Eläimet vapaammalle jalalle, lista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Delfinaariot on vain pisara meressä mun mielestä.
Nää on mun mielipiteitä vaan sit...mitä mieltä listasta?

-eläintarhat pois, jos ei ole kyse jonkun tosi harvinaisen eläinlajin säästämisestä
-samoin Sealife, delfinaariot, sirkuseläimet ym.
- jokaisesta kodista akvaariot, terraarioeläimet sekä undulaatit pois (jos nyt ei ole joku eläin joka etenee metrin viikossa...)
- ei kissoja, koiria ja marsu/hamstereita kerrostaloon. Tai sit sen koiran kans pitää vetää pitkiä lenkkejä. Poikkeuksena koira/kissakiellosta yksinäiset city-mummot, yksinäiset lapset tms.
Kaupungissa kissat on vaarassa liikenteen seassa -> taajamien ulkopuolelle.
-koiria ei pidetä loputtomiin häkissä, omissa kakoissaan kun perhe touhuaa jotain ihan muuta.
-navetoista pihattoja ja eläimillä lähes puolen vuoden laiduntamisaika (eri asia joillain liharoduilla joilla on paksumpi karva)
-turkistarhaus loppukoon, ei turkikset ole pakollisia nykyään
- koe-eläimiä ei saa käyttää missään kosmetiikkateollisuuden vaiheessa, korkeintaan lääketieteessä.

Sealife? Miten se nyt eläinten oikeuksia polkee? Ne pitää hengissä mm. uhanalaisia lajeja. Niitä ei olisi olemassa ilman Sealifen kaltaisia toimijoita. Suurin osa työntekijöistä on luonnonsuojelijoita (satun tietämään).

Koe-eläimet? Niitä ei kosmetiikkateollisuudessa juuri edes käytetä. Niitä käytetään kehitettäessä lääkkeitä ihmisille. Onko parempi jättää lääkkeet kehittämättä, koska sika kärsii? Eli esim. syöpälääkkeen kehitys pitäisi mielestäsi lopettaa? Vai tarkoititko että sinä haluat koekaniiniksi ja ottaa pari pilleriä minkä vaikutuksesta ei tiedä kukaan tällä planeetalla?

Lemmikeistä olen samaa mieltä. Turhia mun mielestä. Mitäpä sitä ihmisille iloa turhaa tuomaan. Tervetuloa lokakuu.

Sealife? Miten se nyt eläinten oikeuksia polkee? Ne pitää hengissä mm. uhanalaisia lajeja. Niitä ei olisi olemassa ilman Sealifen kaltaisia toimijoita. Suurin osa työntekijöistä on luonnonsuojelijoita (satun tietämään).

Koe-eläimet? Niitä ei kosmetiikkateollisuudessa juuri edes käytetä. Niitä käytetään kehitettäessä lääkkeitä ihmisille. Onko parempi jättää lääkkeet kehittämättä, koska sika kärsii? Eli esim. syöpälääkkeen kehitys pitäisi mielestäsi lopettaa? Vai tarkoititko että sinä haluat koekaniiniksi ja ottaa pari pilleriä minkä vaikutuksesta ei tiedä kukaan tällä planeetalla?

Lemmikeistä olen samaa mieltä. Turhia mun mielestä. Mitäpä sitä ihmisille iloa turhaa tuomaan. Tervetuloa lokakuu.
Osaatko lukea, kirjoitin "korkeintaan lääketieteessä" eli kyllä ihmisten lääkkeiden testaus ja terveys menee eläinten edelle, vaikka ajatus niistä kokeista puistattaakin.

Olen itse käynyt Lontoon Sealifessa, ei kaikki olleet uhanalaisia lajeja. Kiva oli katsella pingviiniä mutta mietin miten tylsää sillä voi olla, tilaa oli jonkun pienen olkkarin verran.
Ja aloituksessa sanoin ymmärtäväni sellaista eläintarhatoimintaa jossa pelastetaan uhanalaisia lajeja.

Alligaattori/krokotiilikin oli siellä pienessä yksiössä suoraan sanoen v******tuneen näköinen. :rolleyes:

En tiedä, mulla voi olla vanhaa tietoa mutta kosmetiikassa eläinkokeet on EU:ssa kielletty, mutta jokunen vuosi sitten oli vielä käytössä joku loppuvaiheen testaus. Toivottavasti sekin on poistunut.

Alligaattori/krokotiilikin oli siellä pienessä yksiössä suoraan sanoen v******tuneen näköinen. :rolleyes:
ainahan ne on.
verdens-haardeste-bid-alligator.jpg

Eikä mun lapsuudessa näkemäni eläintarhan norsu tai lasten Ähtärissä näkemä karhu ole sama juttu kuin eläin luonnossa (norsu ei tietty kuulu Suomeen).
Ei siitä opi mitään. Ähtärissä näkemämme karhu oli vaan joku vanki.

Tulkaa maalle asumaan. Mä olen nähnyt hirven (valitettavasti maantiellä useimmin) n. 10-15 kertaa, ketun 4-5 x, jänön/rusakon 100 x, kerran meni susi talon ohi, karhu elelee n. 7-8 km päässä tästä linnuntietä ja välillä poikkeaa kylän liepeille, haukan näin toissaviikolla, jne.

Luonnossa tuntuu paljon sykähdyttävämmältä nähdä eläin kuin se että pistetään eläin pakotettuna nähtäväksi.

Ilvestä en ole koskaan nähnyt ja se olisi upea nähdä, mutta ei mun takia tarvitse jotain ilves-parkaa runnoa johonkin häkkiin.

ainahan ne on.
verdens-haardeste-bid-alligator.jpg
On kyllä v-mäinen virnistys. :D
Siis kyllähän krokotiilit/alligaattorit nupottaa kuulemma luonnossakin päiväkaudet paikallaan mutta Sealifessä teki mieli mennä ottamaan siltä krokolta jo pulssi...

Ap on aika kaksoismoraalinen maailmanparantaja. Miten koirien pitäminen hihnassa olisi luonnollisempaa kuin kissojen? Samalla tavoin nekin haluaa juosta vapaana. Miten eläimien pitäminen eläintarhoissa olisi pahempaa kuin tuotantoeläimien pitäminen vangittuina? Kyllä nekin haluisi vapauteen. Kaikki eläimet haluisi juosta vapaana. Aika mahdotonta.

Ps. Mä en ole vegaani eikä meillä ole lemmikkejä ja haluan pitää tuholaiset pois pihoilta, mutta kissoja on käynyt kuseksimassa ja paskomassa mm. lasten hiekkalaatikkoon! :mad:

Ap on aika kaksoismoraalinen maailmanparantaja. Miten koirien pitäminen hihnassa olisi luonnollisempaa kuin kissojen? Samalla tavoin nekin haluaa juosta vapaana. Miten eläimien pitäminen eläintarhoissa olisi pahempaa kuin tuotantoeläimien pitäminen vangittuina? Kyllä nekin haluisi vapauteen. Kaikki eläimet haluisi juosta vapaana. Aika mahdotonta.

Ps. Mä en ole vegaani eikä meillä ole lemmikkejä ja haluan pitää tuholaiset pois pihoilta, mutta kissoja on käynyt kuseksimassa ja paskomassa mm. lasten hiekkalaatikkoon! :mad:
Muuta maalle. En ole kertaakaan löytäny kissan kakkoja meidän hiekkikseltä.

Karjankasvatus täyttää ison osan ravinnontarpeesta, erilaisten kasvienkin kasvatus ja roudaus on myös kallista.
Syö lounaaksi salaatti jossa ei ole edes kananmunaa ja sulla on jo parin tunnin päästä nälkä.

Karjaeläimet on jalostettu flegmaattisiksi, ne on tyytyväisiä kun on vaan tarpeeksi laidunta edessä. Sit alkaa ainakin naapurissa karkailu kun laidunruoho loppuu.
Et ole kuullut sanontaa "katsoo kuin lehmä uutta veräjää?" Eli rauhallisia mölliköitä ovat.

Joskus tuhansia vuosia sitten olivat varmaan sutjakoita aitureita.

Ja siis toitotan sitä että koiralla kuuluukin olla paljon liikuntaa ja mahdollisuus möyriä metsässä ja ojanpohjissa.
Tietysti rodun mukaan, ei kaikki metsään karkaa vaan tykkäävät pyöriä perheen kanssa pihalla.

Ja siis toitotan sitä että koiralla kuuluukin olla paljon liikuntaa ja mahdollisuus möyriä metsässä ja ojanpohjissa.
Tietysti rodun mukaan, ei kaikki metsään karkaa vaan tykkäävät pyöriä perheen kanssa pihalla.

Ja omakotitalossa/rivarissa asuminenko on tae siitä että koira saa liikuntaa?
Riippumatta asumismuodosta, koiran tulee päästä pitkille lenkeille ja saada runsaasti liikuntaa.
Pitkiä lenkkejä ei voi korvata sillä, että koira kirmaa omakotitalon pihalla.
Veikkaisin että kerrostalossa asuva koira voi saada jopa enemmän liikuntaa kuin rivarin takapihalla mönkivä tai omakotitalon pihalla möllöttävä, kun on selkeää ettei koira muuten pääse ulos kuin lenkittämällä sitä.

Se kissojen vapaana pitäminen on lemmikin heitteillejättöä.
Onneksi muualla kuin maaseudulla ollaan jo valveutuneita asian suhteen, maalle kaikki kehitys tuppaa tulemaan vähän hitaammin kun asioita tehdään "niinkuin on aina tehty".
Lemmikkikissa ei kuulu Suomen luontoon, kuten ei lemmikkikoirakaan.
Muuten kuin omistajansa kanssa ulkoillessa ja omistajan huolehtiessa ettei kissa/koira satuta itseään tai muita.

Muuta maalle. En ole kertaakaan löytäny kissan kakkoja meidän hiekkikseltä.

Karjankasvatus täyttää ison osan ravinnontarpeesta, erilaisten kasvienkin kasvatus ja roudaus on myös kallista.
Syö lounaaksi salaatti jossa ei ole edes kananmunaa ja sulla on jo parin tunnin päästä nälkä.

Karjaeläimet on jalostettu flegmaattisiksi, ne on tyytyväisiä kun on vaan tarpeeksi laidunta edessä. Sit alkaa ainakin naapurissa karkailu kun laidunruoho loppuu.
Et ole kuullut sanontaa "katsoo kuin lehmä uutta veräjää?" Eli rauhallisia mölliköitä ovat.

Joskus tuhansia vuosia sitten olivat varmaan sutjakoita aitureita.

Eläimet onkin ihmisiä varten. Ihminen tarvitsee lihaa, ja jotkut ihmiset "tarvitsee" myös lemmikkiä. Jos sitä elukasta huolehtii hyvin niin ei sen pitäisi muita haitata. Silloin se haittaa kun se turha elukka menee toisen pihalla tekemään tuhoja.

Eläimet onkin ihmisiä varten. Ihminen tarvitsee lihaa, ja jotkut ihmiset "tarvitsee" myös lemmikkiä. Jos sitä elukasta huolehtii hyvin niin ei sen pitäisi muita haitata. Silloin se haittaa kun se turha elukka menee toisen pihalla tekemään tuhoja.
Niino....
Jos tässä maailmanparantamisessa päästään vauhtiin niin ihmisten syntyvyys aisoihin. Semmonen pari mrd olisi hyvä.
Riittäisi tilaa luomutuotannolle, jossa eläin elää väljissä olosuhteissa pitkän elämän.

Mulla on joku haave siitä että voitaisiin asua maaseudulla, menopelit olisi saastuttamattomia ja tekniikka huipussaan. Mutta voitaisiin kasvattaa itse kasvimaat kellarien kera ja naapurista käytäisiin hakemassa 8-10 -vuotiaan Mansikin maitoa ja vapaiden kananhuitukoiden munia.

Ja omakotitalossa/rivarissa asuminenko on tae siitä että koira saa liikuntaa?
Riippumatta asumismuodosta, koiran tulee päästä pitkille lenkeille ja saada runsaasti liikuntaa.
Pitkiä lenkkejä ei voi korvata sillä, että koira kirmaa omakotitalon pihalla.
Veikkaisin että kerrostalossa asuva koira voi saada jopa enemmän liikuntaa kuin rivarin takapihalla mönkivä tai omakotitalon pihalla möllöttävä, kun on selkeää ettei koira muuten pääse ulos kuin lenkittämällä sitä.

Se kissojen vapaana pitäminen on lemmikin heitteillejättöä.
Onneksi muualla kuin maaseudulla ollaan jo valveutuneita asian suhteen, maalle kaikki kehitys tuppaa tulemaan vähän hitaammin kun asioita tehdään "niinkuin on aina tehty".
Lemmikkikissa ei kuulu Suomen luontoon, kuten ei lemmikkikoirakaan.
Muuten kuin omistajansa kanssa ulkoillessa ja omistajan huolehtiessa ettei kissa/koira satuta itseään tai muita.

...hohoijaa. echon käsitys eläimistä perustuu todellakin sealifiin ja ähtäriin. Miten joku voi rinnastaa esim lemmikkikissan ja koiran? Sama kuin rinnastaisi suden ja ilveksen. Tutustuppa pikkasen paremmin näihin lajeihin, niiden luontaisiin vietteihin ja käyttäytymismalleihin. Kissa ei todellakaan kuulu lähiöunelmiin ja kerrostaloihin. Vaan pyydystämään, koiraa vahvemman viettinsä vuoksi (lukuunottamatta ihmisten jalostustyön pilaamia rotuja jotka sinällään jo täysin kyseenalaisia).

Maalla kissat juurikin saa elää vapaana, ainoa omistajien virhe on se ettei kissoja leikata, syntyvyttä tulee kuitenkin rajoittaa. Pedon elämä luonnossa on tyly, jos saalistat, voit myös joutua saaliiksi. Tämä luontainen kohtalo kohtaa kissoja toisinaan, eikä se ole millään muotoa epäluonnollista tahi heitteelle jättöä. Muuta kuin luonnosta täysin vieraantunein silmin. Valitettavadti hiirille/myyrille/rotille ei asutusten läheltä löydy suomen luontoon kuuluvaa vihollista, ja siksipä kissa ajaa tuota asiaa paremmin kuin hyvin. Muutoin kannat pääsevät kasvuun. ..haukat, pöllöt ym kun ei mielellään ihan siinä ihmisasutuspiirissä saalista.

Mä itse melkein jannatan eläintarhoja vaikka olosuhteet niissä välillä huonot. Jos ne edes karvan auttaisi luonnosta täysin vieraantuneita tajuamaan millaisia eläimiä luonto sisäänsä kätkeekään. Joskin infotaulujen lukeminen pitäisi olla ehdoton pakote... ja ennen kierrosta muistutettaisiin luonnon brutaaliudesta, ettei piiprtäjien tartte itkeä "ylisöpön jänöpoikasen" kohtaloa super söpöjen pöllöpoikasten ruokana.

Jos haluatte eläinten oikeuksia parantaa, niin revitää ensin riista-aidat teiden varsilta helvettiin. Ne rajoittaa eläinten luontaista liikkumista ja on luonnut joillain aluieilla sisäsiittoisia ja sairaita kantoja. Mutta tämä ei taida käydä päinsä.... parempi sulkea delfinaario ja eläimet kiittää (not)

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Niino....
Jos tässä maailmanparantamisessa päästään vauhtiin niin ihmisten syntyvyys aisoihin. Semmonen pari mrd olisi hyvä.
Riittäisi tilaa luomutuotannolle, jossa eläin elää väljissä olosuhteissa pitkän elämän

Mun vegaaniystävä jauhaa tuollaista samoin kuin sun aloitusviestin asioista, nyt juuri ne delfiinit on sillä pääasia, mutta mua ei suoraan sanottuna niin paljon kiinnosta pohtia eläinten oikeuksia. Tärkeintä että perhe saa terveellistä ruokaa.

Mun vegaaniystävä jauhaa tuollaista samoin kuin sun aloitusviestin asioista, nyt juuri ne delfiinit on sillä pääasia, mutta mua ei suoraan sanottuna niin paljon kiinnosta pohtia eläinten oikeuksia. Tärkeintä että perhe saa terveellistä ruokaa.

Jos pidätte mua eläintenrääkkääjänä tuon mielipiteeni vuoksi, mutta en mä tekisi pahaa millekään elukalle, kunhan ne ei vain häiritse mun perhettä, pihaa ja liikkumisvapauttani.

...hohoijaa. echon käsitys eläimistä perustuu todellakin sealifiin ja ähtäriin. Miten joku voi rinnastaa esim lemmikkikissan ja koiran? Sama kuin rinnastaisi suden ja ilveksen. Tutustuppa pikkasen paremmin näihin lajeihin, niiden luontaisiin vietteihin ja käyttäytymismalleihin. Kissa ei todellakaan kuulu lähiöunelmiin ja kerrostaloihin. Vaan pyydystämään, koiraa vahvemman viettinsä vuoksi (lukuunottamatta ihmisten jalostustyön pilaamia rotuja jotka sinällään jo täysin kyseenalaisia).

Maalla kissat juurikin saa elää vapaana, ainoa omistajien virhe on se ettei kissoja leikata, syntyvyttä tulee kuitenkin rajoittaa. Pedon elämä luonnossa on tyly, jos saalistat, voit myös joutua saaliiksi. Tämä luontainen kohtalo kohtaa kissoja toisinaan, eikä se ole millään muotoa epäluonnollista tahi heitteelle jättöä. Muuta kuin luonnosta täysin vieraantunein silmin. Valitettavadti hiirille/myyrille/rotille ei asutusten läheltä löydy suomen luontoon kuuluvaa vihollista, ja siksipä kissa ajaa tuota asiaa paremmin kuin hyvin. Muutoin kannat pääsevät kasvuun. ..haukat, pöllöt ym kun ei mielellään ihan siinä ihmisasutuspiirissä saalista.

Mä itse melkein jannatan eläintarhoja vaikka olosuhteet niissä välillä huonot. Jos ne edes karvan auttaisi luonnosta täysin vieraantuneita tajuamaan millaisia eläimiä luonto sisäänsä kätkeekään. Joskin infotaulujen lukeminen pitäisi olla ehdoton pakote... ja ennen kierrosta muistutettaisiin luonnon brutaaliudesta, ettei piiprtäjien tartte itkeä "ylisöpön jänöpoikasen" kohtaloa super söpöjen pöllöpoikasten ruokana.

Jos haluatte eläinten oikeuksia parantaa, niin revitää ensin riista-aidat teiden varsilta helvettiin. Ne rajoittaa eläinten luontaista liikkumista ja on luonnut joillain aluieilla sisäsiittoisia ja sairaita kantoja. Mutta tämä ei taida käydä päinsä.... parempi sulkea delfinaario ja eläimet kiittää (not)
Miksei niitä eläinten infotauluja voi lukea kotona? Miks pitää saada nähdä se helteessä kärvistelevä eläintarhan eläin samalla? Siinä samalla muksut huutaa kuumissaan pillimehua.

Eikö kouluissa voisi näyttää eläinvideoita lapsille?
Mä muistan lasten kans sohvalla katsotuista luontodokumenteista paljonkin. David Attenboroughin ainakin. :rolleyes:

Ei mun luontotietous siitä ole järisyttävästi noussut kun olen nähnyt yhden eläimen tarhassa, ja siirtynyt kohta toisen luo. Saman näkisi telkkarista tai kirjoista.

No mä en jaksa delfiineistä erikseen jauhaa kun niistä on jo jauhettu. Mutta eläinten liikkumavapaus on mulla ollu tapetilla ennenkin.

Enkä ole vegaani.

Viimeksi muokattu:
Miksei niitä eläinten infotauluja voi lukea kotona? Miks pitää saada nähdä se helteessä kärvistelevä eläintarhan eläin samalla? Siinä samalla muksut huutaa kuumissaan pillimehua.

Eikö kouluissa voisi näyttää eläinvideoita lapsille?
Mä muistan lasten kans sohvalla katsotuista luontodokumenteista paljonkin. David Attenboroughin ainakin. :rolleyes:

Ei mun luontotietous siitä ole järisyttävästi noussut kun olen nähnyt yhden eläimen tarhassa, ja siirtynyt kohta toisen luo. Saman näkisi telkkarista tai kirjoista.
Totta,mutta kun harva viitsii paneutua asiaan. Jalkapuoli hirven näkeminen saattaa joillakin edes karvan lisätä kiinnostusta ottaa selvää....

Ihmiset on niin kuutamolla.Delfinaariokohu taas kerran näytti että kokonaisuudesta ei ole mitään v:n käryä.... Suurin ongelmien ydin on täysin luonnosta vieraantuneet ihmiset. Ja heidän luoma ihmeellinen käsitysmaailma eläimen parhaasta.

Vaikkapa tuo maatiaiskissa juttu. Toista vielä että niiden syntyvyyttä ehdottomasti pitää rajoittaa, ja rekisteröinti/sirutus olisi syytä ottaa pakolliseksi. Mutta oikeasti, maatiaiskissan pahin kidutuskeino on pakottaa olemaan sisällä ja ulkona narussa. Ja leikittää kissaa jollain vitun muovisella hiirellä. Se on ihmisen kuvitelma kissan hyvästä elämästä, eikä sillä ole mitään tekoa kissan luontaisten tarpeiden kanssa. Joo, onhan näitä kuultu että pääsee hiiristä/ rotista/ myyristä muutenkin eroon. Myrkytyksillä....jep, sehän on hyvä jättää tuonne luontoon myrkkyä, eihän siihen koske kuin rotat. Ja se myrkkyhän kuin "pim" häviää kun rotta kuolee, eikä todellakaan siirry niihin eläimiin jotka rotan luonnossa hajottaa.Vai olisko sittenkin luontaisempaa että se kissu hoitaa homman, tulee maha täynä "uunipankolle" ja pyytää hetken päästä vielä emännältä evästä ja kyhynytystä? Kuten aiemmin kirjoitin, saalistajan elämä on raadollista ja siinä voi päätyä myös saaliiksi. Luonnotonta? Onko?? Vai onko luonnottomampaa sitoa vaputta janoava eläin kiipeilypuun "vangiksi"?

Koska aloittaja on uskova, muistutan, että Jumala loi eläimet ihmisen tarpeita varten. Eläin ei ole millään lailla pyhä tai itsearvoinen, vaan käyttöesine, esim. polttouhrit Raamatun historiassa. Tätä linjaa soisin noudatettavan, eikä keksittävän omia lurituksia.

Koska aloittaja on uskova, muistutan, että Jumala loi eläimet ihmisen tarpeita varten. Eläin ei ole millään lailla pyhä tai itsearvoinen, vaan käyttöesine, esim. polttouhrit Raamatun historiassa. Tätä linjaa soisin noudatettavan, eikä keksittävän omia lurituksia.
Onhan se niinkin. Eläin ei voi olla pyhä, koska sit ei uskaltaisi kävellä vaikka nurmikolla kun joku ötökkä liiskaantuu. Eläimen tietoisuus sammuu kuolemassa, tai ainakaan Raamattu ei puhu kissojen ylösnousemuksesta.

Mutta muistaakseni ei missään kohti Raamattua ole yllytetty eläimen huonoon kohteluun, vaan teurastuskin on nopea(hkoa).
Entisajan jauhajahärät teki tietty raskasta työtä kun joutuivat kiertämään kehää, hevosilla mentiin pitkiä matkoja jne. Mutta käyttöä varten olivat.

Tutkimuksissa on arvioitu, että vapaana liikkuva kotikissa tappaa vuosittain 4-18 lintua ja 8-21 pientä nisäkästä.

Vain?
Kissalla ei o mitään asiaa sisään jos joka aamu ei portailla ole näytille tuotua raatoa.
Kissa on peto parhaimmasta päästä.
Missä kelpo navettakissaa tarvitaan niin sitä ei korvaa mikään. Se tappaa tontilta kaiken itseään pienemmän koska se on sen duuni.

Koira taas... sillä tosiaankin pitää olla duuni. Koirat on sudesta kesytetty laumanvartijoiksi, metsästysaseiksi tai kuten dobberi veronkantajan suojakoiraksi. Mut koira ilman duunia tai väärässä duunissa on kauheeta katseltavaa.

• Tykkää
Reactions: Echo ja päätön
Vain?
Kissalla ei o mitään asiaa sisään jos joka aamu ei portailla ole näytille tuotua raatoa.
Kissa on peto parhaimmasta päästä.
Missä kelpo navettakissaa tarvitaan niin sitä ei korvaa mikään. Se tappaa tontilta kaiken itseään pienemmän koska se on sen duuni.

Koira taas... sillä tosiaankin pitää olla duuni. Koirat on sudesta kesytetty laumanvartijoiksi, metsästysaseiksi tai kuten dobberi veronkantajan suojakoiraksi. Mut koira ilman duunia tai väärässä duunissa on kauheeta katseltavaa.
Juurikin näin. Talon ympäristössä asustavilta hiiriltä/myyriltä/rotilta puuttuu luontainen vihollinen koska esmes pöllöt nyt vaan ei saalista mieluusti asutuksen keskellä. Myrkyn käyttäminen rottien tai hiirien kannan rajoittamisessa on kyseenalaista koska se myrkkyä väkisin joutuu myös muiden eläinten "käsiin"

Kuinkahan monta pikkulintua tai pientä nisäkästä kuolee vuosittain autojen alle?? Mahtaakohan maatiaiskissa olla nyt se suurin paha? Ainoa ongelma on jos maatiaiskissojen lisäänmistä ei yhtään rajoiteta. Silloin alkaa syntyä ongelmaa villiintyneistä kissakannoista. Mutta noin muuten ihminen normaaleilla toimillaa tappaa enemmän lintuja ja hiiriä ym kuin maatiaiskissat. Pitäskö ihmisen toimia rajoittaa?

Yhteistyössä