~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Ebaysta saa dopplereita suht hyvään hintaan. Itse tilasin 3 mHz, jossa erillinen probe. Jostain luin, että on parempi tuo erillinen osio ja netistä tsekkasin, että 3 mHZ on parempi alussa kuin 2 mHz. Oli siellä 8 mHZ dopplereitakin, mutta en tiedä, onko ne sitten kaikkein parhaita vai ei. Minkälaisia kokemuksia teillä on?
Mites Salama, meinaatko ultraan tällä viikolla? Nuo limat on varmasti normaalia. Mää mietin mun ruskeasta vuodosta jo, että se on normaalia mulle. Eilen holahti kunnolla progevuodon mukana, mutta onneksi oli vain ruskeaa. Otan silti iisisti.
Turvotusta on varmasti kaikilla alussa, mutta miten teidän paino? Mulla on vähän ylimääräistä, joten pari kiloa on tippunut. Ei kyllä haittaa yhtään.
Hienoa Kesis, että tilanne rauhoittunut. Otat nyt vaan iisisti siellä. Taitaa tulla täyslepo kalliiksi ;)
Siida, onkohan tuo kaali nyt joku raskausruoka, kun minäkin tein kaalipadan uuniin eilen??
Tulihan se Kiuskikin tänne, tervetuloa. Mulla myös ensimmäinen tulossa, joten todellakin tarvii tukea ja neuvoja täältä.
Kerrohan MyMa neuvolauutiset, kunhan pääset sieltä. Kai ne ultraa samalla? Oot kyllä ihanan pitkällä jo.
Hyviä neuvoja Domilta! Täytyy katsoa, jos täältä löytyis noita hiutaleita. Tulehan pian tälle puolelle.
Siida mainisti tuosta ei-hermoilusta, mullakin on niin. Mää oon tosi varma, että tämä onnistuu, joten en paljoa mieti kauhuskenaarioita. Tietty tuo ruskevuoto mietityttää, jos kunnolla tulee, mutta uskon, että se on vain verevä kohdunkaula tms. Proget vissiin aiheuttaa limakalvojen herkistymistä. Vähän tympäsee jo nuo pallerot. Kolme kertaa päivässä saa niitä laittaa. Oon samalla huomannut, että kn on joskus alhaampana ja joskus ylettämättömänä. Mikähän siinä on?
Uudelle viikolle :)
Bridge 8+0
 
hahaa, okei Caro, lie sen siitä itekkin lukenut joskus, nyt en siis ees lukenut kun vaan heitin googlesta linkin :) mutta ei varmasti ainakaan haittaa.. kannattaa ostaa iso pusi sellasesta pienestä ei montaa kylpyä saa..
 
Neuvolassa käyty, ja huh onneksi nyt oli tosi kiva käynti! Aloin jo ajatella, että tää mun neuvolasuhde ei nyt vaan oikein ota käynnistyäkseen.. Terkkari oli tosi mukava ja oli sellainen olo, että ei ollut mihinkään kiire ja juteltiin kaikenlaista. Pissat, hb:t, vp:t ym. oli hyvät (vp ehkä vähän matala) ja influenssarokotteen otin tänään myös. Painoa on tullut tähän mennessä +9 kg, th ei siitä sanonut mitään mutta itse sitä taas stressailin ja yritin lypsää terkkarilta jotain mielipidettä :ROFLMAO:

Vaikka en tosiaan ole kauheasti levinnyt niin th muistutti ihan oikein siitä, että ei pelkästään tuossa mahassa nyt ihan 9 kg lisäystä ole millään, että kyllä se on jossain muualla myös...;) No rinnat sekä rinnanympärys on kasvanut, ja jonkin verran turvotustakin on, kun esim. kireiden sukkien jälkeen jalkoihin jää joskus "kuoppa". Mutta aion nyt kuitenkin hieman enemmän kiinnittää syömisiin ja liikuntaan huomiota. Ruokapuoli on kyllä monipuolinen ja terveellinen, mutta määrällisesti mun tulee syötyä kyllä liikaa. Syön kotiruokaakin isompia annoksia kuin ennen raskautta, ja välipalaksi voisi vaihtaa sen ainaisen voileivän sijaan vaikka hedelmiä ja raejuustoa. Niin ja herkkuja saisi jättää pois myös, vaikken hirmuisesti syö niitäkään.

Jotenkin vain on morkkis tuosta painonnoususta, vaikka kukaan ei olekaan mulle siitä noottia antanut :( No toivon, että imetys onnistuu hyvin ja sulattaa kilot raskauden jälkeen, ja ettei nyt toisella puoliskolla ainakaan toista samanmoista kilomäärä kertyisi!

Niin ja dopplerilla kuunneltiin nlassa myös ja siellä sydän jumpsutti hienosti :love:

@Bridge Kotidoppleria mä en kokenut tarpeelliseksi hankkia, vaikka sitä alussa mietinkin. Jälkeenpäin ajatellen oli ihan hyvä päätös, mutta ymmärrän kyllä että sen monet hankkivat :) Niin ja kysyit ultrasta; useimmissa neuvoloissa ilmeisesti ei ultrata lainkaan, meillä vain neuvolalääkäri ultraa (ja hoitajat ehkä tarvittaessa, en tiedä?). Mitä näillä palstoilla pyörii niin pienemmillä paikkakunnilla taitaa useimmin olla nlassa ultra kuin isoissa, mutta erot on tosi kuntakohtaisia. Mulla on vielä rv28 ylimääräinen uä keskusneuvolassa, kun rakenneultrassa istukka oli hieman lähellä kohdunsuuta.

Niin ja vielä kohdunnapukasta; silloin kun vielä oli luget käytössä niin kauheasti kans sitä analysoin, että mitenkähän se nyt on. Asema ja tuntuma vaihteli ihan miten sattui, joten lakkasin kokeilemasta kun ei siitä tullut hullua hurskaammaksi :ROFLMAO: Ja maallikkona on koko tunnustelu aikamoista hakuammuntaa.

Tuli nyt aika pitkä omanapa-viesti, ei pitäisi kirjoittaa koskaan tietokoneella, puhelimella ei jaksa näin pitkään ikinä rustata :D

MyMa 22+5
 
Viimeksi muokattu:
Kesäheinä, kiva että olet päässyt kotiin, koita nyt vaan pysyä niissä netin houkutuksissa :) Ja kiva MyMa että neuvolassa vihdoin synkkasi!

Kiuskille tervetuloa! Sitä piinaahan tämä edelleen...

Bridge, kiitos doppler-kommenteista, täytyypä katella vaihtoehtoja. Luulen että se vois olla mielenrauhan kannalta hyvä... En nyt varannut ultraa tälle viikolla, kun olo muistuttaa paaaljon enemmän raskaana olevaa kuin kesken menevää. Ja parina päivänä valkkarikin ollut limaisempaa, joten varmasti se on vaan hormonaalista tosiaan. Ensi ke mulla on se kontrolliultra sitten.

Mulla oli pari päivää jo vähemmän etomista, mutta näyttää palailevan. Ja närästys vaan pahenee (kiitti Domi vinkistä!), samoin turvotus. Vatsassa on se Bridgen mainitsema appelsiini, mutta sitä kokoa kai kohdun pitäisikin olla nyt. Painoa on tullut pari kiloa, luulen, en kyllä ollut käynyt puntarilla aikoihin ennen plussaa, mutta sillai mutu-tuntumalla. Ja kaikki energia menee työpäiviin, illalla pidän sohvaa paikallaan, röyhtäilen ja piereskelen :D Mulla on vielä suht liikkuva työ, ensi viikolla kolme reissupäivää, mitähän siitä tulee? Päätin, että kerron pomolle (joka on kyllä mun hyvä kaveri monen vuoden takaa) ensi viikolla ultran jälkeen. Meillä tehdään kans järjestelyjä, jossa mulle tulisi lisää asiakkaita -en tiedä kantsiiko niitä nyt just siirtää. Ja on sen helpompi ymmärtää miksi viihdyn kotikonttorilla niin hyvin...

t. Salama, uudelle viikolle minäkin 8+0!
 
Täällä on nyt keskustelu taas aktivoitunut:)

Onnea hurjasti kaikille plussanneille!

Dopplereista oli jossakin kohtaa keskustelua... mulla tosiaan on doppleri - joku käytettynä hankittu karvalakkimalli - mutta se rauhoitti mielen monta kertaa alussa. Olisko ollut n 9 viikon tietämissä kun kuulin sydänäänet ekan kerran ja joka kerta on kuulunut sen jälkeen kun oon etsinyt. Nyt tosin en enää läheskään päivittäin oo kokenut tarpeelliseks kuunnella. Mutta voin suositella omasta puolesta jos joku sellaisen hankkimista miettii.

@Kesäheinä-78 lle jaksamista, hienoa että tilanne mahdollisti kotiin pääsyn. Nyt vain sitten rauhallista eloa että pieni saa rauhassa vahvistua ja kasvaa. Aa oon kanssa haaveillut netflixmaratoneista, vielä 20 työpäivää ennen äitiyslomaa (ei sillä että laskisin...). Tosin taitaa olla että sit kun mahdollisuus maratoniin todella on niin sitten voi olla että keksiikin sen tuhat muuta asiaa jota mielummin tekisi;)

@Evangelina n kuulumisia minäkin mielellään kuulisin.

@MyMa hyvä että neuvolasta jäi hyvä fiilis. Oliko niin että olit hoikka? Silloin ilmeisesti on normaalia että painoakin kertyy enemmän. Ja ihan kuin jostakin olisin lukenut että painon nousu painottuu keskiraskauteen tietyille viikoille, eli ehkä olet juuri siinä vaiheessa ja painon nousu loppua kohden hidastuisi luonnollisesti? Tuota influenssarokotusta olen kanssa nyt miettinyt: vähän vaan pohdituttaa kun olen kuullut että se rokotuskin voi toisille aiheuttaa reaktioita, enkä osaa (valitettavasti) influenssaa pelätä kun en oo ainakaan pahaa sellaista muistaakseni aikuisena koskaan kärsinyt.

Neuvola takana. Tupla-tripla-annokset rautaa on viimeinkin tehneet tehtävänsä ja hb oli lähtenyt nousuun: pahimmillaan kävi alle sadan mutta sieltä on nyt noustu ja suunta oikea (y) Sen sijaan huolta aiheutti sf-mitta joka ei mennyt käyrällä:unsure: Uusintamittaus muutaman viikon päästä ja mahd. lähete ultraan. Toivottavasti ei johtuisi istukan onkelmista:unsure:

Mukavaa viikonloppua kaikille:cool::)

g, 30+5
 
Onpa täällä ollut vilkasta keskustelua!

@Siida oot selkeesti saanut jo oireitakin, varmasti tuntuu hieman uskottavammalta kaikki! (y)

@giraffen___ esikoisen raskaudessa mulla heitti sf mitta jo senkin takia että vauva oli eri asennossa tai mittaaja oli eri kuin edellisellä kerralla. Toivottavasti ens kerralla mitta on taas mallillaan.

Mulla oli doppleri esikoisen raskaudessa ja se pelasti kyllä niiiin paljon! Neuvola olis varmasti ollut ihan helisemässä mun kanssa.. Muistan erään päivän kun lähdin aamupv viemään miestä kaverilleen ja tajusin matkalla etten ollut tuntenut oikein liikkeitä sinä päivänä. En sanonut miehelle mitään koska en halunnut aiheuttaa paniikkia, ajattelin että tutkailen menon dopplerilla kun pääsen kotiin. Oltiin jo melkein perillä kun mies tajus että nyt mättää jossain ja lujaa..aloin itkeen ja selitin.. Ajettiin yhdessä takas kotiin ja hyvä niin, kotona olin jo niin paniikissa että lysähdin eteisen lattialle itkemään. Mies haki dopplerin ja löysi hienot sykkeet heti.. :love: Aion kyllä taas kaivaa tuon esiin jos niin pitkälle päästään.

@Bridge mä oon nyt vasta tutkaillut tuota kohdunnapukkaa ja jostain luin että se olisi illalla alempana kuin aamulla esimerkiksi. Varmaan yön lepo ja päivän touhut vaikuttaa siihen.

Kuinka pitkälle teillä luget tms jatkuu? Meille tehtiin pas luonnolliseen kiertoon ja nyt olis tarkotus vähentää luget pois.

Oireita on, mutta varsinkin oireettomina hetkinä miettii että kuvittelenkohan vaan..niin lieviä ne vielä on. Hämmentävää kun väkisinkin vertaa koko ajan esikoisen raskauteen ja silloin oli selkeämmät oireet..

mavli 5+2
 
@SalamaT ja @Siida onnea uusille viikoille pääsystä!(y) Ne on varsinkin alussa tosi isoja etappeja, ja kyllä se aika sitten (ainakin jälkikäteen ajatellen...) menee tosi nopeasti. Mä tulin palstalle rv4+6, ja nyt tässä jo pitkälle yli puolenvälin, aika lentää. Ja kun lista pitenee oman nimen jälkeen niin tulee "edistynyt" olo :D

@giraffen___ kiitos ystävällisistä sanoista paino-asiaan:) Olen joo hoikka ennestään, ja kun paino on pysynyt samana viimeiset 10 vuotta niin tuntuu vaan hirveän oudolta kun vaa'an lukema on pitkälle eri kymmenellä kuin ennen:giggle: Mutta onpa toisaalta syytä ottaa itseä niskasta kiinni liikunnan suhteen.

Influenssarokotuksesta:se kyllä ihan oikeasti kannattaa ottaa. Rokotteen haittavaikutukset on varsin pieniä ja lyhytkestoisia verrattuna siihen, mitä influenssa voi olla. Vuoden virustyypistä riippuen tartuttavuus on myös aina erilainen, joinain vuosina erityisesti nuoria ja terveitä sairastuu ja taudin vakavuus vaihtelee.

Lisäksi rokote suojaa syntyvää vauvaakin äidin tuoman immuniteetin myötä n. 6kk ikäiseksi. Ennen oman rokotteen saamista vauvalle influenssa voi olla hengenvaarallinen ja vaatii sairaalahoitoa. Jo tämä yksistään on yksi iso peruste, miksi raskaana olevat rokotetaan. Ja vaikka se oma mahdollinen sivureaktio voi huolestuttaa, niin rokotteessa on vielä se toinen puoli eli laumasuoja:mitä useampi rokottautuu, sitä vähemmän sairastuvat ne, jotka eivät voi rokotetta ottaa. Esim kaikki syöpähoidoissa olevat tai vaikeasti astmaiset eivät voi heikentyneen vastustuskykynsä vuoksi rokotetta ottaa, ja heille muiden antama laumasuoja on todella tärkeä.

Rokotteista liikkuu hirveästi propagandaa, kokemusperäistä tietoa ja vääriä luuloja. Kannattaa uskoa viranomaisten ja ammattilaisten ohjeita. Suomessa ei esim. lapsikuolleisuus ole maailman pienimpiä mitenkään sattumalta. Me terveessä ajassa elävät emme vain osaa suhtautua näihin tauteihin niiden vaatimalla vakavuudella, koska laumasuoja on suojannut meitä vuosikymmenet hyvin.

Noniin jokohan riitti.. ;) vielä Giraf, että tuo sf-mitta on kyllä niin erikoinen mittaustapa, kuin jostain sota-ajalta :ROFLMAO: en nyt keksi ihan heti mittausta, joka olisi noin altis virheille kuin tuo. Aivan hakuammuntaa koko metodi. Eiköhän se sullakin pian selviä!

@mavli, mulla jatkui lääkkellisessä passissa luget rv10 asti 2x 400mg/pvä. Näissä on aika paljon klinikkakohtaisia eroja.

MyMa 22+6
 
MyMa, rokotejutut on vähän sellasia asioita, että niihin liittyy meillä kaikilla omia kokemuksia, kuultuja kokemuksia, luettuja kokemuksia. Influenssarokote EI pysy koskaan täysin ajantasalla influuenssojen kanssa. Ollaan oltu sairaalassa infektio-osastolla tytön kanssa useampaan kertaan ja tuntu, että viime keväänäkin siellä osastolla olevista influenassapotilaista oli joka toinen rokotettuja ja silti heitä oli siellä osastohoudossa. Meiän tytöllä oli keuhkokuume, influenssan aiheuttama. Verikokeeet paljasti, että mekin oltiin sairastettu se ja lääkärit eivät meinanneet uskoa, että ollaan niin vähällä päästy. Oltiin 3päivää sairaana.Onneksi päästiin vähällä kaikki ja lääke puri tyttöön nopeasti, mutta jotenkin tuntuu siltä, että rokote antaa varmasti jotain suojaa, mutta kun ajattelee kuinka moni suomalaisistakin on rokotettu, mutta silti epidemiat on kovasti jyllätessään todella laajoja vuodesta toiseen. Mulla ainakin on usko koetuksella sen rokotteen suhteen. Mutta me jokainen tehdään omia päätöksiä ja joko otetaan rokote tai ei ihan sen mukaan miten asiat koemme. Kyllä se varmasti jotain suojaa antaa. Ite en vielä tiedä, että jos tää raskaus jatkuu, niin mitä tämän suhteen teen.
 
Huomenta kanssa sisaret.
Pahoittelut hiljaisuudesta, joka varmaan jatkuu vielä tovin koska kiire ja väsymys ei hellitä.

Ollaan muutettu edellisestä asunnosta pois, oltu evakossa siellä sun täällä pari viikkoa, muutettu tähän ihanaan ommaan kottiin ja purettu tavarat, aloitettu lastenhuoneen remontointi ja alettu haalia listaa hankittavista tarvikkeista.

Sokereihin jotka ei pysy kurissa, on aloitettu metformin, joka nyt tuntus auttavan luojan kiitos vaikka vatsa kipeäksi siitä vielä vähä meneekin.
Vauvaa käydään kurkkimassa paino seuranta ultrassa 3 viikon välein, toistaiseksi on jaksanut kasvaa omalla miinus käyrällä, ha potkii mahoton paljo ❤
Paitsi kerran oon jotunu käyrille tarkistukseen, ku vauva ei liikkunu juuri yhtää melkein kolmeen päivään.

Kaikki tämä äksöni on tehtävä töiden lomassa, aamu ilta yhden pv vapaa komboilla. Väsyttää. Turvottaa. Supistaa. Ja etenki sormien nivelet on kipeät, onko muilla?

Onnea uusille odottajille❤
Anteeksi omanapa viesti, nyt ei ehdi enempää, pitää tehdä ruoka ja eväät ja repiä tapettia seinistä ja sulattaa auto ( täällä pakkasta ja lunta, oikeen joulunen fiilis) ja ehtiä töihinki vielä, läähpuuh.

Evangelina rv 28+6
 
Ihan vaan tohon rokote asiaan myös nopsaan kommentoin. Me otetaan kyllä influenssarokote kaikki, eihän se 100% varmuus ole tietenkään. Raskauskin on isompi riski vakaville jälkitaudeille ja sikiöllekkin on ennenaikaisen synnytyksen riski yms. Mulle ei ole koskaan niistä mitään ihmeellistä tullut. Normaalitilassa en mitään influenssaa pelkää. Mutta ymmärrän senkin jos joku ei halua sitä ottaa.

Caro ja 21+6
 
@Siida Olet oikeassa, että rokote ei anna täyttä suojaa kaikille ja rokotteen teho vaihtelee vuodesta toiseen. Tämän vuoksi osa rokotetuistakin saa taudin, tosin monilla rokote lieventää taudin rajuutta. Rokottaminen ja hyvä käsihygienia ovat kuitenkin parhaat aseet, mitä meillä on influenssaa vastaan. Ilman rokottamista kanssanne sairaalassa olisi ollut paljon, paljon enemmän ihmisiä. Rokote ei anna absoluuttista suojaa mutta se kiistatta vähentää tautitapauksia.

Vielä 1900-luvun alussakin influenssaepidemiaan (nk.espanjantautiin) kuoli Suomessa 20 000 ihmistä ja 60-luvullakin 1800 ihmistä vuodessa. Ja tämä supervirus ei ole mikään historiaan kadonnut tauti; 2000-luvulla kiersi vielä sama virus kuin espanjantaudissa. Kuolleisuus on vielä ihan eri asia kuin sairastuneiden määrä, joka on moninkertainen ja aiheuttaa kärsimyksen lisäksi valtavat kustannukset terveydenhuollolle ja yhteiskunnalle (poissaolot töistä ym). Influenssarokotteet ovat myös pidentäneet suomalaisten elinikää väestötasolla.

Koska influenssaan sairastavuus on saatu terveydenhuollon määrätietoisen työn avulla taitettua, on ihmisillä varaa muodostaa vaihtoehtoisia mielipiteitä omiin kokemuksiin perustuen. Rokottamatta jättäminen on toki jokaisen yksilön oikeus, mutta samalla tulee osittain tehneeksi päätöksen muiden puolesta, koska laumasuoja heikkenee. Tämän vuoksi rokottamatta jättämiseen tulee suhtautua kriittisesti, kyse ei ole vain yksilön elämästä. On toki inhimillistä ajatella rokottamista vain itsensä ja lähipiirinsä kannalta, mutta rokottamisen väestöteho heikkenee jokaisen tällaisen päätöksen myötä.

Koko rokotevastaisuus liittyy ilmiönä myös yleisemmin siihen, että usko terveydenhuoltoon, viranomaisiin ja tieteeseen ei kaikilla ole yhtä vahva. Jokainen tietenkin saa uskoa mihin haluaa. On kuitenkin hieman ristiriitaista, että mielellään ollaan nautittu esim. terveydenhuollon hyvistä tuloksista ja sitten kun ollaan päästy niin hyvälle tasolle, että vakavatkin taudit tuntuvat kaukaiselta, aletaan valitsemaan "rusinat pullasta".

@Evangelina kiva kuulla sunkin kuulumisia! Melkoists hulinaa teillä ja paljon tapahtuu samaan aikaan, mutta ihanaa kun olette päässeet omaan kotiin:love:(y) Teillä on onneksi vielä hiukan aikaa ennen vauvan tuloa niim ehditte tekemään rempat sun muut :)

MyMa 22+6
 
  • Tykkää
Reactions: CVAD
Kiva kuulla Evangelinan kuulumisia ja että kaikki on hyvin! Kannattaa ottaa iisisti, etenkin jos supistelee, ettei käy niinkuin meikäläiselle :D.

Mä aion ehdottomasti influenssarokotteen nyt tässä tilanteessa, vaikka normaalisti en ole ottanutkaan. En ota riskiä vauvan hyvinvoinnin suhteen. Muutenkin nykyinen rokotekriittisyys alkaa vähän nyppiä (suokaa anteeksi tiukka mielipide tässä asiassa), kun maallikot alkavat tehdä omia johdopäätöksiään ja kyseenalaistaa vuosikymmenien tieteellistä työtä. Meillä siis todellakin tullaan ottamaan kaikki normaaliin rokoteohjelmaan kuuluvat rokotteet, ylimääräisiä arvioidaan sitten tilannekohtaisesti (sikainfluenssakeissistä viisastuneina).

Doppleria me ei ikinä hankittu siitä syystä, että pääteltiin sen aiheuttavan enemmän stressiä kuin mielenrauhaa :D. Toisaalta liikkeitä alkoi tuntua päivittäin jo viikolla 16 alkaen, mikä rauhoitti hermoilua.

Kukahan niistä vatsakivuista kyselikään? Mullahan on siis ollut ihan plussatestistä asti kaikenlaisia epämäärisiä vatsatuntemuksia päivittäin. Nipistelyä, kiristelyä, kouristelua, särkyä, jomotusta, tuikkimista, repäisykipuja ym. Yhtään kivutonta päivää ei raskaudessa ole ollut, mistä syystä supistusten tunnistaminenkin oli varmasti niin hankalaa. Mulla on edelleen satunnaisia supistuksia, jotka sijoittuvat alavatsalle ja tuntuvat sellaisena vähitellen voimistuvana kiristyksen tunteena, mutta myös ihan identtisen tuntuisia jotain muita kiristelyjä, jotka ilmeisesti eivät ole supistuksia, koska vatsa ei niiden aikana kovetu. Kivut eivät periaatteessa ole niin kovia että ne vaatisivat särkylääkettä, mutta olen nyt ottanut noin yhden panadolin päivässä, etteivät ne muut kivut provosoisi supistuksia. Pitäisi kyllä soittaa naikkarille ja kysyä minkä verran tuota parasetamoliakaan voi syödä, pakkauksessa sanotaan että raskauden aikana voi syödä tilapäisesti, mutta mä oon nyt syönyt varmaan parisen viikkoa melkein joka päivä, yhden tai kaksi grammaa tosin vain, kun maksimiannostus on 3 g.

Täällä ollaan maltettu pysyä ihan täydellisessä vuodelevossa, vaikka ympärillä olevat puuhat houkuttelevatkin :D. En kuitenkaan ota nyt minkäänlaisia riskejä, vaan nousen ainoastaan vessaan, suihkuun ja ruokaa hakemaan. Mies kotona ollessaan tuo jopa ruuan nenän eteen ja työpäivinä laittaa mulle sapuskat lämmittämistä vaille valmiiksi :love:.

Olo on ihan hyvä, supistuksia on (kai) ollut vain silloin tällöin ja vauva möyrii ja hyörii pitkin päivää (joskin just tänään on ollut hiljaisempaa ja mietin pitäisikö ihan tehdä liikelaskentaa). Tiistaina on seuraava kontrolli, toivotaan että tilanne on silloinkin ennallaan.

Kesis 31+1

(Palsta taisi olla kaatuneena hetken aikaa? Olin kirjoittanut tämän pitkän viestin ja painamassa ”julkaise” kun koko höskä meni jumiin. Onneksi olin ehtinyt ottaa tekstistä kopion talteen...)
 
Juu tuo rokoteasia on kyllä hankala. Ja korostan tosiaan että rokoteohjelman mukaiset rokotukset itsestäänselvästi lapselle tullaan antamaan. Mutta tuosta influenssarokotteesta nyt raskausaikana en ole ihan varma. Ainoa syy jos sen nyt ottaisin on vauva.

En tosiaan oo vuosiin nuhaa kummempaa flunssaa sairastanut. Joskus kun on pänniny oon jopa toivonut että olisin kipeänä että voisi olla pois töistä, vaikka eipä se taitais todellisuudessa kivaa kyllä olla;)
 
Haikara matkalla :love:

nimim. ... hoito ... monesko tulossa ... LA

Roxanne ... 6.ICSI ... ensimmäinen ... 16.11.2017
Blob ... 1.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen yhteinen ... 27.11.2017
Kesäheinä-78 ... 6.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ...22.12.2017
Giraffen__ ... 3.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 24.12.2017
Voikukka
... 3.IVF 3.PAS ... ensimmäinen ... 26.12.2017
Evangelina ... 2.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 7.1.2018
MyMa ... 2.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 18.2.2018
Caro87 ... 2.IVF 1.PAS ... toinen ... 23.2.2018
Xienna ... 2.ICSI 1.PAS ... toinen (1.yhteinen) ... 26.3.2018
#hope ... 1.IVF ... ensimmäinen ... 22.5.2018
SalamaT ... 3.IVF/2.PAS ... ensimmäinen ... 30.5.2018
Helios... 4.ICSI 8.PAS (lahjasiittiöt) ... ensimmäinen ... 31.5.2018
Bridge ... 5.ICSI:n jälk.lahja-alkio ... ensimmäinen ... 1.6.2018
Siida ....3.ICSI/1.PAS ... toinen ... ?
mavli ... 1.IVF/ICSI 1.PAS ... toinen ... 20.6.2018
kiuski ... 2.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... ?

Myöhemmin onnistuvat :unsure:
Maria_V (luomu - km)
Rusina80 (1.IVF 2.PAS? - kem)
haunoora (3.ICSI 2.PAS - km)
Mintikka (1.IVF 2.PAS - kem)
Hipsunpöpsy (1.IVF - kkm)
annila (5.ICSI - kkm)
Toiveikas81 (1.ICSI - myöh. km)
Lia_ (2.ICSI - keskeytys rv22+1)
Tinnu (3.hoito/4.alkio - kkm)
Nenna81 (2.IVF 3.PAS - kkm)
AdeliinaJosefiina (2.ICSI 2.PAS - km)
Ravishing (1.IVF - kkm)
love- (1.ICSI ?.PAS - kem)
marrasmai (3.ICSI - kkm)
Jantzu (1.ICSI 2.PAS - kkm)
reason ... 2.IVF ... (kkm)

Maaliin päässeet (y)

lullaby ... 4.IVF PAS ... toinen ... 40+6 ... 3.5.2016
kop kop ... 1.ICSI/IVF 2.PAS ... toinen ... 38+0 ... 4.5.2016
Caro87 ... 2.IVF ... ensimmäinen ... 41+4 ... 21.5.2016
Peppermint ... 1.IVF/ICSI ... ensimmäinen ... 41+3 ... 28.5.2016
Mandala ... 2.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 41+6 ... 4.6.2016
Henrietta- ... 2.ICSI 2.PAS ... ensimmäinen ... 40+5 ... 11.6.2016
Kiisuli80 ... 1.ICSI/IVF ... ensimmäinen ... 39+4 ... 17.7.2016
flow^... 2. IVF ... ensimmäinen + toinen ... 39+1 ... 8.7.2016
grey83 ... 1.ICSI 3.PAS ... ensimmäinen ... 39+2 ... 19.7.2016
Suvipilvi ... 1.IVF ... ensimmäinen ... 40+2 ... 11.8.2016
frankie ... 1.IVF ... toinen ... 39+1 ... 18.8.2016
Lottainen ... 2.IVF ... toinen ... 41+1 ... 20.8.2016
JONPA77 ...3.IVF 1.siirto ... ensimmäinen+toinen (2 sijaislasta) ... ??+? ... 14.10.2016
kiia-s ... 1.IVF 3.PAS ... ensimmäinen ... ??+? ... 2.11.2016
Rizu ... 1.IVF 3.PAS ... toinen ... ??+?
Elika ... 2. IVF/ICSI ... ensimmäinen ... 39+3 ... 10.11.2016
RooRoo1 ... 1. IVF ... toinen ... ??+?
Mari32 ... 5.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... 38+4 ... 10.11.2016
Tupsuli ... 4.IVF ... toinen ... 38+1 ... 17.11.2016
Jasmina20 ... 1.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... 42+0 ... 21.11.2016
mar80 ... 1.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 41+0 ... 14.12.2016
Hullabulla ... 2.IVF 2.PAS ... toinen ... 42+2 ... 19.12.2016
cerezah ... 1.IVF ... ensimmäinen ... 40+1 ... 31.12.2017
Haaveilija87 ... 1.IVF ... ensimmäinen ... 40+2 ... 17.2.2017
Mamido ... 2.IVF ... toinen ... 40+1 ... 27.4.2017
shelterme... 1.IVF ... ensimmäinen ... 38+1 ... 9.5.2017
Reuna ... 1.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 39+5 ... 12.5.2017
VienoUnelma ... 6. ICSI 3.PAS ... ensimmäinen ... 41+4 ... 13.6.2017
pussipiru ... 1. ICSI 2. PAS ... ensimmäinen ... ??+?
Yrittäjä J ... 2.IVF/ICSI ... ensimmäinen yhteinen ... 37+3 ... 16.6.2017
Sphinx ... 3.IVF/ICSI ... ensimmäinen yhteinen ... ??+? ... 24.6.2017?
adelmiina_ ... 3.IVF ... ensimmäinen ... ??+? ... 14.7.2017
Toive* ... 2.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... ??+? ... 16.7.2017
Viljonkka_ ... 2.IVF/ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... ??+? ... 3.8.2017
Gerbera_81 ... 3.IVF ... ensimmäinen ... 39+5 ... 5.8.2017
Emmiina85 ... 3.IVF ... ensimmäinen ... ??+? ... 7.10.2017
vipe1986 ... 2.IVF/ICSI 1.PAS ... toinen ...??+? ... 12.10.2017
************
Päivitykset siten, että ota [ quote ] alusta ja lopusta pois. Jokainen voi päivittää itse tai jättää punaisella värillä / muuten selkeästi päivityspyynnön.
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa jälleen uusille, mavli ja kiuski ainakin! Lisäillään laskettuja aikojanne tuonne listalle sitten kun niitä selviää. :)

Nyt onkin tullut palstalle niin paljon uutta juttua, etten edes yritä kommentoida kaikkea vaan keskityn muutamiin juttuihin vaan. Hienoa joka tapauksessa, että lista on nyt näin aktiivinen - on ollut kiva lukea teidän kaikkien kuulumisia! (y)

Kaikille alkuraskaudessa oleville toivotan kovasti onnea ja hyviä hermoja! Se on kyllä piinaavaa aikaa kaikkinen huolineen, mutta aika nopeasti ne viikot kuitenkin - näin jälkikäteen ajateltuna - menee. Ja kuten täällä on muutkin todenneet, oireita voi olla paljon tai vähän ja ne voi vaihdella päivittäin, ja kaikissa tapauksissa asiat voi olla täysin kunnossa. Eli jos vain suinkin mahdollista, kannattaa yrittää nauttia tuostakin ajasta, sillä voin kertoa että loppua kohden fyysiset vaivat ja krempat ei ainakaan vähene. :D Voin myös vaikuuttaa, että appelsiini mahassa on paljon helpompi kuin tämä loppuraskauden koripallo. :LOL:

MyMa taisi mainita mahan kiristyksistä, mullahan niitä oli alkuraskaudessa ja erityisesti joskus rv 20 tietämillä, vaikka maha ei silloin vielä kovin suuri ollutkaan. Hassua kyllä, nyt kun maha on jo hurjan kokoinen, nuo tuntemukset on loppuneet. o_O Kaipa mun kudokseni ja vatsanahkani yritti aikansa panna hanttiin mutta luovuttivat sitten?

Influenssarokotuksen aion minäkin ehdottomasti ottaa nyt raskauden aikana, sillä sehän suojaa myös vauvaa syntymän jälkeen ja vastasyntyneelle kyseinen tauti voisi olla tosi rankka. Omasta puolestani en tautia niin pelkää (enkä ole rokotusta joka vuosi ottanut), mutta vauvan terveyttä ja turvallisuutta en halua riskeerata. Ja onhan tuo MyMan mainitsema laumasuojakin toki tärkeä näkökulma.

ON: Mulla oli toka neuvolalääkäri tällä viikolla, eikä siellä mennyt kuin reilu vartti kun tsekattiin että kaikki on kunnossa. :) Vauva majailee pää alaspäin muttei ollut vielä kiinnittynyt, ja kohdunsuun perusteella ei kuulemma vielä muutamaan viikkoon pitäisi mitään tapahtua. Ihan hyvä niin - jos ennustus toteutuu niin ehditäänpä laittaa kotia enemmän kuntoon ennen vauvan syntymää. Eikä mulla ole mitään sitäkään vastaan, että saisin vielä muutaman viikon nauttia leppoisista ja vapaista äitiyslomapäivistä ennen vauvan tuloa. :)

Roxanne 36+2
 
Vauvaa ajatellen mietin sen influenssanrokotteen ottamista itsekin jos tää mun raskaus nyt pidemmälle jatkuu. Tää rokote keskystelu asia on muutenkin niin jokaisen henkilökohtainen asia ja jokaisen valinnat pohjautuu meiän omiin, kuultuihin ja luettuihin kokemuksiin. Osa uskoo kaikkeen täysin, osa taas suhtautuu kriittisesti. Itse kuulun jälkimmäisiin. Siltikään en koskaan jättäisi lasta rokottamatta, ja tiettyjen sairauksien kohdalla lauamasuoja on ehdottoman tärkeä, mutta sanottaisko, että oon hyvin tarkkana siitä, että milloin oon rokotukset halunnut antaa ja montako rokotetta on annettu kerrallaan ja jotain (ei niiin mielestäni tärkeää) olen myös jättänyt pois. Teen oikein, koska itselläni on hyvä mieli. Ja te kaikki teette oikein, kun teette asiat niin, että on hyvä mieli. Tää keskustelu menee niin herkästi vähän jyrkäksi, että on vain yksi oikea mielipide. Se ei oo kuitenkaan totta. On muitakin mielipiteitä ja ne ei ole auttamatta vääriä.
 
En halua ollenkaan @Siida kohdistaa tätä henkilökohtaisesti sinuun, toivottavasti ei tunnu siltä. Kaikki haluavat lapselleen vain parasta ja tekevät päätökset omien lähtökohtiensa pohjalta.

EDIT:influenssarokote kyllä antaa laumasuojan, joka tosin ei ole täydellinen juuri tuon viruksen muuntuvuuden takia. Luonnollisista ei-laumasuojan ajoista voi lukea lisää vaikka googlaamalla "espanjantauti sairastavuus/kuolleisuus" ja sitten miettiä, miten toimiva nykyinen laumasuoja on.

Eniten kritisoin ylipäätään rokotekeskustelussa sitä, että sivuutetaan tutkittu tieto ja kumotaan ne omilla (mihin perustuvilla?) uskomuksilla ja tuttujen kokemuksilla tai "asiantuntijoiden" tiedolla. Esimerkiksi Suomen rokotusohjelman rytmitys on todella tarkkaan harkittu, tutkittuun tietoon perustuva sarja, joka on suunniteltu ison, monialaisen asiantuntijajoukon voimin. Suomen rutiininomaisella rokotusohjelmalla on lisäksi varsin pitkä perinne, nämä poikkeusjutut (esim. sikainfluenssa-rokote) ovat asia aivan erikseen. Suomen kausi-influenssarokotteet on valmistettu samalla menetelmällä 70-luvulta lähtien, viruskanta vain vaihtelee. Haittavaikutuksia on todettu hyvin vähän.

Minä nimenomaan en usko rokotteista kaikkea, vaan uskon vain todistettua, tutkittua tietoa. Tämä on juuri sitä kriittisyyttä. Kuten aiemmassakin kommentissa kirjoitin, niin jotkut uskovat sitten johonkin muuhun.

Tästä ei minunkaan puolestani tarvitse tällä foorumilla enempää keskustella, jos joillekin tästä tulee kurja fiilis.


@Kesäheinä-78 , ihana mies sulla kun ruokakin tulee kuin manulle illallinen :ROFLMAO: Tuleeko sulla selkä/paikat kipeäksi, kun loikoilet? Mulla meinaa tulla jo ihan vaikka vaan pitkään nukkuessa alaselkä kipeäksi aika helposti, tosin pohjalla oleva lihaskunto varmaan vaikuttaa myös asiaan..;)

Mulla oli koko eilisillan tämä palsta vieläkin ihan sekaisin. Viestejä välillä näkyi ja välillä ei, ja tuli pari kertaa "viestiketjua ei löydy"-ilmoituso_O Ehkä kaksplussalla on vähän jotain bugeja.

MyMa 23+0
(apua, 3 kk päästä olen jo äitiyslomalla! :love:)
 
Viimeksi muokattu:
Se on Siida hyvä juttu, älä huoli, munkin maha on hiljaa. Kyllä siellä tapahtuu vaikkei koko ajan tunnukaan. Itsekin ihmettelin alussa, kun ei iske puikkoja, mutta pari ultraa on näyttänyt mitä pitääkin. Mietin, josko laitan typyn nimeksi Hilja :LOL:
Mulla estettiin oma ovis, joten proget ja estradiol jatkuu viikolle 10. Ei enää kauaa yhtäkkisiä valumisia.
Dimi on kyllä sissi tuolla toisella puolen, ei testaa, vaikka niin moni jo jännittää hänen puolesta.
Mites muilla, ultria tiedossa pian?
 
@Xienna piti jo viimeksi kommentoida että mä käytin esikoisen raskaudessa aluksi sellasia mammahousuja, jossa oli lyhyempi ja napakampi resoriosa. Ainakin H&M:llä oli silloin.. Ja mä jouduin ottaan nuokin käyttöön jo rv 10-11 kun tuntu niin ikävältä jos housut yhtään kiristi.

Rokotuksia kohtaan mäkin oon vähän kriittinen. Tai lähinnä niitä kohtaan, jotka ei kuulu rokotusohjelmaan. Sikainfluenssa pisti kai miettimään. Esikoisen aikana en ottanut influenssarokotetta mutta nyt aion harkita jos raskaus vaan jatkuu normaalisti.

Kesis (opin jo lempinimen enkä edes tähän hätään muista oikeaa nimimerkkiä) :D tsemppiä vuodelepoon! Kyllä varmasti houkuttelis homma jos toinenkin kun niitä vaan päivät pitkät katselee.. Ihanasti sun mies hoitaa homman. :)

@Siida ihan samoilla mennään, ei oikein miltään tunnu.. Joku päivä tuossa oli jo jotain jonka pysty ääneen sanoon. Jos kaikki on ja menee hyvin niin tämä on kyllä salettiin tyttö kun ensimmäinen on poika.. :D

5+4 tänään ja ultra varattuna 2.11, silloin 7+1.
 
Mavli, Mää kyllä olojen perusteella veikkaan tyttöä. Se keskenmennyt oli niin selkeästi erilainen ja oireeton raskaus, että oon ihan varma silloin odottaneeni poikaa. Mun siskolla on on tytöt vieny voimat ja ollu voimakas pahoinvointi ja pojat sitte ollu huomattavasti helpompia. No siis enhän mää voi oikeesti tietää, mutta näin oon pienessä päässäni järkeillyt:LOL:

Muistan tyttöä odottaessa ja oli siinä keskenmenneessäkin, että oli kaikenlaisia häpyluujomotuksia ja repäisykipuja moninkertaisesti enemmän jo ihan alussa. Nyt ei oo mitään, eli Bridge, Hilja on kai täältäkin tulossa:D

Pelkään niin niitä lääkärin sanoja, että "ei täällä valitettavasti ole elämää" näitä en jaksaisi enää kuulla.(n) Ei varmasti meistä kukaan.
 
@Siida , hyvä juttu :)(y):geek: Mulla oli kans kyllä Hilja mahassa siihen saakka kun liikkeet alkoi tuntua, ei maha tuntunut oikein miltään... Ihan siinä plussan ja varhaisultran välissä tuntemukset mahassa oli lähinnä sellaisia, kuten hmm, olisin tuntenut kohdun "rajat" (en osaa selittää paremmin), jotenkin kun eihän sitä ei-raskaana ollessaan kohdun olemassaoloa mitenkään tunne, niin tuolloin kai se sen verran oli turpea että sen tiedosti? Mutta mitään muuta tunnetta mullakaan ei ollut, repäisykivutkin alkoivat vasta jossain 8-10 viikon tienoilla muistaakseni. Np-ultraan mennessä ja vielä rakenneultraankin mennessä ennen kuin liikkeet tuntui niin oli sellainen olo, että onkohan siellä ketään kun ei tunnu mahassa MITÄÄN paitsi turvotusta :confused: Mutta niin vain meni alussa kaikki hyvin ja nyt möyrii niin ettei meinaa uni tulla yöllä silmään. Mulla ei ole myöskään koko aikana ollut mitään vuotoa.

Voi jännää, kun niin monella ultraa tulossa, voimia piinaan!! (y) Eli ensi viikolla on ainakin Siida ja @mavli , oliko muita? Mites @Bridge jos oot jo pari kertaa käynyt ultrassa niin mikä sulla on seuraava etappi? Ja vielä tosiaan Mavli, mulla oli siis samanlainen passi kuin Bridgellä ilmeisesti (lug+estr), tosin mulla ei ollut luomuovista ollut melkein kahteen vuoteen. Oliko sulla mitkä lääkkeet ennen punktiota ja siirtoa? Kun hoitoketjussa on joillain ollut myös jotain "puolilääkkeellisiä" passeja, niistä en oikein tiedä mitään...

Harkkasuppari (?) tuli taas viime yönä. Nukun nykyään huonosti melkein joka yö, en tiedä mikä on kun herään keskellä yötä ja pyörin sängyssä saamatta unta. Ne edelliset supistukset/vatsan kovetukset tuli myös yöllä pari vkoa sitten, nyt viime yönäkin koko maha meni kovaksi siinä juuri heräillessä ja sitten kun vielä hetken makailin, niin kohdun ihan alapää "lepatti". Unohdin ottaa asiaa puheeksi neuvolassa, mutta eikö nämä pitäisi olla ihan huolettomia?:unsure: Ja onko ne edes supistuksia, kun ei tuo kohdun seutu mitään tunnu supistelevan vaan vatsalihakset tuosta päältä?

MyMa 23+1
 
@MyMa sanoit että sulla on "edistynyt" olo täällä, minä taas tunnen itseni täysin keltanokaksi. Menee taas tovin että ymmärrän että mistä edes puhutaan jne :ROFLMAO:

Ihan mielenkiintoista ollut seurata tuota teidän rokotekeskustelua. En ole ikinä ottanut mitään flunssarokotteita, näen muutenkin päivittäin satoja ihmisiä töiden puolesta ja ehkä max kerran vuodessa sairastanut jonkun kevyen nuhan. Itse kun on tähän asti aina vaan ajatellut itseää ja kohta se vastuu on jostain vielä tärkeämmästä niin väkisin pistää miettimään tuotakin asiaa uudestaan.

Kiitos @Kesäheinä-78 ja muut noista mahakiputarinoista. Tosiaan ensimmäinen viikko oli aika melkoista kipuilua mutta sekin on nyt kyllä laantunut. Ja jos välillä koskee niin sekin on erilaista, ei ole enää niin terävää eikä kohdistu enää siihen tiettyyn kohtaan aina. Välillä tämänkin jotenkin "unohtaa" kun ei tunne mitään koko päivänä.

Ensimäinen viikko nyt takana ja huomenna sais lugetkin jo lopettaa. Tänään siis 5+0! Jee :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: MyMa
Kesis, joo minä kyselin niistä mahakivuista! :) on kyllä varmasti hankalaa erottaa mikä kipu on mitäkin kun tuntemuksia on niin paljon.

Myma, kyllä luulisin että ovat vaan niitä harkkasupistuksia. Mullakin koko maha menee kovaksi, joitakin oon nyt tunnistanu. Hankala kai sitä on erottaa mikä siellä kovettuu mut eiköhän se kohtu ole. Mulla on kyllä toistaseks harkkasupistukset ollu huomaamattomampia ja harvemmin kun esikoisesta.

Minä en kyllä usko yhtään noihin että vois päätellä raskaisoireista onko tyttö vai poika, kaks raskautta ja erilaisia, silti näyttää siltä että poikia on molemmat :D mun äitikin veikkas että ihan varmasti on tyttö, mulla oli poikaolo kaikestahuolimatta koko ajan. Esikoisesta mulla oli enemmmän mahatuntemuksia kun nyt, mikä jännä kun sektio takana niin ois voinu kuvitella että niitä olis enemmän ollu tähän mennessä. Rakenneultrassakin lääkäri kyseli onko sektioarpi kipuillu, ei kai? Oli mulla tässä raskaudessa ennen plussaa ne pahat krampit yöllä mihin meinasin kuolla mutta muuten perus mahanpoltteluita ja repäsykipuja oli aika vähän.

Toissa iltana kaveri oli varmaan ainakin hetkeksi kääntynyt pääalaspäin ja runno mun rakkoa ja alapäätä. Tuli heti sellanen muisto pojan odotuksesta että toltahan se tuntu kun toinen kairaa alaosastoon. Inhottavalta tuntuu. Taitaa aikapaljon olla vielä kyllä poikittain jos nyt olevinaan yhtään erotan miten päin se tuolla on. Ei kyllä yhtään tarvii yrittää tietä ulos vielä kaivaa :D

Caro ja 22+1
 
@MyMa -- Ihan mielenkiintoista ollut seurata tuota teidän rokotekeskustelua. En ole ikinä ottanut mitään flunssarokotteita, näen muutenkin päivittäin satoja ihmisiä töiden puolesta ja ehkä max kerran vuodessa sairastanut jonkun kevyen nuhan. Itse kun on tähän asti aina vaan ajatellut itseää ja kohta se vastuu on jostain vielä tärkeämmästä niin väkisin pistää miettimään tuotakin asiaa uudestaan. --
Tämä on musta tuon rokote-asian ydin. Eli kun olet aikuisena ihmisenä vastuussa alaikäisistä lapsista, mielipiteillä ei pitäisi olla väliä, vaan viranomaissuosituksilla, koska ne perustuu tutkittuun tietoon, eikä uskomuksiin, mututuntumaan, naapurin Reinon ja Mirvan kokemuksiin tai blogiäitien paasaamiseen. Mielestäni lapset pitäisi rokottaa aina suositelluilla rokotteilla. Vanhemmilla ei pitäisi olla mahdollisuutta vaarantaa lapsen terveys ja henki millään rokotevastaisuus-, uskonto-, woodoo tai -hölynpölyuskomusjutuilla. Terveydenhuoltohenkilöstöllä pitäisi olla mahdollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus, jos äiti tai isä kieltäytyy rokotteista. Lastensuojelu ja poliisi saavat hoitaa loput. Jehovien verikieltokaan ei koske lapsia, alle 18 vuotiaalle saa antaa verituotteita vaikka vanhemmat kieltäisi.

Aaikuisena saat tehdä itsellesi mitä tahdot, olla ottamatta rokotteita, harrastaa laitesukellusta tai vuorikiipeilyä, mitä vaan riskaabelia lajia :D Myös Intiaan matkustamista voi pitää riskinä superbakteerien vuoksi ;) Ja moottoripyöräilyä. Mutta jännä homma, että aika moni aikuinenkin ottaa esim. jäykkäkouristuksen. Ei haluta kuolla tuskallisesti kouristamalla sairauteen, johon ei ole lääkitystä... Hmm. Mutta lapsia ei haluta rokottaa, koska polioon halvaantuminen, tuhkarokkoon kuoleminen, B-hepatiitin aiheuttamaan kirroosiin kuoleminen, vihurirokon vammauttaman lapsen synnyttäminen ja vesirokon jälkitautina saadun tulehdukseen kuoleminen ovat parempia vaihtoehtoja kuin rokotusten oletetut haitat, mitä nämä nyt oli Aspergerin syndrooma, ADHD, alumiini ja elohopeamyrkytys, en edes muista näitä oletettuja haittoja, joista ei ole luotettavaa tutkimustietoa.

Mä oon täällä aiemminkin ilmaissut tämän rokotemyönteisen mielipiteeni. Kuten Siida sanoi, mielipiteitä saa ja pitääkin olla suuntaan ja toiseen. Mut mun pointti onkin se, mistä kylläkään täällä kukaan ei ole ainakaan (uskaltanut) ollut eri mieltä, että lapset tulee rokottaa perusrokotteilla sanktion uhalla.

Muoks. Tämä keskusteluhan tosiaan lähti influenssarokotteista, siitä vielä sen verran, että raskaana ollessa mulla tuli iso pahkura käteen siitä. Se suli parissa viikossa pois. Se on ainut sivuvaikutus, jonka siitä olen saanut, joka kerta kyllä kipeytyy käsi. Ihan vaan työn puolesta laki edellyttää, että otan rokotteen, tämä laki on tullut voimaan tänä vuonna. Työnantaja voi siirtää pois tehtävistä, jos ei ole todistetta rokotuksesta. Ne henkilöt joiden tiedän sairastaneen rokottamatta influenssan, ovat kyllä olleet todella sairaita, tyyliin kolmen viikon täysi sairasloma ja viikko ainakin petin pohjalla. Rokotettukin voi sairastaa, mut yleensä lievemmin. Se miksi rokote joinain vuosina tehoaa huonosti johtuu siitä, että eteläisellä pallonpuoliskolla on useita influenssia liikkeellä edellisenä vuonna, tutkijat yrittävät sitten ennustaa, mitkä niistä lähtee pandemiana pohjoiselle pallonpuoliskolle. Kaikkia viruksia vastaan ei voi rokottaa ja joskus oletus menee pieleen, joskus rokote kattaa paremmin virukset.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä