The ketju

Status
Viestiketju on suljettu.
Tossa muuten lainaus keskustelupalstalta ja lähteenä on puolustusvoimien silloiset verkkosivut.
Itte kävin intin ennen kuin interveppi keksittiin.
Myönnän, että pari kilsaa sekunnissa oli hieman liioittelua, mutta noin vähää liioittelua ei kutsuta edes lapinlisäksi.

Asia alkoi minua oikeesti kiusaamaan koska kyllä mun pitää panssarivaunut tuntea eikä tapoihini kuulu vetää lukuja stetsonista.

Panssarivaunukanuunoista:


Pääaseen kaliiperiksi on länsimaissa vakiintunut 120 mm ja Venäjällä 125 mm. Panssaria läpäisevänä pääampumatarvikkeena käytetään nuoliammusta (APFSDS). Saavutettava suuenergia nykyisillä nuoliammuksilla (materiaali volframi tai DU, pituuden suhde halkaisijaan; L/D noin 30) lähtönopeudella 1600-1800 m/s on noin 9-12 MJ ja saavutettava läpäisy 650- 950 mm RHA. Nykyaikaisimman taistelupanssarivaunujen etupanssaroinnin läpäisyn on laskettu vaativan noin 18 MJ:N suuenergiaa. Lisääntyvää läpäisyvaatimusta on pyritty täyttämään muun muassa parantamalla nuoliammusten ominaisuuksia, suurentamalla kaliiperia, pidentämällä putkea ja kasvattamalla ammuksen lähtönopeutta.

http://www.mil.fi/maavoimat/kalustoesit ... ?level=100
 
vierailija
Tossa muuten lainaus keskustelupalstalta ja lähteenä on puolustusvoimien silloiset verkkosivut.
Itte kävin intin ennen kuin interveppi keksittiin.
Myönnän, että pari kilsaa sekunnissa oli hieman liioittelua, mutta noin vähää liioittelua ei kutsuta edes lapinlisäksi.

Asia alkoi minua oikeesti kiusaamaan koska kyllä mun pitää panssarivaunut tuntea eikä tapoihini kuulu vetää lukuja stetsonista.

Panssarivaunukanuunoista:


Pääaseen kaliiperiksi on länsimaissa vakiintunut 120 mm ja Venäjällä 125 mm. Panssaria läpäisevänä pääampumatarvikkeena käytetään nuoliammusta (APFSDS). Saavutettava suuenergia nykyisillä nuoliammuksilla (materiaali volframi tai DU, pituuden suhde halkaisijaan; L/D noin 30) lähtönopeudella 1600-1800 m/s on noin 9-12 MJ ja saavutettava läpäisy 650- 950 mm RHA. Nykyaikaisimman taistelupanssarivaunujen etupanssaroinnin läpäisyn on laskettu vaativan noin 18 MJ:N suuenergiaa. Lisääntyvää läpäisyvaatimusta on pyritty täyttämään muun muassa parantamalla nuoliammusten ominaisuuksia, suurentamalla kaliiperia, pidentämällä putkea ja kasvattamalla ammuksen lähtönopeutta.

http://www.mil.fi/maavoimat/kalustoesit ... ?level=100
Lähärillä oli menny varmaan panssarivaunujen sileäputkiset (toisten panssarivaunujen ampumiseen tarkoitetut) kanuunat ja tavalliset sirpalekranaattia ampuvat rihlatut kenttähaupitsit pikkasen sekaisin.
 
Lähärillä oli menny varmaan panssarivaunujen sileäputkiset (toisten panssarivaunujen ampumiseen tarkoitetut) kanuunat ja tavalliset sirpalekranaattia ampuvat rihlatut kenttähaupitsit pikkasen sekaisin.
Jos päätöntä tarkoitat niin hän oli hyvinkin oikeassa mitä tulee normaaleihin lähtönopeuksiin. Emme tule asiasta riitelemään. Vaikka mä olinkin enemmän oikeassa.

Itseäni vaan alkoi suuresti vituttamaan asia jonka tiedän tietäväni mutta en pysty luottamaan muistiini.

Panssarivaunu eroaa telatykistä siinä, että siinä on kääntyvä torni(joka muuten kääntyy salamannopeasti) ja siinä on vakaimet jotka pitävät putken kohti maalia vaikka vaunu rämpisi pitkin ojanpohjia. Sen vuoksi panssarintorjujien keskimääräinen elinajanodote on se mainitsemani viisi sekuntia. Jos siihen ei pääse käsiksi pohjasta tai katolta niin turma tulee heti.

Silti olen mielummin sardiinipurkin ulkopuolella kuin sen sisällä.
 
  • Tykkää
Reactions: päätön
Tossa jouduin turvautumaan ystävääni kaikkitietävään Googleen.

Google tiesi kertoa semmoista, että Suomessa on enemmän tykkejä kuin Britannialla ja Saksalla on yhteenlaskettuna.
Venäjän määrään verrattuna luku on toki vähäinen.

Väite kuulosti niin uskomattomalta että jospa epek ton korjaisi. En jaksa uskoa, että tykkejä olisi enemmän kuin tykkimiehiä. Sen tiedän, että panssarintorjuntamiehiä on ihan v**un vähän.
 
vierailija
Suomen armeijalla on jotain 1500 tykkiä, lukuun laskettaneen kaikki 23mm ilmatorjuntatykistä alkaen. Eiköhän niitä tykkimiehiä ole reilusti enemmän kun jo pelkästään Karjalan tykistörykmentti kouluttaa monta sataa ukkoa per vuosi.
 
Päivää :)
Sitä on töissä pyöritty ja cittarissa käyty hamstraamassa plantin soija jogurttia 1.99 0.75 l :D:p
Kahvit kerkisin hörppiä :)

Upea ilma tänään,aurinko paistaa ja on lämmintä :eek:
 
  • Tykkää
Reactions: 0roosa0
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä