• Palvelimen ylläpitotöiden johdosta Kaksplussan keskustelut ovat pois käytöstä aamulla 8.10. n. klo 6.00-7.00. Pahoittelemme tästä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

    Kaksplus-toimitus

The ketju

Status
Viestiketju on suljettu.
!!!
Kello on jo miljoona ja jumituin juutuupiin ja mulla on muovittamatta parit kirjat ja salaatti huomiselle tekem...omppu ja porkkanoita- päivä(y), tässä nyt jouda...


Millon ikinä tuntuu siltä niin sitten - hyyveli yyteleitä sulle ja nuku yyvin :)*pus*
 
Oletko tietoinen proteiinin vaaroistaa?
Kaikki on vaarallista jos sitä syö/juo liikaa, mä tiedän miten pitäis syödä en vaan aina muista syödä. Ruoka ei ole mulle esim. minkäänlainen nautinto tai lohtu tai korvike..syön koska ihmisen on pakko syödä, eikä mulla tule näläntunne mahaan vaan tiiän että on aika syödä kun alkaa esim. paleltamaan tai koskee päähän. Mun roppani on vähän semmonen ja tämmönen..:oops:
Ravintoterapeutti sanoi jo aikaa sitten että protskut on kaikkein tärkeimpiä, ei hiilarit(y)
 
vierailija
Kookosmaidoissa on usein myös guargumia, josta on 10 vuoden takaa tällainen uutinen, kun Valio ehti myydä kermansa ennen takaisinvetoa:

"Guarkumi (E 412) on lisäaine, jota käytetään elintarvikkeissa sakeuttamisaineena. Sitä on myös eräissä laihdutustarkoitukseen käytettävissä ravintolisissä. Guarkumia saadaan palkokasveihin kuuluvan guarin siemenistä.

Noin 80 prosenttia EU-markkinoille tulevasta guarkumista tulee Intiasta. Valion saastuneissa ruokakermoissa käyttämä guarkumi on peräisin intialaiselta guarkumivalmistaja India Glycolsilta.

India Glycolsin guarkumista on löydetty erittäin korkeita pitoisuuksia dioksiinia ja kiellettyä torjunta-ainetta pentakloorifenolia. Muiden valmistajien tuotteissa ei ole toistaiseksi havaittu mitään vikaa.

Ylitarkastaja Taina Rautio Elintarviketurvallisuusvirastostakertoo, että Valio ja karkkilalainen ravintolisiä valmistava Hankintatukku saivat vinkin myrkyttyneestä guarkumista heiltä jo elokuun alussa.

Raution mukaan guarkumin myrkyttymisen syy ei ole vielä tiedossa, mutta mahdollisia selityksiä on ainakin kaksi.

Toinen selitys on se, että pentakloorifenolia on käytetty torjunta-aineena pelloilla ja se olisi kulkeutunut guarkumiin saakka.

Toinen selitys on mielenkiintoisempi.

Guarkumia käytetään myös sitomaan väriä tekstiilien värjäämisessä. On mahdollista, että sveitsiläisen Unipektin Eurooppaan tuoma guarkumierä olisi alun perin tekstiilin värjäämiseen tarkoitettua guarkumia, jonka homehtumista estetään käyttämällä pentakloorifenolia.


Rautio kertoo myös, että dioksiinia etsitään yleensä vain rasvaisista tuotteista eikä kukaan ole aiemmin osannut epäillä kasviperäistä guarkumia.

Myrkyttyneen guarkumin löysi tshekkiläinen laboratorio muiden tutkimuksiensa yhteydessä. Suomen viranomaiset saivat tiedon asiasta Euroopan elintarvikkeita ja rehuja koskevan nopean hälytysjärjestelmän kautta."

Valion ei tarvinnut vaihtaa edes tavarantoimittajaa, vaikka kyseessä oli d i o k s i i n i :sick::geek::confused:
 
Huomenia!

Onneksi tuli vapaapäivä (tehtaalta materiaali loppu) kun pitää hoitaa lapsosten koulujuttuja. Bussikortteja sun muita...

Niin ja mun mielestä parasta kookosmaitoa on Santa marian luomu-versio. Pelkkää kookosta, ei kieroja lisäaineita. :love:
Sunnuntaina taiteilin siitä, tomaattimurskaksta, sipulista valkosipulista, punaisesta thai-currystä, kukkakaalista, porkkanasta ja broilerinsuikaleista herkullisen curryn kun dieetti sen salli.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777 ja Kais
vierailija
Huomenia!

Onneksi tuli vapaapäivä (tehtaalta materiaali loppu) kun pitää hoitaa lapsosten koulujuttuja. Bussikortteja sun muita...

Niin ja mun mielestä parasta kookosmaitoa on Santa marian luomu-versio. Pelkkää kookosta, ei kieroja lisäaineita. :love:
Sunnuntaina taiteilin siitä, tomaattimurskaksta, sipulista valkosipulista, punaisesta thai-currystä, kukkakaalista, porkkanasta ja broilerinsuikaleista herkullisen curryn kun dieetti sen salli.
Enpä ole katsonut aikoihin, mutta yhdellä tutulla syöpäsairaalla oli sellainen, missä oli karrageeni. Sillähän pilataan luomutuotteet, kun joku ääliö on sallinut sen niihin:mad:

Mut hyvä tietää, jos sellaisiakin on olemasa, missä ei ole mitään. Tulehdushan tulee yhdestäkin kerrasta, joten ei sillä ole merkityst, kuinka harvoin sitä käyttää. Alprossa on luomusokeri, josta tulee migreeni jne.:devil:
 
Huomenia!

Onneksi tuli vapaapäivä (tehtaalta materiaali loppu) kun pitää hoitaa lapsosten koulujuttuja. Bussikortteja sun muita...

Niin ja mun mielestä parasta kookosmaitoa on Santa marian luomu-versio. Pelkkää kookosta, ei kieroja lisäaineita. :love:
Sunnuntaina taiteilin siitä, tomaattimurskaksta, sipulista valkosipulista, punaisesta thai-currystä, kukkakaalista, porkkanasta ja broilerinsuikaleista herkullisen curryn kun dieetti sen salli.
Hyvä kun tulikin vapaapäivä sulle. Joo hyvää on tuo Santa Marian kookosmaito
 
No juu. Kasviperäinen tuote sekin. Ja sen vähän mitä siitä saattaa dioksiinia olla, siedän kyllä, kuten silakoissakin.

Mä ymmärrän että pitää olla huolissaan niistä ruoista mitä syö päivittäin. Mutta jos jotain maistelee muutaman kerran vuodessa niin vaikka siinä olisi jotain ehkä hieman liikaa niin entäs sit?

Tietty asia erikseen jos on yliherkkä tai ei siedä lainkaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Kais ja Elena777
vierailija
Hyvä kun tulikin vapaapäivä sulle. Joo hyvää on tuo Santa Marian kookosmaito
Se on hyvä tietää:)
Mulla rajoittaa nikkeliallergia kaikkea... Mut kokeilemalla selviää. Noista tuoteselosteista kun ei selviä määrät ollenkaan. Ainoastaan listamainen luettelo kertoo, että alussa on se mitä on eniten ja lopussa se mitä on vähiten. Luomukermassa ei ole nykyään mitään sopimatonta(y)
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä