan aika kaiken varalta, jos sattuisi olemaan kyse muusta, helposti hoidettavastikin, mutta pääsee sitten tarvittaessa nopeammin jatkotesteihin, kun on valmiiksi lääkäriaika. Jatkotesteille ei tullut tarvetta, kuten ei noiden muidenkaan kera. Jokaista on kuskattu ylimääräisissä kontrollimittauksissa jossain vaiheessa ja vielä aina eri syystä, kun ovat omilla käyrillään kasvaneet omaa tahtiaan.

Eikä ne mittauksetkaan aina niin tarkkoja ole, tuo pituutta kasvamaton painonkerääjä jopa lyheni yhdessä mittauksessa alle vuoden vanhana :ROFLMAO:
 
vierailija
Olen asunut kiinassa yli 6 vuotta. Ennen kuin hankin perheen. Olin vain kiitollinen neuvolanpalveluista. Ei tee mieli kitistä jonnin joutavista saati pahoittaa mieltään jos nyt jonkun hoitajan kanssa ei kemia kohtaa. Kuitenkin on tukea raskaudenajalle. Ja seurantaa.

Kyllä me ollaan niin kermapersekansaa. On varaa valittaa ihan ihme asioista. Ja auta armias jos hoitaja jättäis jotain sanomatta - niin taas on lehmälauma haukkumassa kun ei kerrottu.

Kiinalaisäiti antaisi kaikkensa meidän tilanteesta. Ja me vaan vingutaan. Hävettää välillä ja paljon.
Kiinalaisäiti ja kermapersekansa.....oikeesti?
Olisitko ollut kiitollinen turhista kokeista jorka vaarantavat sikiön terveyden/elämän?
Asiat voidaan myös kertoa aiheuttamatta pelkoa äidissä ja suinpäin ei pitäisi määrätä mitään kokeita tmv. pelkästään neuvolatädin mututuntumalla. Miltä olisi tuntunut, kun odotat viimeisilläsi ja neuvolatäti kertoo vauvalla olevan sykeongelmia ja perätilassa. Hätääntyneenä varaamaan sektiota ja ties mitä. Kuitenkin sairaalassa lääkäri ymmärtää ultrata ja vauva ei ole perätilassa eikä sydämessä ole mitään vikaa. Neuvolan kokenut täti oli vain niin huolissaan. Tämän asian olisi voinut hoitaa rauhallisesti ja pyytämällä ensin ultran tarkistaakseen epäilyt.
Minä kermaperse olen kiitollinen saamastani terveydenhuollosta, mutta pitääkö joka kerta aiheuttaa murhetta ja pahaa oloa. Stressi raskaudesta on jokaisella ja neuvolassa olettaisi ammattitaitoisten ihmisten kykenevän rauhoittamaan tulevia äitiä, ei säikyttämään.
 
Kovin vaikea arvioida tilannetta ja sitä mikä se oikeasti on, näkemättä kumpaakaan osapuolta. Veikkaan kuitenkin, että neuvolantäti on ehkä vähän ärsyttävä lässyttäjä ja sinä ylireagoit siihen ja kaikkeen mitä sinulle sanotaan.
Samaa luulen.
Neuvolan tätsynä joku ärsyttävä piruja maalaava tyyppi. Ja toisaalta raskausaikana ärsyttää kaikki touhottajat.
 
vierailija
Kiinalaisäiti ja kermapersekansa.....oikeesti?
Olisitko ollut kiitollinen turhista kokeista jorka vaarantavat sikiön terveyden/elämän?
Asiat voidaan myös kertoa aiheuttamatta pelkoa äidissä ja suinpäin ei pitäisi määrätä mitään kokeita tmv. pelkästään neuvolatädin mututuntumalla. Miltä olisi tuntunut, kun odotat viimeisilläsi ja neuvolatäti kertoo vauvalla olevan sykeongelmia ja perätilassa. Hätääntyneenä varaamaan sektiota ja ties mitä. Kuitenkin sairaalassa lääkäri ymmärtää ultrata ja vauva ei ole perätilassa eikä sydämessä ole mitään vikaa. Neuvolan kokenut täti oli vain niin huolissaan. Tämän asian olisi voinut hoitaa rauhallisesti ja pyytämällä ensin ultran tarkistaakseen epäilyt.
Minä kermaperse olen kiitollinen saamastani terveydenhuollosta, mutta pitääkö joka kerta aiheuttaa murhetta ja pahaa oloa. Stressi raskaudesta on jokaisella ja neuvolassa olettaisi ammattitaitoisten ihmisten kykenevän rauhoittamaan tulevia äitiä, ei säikyttämään.
Mihin vaarantaviin kokeisiin tuosta vaan pääsee? Biopsioissa ja punktioissa on aina oma vaaransa, mutta ei niihin ole pakko mennä ja tuskin niitä saa neuvolatädin mututuntumalla. Missä ihmeessä synnytät, jos neuvolatädin mututuntumalla varataan sektiota?
 
Silloin vajaa kymmenen vuotta sitten kun kävin viimeksi raskauden takia neuvolassa, oli jo tuota raskausdiabeteshysteriaa ilmassa. Olisivat vängällä määränneet minut sokerirasitukseen.
 
vierailija
On kyllä tosi raivostuttava neuvola täti sinulla ja toisaalts ymmärrän että sitten aiheuttaa huolta, mutta ei kannata jumittaa tuollasen sanomisiin vaan jättää.omaan arvoonsa.

Voimia ja onnea tulevasta vauvasta.

Mutta ole onnellinen että olet päässyt helpolla raskauden suhteen ja vauva terve.

T: RV 28 ja oon ihan loppu tähän raskauteen joka ei ole ollut päivääkään "normaali". On ollut piinallinen vuosi ja kyllä nautin ku pääsen normaali elämään kiinni.
 
vierailija
Silloin vajaa kymmenen vuotta sitten kun kävin viimeksi raskauden takia neuvolassa, oli jo tuota raskausdiabeteshysteriaa ilmassa. Olisivat vängällä määränneet minut sokerirasitukseen.
Suuri määrä suomalaisia sairastaa tietämättään aikuistyypin diabetesta. Raskausdiabeteksesta on haittaa vauvalle. Itse olen aina jäänyt kiinni sokerirasitustestissä, vaikka virtsasta ei sokeria ole koskaan löytynyt. Yksi meidän lapsista joutui teholle sokeritiputukseen synnyttyään :( Ensimmäisellä kerralla jouduin siksi, että painoraja meni juuri ja juuri rikki, neuvolatäti ei ollut sitä edes uskoa, kun hänestä olin niin sopusuhtaisen näköinen. Testin tulos oli yllätys ja seuraavien kohdalla testi oli sitten automaattinen, kun oli aikaisemmin ollut.

Sokerirasitustesti on pieni vaiva verrattuna mahdollisiin seurauksiin.
 
Ekan viestin minä
Ylireagointi kai edellyttäisi että reagoisin jollain tavalla, muutenkin kuin pitämällä neuvolaa masentavana paikkana? :) Vaikka tekemällä kanteluita tai valittamalla johtoon, tai nyt ylipäätään reagoimalla. Ja hysteerisyys kai sitä että olisin hysteerinen jostain.

Totta kai neuvolan tulee kertoa myös mahdollisista riskeistä ja siitä miten ne ilmenevät. Mutta minulla on perintötekijöiden vuoksi korkeampi riski tukostaipumukseen eli veritulppaan. Tästä paljon todennäköisemmästä riskistä ei puhuta mitään, eikä terveyskeskuskäynneilläkään ole näillä vuosilla huokailtu että jaa jaa, vielä ei ole tulppaa aivoissa mutta joillekinhan ne tulee vähän myöhemmin. Tuon pahan ennustamisen tarkoitus ei selvästi ole infon jakaminen riskeistä.

En minä väitä että kaikki neuvolantädit ovat hirveitä, monet varmasti ovat ihania ja vielä useammat ihan ok. Kysyin onko jollakulla muulla sama fiilis kun mulla ja mitkä aatokset siitä. Se ei tarkoita ettenkö arvosta terveydenhuollon ilmaisuutta.
 
Ekan viestin minä
On kyllä tosi raivostuttava neuvola täti sinulla ja toisaalts ymmärrän että sitten aiheuttaa huolta, mutta ei kannata jumittaa tuollasen sanomisiin vaan jättää.omaan arvoonsa.

Voimia ja onnea tulevasta vauvasta.

Mutta ole onnellinen että olet päässyt helpolla raskauden suhteen ja vauva terve.

T: RV 28 ja oon ihan loppu tähän raskauteen joka ei ole ollut päivääkään "normaali". On ollut piinallinen vuosi ja kyllä nautin ku pääsen normaali elämään kiinni.
Tsemppiä raskauteen ja onnea tulokkaasta! Tiedän että tämä mun murhe on pientä sen rinnalla että ois vaikeampi raskaus.
 
vierailija
Kiinalaisäiti ja kermapersekansa.....oikeesti?
Olisitko ollut kiitollinen turhista kokeista jorka vaarantavat sikiön terveyden/elämän?
Asiat voidaan myös kertoa aiheuttamatta pelkoa äidissä ja suinpäin ei pitäisi määrätä mitään kokeita tmv. pelkästään neuvolatädin mututuntumalla. Miltä olisi tuntunut, kun odotat viimeisilläsi ja neuvolatäti kertoo vauvalla olevan sykeongelmia ja perätilassa. Hätääntyneenä varaamaan sektiota ja ties mitä. Kuitenkin sairaalassa lääkäri ymmärtää ultrata ja vauva ei ole perätilassa eikä sydämessä ole mitään vikaa. Neuvolan kokenut täti oli vain niin huolissaan. Tämän asian olisi voinut hoitaa rauhallisesti ja pyytämällä ensin ultran tarkistaakseen epäilyt.
Minä kermaperse olen kiitollinen saamastani terveydenhuollosta, mutta pitääkö joka kerta aiheuttaa murhetta ja pahaa oloa. Stressi raskaudesta on jokaisella ja neuvolassa olettaisi ammattitaitoisten ihmisten kykenevän rauhoittamaan tulevia äitiä, ei säikyttämään.
Ei tuo ap neuvolantäti käsitykseni mukaan ole tehnyt noin järjettömän suuria päätelmiä ja diagnooseja. Kertonut että pahoinvointia voi tulla raskauden eri vaiheissa... että sokerit saattaa nousta vaikka on normipaino ja syö tervellisesti. Yksikään neuvolantäti ei tee päätelmiä sektiosta saati että äitä voi vaan mennä varaileen sektiota. Jos neuvolatäti epäilee jotain niin pistää lääkärille. Taisi hienohelmalla kolahtaa kalikka kun ihan älyttömät vertaukset otat. Vai meinaatko että verikoe sokerin määritykseksi on haitaksi sikiölle?? Tai ultraus vatsan päältä??? Eipä taida olla.

Kyllä minä ainakin rakastan lastani jo sikiönä niin että meistä saa huolehtia. Toisin kuin sillä kiinalaisäidillä. Jota ei toki epämiellyttävärät neuvolatätit kiusaa. Mutta jolle selviää vaikkapa perätila vasta kun lapsi alkaa siellä kotona syntyä. Eikä apua ole tulossa ellet maksa maltaita kalliista lääkäristä.

Hoitajat ja lääkäritkin ylläri ylläri on ihmisiä..ja odottavat äidit erilaisia. Toinen haluaa tietää kaikki. Ja toinen haluaa tietää niin vähän kuin mahdollista (ja kuulla vain positiivisia asioita) . Ehkä sulla on ennustuskyky että pystyisit aina määrittämään kyseisen äidin kaikki mielihalut. Mutta pääsääntöisesti sellaisia ei ole. Niin silloin voitas opetella olemaan mielensäpahoittaja-kermapersekansa ja ymmärtää että loppuviimein yritys on tehdä asiat parhaaksi niin äidille kuin lapselle. Aikuinen - vanhemmaksi tuleva ihminen - voi myös sanoa ihan ääneen hoitajalle jos joku ärsyttää. Sen sijaan että lietsoo kaunaa seläntakana.
 

Yhteistyössä