Sossun asiakkailta pitäs rajottaa lastenteko-oikeutta

  • Viestiketjun aloittaja kunhan mietin
  • Ensimmäinen viesti
minä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
me ollaan toimeentulotuella ja meillä on viisi lasta. mies käy töissä, mutta hänen alallaan palkka on niin pieni, että saamme lisäksi toimeentulotukea. En tunne ollenkaan häpeää. niin kauan kuin tämä systeemi on, niin hyvä. Jos joskus loppuu, niin sitten loppuu.:)
Ehkä pitäisi, jos tuo on teidän lopullinen suunnitelmanne.
miksi pitäisi tuntea häpeää siitä että hyödyntää yhteiskunnan tarjoamia palveluita?
niinpä juuri. kuinka moni tuntee häpeää kun nostaa lapsilisät? nekin ovat yhteiskunnan tarjoama tuki!
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
miksi pitäisi tuntea häpeää siitä että hyödyntää yhteiskunnan tarjoamia palveluita?
Tästä mä olen kanssasi samaa mieltä. Vika ei ole tukien käyttäjissä vaan systeemissä, joka ei kannusta tekemään töitä leipänsä eteen.

 
minä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
minulla ei ole tarvetta tuntea häpeää. Ennemmin mieheni työnantajan pitäisi tuntea häpeää,että maksaa niin pientä palkkaa. Kun saimme ensimmäisen lapsen, niin siitä lähtien olemme saaneet toimeentulotukea. siis eikö meillä saisi olla sitä yhtäkään lasta, arvon palstan mammat?:)
Mun puolestani vaikka 15 lasta. Voisin ajatella toisin, jos olisi aikomus laittaa omat vanhempani vanhainkotiin. Silloin olisi mukavaa ajatella, että vanhainkodissa olisi vaikka yksi käsipari enemmän. Tai jos mulla olisi aikomus maksella vielä kovin monta vuotta veroja. Mutta koska mulla ei ole aikomusta tehdä kumpaakaan, en oikeastaan sure, mihin veroeurot menevät.
aivan, en mäkään sure. Nyt me saadaan tukia ja joskus minäkin aijon mennä töihin ja maksaa niitä veroja. Makan veroja ihan äitiyspäivärahastakin:)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
miksi pitäisi tuntea häpeää siitä että hyödyntää yhteiskunnan tarjoamia palveluita?
Miten teidät on kasvatettu, jos sossun luukulla käymiseen ei liity pienintäkään häpeäntunnetta, ja on ihan normaalia perustaa suurperhe yhteiskunnan tukien varaan?

Ai niin: mutku te haluutte.

Minusta on surullista, että kansanosa, joka ei kiikuta tiliotteita yms lappusia sossuun kuukausittain, alkaa olla uhanalainen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
mun mielestä se uusi lapsi ei vie mitään pois jo olemassa olevilta lapsilta. nämä jo olemassa olevat lapset saavat kaiken minkä tähänkin asti ovat saaneet ja sen lisäksi he saavat vielä läsnäolevan äidin. jos uutta vauvaa ei enää tule niin mä lähden töihin (ja jos ei töitä löydy niin sitten kouluun) ja se taas tarkoittaa sitä et isommat lapset tulevat koulun jälkeen tyhjään kotiin ja pienin viettää päivät tarhassa. eli isommat lapset hyötyvät uudesta vauvasta, eivät menetä mitään.
ja ethän sä oikeasti luule et mä aion olla loputtomiin raskaana? kuten sanoin: olisi mukavaa kokea raskaus ja vauva-aika vielä kerran. ja edelleen minusta tuntuu että meidän perhe ei vielä ole tässä. =)
Minun mielestäni on eroa. Sillä nyt lapset saavat 1/3 äidistä. Kun on neljä lasta, niin lapset saavat vain 1/4 äidistä. Aika riittää paremmin kolmelle kuin neljälle lapselle. Minulla on kolme lasta pienellä ikäerolla ja mielestäni on pitänyt liiankin kiirettä heidän kanssaan. Jossain vaiheessa joudut kuitenkin lähtemään kouluun tai töihin eli lisää lapsia hankkimalla lykkäät vain asioita tulevaisuuteen.

siinä olet oikeassa et aika riittää paremmin kolmelle kuin neljälle lapselle mutta mutta..
jos meille ei tule enää lapsia niin mä lähden töihin (tai kouluun) ja silloin en ehdi olla lasten kanssa kuin iltaisin ja viikonloppuisin. ja siitäkin ajasta menee osa kotihommiin.
jos taas meille tulee yksi lapsi lisää niin silloin minä olen kotona, joten ehdin viettää aikaa lasten kanssa ihan toisella tavalla. eli vaikka lapsia olisikin yksi enemmän niin silti minulla olisi enemmän aikaa lapsille.
mä joudan hyvin töihin sitten kun lapsetkin ovat isompia. nyt kun he ovat pieniä niin haluan olla mahdollisimman paljon heidän kanssaan.
jääkö teillä paljonkin kuukautta kohden vajetta(=paljonko saatte sossusta)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
miksi pitäisi tuntea häpeää siitä että hyödyntää yhteiskunnan tarjoamia palveluita?
Miten teidät on kasvatettu, jos sossun luukulla käymiseen ei liity pienintäkään häpeäntunnetta, ja on ihan normaalia perustaa suurperhe yhteiskunnan tukien varaan?

Ai niin: mutku te haluutte.

Minusta on surullista, että kansanosa, joka ei kiikuta tiliotteita yms lappusia sossuun kuukausittain, alkaa olla uhanalainen.
sanotaan näin et mä en tunne häpeää, koska samanlainen yhteiskunnan tuki se on ku on lapsilisät, asumistuki, sairaspäiväraha tai joku muu. olishan se tietty paljon mukavampaa jos siellä ei tarviis käydä mutta tilanne nyt vaan on tämä. ja meillä sentään tehdään jotain sen rahan eteen itsekin. mies voisi ihan hyvin lopettaa työnsä ja siirtyä työttömäksi koti-isäksi. silloin meillä olisi enempi yhteistä aikaa ja rahallisesti se ei vaikuttaisi meihin mitenkään, saataisiin vaan sossusta muutama satanen enempi rahaa. mutta mies tekee töitä sen takia että meillä ei ole tarkoitusta elää näin lopun ikää. kunhan kaikki lapset on tehty ja saatu isommiksi niin minäkin palaan takaisin työelämään ja sitten toivon mukaan saamme itse elätettyä itsemme. kyllähän tuota miestä on välillä ketuttanut se et töissä pitää käydä ja silti mennään sossun luukulle. samanverran ois rahaa käytössä vaikka ois työtön.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
sanotaan näin et mä en tunne häpeää, koska samanlainen yhteiskunnan tuki se on ku on lapsilisät, asumistuki, sairaspäiväraha tai joku muu. olishan se tietty paljon mukavampaa jos siellä ei tarviis käydä mutta tilanne nyt vaan on tämä. ja meillä sentään tehdään jotain sen rahan eteen itsekin. mies voisi ihan hyvin lopettaa työnsä ja siirtyä työttömäksi koti-isäksi. silloin meillä olisi enempi yhteistä aikaa ja rahallisesti se ei vaikuttaisi meihin mitenkään, saataisiin vaan sossusta muutama satanen enempi rahaa. mutta mies tekee töitä sen takia että meillä ei ole tarkoitusta elää näin lopun ikää. kunhan kaikki lapset on tehty ja saatu isommiksi niin minäkin palaan takaisin työelämään ja sitten toivon mukaan saamme itse elätettyä itsemme. kyllähän tuota miestä on välillä ketuttanut se et töissä pitää käydä ja silti mennään sossun luukulle. samanverran ois rahaa käytössä vaikka ois työtön.
Se on kyllä hienoa, että mies käy töissä vaikkei se taloudellisesti järin suuri etu olekaan (asia, mikä myös on aika käsittämätöntä Suomessa: työnteko voi olla tappiollista!), ja sekin on minusta hienoa että sulla on aikomus palata työelämään :)

Mutta ne "koskaan en oo töissä käyny, enkä käy"- perheet...en ymmärrä enkä arvosta yhtään. En, vaikka lapsia olisi tusina ja niille paljon aikaa kun molemmat vanhemmat on kotona.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
mun mielestä se uusi lapsi ei vie mitään pois jo olemassa olevilta lapsilta. nämä jo olemassa olevat lapset saavat kaiken minkä tähänkin asti ovat saaneet ja sen lisäksi he saavat vielä läsnäolevan äidin. jos uutta vauvaa ei enää tule niin mä lähden töihin (ja jos ei töitä löydy niin sitten kouluun) ja se taas tarkoittaa sitä et isommat lapset tulevat koulun jälkeen tyhjään kotiin ja pienin viettää päivät tarhassa. eli isommat lapset hyötyvät uudesta vauvasta, eivät menetä mitään.
ja ethän sä oikeasti luule et mä aion olla loputtomiin raskaana? kuten sanoin: olisi mukavaa kokea raskaus ja vauva-aika vielä kerran. ja edelleen minusta tuntuu että meidän perhe ei vielä ole tässä. =)
Minun mielestäni on eroa. Sillä nyt lapset saavat 1/3 äidistä. Kun on neljä lasta, niin lapset saavat vain 1/4 äidistä. Aika riittää paremmin kolmelle kuin neljälle lapselle. Minulla on kolme lasta pienellä ikäerolla ja mielestäni on pitänyt liiankin kiirettä heidän kanssaan. Jossain vaiheessa joudut kuitenkin lähtemään kouluun tai töihin eli lisää lapsia hankkimalla lykkäät vain asioita tulevaisuuteen.

siinä olet oikeassa et aika riittää paremmin kolmelle kuin neljälle lapselle mutta mutta..
jos meille ei tule enää lapsia niin mä lähden töihin (tai kouluun) ja silloin en ehdi olla lasten kanssa kuin iltaisin ja viikonloppuisin. ja siitäkin ajasta menee osa kotihommiin.
jos taas meille tulee yksi lapsi lisää niin silloin minä olen kotona, joten ehdin viettää aikaa lasten kanssa ihan toisella tavalla. eli vaikka lapsia olisikin yksi enemmän niin silti minulla olisi enemmän aikaa lapsille.
mä joudan hyvin töihin sitten kun lapsetkin ovat isompia. nyt kun he ovat pieniä niin haluan olla mahdollisimman paljon heidän kanssaan.
jääkö teillä paljonkin kuukautta kohden vajetta(=paljonko saatte sossusta)
miksi kysyt? =)
 
bud
Olen samaa mieltä ap:n kanssa. Me ei olla sossun asiakkaita, mutta se kolmannen lapsen hankinta siirtyy hamaan tulevaisuuteen, koska meillä ei ole varaa siihen tällä hetkellä. Ei tulisi mieleenkään hankkia lapsi ja mennä sossuun ruinaamaan. Meillä on moraali kohdallaan ja tietynlaista tervettä ylpeyttä haluta elättää ITSE oma perhe.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja nii-i:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nii-i:
Entäs tämmönen perhe, jossa mies on ollut samassa työpaikassa jo 7 vuotta, mutta saa niin pientä palkkaa 10 tuntisesta työpäivästä, et saadaan joka kuukausi toimeentulotukea, kun lapsia 4? Eikä aikomustakaan ole olla hakematta tukea, koska siihen olemme oikeutettuja, ja tulot ovat niin pienet, että joka euro on tarpeesen... Lisää lapsia meille ei kyllä tule, mut ookko sitä mieltä et pitäs vaik huostaanottaa joku lapsista, kun tukea kuitenkin olemme saaneet lähes 3 vuotta... :/
Sitten kannattaisi ehkä harkita HYVIN pikaisesti uudelleenkouluttautumista alalle, jossa saa parempaa palkkaa. Niitäkin on. Jos on työhalua. Muuttamista halvempaan kaupunkiin, jos nykyisellä alueella asunnot tosi kalliita. Jne. Miksi vain toinen on töissä?
No koulut eivät ole kaikkia varten, ikävä kyllä kuljetusala on huonosti palkattua... Ja töitä saa silti painaa. Kaupunginvaihto tuskin käy ihan niin vain, vai meinaatko että lapset revitään "juuriltaan", vaihdetaan koulua tosta vaan, jätetään kaverit taakse jne. Toinen töissä, koska toinen kotona hoitamassa nuorimpia lapsia.

Ja juu, tilanne jatkuu ennallaan, SUURIN osa perheen tuloista koostuu KELAN etuuksista, ja siitä palkasta, mutta muutama satanen siitä toimeentulotuesta. Siihen asti kunnes nuorin on 3v.

Ja jos me saadaan toimentulotukea kuussa noin 200e, ja mies maksaa saman verran veroja palkastaan, niin eikös se tavallaan rahoita tukensa itse? :D Ettei ainakaan tarvi sanoa et vaikkapa sä ne maksasit raatamillas verorahoilla... Kun ei kuitenkaan kaikki perhen tulot ole niitä verorahoilla maksettavia etuuksia...
Niin..

Tuossa oli montakin kohtaa missä ei ollut vain sitä HALUA parantaa omia olosuhteitaan.

Kuljetusalan sisältäkin löytyy erilaisia töitä. Voi tehdä pidempää päivää, reissuhommaa, pitkää matkaa jne.

Koulut ei ole kaikkia varten? Eli ei ole halua. No sille ei kukaan mitään voi. Luulisi halua olevan kuitenkin tuossa tilanteessa, tai ainakin löytyvän jostain.

Repiä juuriltaan? Kautta aikojen on muutettu paremman työpaikan/elintason perässä. Lapsille on paljon järkyttävämpää elää jatkuvassa penninvenytyksessä kuin muuttaa.

Musta noi kuulosti pelkiltä tekosyiltä, sori vaan. Mutta teitähän on paljon.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
mun mielestä se uusi lapsi ei vie mitään pois jo olemassa olevilta lapsilta. nämä jo olemassa olevat lapset saavat kaiken minkä tähänkin asti ovat saaneet ja sen lisäksi he saavat vielä läsnäolevan äidin. jos uutta vauvaa ei enää tule niin mä lähden töihin (ja jos ei töitä löydy niin sitten kouluun) ja se taas tarkoittaa sitä et isommat lapset tulevat koulun jälkeen tyhjään kotiin ja pienin viettää päivät tarhassa. eli isommat lapset hyötyvät uudesta vauvasta, eivät menetä mitään.
ja ethän sä oikeasti luule et mä aion olla loputtomiin raskaana? kuten sanoin: olisi mukavaa kokea raskaus ja vauva-aika vielä kerran. ja edelleen minusta tuntuu että meidän perhe ei vielä ole tässä. =)
Minun mielestäni on eroa. Sillä nyt lapset saavat 1/3 äidistä. Kun on neljä lasta, niin lapset saavat vain 1/4 äidistä. Aika riittää paremmin kolmelle kuin neljälle lapselle. Minulla on kolme lasta pienellä ikäerolla ja mielestäni on pitänyt liiankin kiirettä heidän kanssaan. Jossain vaiheessa joudut kuitenkin lähtemään kouluun tai töihin eli lisää lapsia hankkimalla lykkäät vain asioita tulevaisuuteen.

siinä olet oikeassa et aika riittää paremmin kolmelle kuin neljälle lapselle mutta mutta..
jos meille ei tule enää lapsia niin mä lähden töihin (tai kouluun) ja silloin en ehdi olla lasten kanssa kuin iltaisin ja viikonloppuisin. ja siitäkin ajasta menee osa kotihommiin.
jos taas meille tulee yksi lapsi lisää niin silloin minä olen kotona, joten ehdin viettää aikaa lasten kanssa ihan toisella tavalla. eli vaikka lapsia olisikin yksi enemmän niin silti minulla olisi enemmän aikaa lapsille.
mä joudan hyvin töihin sitten kun lapsetkin ovat isompia. nyt kun he ovat pieniä niin haluan olla mahdollisimman paljon heidän kanssaan.
jääkö teillä paljonkin kuukautta kohden vajetta(=paljonko saatte sossusta)
miksi kysyt? =)
mietin vaan ku meilläkin kolme lasta ja laskureiden mukaan on vajetta, sossun mukaan 400? liikaa rahaa, jotta voisi tukea saada..
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
miksi pitäisi tuntea häpeää siitä että hyödyntää yhteiskunnan tarjoamia palveluita?
Miten teidät on kasvatettu, jos sossun luukulla käymiseen ei liity pienintäkään häpeäntunnetta, ja on ihan normaalia perustaa suurperhe yhteiskunnan tukien varaan?

Ai niin: mutku te haluutte.

Minusta on surullista, että kansanosa, joka ei kiikuta tiliotteita yms lappusia sossuun kuukausittain, alkaa olla uhanalainen.

Sinäkin niitä ilmeisesti joskus kiikuttanut kun tiedät.
 
nip
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mutta näistä lapsista tulee uusia veronmaksajia!
Paitsi jos he omaksuvat vanhempiensa mallin.
maksavat he silti veroja..
Sitä, että maksaa työmarkkinatuesta veroja, ei oikeasti voi laskea :D
miksei? onko oikea veronmaksaja vain työssä käyvä?
entäs jos niitä veroja maksannut vuosikausia sitten joutuu kelan/sossun rahoille? sitten ei enään ole veronmaksaja
 
Alkuperäinen kirjoittaja nip:
miksei? onko oikea veronmaksaja vain työssä käyvä?
entäs jos niitä veroja maksannut vuosikausia sitten joutuu kelan/sossun rahoille? sitten ei enään ole veronmaksaja
Ei, minusta ei sitten enää ole veronmaksaja. Kuten Keittis kirjoitti: tukien verotus on vain rahan kierrättämistä takaisin maksajalle verottajan kautta. Mutten pidä vuosikausia työtä tehneen, sittemmin Kelan/sossun rahoille joutuneen ihmisen tilannetta mitenkään hävettävänä: jokainen voi joskus joutua sossun luukulle. Mutta kun jotkut on siellä aina, vuodesta toiseen, vailla aikomustakaan tehdä mitään muuta, ja perustavat suurperheensäkin sossun tukien varaan...SE on asia mitä mä kritisoin.

Sossupummius on ikävän usein periytyvää; ikänsä työtä vältelleen lapset oppivat samaan.
(joojoo, poikkeuksiakin on onneksi)
 

Yhteistyössä