Sossun asiakkailta pitäs rajottaa lastenteko-oikeutta

  • Viestiketjun aloittaja kunhan mietin
  • Ensimmäinen viesti
köyhä
Alkuperäinen kirjoittaja Siis...:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Huldasharks:
En mä ymmärrä vieläkään. Niitä Höplöpejä tms. saa tilattua sitten vaikka halvemmalla netistä/käytettynä (jotkut saa lahjoiksi tavaroita, jotka laitetaan heti myyntiin), kirpputoreilta. 8-11 vuotiaiden ei pitäisi olla NIIIN tarkkoja, että pyytävät kauppakuittia nähtäväksi. :saint:
Mutta jos perheellä ei ole varaa tilata niitä edes netistä? Mitä useampi lapsi, sitä useammalle pitäisi sitten netistä tilata. Jos lapsia on vain pari kolme, jostain luulisi löytyvän sen verran rahaa, että sen mieleisen jutun saa hankittua.

Mä tunnen perheitä, joissa lapsille on kova paikka se, että perheellä ei ole varaa. Ja nyt ei ole kyse varasta luksukseen vaan ihan tavallisiin lasten ja nuorten juttuihin. Tyttöporukassa muut lähtevät ratsastustunnille, yksi ei. Poikaporukassa muut lähtevät leffaan, yksi ei. Kaverit kertovat lähtevänsä porukalla Linnanmäelle ja pyytävät yhtä mukaan. Se yksi joutuu sanomaan, että ei lähde. Ja kouluikäiselle lapselle on aika raskasta sanoa, ettei lähde sen vuoksi, että perheellä ei ole siihen varaa.
Ei siinä ole mitään pahaa, jos kaikkeen ei ole varaa, eikä se ole lapselle traumaattista, vaan opettavaista tietyllä tavalla...

Mitä tulee harrastuksiin, niin toimeentulotuki-asiakkaiden lasten harrastuksia tuetaan myös... Esim. ratsastustunnit maksetaan, tilanteesta riippuen..
sinulle tiedoksi että kyllä se jatkuva nuukailu vaan syrjäyttää ja aiheuttaa alemmuuden tunnetta, kiusaamista yms. nimimerkillä köyhien lapsi
 
Yök
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä mami:
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Ei kai niitä lapsia nykyään rahalla kasvateta?? Oli vanhemmat rikkaita tai köyhiä, niin yhtä hyviä vanhempia he voivat siltikin olla!
Tämä oli juuri oikea pointti! vanhemmuus ei ole rahalla mittavissa.
Suomesta on tullut luokka yhteiskunta jossa rikkaat ovat sitä mieltä että köyhällä ei ole oikeutta lapsiin, tukiin tai kulutustavaroihin.
Eli ihmisoikeutta ei ole, sterilisaatiota, pakko ehkäisyä rahaa vastaan toivotaan.
Rikkailla on oikeus mihin vaan.
Mitä te rikkaat oikein kuvittelette itsestänne?ettäkö olisitte automaattisesti parempia vanhempia?
Myös rikkaiden perheiden lapset rötöstelevät ja käyttävät huumeita, raskautuvat teininä sekä vanhemmat käyttävät päihteitä.
Esimerkkejä on monta.
 
köyhä mami
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä mami:
Alkuperäinen kirjoittaja kaipa:
Kaipa se vähän noinkin on. Pahinta tuossa on elämänmallin periytyminen. Tiedän perheen, jossa kumpikin vanhempi on ollut lähes koko ajan kotona. Jotain työllistämistöitä on ollut välillä. Lapsia on useita. Tupakan polttaminen aloitetaan noin 10-vuotiaana ja lisääntyminen alle 20-vuotiaana. Sitten tulee taas uusi sukupolvi elätettäväksi, kun lapsia hankitaan ilman että on toimeentulosta tietoa ja tupakkaa vedellään raskaana ollessa. Ei ole eväitä perheen kasvattamiseen. Jos jokainen lapsi jatkaa samaa mallia, niin veroilla katettavien menojen määrä moninkertaistuu eikä mitään saada tilalle.
Ite olen ollu kotiäiti 13v.ajan, siitä kun vanhin viidestä lapsestamme syntyi.Mies kävi töissä paperitehtaalla,toimeen tultiin sillä.Mutta kappas vaan,tehdas loppui,kenkää tuli ja pakko on ollu turvautua toimeentulotukeen.Samaan aikaan mies toivoo koko ajan saavansa töitä.

Kumpikaan emme ole polttaneet tupakkaa,alkoholin käyttö on todella minimaalista,lapset on aina hoidettu hyvin ja ruokaa ovat saaneet.Yksin ei ole tarvinnut kotona olla tai kylillä pyöriä.Kouluikäiset ovat pärjänneet koulussa hyvin,vanhin sai just stipendin.Tupakanpolttoa,viinanjuontia tms. ei ole esiintynyt.Harrastamme yhdessä perheenä ja ollaan mukana järjestötoiminnassa.

Köyhä/pienituloinenkin perhe voi siis voida hyvin,ei tarvi olla ukkoa lennossa sätkä suussa vaihtava viinanvetäjä.Vai eikö siis pienituloinen voi olla hyvä vanhempi??? Meidän lasten ei ole koskaan tarvinut viettää yksinäisiä iltoja tai pitkiä päiviä,äiti on aina laittanut aamulla kouluun.Toisin kuin joillain niistä jotka asuvat 200 neliön talossa ja tienaavat hyvin!
mutta teillä siis oli jo lapsiluku täynnä, siinä vaiheessa kun potkut tuli ja jouduitte tukien varaan? Noin voi käydä periaatteessa kenelle tahansa, ja se on valitettavaa, ja ihan eri asia kuin kasvattaa lapsilukua ilman pienintäkään aikomusta hakeutua työelämään ja elättää itse perheensä.
odotin just tätä nuorinta kun tieto potkuista tuli.oletko muuten ajatellut, miten paljon päivähoito yhteiskunnalle maksaa? vanhempien maksamat maksut ei niitä kuluja todellakaan kata.itse olen kotiäitinä säästänyt yhteiskunnalle suuren summan kun ei ole viety yhtäkään viidestä päivähoitoon.Olisinko parempi äiti jos tekisin koko ajan lisää lapsia jotka sitten alle vuoden vanhana kiikuttaisin hoitoon,eikä niille jäisi koskaan oikein kunnolla aikaa?olen tietoisesti valinnut kotiäitiyden ja olen todella onnellinen valinnastani.kaikkea ei voi rahalla mitata!
 
köyhä
Alkuperäinen kirjoittaja Yök:
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä mami:
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Ei kai niitä lapsia nykyään rahalla kasvateta?? Oli vanhemmat rikkaita tai köyhiä, niin yhtä hyviä vanhempia he voivat siltikin olla!
Tämä oli juuri oikea pointti! vanhemmuus ei ole rahalla mittavissa.
Suomesta on tullut luokka yhteiskunta jossa rikkaat ovat sitä mieltä että köyhällä ei ole oikeutta lapsiin, tukiin tai kulutustavaroihin.
Eli ihmisoikeutta ei ole, sterilisaatiota, pakko ehkäisyä rahaa vastaan toivotaan.
Rikkailla on oikeus mihin vaan.
Mitä te rikkaat oikein kuvittelette itsestänne?ettäkö olisitte automaattisesti parempia vanhempia?
Myös rikkaiden perheiden lapset rötöstelevät ja käyttävät huumeita, raskautuvat teininä sekä vanhemmat käyttävät päihteitä.
Esimerkkejä on monta.
olen köyhästä perheestä enkä itsekään kovin varakkaassa tilanteessa mutta silti (tai ehkä juuri siksi) olen sitä mieltä että lapsia ei pidä tehdä lisää jos on pitkäaikainen toimeentulolla elijä. olen myös sitä mieltä että lapsia ei pidä tehdä jos ura ja "oma aika" on kaikki kaikessa. sen pitäisi olla jotakin siitä välistä.
 
Ehdotus
Alkuperäinen kirjoittaja Yök:
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä mami:
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Ei kai niitä lapsia nykyään rahalla kasvateta?? Oli vanhemmat rikkaita tai köyhiä, niin yhtä hyviä vanhempia he voivat siltikin olla!
Tämä oli juuri oikea pointti! vanhemmuus ei ole rahalla mittavissa.
Suomesta on tullut luokka yhteiskunta jossa rikkaat ovat sitä mieltä että köyhällä ei ole oikeutta lapsiin, tukiin tai kulutustavaroihin.
Eli ihmisoikeutta ei ole, sterilisaatiota, pakko ehkäisyä rahaa vastaan toivotaan.
Rikkailla on oikeus mihin vaan.
Mitä te rikkaat oikein kuvittelette itsestänne?ettäkö olisitte automaattisesti parempia vanhempia?
Myös rikkaiden perheiden lapset rötöstelevät ja käyttävät huumeita, raskautuvat teininä sekä vanhemmat käyttävät päihteitä.
Esimerkkejä on monta.
Ei kukaan ole väittänyt niin. Mutta normaalit ihmiset -ei tarvitse edes olla rikas- käyvät töissä ja sillä elättävät itsensä. Selvennykseksi, edelleenkään ei puhuta satunnaisesta tarpeesta, vaan vuosia jatkuvasta pummailusta ja siipeilystä. Kun tehdään mukuloita vauvakuumeeseen vaikka edellisiäkään ei ole varaa ruokkia.
 
minä vain
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
me ollaan toimeentulotuella ja meillä on viisi lasta. mies käy töissä, mutta hänen alallaan palkka on niin pieni, että saamme lisäksi toimeentulotukea. En tunne ollenkaan häpeää. niin kauan kuin tämä systeemi on, niin hyvä. Jos joskus loppuu, niin sitten loppuu.:)
Ehkä pitäisi, jos tuo on teidän lopullinen suunnitelmanne.
miksi pitäisi tuntea häpeää siitä että hyödyntää yhteiskunnan tarjoamia palveluita?
Ei sinua ihan palvelunostajana voida pitää. Palveluita vastaan yleensä annetaan jotain, rahaa, tavaraa tai vaihdetaan palvelua takaisin. Ei sossussa käyminen ole mikään palvelu sinulle.
 
köyhä mami
meidän lapset ovat myös aina saaneet kaverien kanssa harrastaa ja leffaan ovat päässeet.ei oel tarvinut ns.syrjäytyä vaik pienituloisia ollaankin.Ovat sosiaalisia ja kavereita on.eivät kuitenkaan ole koskaan liikoja vaatineetkaan,ymmärtävät kyllä,ettei tod.olla mitään kroisoksia.Vanhin poika aloitti myös kesätyön mainostenjakajana. ei siis ole mikään sosiaalipummius periytyy-tapaus.
 
ehdotus
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä mami:
odotin just tätä nuorinta kun tieto potkuista tuli.oletko muuten ajatellut, miten paljon päivähoito yhteiskunnalle maksaa? vanhempien maksamat maksut ei niitä kuluja todellakaan kata.itse olen kotiäitinä säästänyt yhteiskunnalle suuren summan kun ei ole viety yhtäkään viidestä päivähoitoon.Olisinko parempi äiti jos tekisin koko ajan lisää lapsia jotka sitten alle vuoden vanhana kiikuttaisin hoitoon,eikä niille jäisi koskaan oikein kunnolla aikaa?olen tietoisesti valinnut kotiäitiyden ja olen todella onnellinen valinnastani.kaikkea ei voi rahalla mitata!
Teillä on kurja tilanne. Ei se silti ihan niinkään mene että te automaattisesti maksaisitte yhteiskunnalle vähemmän kuin perheet joissa lapsi on päivähoidossa. Maksimimaksu on toki pieni suhhteessa todellisiin kustannuksiin. Silti verotulotkin ovat aivan eri luokkaa. Vai väitätkö että te maksatte nyt enemmän veroja kuin silloin kun miehesi oli töissä? Verovaroista toimeentulotukikin maksetaan.

Ja jos kerran olette molemmat kotona, miksi sinä et mene töihin ja miehesi jää koti-isäksi? Kyllä mieskin osaa lapsen varustaa koulumatkalle, ja laittaa pöperöä pöytään.
 
MinäItse
a) lasten kotona hoitaminen ei todella ole mitään lomaa ja laiskuutta vaan täyspäivästä työtä josta pitäisi maksaa enemmän "palkkaa" :) Toki, lapset ovat itse haluttuja (usein) että siihen nähden tuo muutaman sadan euron kotihoidontukikin on "plussaa" koska sitäkään ei välttämättä olis valtion pakko maksaa ;)

b) Jos taloudellinen tilanne on niin huono, että tarvitsee toimeentulotukea, ei ehkä kannata tehdä lisää lapsia ennen kuin tilanen on parempi.

c) jos palkka on työssä huono, kannattaa kouluttautua parempi tuloiseen ammattiin. Joku sanoi että "koulut ei ole kaikkia varten" niin hänelle sanoisin että on olemassa myös oppisopimuskoulutus jossa kouluttaudutaan töitä tekemällä :)
 
....
Meillä on kaksi lasta. Mies on vakituisessa työssä ja minä tällä hetkellä kotona lasten kanssa. Molemmat lapset ovat alle 2.5v. Toimeentuloa ei olla haettu vielä kertaakaan eikä aiota hakea. Tiukkaa välillä on, mutta jollain siitä aina selvitään. Nyt aloitan koulun ja haaveilen samalla myös kolmannesta lapsesta. Todellisuudessa voi olla, että meidän lapsiluku on täynnä, koska minä haluan että meillä on taloudellisesti varaa maksaa tulevaisuudessa kaikille lapsillemme heidän haluamansa harrastukset ja haluan että he saavat nauttia elämästään (esim. käydä ystäviensä kanssa viettämässä aikaa vaikka syömisen, shoppailun, illan vieton yms yms.) merkeissä niin ettei se ole kiinni siitä ettei meillä olisi rahaa. Aina ei tietenkään saa mitä haluaa, mutta sillon kun ei saa, niin en halua syyn sille olevan se, ettei ole varaa.

Kaksi lasta tulee jo "kalliiksi" joten jos tulisi vielä kolmas joskus tulisi varmaan vielä kalliimmaksi. Kaikkea ei voi rahassa mitata, se on totta, mutta haluan että voin tarjota lapsilleni myös sitä mukavuutta jota raha voi tarjota.

Toivottavasti ymmärsitte pointtini ettekä leimaa "materialistiksi" koska sitä en todella ole :D
 
tjaaa
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä:
Alkuperäinen kirjoittaja Siis...:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Huldasharks:
En mä ymmärrä vieläkään. Niitä Höplöpejä tms. saa tilattua sitten vaikka halvemmalla netistä/käytettynä (jotkut saa lahjoiksi tavaroita, jotka laitetaan heti myyntiin), kirpputoreilta. 8-11 vuotiaiden ei pitäisi olla NIIIN tarkkoja, että pyytävät kauppakuittia nähtäväksi. :saint:
Mutta jos perheellä ei ole varaa tilata niitä edes netistä? Mitä useampi lapsi, sitä useammalle pitäisi sitten netistä tilata. Jos lapsia on vain pari kolme, jostain luulisi löytyvän sen verran rahaa, että sen mieleisen jutun saa hankittua.

Mä tunnen perheitä, joissa lapsille on kova paikka se, että perheellä ei ole varaa. Ja nyt ei ole kyse varasta luksukseen vaan ihan tavallisiin lasten ja nuorten juttuihin. Tyttöporukassa muut lähtevät ratsastustunnille, yksi ei. Poikaporukassa muut lähtevät leffaan, yksi ei. Kaverit kertovat lähtevänsä porukalla Linnanmäelle ja pyytävät yhtä mukaan. Se yksi joutuu sanomaan, että ei lähde. Ja kouluikäiselle lapselle on aika raskasta sanoa, ettei lähde sen vuoksi, että perheellä ei ole siihen varaa.
Ei siinä ole mitään pahaa, jos kaikkeen ei ole varaa, eikä se ole lapselle traumaattista, vaan opettavaista tietyllä tavalla...

Mitä tulee harrastuksiin, niin toimeentulotuki-asiakkaiden lasten harrastuksia tuetaan myös... Esim. ratsastustunnit maksetaan, tilanteesta riippuen..
sinulle tiedoksi että kyllä se jatkuva nuukailu vaan syrjäyttää ja aiheuttaa alemmuuden tunnetta, kiusaamista yms. nimimerkillä köyhien lapsi
siis mites tämä liittyy sossun asiakaisiin? jos perheellä ei ole varaa kustantaa kalliita harrastuksia tai ain antaa rahaa leffaan tms,näin voi olla ihan tavallisella perheellä pienipalkkasella elämä on kallista vuokrat nousee sähkö ja ruoka kallistuu mutta palkat pysyy samana.
ei tarvitse olla sossun asiakas silloin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä mami:
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä mami:
Alkuperäinen kirjoittaja kaipa:
Kaipa se vähän noinkin on. Pahinta tuossa on elämänmallin periytyminen. Tiedän perheen, jossa kumpikin vanhempi on ollut lähes koko ajan kotona. Jotain työllistämistöitä on ollut välillä. Lapsia on useita. Tupakan polttaminen aloitetaan noin 10-vuotiaana ja lisääntyminen alle 20-vuotiaana. Sitten tulee taas uusi sukupolvi elätettäväksi, kun lapsia hankitaan ilman että on toimeentulosta tietoa ja tupakkaa vedellään raskaana ollessa. Ei ole eväitä perheen kasvattamiseen. Jos jokainen lapsi jatkaa samaa mallia, niin veroilla katettavien menojen määrä moninkertaistuu eikä mitään saada tilalle.
Ite olen ollu kotiäiti 13v.ajan, siitä kun vanhin viidestä lapsestamme syntyi.Mies kävi töissä paperitehtaalla,toimeen tultiin sillä.Mutta kappas vaan,tehdas loppui,kenkää tuli ja pakko on ollu turvautua toimeentulotukeen.Samaan aikaan mies toivoo koko ajan saavansa töitä.

Kumpikaan emme ole polttaneet tupakkaa,alkoholin käyttö on todella minimaalista,lapset on aina hoidettu hyvin ja ruokaa ovat saaneet.Yksin ei ole tarvinnut kotona olla tai kylillä pyöriä.Kouluikäiset ovat pärjänneet koulussa hyvin,vanhin sai just stipendin.Tupakanpolttoa,viinanjuontia tms. ei ole esiintynyt.Harrastamme yhdessä perheenä ja ollaan mukana järjestötoiminnassa.

Köyhä/pienituloinenkin perhe voi siis voida hyvin,ei tarvi olla ukkoa lennossa sätkä suussa vaihtava viinanvetäjä.Vai eikö siis pienituloinen voi olla hyvä vanhempi??? Meidän lasten ei ole koskaan tarvinut viettää yksinäisiä iltoja tai pitkiä päiviä,äiti on aina laittanut aamulla kouluun.Toisin kuin joillain niistä jotka asuvat 200 neliön talossa ja tienaavat hyvin!
mutta teillä siis oli jo lapsiluku täynnä, siinä vaiheessa kun potkut tuli ja jouduitte tukien varaan? Noin voi käydä periaatteessa kenelle tahansa, ja se on valitettavaa, ja ihan eri asia kuin kasvattaa lapsilukua ilman pienintäkään aikomusta hakeutua työelämään ja elättää itse perheensä.
odotin just tätä nuorinta kun tieto potkuista tuli.oletko muuten ajatellut, miten paljon päivähoito yhteiskunnalle maksaa? vanhempien maksamat maksut ei niitä kuluja todellakaan kata.itse olen kotiäitinä säästänyt yhteiskunnalle suuren summan kun ei ole viety yhtäkään viidestä päivähoitoon.Olisinko parempi äiti jos tekisin koko ajan lisää lapsia jotka sitten alle vuoden vanhana kiikuttaisin hoitoon,eikä niille jäisi koskaan oikein kunnolla aikaa?olen tietoisesti valinnut kotiäitiyden ja olen todella onnellinen valinnastani.kaikkea ei voi rahalla mitata!
olen tietoinen ja ajatellut asiaa paljonkin. Kallista se on, mutta kallista rahaa on myös se toimeentulotuki ja yleensäkin sosiaalihuolto. Ja tosiaan kun meillä on Suomessa nousemassa valtaan tämä asenne että jokainen voi tehdä just niin kuin ite haluaa, ei oo pakko opiskella, ei oo pakko mennä töihin, ja silti pystyt elään normaalia elämää, harrastamaan ja tarjoamaan lapsille hyvän elämän, niin eihän se ketään kannusta enää lähtemään työelämään?

Mutta siinä vaiheessa, kun meillä enemmistö haluaa olla kotona, ja saa siihen mahdollisuuden, alkaa resurssit kertakaikkiaan loppua. Ja se on vasta ongelmien alkusoittoa, kuvitelkaapa sitä miten Suomi pysähtyis, jos täältä työnteko loppuis? Sekin pelkästään, että kaikki äidit jäis kotiin kasvattamaan lapsilukua ja elättään ne toimeentulotuella vuodesta toiseen, tois jo aika hurjia vaikutuksia talouteen.

Tämä hyvinvointiyhteiskunta mikä meillä nyt on, vaatii säilyäkseen jokaisen panoksen.

Tää nyt ei varsinaisesti kuulu tähän asiaan, tuli vain mieleeni äsken. Kun vertaatte noita kotihoidon ja laitoshoidon kustannuksia, niin on toki totta että se kotihoito on yhteiskunnalle halvempaa.

Mutta tiedättehän, että vanhusten laitoshoito on vielä moninkertaisesti kalliimpaa kuin lasten päiväkotihoito? Jos tuota kautta halutaan alkaa säästöjä tekemään, ottakaa ne äidit ja isät, mummit tai vaarit pois laitoksista ja hoitakaa heidät itse. Ne on teidätkin hoitaneet, kun olette lapsia olleet.
 
ai niin ja vielä harmaalle, jota äsken lainasin, en usko että sun valinnat suuntaan tai toiseen muuttaisi sua äitinä paremmaksi tai huonommaksi, siitähän tässä ei oo ollenkaan kysymys, vaan siitä että elääkö sen mukaan mihin on oikeasti varaa, ilman niitä yhteiskunnan rahallisia tukimuotoja, vai elääkö siten kuin haluaa, ja maksattaa sen yhteiskunnalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä vain:
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
me ollaan toimeentulotuella ja meillä on viisi lasta. mies käy töissä, mutta hänen alallaan palkka on niin pieni, että saamme lisäksi toimeentulotukea. En tunne ollenkaan häpeää. niin kauan kuin tämä systeemi on, niin hyvä. Jos joskus loppuu, niin sitten loppuu.:)
Ehkä pitäisi, jos tuo on teidän lopullinen suunnitelmanne.
miksi pitäisi tuntea häpeää siitä että hyödyntää yhteiskunnan tarjoamia palveluita?
Ei sinua ihan palvelunostajana voida pitää. Palveluita vastaan yleensä annetaan jotain, rahaa, tavaraa tai vaihdetaan palvelua takaisin. Ei sossussa käyminen ole mikään palvelu sinulle.
tässä on joo vissi ero. Sosiaalihuolto ei varsinaisesti ole mitään yhteiskunnan palvelua jota vain ostetaan tai nostetaan. Se on tarkoitettu tilapäiseksi keinoksi turvaamaan toimeentuloa kun talous menee jostain syystä kriisiin, eikä se suinkaan ole olemassa sen takia että joku voi sen turvin valita jääkö kotiin vai ei. Harmi että siinä on sellaisia porsaanreikiä jotka tuon mahdollistaa.
 
vierailija
Ja sossu muuten maksaa toimeentulotukiasiakkaidensa ehkäisyt. Se kuuluu terveydenhuoltoon. Tuli vaan mieleen tuolta keskustelun alusta. Voisiko olla paikallaan joku pitämään puhuttelu sen tärkeydestä tässä tapauksessa?
E-pillereiden teho perustuu siihenkin, että ne vievät halut.
Kaikille ne ei sovi mitenkään eikä esim crohnikoille saa edes kokeilla.
Kukahan tuonkin on lobannut noin?
Kierukkaa ei kai aneemiselle voi laittaa ollenkaan?
Puhuttelu-----?
 
vierailijasossutar
Toivoisin että kunnat avasivat silmät näiden ongelmien edessä.

Suurempi apu pitkällä tähtäimellä on järjestää äidille kierukka ilmaiseksi.
Ohjata kädestä pitäen hienovaraisesti
Tämä äiti neuvolaan. Olla tukena ja turvana.

Sossun tehtävä ei ole vain antaa rahaa vaan myös ajatella tulevaisuutta.
 
vierailija
odotin just tätä nuorinta kun tieto potkuista tuli.oletko muuten ajatellut, miten paljon päivähoito yhteiskunnalle maksaa? vanhempien maksamat maksut ei niitä kuluja todellakaan kata.itse olen kotiäitinä säästänyt yhteiskunnalle suuren summan kun ei ole viety yhtäkään viidestä päivähoitoon.Olisinko parempi äiti jos tekisin koko ajan lisää lapsia jotka sitten alle vuoden vanhana kiikuttaisin hoitoon,eikä niille jäisi koskaan oikein kunnolla aikaa?olen tietoisesti valinnut kotiäitiyden ja olen todella onnellinen valinnastani.kaikkea ei voi rahalla mitata!
Nyt se valinta sitten kostautuu kun perheen ainoa elättäjä jää työttömäksi - jo huudetaan yhteiskuntaa apuun. Mieti kuka palkkaa 13v. kotona loisineen kotiäidin - ei kukaan. Jos miehesi menehtyisi tai teille tulisi ero, kuinka elättäisit lapsesi? Aikuinen, vastuullinen ihminen ei tee viittä lasta ilman että tietää pystyvänsä heidät tarpeen tullen yksin elättämään. Valintasi on ollut vastuuton ja on osoitus elämänhallinnan puutteesta ja tyhmyydestä! Olet huono esimerkki lapsillesi vaikka itse kuvittelet olevasi joku superäiti!
 
vierailija
Nyt se valinta sitten kostautuu kun perheen ainoa elättäjä jää työttömäksi - jo huudetaan yhteiskuntaa apuun. Mieti kuka palkkaa 13v. kotona loisineen kotiäidin - ei kukaan. Jos miehesi menehtyisi tai teille tulisi ero, kuinka elättäisit lapsesi? Aikuinen, vastuullinen ihminen ei tee viittä lasta ilman että tietää pystyvänsä heidät tarpeen tullen yksin elättämään. Valintasi on ollut vastuuton ja on osoitus elämänhallinnan puutteesta ja tyhmyydestä! Olet huono esimerkki lapsillesi vaikka itse kuvittelet olevasi joku superäiti!
Kuka säkin kuvittelet olevas että soitat suutas. Äitinä olemista arvokkaampaa ei oo olemassakaan. Se on isoin velvollisuus ja apu mitä voi tehdä ja sen enempää mä en enää tule tekemään. Aika menee vaikka lapset olis virallisesti aikuisia koska niistä on aina huoli ja aina joutuu auttamaan ja neuvomaan.
 
Suomessa ei ihmisen lapsentekoa voi rajoittaa, mutta toki pitkässä juoksussa yhteiskunnalle olisi parempi, että sossun pysyväisasiakkaat eivät lisääntyisi innokkaasti.

Asiaa voitaisiin edistää poistamalla lapsilisät tasolle ja korvaamalla ne lapsista saatavalla verovähennyksellä (tämmöinen oli olemassa vielä 90-luvun alussa). Tuo verovähennys voisi olla tuntuva ja mielellään prosenteissa, esim. 8 % vähennys äidin tai isän tuloveroista (vanhempien valintana) jokaisesta lapsesta viiteen lapseen asti kunnes lapsi täyttää 18.
 
Suomessa ei ihmisen lapsentekoa voi rajoittaa, mutta toki pitkässä juoksussa yhteiskunnalle olisi parempi, että sossun pysyväisasiakkaat eivät lisääntyisi innokkaasti.

Asiaa voitaisiin edistää poistamalla lapsilisät tasolle ja korvaamalla ne lapsista saatavalla verovähennyksellä (tämmöinen oli olemassa vielä 90-luvun alussa). Tuo verovähennys voisi olla tuntuva ja mielellään prosenteissa, esim. 8 % vähennys äidin tai isän tuloveroista (vanhempien valintana) jokaisesta lapsesta viiteen lapseen asti kunnes lapsi täyttää 18.
Itse asiassa toimeentulotukea saavat eivät saa lapsilisää.
Tai siis saavat, mutta se huomioidaan t-tukilaskelmassa tulona.
 
vier2568ailija
Kuka säkin kuvittelet olevas että soitat suutas. Äitinä olemista arvokkaampaa ei oo olemassakaan. Se on isoin velvollisuus ja apu mitä voi tehdä ja sen enempää mä en enää tule tekemään. Aika menee vaikka lapset olis virallisesti aikuisia koska niistä on aina huoli ja aina joutuu auttamaan ja neuvomaan.
Kukaan ei kai ole kertonut sinulle että äitiys ei ole mikään virallinen ammatti. Useimmat meistä hoitavat sekä työn että äitiyden. Sä olet tehnyt äitiydestä itsellesi ammatin - mikä taakka ja huono esimerkki oletkaan lapsillesi!
 
vierailija
Nyt se valinta sitten kostautuu kun perheen ainoa elättäjä jää työttömäksi - jo huudetaan yhteiskuntaa apuun. Mieti kuka palkkaa 13v. kotona loisineen kotiäidin - ei kukaan. Jos miehesi menehtyisi tai teille tulisi ero, kuinka elättäisit lapsesi? Aikuinen, vastuullinen ihminen ei tee viittä lasta ilman että tietää pystyvänsä heidät tarpeen tullen yksin elättämään. Valintasi on ollut vastuuton ja on osoitus elämänhallinnan puutteesta ja tyhmyydestä! Olet huono esimerkki lapsillesi vaikka itse kuvittelet olevasi joku superäiti!
Tyypillinen esimerkki perheestä joka on uskonut paperiteollisuuden työllistävän ikuisesti. Siinä on hyvä rakentaa talo ja rouvan alkaa lapsentekokoneeksi ja kotiäidiksi loppuiäkseen. Sitten kun kupla puhkeaa ja työttömyys on todellisuutta ihmetellään kuka meidät elättää.
Tervetuloa todellisuuteen - meidän muiden on pitänyt muuttaa opiskelujen ja töiden perässä eikä ole ollut varaa tuudittautua ajatukseen ikuisesta kotiäitiydestä. Molemmilla on pakko olla ammatti ja työ tälläisenä aikana jotta perheen toimeentulo taataan jos toinen jää työttömäksi. Ei voi jäädä kotiin takamusta levittämään niinkuin eräät!
 

Yhteistyössä