V
vierailija
Vieras
Kamalaa sanoa, mutta tuntuu, että lapseni on tyhmä. Lapseni tekee älyttömiä asioita jatkuvasti enkä jaksa häntä kohta enää. Ehkä minulla on oudot odotukset millainen lapsen pitäisi olla, olen surkea. Tämä lapsi kun tekee pahaa niin se menee aina yli ymmärrykseni. Hän saattaa levittää aivan kaikki vaatteet kaapistaan pitkin lattiaa, selityksenä että etsin sukkia, jotka ovat hyllyssä ensimmäisenä niin kuin aina. Kaikki saa toistaa tuhat kertaa, esim hampaita pestessä hän saattaa sylkeä tahnat lattialle jos en valvo, vaikka olen aina sanonut että sylje lavuaariin. Ulkovaatteet on aina lattialla vaikka sanon sisälle tullessa että vaatteet naulakkoon. Lopulta ne sinne menee, mutta aina muistutuksen jäljeen. Nuorempi laittaa vaatteet siihen aina sanomattakin yms. Nuorempi lapsistani tekee myös pahaa toki, mutta ihan eri mittakaavassa ja hänellä on sentään omatunto. Vanhempi tuntuu aina yllättyvän ja kokevan suurta epäreiluutta kun häntä torun. Usein joutuu juurta jaksain selittämään mitä hän teki väärin. Nuorempi tajuaa sanomattakin ja on häpeissään heti. Vanhempaan menee hermo vähän väliä, kun silmänsä kääntää hän on tekemässä pahaa vaikka saisi hyvää huomiota kuinka. Hän on joskus levittänyt pussillisen makaronia kaapista lattialle ihan muuten vain ja avannut vessapaperirullan pitkin lattiaa tai leikellyt vaatteitaan saksilla joita en tiedä miten hän sai salaa otettua tai pissannut ohi pöntön tarkoituksella koska se oli hauskaa, kaatanut 0,5l saunatuoksun saunan lauteille muuten vain. En vain ymmärrä mitä lapsen päässä liikkuu kun hän tuollaista tekee?? Tekemisen puutetta ei pitäisi myöskään olla päivisin. Jos nuorempi vaikka sotkee salaa, hän yrittää peittää jälkensä mutta vanhempi jättää sotkun siihen ja keksii tekosyitä kun huomaan asian. Olen puhunut asiasta neuvolassa ja koulussa, lapseni on kuulemma normaali.... Miten sitten muutta suhtautumistani häneen?