Kasvissyöjät/vegaanit, miten saatte kaikki tarvittavat vitamiinit ja kivennäisaineet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ABD
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ABD

Vieras
Itsekin olen ollut lähes kasvissyöjä yläasteelta lähtien (nyt 32-vuotias nainen), tarkoittaen kohdallani, että maitotuotteita ja kananmunaa käytän ehkäpä joka toinen päivä, kalaa syön pari kertaa vuodessa, katkarapuja ehkäpä kerran kuussa. Olen kartoittanut tarvittavien ravintoaineiden saantia netissä sivustolla, jonne syötetään kaikki päivän aikana syödyt ruuat ja sivusto näyttää, montako prosenttia päivittäisestä vitamiinin tai kivennäisaineet tarpeesta on täyttynyt.

Minulla on jatkuvasti puutetta A- ja D-vitamiinista, niasiinista (B3). Päivinä, jolloin en syö maitoa tai munia, en saa myöskään tarpeeksi B12:ta. Hyvin usein en saa tarpeeksi myöskään useita muita ravintoaineita (yleisimpinä rauta, sinkki, seleeni, kalium, kalsium).

Miten siis käytännössä voin pysyä terveenä tällä kasvisruokavaliolla (ahdistusta, masennusta, pahoinvointia ja väsymystä ollut jo pitkään)? Esimerkkinä nyt vaikkapa A-vitamiini. Jotta saisin tarpeeksi A-vitamiinia (tai tässä tapauksessa sen esiastetta), pitäisi kiinnittää huomiota siihen, että söisin joka päivä 100 grammaa porkkanaa tai bataattia. Tai vastaavasti monta sataa grammaa tomaattia (en viitsinyt laskea, paljonko tarkalleen). Sekasyöjänä saisin tarvittavan A-vitamiiniannoksen muutamasta maksamakkaraviipaleesta.

Samaten D-vitamiinin kanssa, vaikka olen juonut tänään n. 4 dl soijajuomaa, johon D:tä lisätty, olen saanut ruokavaliosta vasta surkeat parisenkymmentä prosenttia päivittäisestä tarpeesta.

Vielä yhtenä esimerkkinä omega-3-rasvahapot. Chia-siemeniä ylistetään hyvänä lähteenä, mutta suositeltuun n. 10 gramman päiväannokseen nyt ei kovin kummoisesti ravintoaineita mahdu.

Ongelmana on siis se, että olen kasvissyöjä mieltymyssyistä. En kertakaikkiaan ole koskaan pitänyt lihasta. Kanasta pidin joskus, mutta siihenkin on syntynyt kuvotus, kun en ole sitä vuosikausiin syönyt.

Haluan tällä siis samanaikaisesti sanoa, että vaikka itse olen kasvissyöjä, en sitä muille suosittele; ja että ihmettelen, miten kasvis- tai vegaaniruokavaliosta voi _rennosti_ ravintoaineita laskematta saada kaiken tarvittavan. (Ymmärrän, että D-vitamiinilisää suositellaan kaikille ja että etenkin vegaanien tulisi ottaa B:t purkista.)

Ota ruokavalioon saksanpähkinät, mantelit, siemenet (kurpitsa, auringonkukka) näitä käytän itse kaurapuuron päällä kourallisen joka aamu. Puuron keitän mantelimaitoon.
D:tä lisää purkista. Itse syön 50 joka aamu.

Pähkinöitä ja siemeniä syön vaihdellen joka päivä ainakin paria kolmea eri laatua: auringonkukansiemeniä, saksanpähkinöitä, pekaaneita, casheweita, parapähkinöitä, manteleita, maapähkinöitä (hyvä niasiini lähde, jota siis jatkuvasti saan liian vähän ja olen miettinyt, olisiko tämä yksi merkittävä ahdistusta ja masennusta ja muistamattomuutta/sumuista oloa aiheuttava tekijä) jne.

Kananmuna maistuu kyllä, yhteen aikaan söin joka päivä. Tällä hetkellä ehkä joka toinen päivä.

Ehkäpä haen tällä myös sitä, että kun veganismi on nyt niin suuressa huudossa... niin kuitenkin veganismi käytännössä tarkoittaa tiettyä pakkoa keskittää aika paljon ajatusta ruokaan ja syömiseen. Täytyy siis tietoisesti syödä ne pari kolme porkkanaa päivässä. Tai (ovo)kasvisruokavaliossa joka päivä sitä kananmunaa jne. Eli vaikka en väitä, että sekasyöjät keskimäärin söisivät terveellisemmin, niin ainakin monipuolisesti syömällä sekasyöjällä on paljon enemmän liikumavaraa ruokavaliossa. Esimerkiksi pari pienehköä liha-, kala- tai kana-annosta päivässä takaa suurimman osan näistä ravintoaineista, joita kasvissyöjän täytyy erikseen työstää sinne ruokavalioon.

Samalla muille kasvissyöjille vinkiksi, että kuivatut aprikoosit ovat myös aika hyvä A-vitamiinin lähde. Olen nyt itse ottanut niitä päivittäiseen ruokavalioon mukaan, ovat vaan tosi kalliita. Muistelen, että olivat aiemmin edullisempia...?

D vitamiinia ei kukaan saa tarpeeksi ruuasta ja Suomessa ei saa auringostakaan, ja suositus on liian alhainen.
https://yle.fi/uutiset/3-6865684

Itse otan reilua d-vitamiiniannosta vaikka syön usein kalaa ja olen lihansyöjä.

Harva suomalainen syö tarpeeksi terveellisesti ja puutosta ravintoaineista on monilla. Lisää kalaa ja kasviksia, ja kohtuullisesti lihaa. (y)

Porkkanaa kuluu meillä päivittäin vaikka ei todellakaan olla mitään vegejä. Itse syön usein pari porkkanaa raakana samalla kun teen ruokaa, hyvä ja helppo alkupala siinä. Välillä syödäään ihan kasvisruokaa, ilman mitään härkistä yms ällötyksiä, proteiinia saadaan kasvisruokapäivänä mm. maitotuotteista. Itse söisin lihaa vaikka väkisin sun tilanteessa, totuttelisin siihen, ainoastaan allergia olisi syy jättää tärkeä ravintoaine pois ruokavaliosta. Ja reilusti kasviksia, koska ei liha korvaa sitä. Molempia tarvitaan.

Luuletko että sekasyöjät saa oikeasti kaikkia ravintoaineita optimaalisesti? Kyllä sekasyöjät joutuu ihan yhtälailla miettimään jos meinaa saada kaikkia mahdollisia vitamiineja jne. päivittäin.

Otan D-vitamiinia E-epa-kapselien mukana joka päivä ja välillä myös erikseen.

Kalan suhteenhan suositus on kai se 3 krt/vko kalalajeja vaihdellen. Mitkä nyt ovat sitten niitä parhaita kaloja lohen tai kirjolohen lisäksi? Pitäisikö olla huolissaan kaloissa olevista raskasmetalleista? Entäpä kasvatetun lohen sisältämistä antibiooteista? Näin taannoin hälyttävän videon, jossa kalankasvattamoaltaaseen ruiskutettiin törkeitä määriä ilmeisesti jotakin antibiootteja?

Paljonko määrällisesti on yksi kala-annos? 150 grammaa? Jos onnistuisin syömään vaikkapa 400-500 g kalaa viikossa, kävisikö se lihasta? Siihen lisäksi vähintään yksi muna päivässä. Vai pitäisikö yrittää kanaa tai kalkkunaa lisäksi? Minua valitettavasti yksinkertaisesti oksettaa ajatus lihasta. En tiedä, voisiko siitä kuvituksesta jotenkin oppia pois, jos joka päivä yrittäisi syödä vaikka pienen palan.

Omalla kohdalla tulee ruokavaliosta jatkuvasti kaikkia muita kuin mainitsemiani ravintoaineita yllin kyllin. Ja mainitsemiani saisi helposti eläinkunnan tuotteista. Siksi oletan, että monipuolisesti (ruokavaliossa päivittäin myös kasvikset, hedelmät, siemenet, palkokasvit, viljat) syövä sekasyöjä saa keskimäärin helpommin kaiken tarvittavan. Asiaa tutkailtiani olen huomannut, että usein esimerkiksi lisäämällä 100 grammaa katkarapuja tai kalaa päivän syömisiä. riittäisi täyttämään useimmat vitamiinien ja hivenaineiden puutteet päivinä, jolloin olen syönyt vain kasvis- tai vegaaniruokaa.

Oletko tietoinen, että osa kasvisten vitamiineista muuttuu paremmin imeytyviksi tai pitoisuus kasvaa kypsennettynä? Porkkanan ja tomaatin beetakaroteeni lisääntyy kypsennettäessä ja siten elimistö saa siitä paremmin muunnettua a-vitamiinia.

D vitamiinia ei kukaan saa tarpeeksi ruuasta ja Suomessa ei saa auringostakaan, ja suositus on liian alhainen.
https://yle.fi/uutiset/3-6865684

Itse otan reilua d-vitamiiniannosta vaikka syön usein kalaa ja olen lihansyöjä.(y)
Tiesit kai et yliannostusoire on sydänpysähdys? Moni ei sitä ehdi lukea mistään, vaikka pakkausselosteessakin lukee niin.
Tiedätkö että osa D-vitamiinista tehdään lanoliinista, villarasvasta?

Luuletko että sekasyöjät saa oikeasti kaikkia ravintoaineita optimaalisesti? Kyllä sekasyöjät joutuu ihan yhtälailla miettimään jos meinaa saada kaikkia mahdollisia vitamiineja jne. päivittäin.
Meillä ei ainakaan mietitä sellaisia, mut itse tehdään luomulihasta ruokaa ja joka aamu syödään munakas, 3 munaa ja loraus luomukermaa sekä omakasvattamaa luomupersiljaa sekaan. Pysyy terveenä tuolla. Mitään nappuloita ei ole käytetty 20 vuoteen, koska niistä tulee maha kipeeksi ja etova olo.
http://www.farmingahead.com.au/wp-content/uploads/2016/10/be95f11e386833aaa0f862fe53c27b37.pdf.pdf
Edelliseen videoon liittyen otin esille tuon.

Eivät mutta masennus on usein raudanpuutteen oire, samoin muistihäiriöt. Tieteenkuvalehdessä oli aikanaan että ihmisen on kehityshistoriansa tähden vaikea saada kasviksista riittävästi rautaa. Eikä kyse ollut pelkästään raudan määrästä vaan siitä missä muodossa rauta on.

Eivät mutta masennus on usein raudanpuutteen oire, samoin muistihäiriöt. Tieteenkuvalehdessä oli aikanaan että ihmisen on kehityshistoriansa tähden vaikea saada kasviksista riittävästi rautaa. Eikä kyse ollut pelkästään raudan määrästä vaan siitä missä muodossa rauta on.
No kun siihen tarvii B12- vitamiinia, mitä ei kasviksissa ole ollenkaan. Sitä muodostuu suolistossa. Ja kasvisten (plus lisäaineeina) nitraatit aiheuttavat anemiaa - on siis monta tekijää.

Otan D-vitamiinia E-epa-kapselien mukana joka päivä ja välillä myös erikseen.

Kalan suhteenhan suositus on kai se 3 krt/vko kalalajeja vaihdellen. Mitkä nyt ovat sitten niitä parhaita kaloja lohen tai kirjolohen lisäksi? Pitäisikö olla huolissaan kaloissa olevista raskasmetalleista? Entäpä kasvatetun lohen sisältämistä antibiooteista? Näin taannoin hälyttävän videon, jossa kalankasvattamoaltaaseen ruiskutettiin törkeitä määriä ilmeisesti jotakin antibiootteja?

Paljonko määrällisesti on yksi kala-annos? 150 grammaa? Jos onnistuisin syömään vaikkapa 400-500 g kalaa viikossa, kävisikö se lihasta? Siihen lisäksi vähintään yksi muna päivässä. Vai pitäisikö yrittää kanaa tai kalkkunaa lisäksi? Minua valitettavasti yksinkertaisesti oksettaa ajatus lihasta. En tiedä, voisiko siitä kuvituksesta jotenkin oppia pois, jos joka päivä yrittäisi syödä vaikka pienen palan.

Kala riittää täydellisesti korvaamaan lihan. Raskasmetallit ovat ongelma metsäjärvien suurten haukien ja joskus ehkä tonnikalan kohdalla. Syö lohen/kirjolohen lisäksi kuhaa, siikaa, turskaa, seitä, kampelaa, makrillia, kotimaisista särkikaloista tehtyjä tuotteita, muikkuja ja silakoita.

Tämä taitaa olla maan tapa asiassa kuin toisessa:

"Käytännössä heikompilaatuista viljaerää voidaan tasoittaa parempilaatuisella viljalla, ja näin leipäviljakelpoisuuden yleiset laatuvaatimukset alittava vilja voi kelvata leipäviljaksi." :sick::sick::sick::sick::sick::poop::mad:
- Evira uutisoi -"

• Vau!
Reactions: Lispetti
Oon aina ihmetellyt, miksi sitä nyhtökauraa ei saa luomuna. Musta kun on aina tuntunut siltä, et ne korrenvahvistajat haittaa helvetisti näköä - katos kun ei syö viljaa missään muodossa, pysyy näkökin tallella:-)
Itseasiassa se on parantunut viime vuosina eikä kutise edes silmäluomet(y)

Yhteistyössä