Sossun asiakkailta pitäs rajottaa lastenteko-oikeutta

  • Viestiketjun aloittaja kunhan mietin
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Sofie:
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
Alkuperäinen kirjoittaja lissu:
Ihan ystävyydellä kysyisin esimerkiksi sinulta nimimerkki amoraalinen mikä on se perimmäinen syy, miksi haluat neljännen lapsen? Eikö sinua itseäsi häiritse se,että et pysty tarjoamaan perheellesi edes leipää pöytään vaan olet yhteiskunnan armoilla?
haluan neljännen lapsen siksi kun minusta tuntuu siltä että tämä meidän perhe ei ole vielä valmis, tuntuu että joku vielä puuttuu. vaikea selittää..
mä olen aina halunnut ison perheen. haluan vielä kerran olla raskaana. haluan vielä kerran kokea vauva-ajan. minusta meille mahtuisi perheeseen mukaan vielä yksi lapsi. ja voin myöntää rehellisesti että pidän kotona olosta. minusta on mukavaa hoitaa lapseni itse, olla heidän kanssaan, olla kotona kun tulevat koulusta, auttaa läksyissä, tehdä lasten kanssa asioita. :)
ainut miinus tässä hommassa on se että tukia pitää hakea mutta olen yrittänyt ajatella asian siltä kannalta että meillä toinen kuitenkin käy töissä. eli me edes yritetään ( ja hankitaankin) osa toimeentulosta itse. on paljon perheitä joissa molemmat vanhemmat ovat kotona ja kaikki tulot muodostuvat erilaisista tuista.
kyllä näillä minimi tuloilla pärjää ihan hyvin kun vaan katsoo miten rahansa käyttää. meilläkin lapset saavat/ tekevät kaiken sen mitä työssäkäyvien lapsetkin tekevät. välillä jopa tuntuu että meillä on paremmin varaa esim harrastaa kun perheillä joissa molemmat ovat töissä.
jos meidän perhettä katsoo ulkopuolisen silmin niin ei ikinä uskoisi että me eletään toimeentulotuen varassa.. :)
Mun mielestä toi on aika itsekäs ajattelutapa. Tuollaisessa taloudellisessa tilanteessa se on kuitenkin niiltä jo olemassaolevilta lapsilta pois mitä se uusi lapsi tarvitsee ja ihan vaan sen takia kun äiti haluaa olla taas raskaana. Ja onhan se tosi kiva olla raskaana ja saada se uusi vauva mut kun se vauva-aika kestää aika vähän aikaa ja sit olis taas kiva olla raskaana. Koitatkohan nyt täyttää jotain sisäistä tyhjiöös ihan jollain väärällä tavalla?
mun mielestä se uusi lapsi ei vie mitään pois jo olemassa olevilta lapsilta. nämä jo olemassa olevat lapset saavat kaiken minkä tähänkin asti ovat saaneet ja sen lisäksi he saavat vielä läsnäolevan äidin. jos uutta vauvaa ei enää tule niin mä lähden töihin (ja jos ei töitä löydy niin sitten kouluun) ja se taas tarkoittaa sitä et isommat lapset tulevat koulun jälkeen tyhjään kotiin ja pienin viettää päivät tarhassa. eli isommat lapset hyötyvät uudesta vauvasta, eivät menetä mitään.
ja ethän sä oikeasti luule et mä aion olla loputtomiin raskaana? kuten sanoin: olisi mukavaa kokea raskaus ja vauva-aika vielä kerran. ja edelleen minusta tuntuu että meidän perhe ei vielä ole tässä. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja oikeesti...:
Eli te ootte oikeesti valtaosa sitä mieltä, että jos on hyvä työ ja kova palkka, niin lapsia saa tehdä niin paljon,kun haluaa.. Ihan sama, ehtiikö niiden kanssa viettämään aikaa muuten,kuin sen pakollisen vauva-ajan...
Ja taas esim. joku suurperheen äiti, joka on omasta halustaan vähävarainen, koska tahtoo kasvattaa lapset kotona ja olla läsnä ja tehdä lasten kanssa asioita on huonompi äiti, eikä hänen olisi pitänyt tehdä montaa lasta???!!!!
Metsään menee asenteet ihmisillä :/
Jos resurssit - niin taloudelliset kuin henkisetkin - riittää, niin samapa tuo vaikka lapsia tulisi 15.

Mutta se, että toteutetaan omaa suurperhe-kotiäitiysideologiaa rahoittamalla se täysin yhteiskunnan tuilla, on minusta väärin eikä kunnioitettavaa. Se on sellaista "toi seuraava maksaa"- meininkiä kaupan kassalla.
voin peesailla tätä. Meillä on hyvinkin yleisesti valloillaan asenne "kyllä Suomessa pärjää ilman koulutusta ja työtä, teen niin kuin minusta tuntuu".

Fakta on kuitenkin, että yhteiskunta ei loputtomiin pyöri, jos kaikki tekee niin kuin tuntuu. Tai jos enemmistö nojaa meidän sosiaaliturvajärjestelmään. Tämän nykyisenkin tilanteen mahdollistaa vain aiempien sukupolvien tekemä työ. Ja yhteiskunnan luotettavuus ja toimivuus taataan jatkossa vain sillä, että työnteko jatkuu.

Jokaisella ihmisellä on vastuu omasta elämästään ja elannostaan. Mielestäni meillä holhotaan tänä päivänä liikaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huldasharks:
Mä mietin sitä, että jos ja kun jossain vaiheessa tulee heikennyksiä myös toimeentulotukeen, niin alkaako sitten myös samaan syssyyn huostaanotot lisääntymään?
nythän sosiaalipolitiikassa on se malli, että kun jostain otetaan pois, se pois otettu osa ohjataan ennaltaehkäisevään työhön. Voimme vain toivoa että vuosien ja kymmenten vuosien päästä näkyvät tulokset ovat hyviä.

Eli toivotaan että se ennaltaehkäisevä työ vähentää näitä huostaanottoja ym nk. viimeisiä keinoja, niitä jotka yhteiskunnalle eniten maksaa.
 
lissu
Jenkeissä tätä kutsutaan nimellä white trash. Erittäin kuvaava ilmaisu trailer parkeissa asuvalle kouluttamattomalle väestölle, joka (niinkuin joku mainitsi) kärsii herravihasta ja ei alennu p**skahommiin koska siitä ei saa tarpeeksi fyrkkaa. Naisilla krooninen vauvakuume koska se on heidän elämänsä sisältö:raskaus ja vauva tekee heidät hetken aikaan Tärkeiksi.

Suomalaiset white trashit halveksivat "uravanhempia", vaikka suurin osa normaalivanhemmista ei luo uraa vaan käy normitöissä ja elättää itse itsensä ja perheensä.
Työttömien sossuperheien "aika lapsille" on usein karjumista ja huutamista, tietokoneiden ja tv:n edessä löhöämistä. Sekö on niin tavoiteltavaa?


Alkuperäinen kirjoittaja :):
meillä on kuusi lasta ja saamme sossusta rahat. Voin sanoa, että meidän lapsilla on paljon paremmat olot kuin monen uraperheen lapsilla. Meillä on aikaa lapsille (isä työttömänä) ja rakkautta. ÖLapset eivät saa kaikkia hienoja vempaimia, mutta ei tarvitsekaan.

sitä olen aina ihmetellyt, että miksi näiden uraperheiden lapset viihtyvät meillä vaikka kotona on kaikki hienoudet, joita meill'ä ei. Olisko se se AIKA????
 
miksi muuten yleisesti luullaan että uraperheiden lapsilla on kaikki vempaimet ja muut mutta ei rakkautta?

Samalla tavoin mekin leikittiin vanhempiemme kans käpylehmillä ja maalattiin punajuuren liemellä tauluja äitienpäivälahjaksi, ja taatusti saatiin rakkautta osaksemme, vaikka vanhemmat oli töissä. Eikä ollu hienoja vempaimia, meidän perheessä ei ollut edes autoa siihen saakka kun minä menin kouluun.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
miksi muuten yleisesti luullaan että uraperheiden lapsilla on kaikki vempaimet ja muut mutta ei rakkautta?
Samalla tavoin mekin leikittiin vanhempiemme kans käpylehmillä ja maalattiin punajuuren liemellä tauluja äitienpäivälahjaksi, ja taatusti saatiin rakkautta osaksemme, vaikka vanhemmat oli töissä. Eikä ollu hienoja vempaimia, meidän perheessä ei ollut edes autoa siihen saakka kun minä menin kouluun.
samalla tavalla yleisesti luullaan et sossun asiakkaana olevat lapsiperheet ovat aina ongelmaisia ja heidän lapsillaan ei ole mitään. :D
vaikka me saamme toimeentulotukea niin kummasti meillä on varaa pitää autoa, ostaa kännykät ja läppärit, uusia telkka, käydä huvipuistossa...
kyse on vaan siitä mitä asioita pitää elämässä tärkeinä ja mihin haluaa rahansa käyttää.
jos vaikka jättää tupakat ostamatta, kalsarikännit vetämättä ja baari-illat viettämättä niin jo niistä säästyneillä rahoilla ostaa kummasti kaikkea kivaa lapsille. tämä tosin vaatii sen et aikuiset laittavat lastensa tarpeet omien tarpeiden edelle.. ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
vaikka me saamme toimeentulotukea niin kummasti meillä on varaa pitää autoa, ostaa kännykät ja läppärit, uusia telkka, käydä huvipuistossa...
Kehtaako tuollaisella oikeastaan edes leuhkia?

Ehkä teillä on noihin varaa juuri siksi, että saatte toimeentulotukea!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
miksi muuten yleisesti luullaan että uraperheiden lapsilla on kaikki vempaimet ja muut mutta ei rakkautta?
Samalla tavoin mekin leikittiin vanhempiemme kans käpylehmillä ja maalattiin punajuuren liemellä tauluja äitienpäivälahjaksi, ja taatusti saatiin rakkautta osaksemme, vaikka vanhemmat oli töissä. Eikä ollu hienoja vempaimia, meidän perheessä ei ollut edes autoa siihen saakka kun minä menin kouluun.
samalla tavalla yleisesti luullaan et sossun asiakkaana olevat lapsiperheet ovat aina ongelmaisia ja heidän lapsillaan ei ole mitään. :D
vaikka me saamme toimeentulotukea niin kummasti meillä on varaa pitää autoa, ostaa kännykät ja läppärit, uusia telkka, käydä huvipuistossa...
kyse on vaan siitä mitä asioita pitää elämässä tärkeinä ja mihin haluaa rahansa käyttää.
jos vaikka jättää tupakat ostamatta, kalsarikännit vetämättä ja baari-illat viettämättä niin jo niistä säästyneillä rahoilla ostaa kummasti kaikkea kivaa lapsille. tämä tosin vaatii sen et aikuiset laittavat lastensa tarpeet omien tarpeiden edelle.. ;)
tiedän että nyt sohaisen, mutta kyllähän se on ihan fakta että joku ongelma on, silloin kun ollaan toimeentulotuki asiakkaita. toimeentulotuki on [/b]väliaikainen turva toimeentulon takaamiseksi. Jos sen turvan tarve jatkuu ja jatkuu, ongelma on se, ettei perhe jostain syystä pysty kattamaan tuloilla omia menojaan. Ja se on ongelma, koska aina pitää lähteä siitä että jokaisella ihmisellä itsellään on velvollisuus huolehtia omasta toimeentulostaan - ei yhteiskunnalla. (nyt ei sitten puhuta ihmisistä joilla ei sairautensa, vammansa tai muun sellaisen syyn, johon ihminen itse ei voi vaikuttaa, takia ole mahdollisuutta hankkia elantoaan itse).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
vaikka me saamme toimeentulotukea niin kummasti meillä on varaa pitää autoa, ostaa kännykät ja läppärit, uusia telkka, käydä huvipuistossa...
Kehtaako tuollaisella oikeastaan edes leuhkia?

Ehkä teillä on noihin varaa juuri siksi, että saatte toimeentulotukea!
ehkä meillä on varaa noihin siksi että osaamme käyttää rahaa järkevästi. =)
esim joku laittaa sossun rahoista 800e vuodessa savuna ilmaan (tupakkaa..), toinen ostaa samalla rahalla kaljaa, joku kolmas käyttää summan pikaruokiin, me ostetaan sillä rahalla uudet kännykät. =)
 
ja by the way, on perheitä ja ihmisiä toimeentulotuen rajojen ulkopuolella, jotka jättävät tupakat ostamatta, baarireissut tekemättä, kalsarikännit vetämättä, lehdet tilaamatta, herkut herkuttelematta, eivätkä silti pysty koskaan menemään huvipuistoihin, saati sitten ostaa uutta telkkaria.
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kylläpä täällä taas ollaan niin ymmärtäväisiä ja suvaitsevaisia!

minä olen tyytyväinen maamme sosiaalitukijärjestelmään, jonka avulla pyritään auttamaan heikoimpia ja vähävaraisimpia samalle tasolle muiden kanssa. tässä on yksi syy miksi mielelläni maksan veroja! :) ja ihan aikuisten oikeesti!
No ymmärrän lähes kaikki tilanteet joissa on pakko kääntyä tuen puolelle, mutta sen elämäntapapossuilun on loputtava. Mä en halua tehdä töitä ja maksaa jonku idiootin viittä lasta. Miksi niitä lapsia pitää pusjea yli varojensa? Ällöttävää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
miksi muuten yleisesti luullaan että uraperheiden lapsilla on kaikki vempaimet ja muut mutta ei rakkautta?
Samalla tavoin mekin leikittiin vanhempiemme kans käpylehmillä ja maalattiin punajuuren liemellä tauluja äitienpäivälahjaksi, ja taatusti saatiin rakkautta osaksemme, vaikka vanhemmat oli töissä. Eikä ollu hienoja vempaimia, meidän perheessä ei ollut edes autoa siihen saakka kun minä menin kouluun.
samalla tavalla yleisesti luullaan et sossun asiakkaana olevat lapsiperheet ovat aina ongelmaisia ja heidän lapsillaan ei ole mitään. :D
vaikka me saamme toimeentulotukea niin kummasti meillä on varaa pitää autoa, ostaa kännykät ja läppärit, uusia telkka, käydä huvipuistossa...
kyse on vaan siitä mitä asioita pitää elämässä tärkeinä ja mihin haluaa rahansa käyttää.
jos vaikka jättää tupakat ostamatta, kalsarikännit vetämättä ja baari-illat viettämättä niin jo niistä säästyneillä rahoilla ostaa kummasti kaikkea kivaa lapsille. tämä tosin vaatii sen et aikuiset laittavat lastensa tarpeet omien tarpeiden edelle.. ;)
tiedän että nyt sohaisen, mutta kyllähän se on ihan fakta että joku ongelma on, silloin kun ollaan toimeentulotuki asiakkaita. toimeentulotuki on [/b]väliaikainen turva toimeentulon takaamiseksi. Jos sen turvan tarve jatkuu ja jatkuu, ongelma on se, ettei perhe jostain syystä pysty kattamaan tuloilla omia menojaan. Ja se on ongelma, koska aina pitää lähteä siitä että jokaisella ihmisellä itsellään on velvollisuus huolehtia omasta toimeentulostaan - ei yhteiskunnalla. (nyt ei sitten puhuta ihmisistä joilla ei sairautensa, vammansa tai muun sellaisen syyn, johon ihminen itse ei voi vaikuttaa, takia ole mahdollisuutta hankkia elantoaan itse).


myönnän, meillä on ongelma. se, et miehen palkka on liian pieni. mutta ainakin hän saa tehdä työtä josta pitää.. =)
 
ooh pyhä yksinkertaisuus!
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
vaikka me saamme toimeentulotukea niin kummasti meillä on varaa pitää autoa, ostaa kännykät ja läppärit, uusia telkka, käydä huvipuistossa...
Kehtaako tuollaisella oikeastaan edes leuhkia?

Ehkä teillä on noihin varaa juuri siksi, että saatte toimeentulotukea!
ehkä meillä on varaa noihin siksi että osaamme käyttää rahaa järkevästi. =)
esim joku laittaa sossun rahoista 800e vuodessa savuna ilmaan (tupakkaa..), toinen ostaa samalla rahalla kaljaa, joku kolmas käyttää summan pikaruokiin, me ostetaan sillä rahalla uudet kännykät. =)
Osaatte käyttää ilmaiseksi, makaamalla saatuja rahoja järkevästi....bravo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
miksi muuten yleisesti luullaan että uraperheiden lapsilla on kaikki vempaimet ja muut mutta ei rakkautta?
Samalla tavoin mekin leikittiin vanhempiemme kans käpylehmillä ja maalattiin punajuuren liemellä tauluja äitienpäivälahjaksi, ja taatusti saatiin rakkautta osaksemme, vaikka vanhemmat oli töissä. Eikä ollu hienoja vempaimia, meidän perheessä ei ollut edes autoa siihen saakka kun minä menin kouluun.
samalla tavalla yleisesti luullaan et sossun asiakkaana olevat lapsiperheet ovat aina ongelmaisia ja heidän lapsillaan ei ole mitään. :D
vaikka me saamme toimeentulotukea niin kummasti meillä on varaa pitää autoa, ostaa kännykät ja läppärit, uusia telkka, käydä huvipuistossa...
kyse on vaan siitä mitä asioita pitää elämässä tärkeinä ja mihin haluaa rahansa käyttää.
jos vaikka jättää tupakat ostamatta, kalsarikännit vetämättä ja baari-illat viettämättä niin jo niistä säästyneillä rahoilla ostaa kummasti kaikkea kivaa lapsille. tämä tosin vaatii sen et aikuiset laittavat lastensa tarpeet omien tarpeiden edelle.. ;)
tiedän että nyt sohaisen, mutta kyllähän se on ihan fakta että joku ongelma on, silloin kun ollaan toimeentulotuki asiakkaita. toimeentulotuki on [/b]väliaikainen turva toimeentulon takaamiseksi. Jos sen turvan tarve jatkuu ja jatkuu, ongelma on se, ettei perhe jostain syystä pysty kattamaan tuloilla omia menojaan. Ja se on ongelma, koska aina pitää lähteä siitä että jokaisella ihmisellä itsellään on velvollisuus huolehtia omasta toimeentulostaan - ei yhteiskunnalla. (nyt ei sitten puhuta ihmisistä joilla ei sairautensa, vammansa tai muun sellaisen syyn, johon ihminen itse ei voi vaikuttaa, takia ole mahdollisuutta hankkia elantoaan itse).


myönnän, meillä on ongelma. se, et miehen palkka on liian pieni. mutta ainakin hän saa tehdä työtä josta pitää.. =)


mut et kiellä varmaankaan sitä, että teidän toimeentulossa ei olisi vajetta jos sinäkin menisit töihin?
 
äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
vaikka me saamme toimeentulotukea niin kummasti meillä on varaa pitää autoa, ostaa kännykät ja läppärit, uusia telkka, käydä huvipuistossa...
Kehtaako tuollaisella oikeastaan edes leuhkia?

Ehkä teillä on noihin varaa juuri siksi, että saatte toimeentulotukea!
ehkä meillä on varaa noihin siksi että osaamme käyttää rahaa järkevästi. =)
esim joku laittaa sossun rahoista 800e vuodessa savuna ilmaan (tupakkaa..), toinen ostaa samalla rahalla kaljaa, joku kolmas käyttää summan pikaruokiin, me ostetaan sillä rahalla uudet kännykät. =)
meillä samoin. meillä on useampi lapsi, mieheni on työttömänä ja minä kotiäitinä. en itse mene töihin, odotan vauvaa. me tehdään esim. ruoka hyvin halvasti ja "säästetään" rahaa lasten harrastuksiin ja tavaroihin. Meistäkään kukaan ei voisi päätellä,että saamme rahat sossusta. itse me vanhemmat tulemme toimeen erittäin pienellä rahalla
 
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
ehkä meillä on varaa noihin siksi että osaamme käyttää rahaa järkevästi. =)
esim joku laittaa sossun rahoista 800e vuodessa savuna ilmaan (tupakkaa..), toinen ostaa samalla rahalla kaljaa, joku kolmas käyttää summan pikaruokiin, me ostetaan sillä rahalla uudet kännykät. =)
Niin. Sitä rahaa mikä tulee SOSSUSTA. Sitä te käytätte järkevästi.
 
---
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kylläpä täällä taas ollaan niin ymmärtäväisiä ja suvaitsevaisia!

minä olen tyytyväinen maamme sosiaalitukijärjestelmään, jonka avulla pyritään auttamaan heikoimpia ja vähävaraisimpia samalle tasolle muiden kanssa. tässä on yksi syy miksi mielelläni maksan veroja! :) ja ihan aikuisten oikeesti!
No ymmärrän lähes kaikki tilanteet joissa on pakko kääntyä tuen puolelle, mutta sen elämäntapapossuilun on loputtava. Mä en halua tehdä töitä ja maksaa jonku idiootin viittä lasta. Miksi niitä lapsia pitää pusjea yli varojensa? Ällöttävää.
sinä voit muuttaa toiseen maahan, jos niin ällöttää tämä asia. Sinun kaltaisia tämä maa tuskin tarvitseekaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
ja by the way, on perheitä ja ihmisiä toimeentulotuen rajojen ulkopuolella, jotka jättävät tupakat ostamatta, baarireissut tekemättä, kalsarikännit vetämättä, lehdet tilaamatta, herkut herkuttelematta, eivätkä silti pysty koskaan menemään huvipuistoihin, saati sitten ostaa uutta telkkaria.
mihin nämä ihmiset sitten laittavat rahansa? oletan et tarkoitat nyt ihmisiä jotka ovat sen verran hyvätuloisia et heillä ei olisi oikeutta toimeentulotukeen?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kylläpä täällä taas ollaan niin ymmärtäväisiä ja suvaitsevaisia!

minä olen tyytyväinen maamme sosiaalitukijärjestelmään, jonka avulla pyritään auttamaan heikoimpia ja vähävaraisimpia samalle tasolle muiden kanssa. tässä on yksi syy miksi mielelläni maksan veroja! :) ja ihan aikuisten oikeesti!
No ymmärrän lähes kaikki tilanteet joissa on pakko kääntyä tuen puolelle, mutta sen elämäntapapossuilun on loputtava. Mä en halua tehdä töitä ja maksaa jonku idiootin viittä lasta. Miksi niitä lapsia pitää pusjea yli varojensa? Ällöttävää.
meillä yksi tuttavaperhe tällainen. Inhottaa minuakin. VArsinkin se mies, joka ei viitti mennä töihin. LApset ovat ihania. Heillä on useampi lapsi.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
mun mielestä se uusi lapsi ei vie mitään pois jo olemassa olevilta lapsilta. nämä jo olemassa olevat lapset saavat kaiken minkä tähänkin asti ovat saaneet ja sen lisäksi he saavat vielä läsnäolevan äidin. jos uutta vauvaa ei enää tule niin mä lähden töihin (ja jos ei töitä löydy niin sitten kouluun) ja se taas tarkoittaa sitä et isommat lapset tulevat koulun jälkeen tyhjään kotiin ja pienin viettää päivät tarhassa. eli isommat lapset hyötyvät uudesta vauvasta, eivät menetä mitään.
ja ethän sä oikeasti luule et mä aion olla loputtomiin raskaana? kuten sanoin: olisi mukavaa kokea raskaus ja vauva-aika vielä kerran. ja edelleen minusta tuntuu että meidän perhe ei vielä ole tässä. =)
Minun mielestäni on eroa. Sillä nyt lapset saavat 1/3 äidistä. Kun on neljä lasta, niin lapset saavat vain 1/4 äidistä. Aika riittää paremmin kolmelle kuin neljälle lapselle. Minulla on kolme lasta pienellä ikäerolla ja mielestäni on pitänyt liiankin kiirettä heidän kanssaan. Jossain vaiheessa joudut kuitenkin lähtemään kouluun tai töihin eli lisää lapsia hankkimalla lykkäät vain asioita tulevaisuuteen.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
mihin nämä ihmiset sitten laittavat rahansa? oletan et tarkoitat nyt ihmisiä jotka ovat sen verran hyvätuloisia et heillä ei olisi oikeutta toimeentulotukeen?
Ruuassa ainakin säästää pitkän pennin, jos on aikaa tehdä kaikki alusta alkaen itse. Sitten työmatkakulut ja päivähoitomaksut. Monilla työ edellyttää myös huoliteltua ulkonäköä eli kampaajalla joutuu käymään säännöllisesti.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Amoraalinen:
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
ja by the way, on perheitä ja ihmisiä toimeentulotuen rajojen ulkopuolella, jotka jättävät tupakat ostamatta, baarireissut tekemättä, kalsarikännit vetämättä, lehdet tilaamatta, herkut herkuttelematta, eivätkä silti pysty koskaan menemään huvipuistoihin, saati sitten ostaa uutta telkkaria.
mihin nämä ihmiset sitten laittavat rahansa? oletan et tarkoitat nyt ihmisiä jotka ovat sen verran hyvätuloisia et heillä ei olisi oikeutta toimeentulotukeen?
ei, en tarkoita, vaan esim. eläkeläisiä, opiskelijoita, omaishoitajia... matalapalkka-aloilla työskenteleviä lapsiperheitä jne.

Viimeisestä esimerkistä nostan tähän taas oman perheeni, olemme molemmat tällä hetkellä matalapalkka-alalla, mutta yhteenlasketut tulomme ovat riittävät niihin sossun normeihin, jotka voivat ottaa huomioon kolmelle hengelle.

Ne normit on koko maan kattavat, jotain asumiskustannuksiin liittyviä asioita lukuunottamatta. Esim. kolmella ihmisellä saa olla korkeintaan sen ja sen suuruinen vesilasku, tai sen ja sen suuruinen vuokra. Asuntolainan lyhennyksistä otetaan huomioon vain korot. Meillä oli tässä taannoin tilanne, jolloin olin 2kk ilman mitään tulonlähdettä. Miehen pieni palkka laskettiin kuitenkin riittävän niihin kuluihin, mitkä kolmelle ihmiselle otetaan huomioon. Meidän kulut on kuitenkin todellisuudessa omakotitalossa asuvina ainakin kaksinkertaiset, ollen kuitenkin vielä normaalit, ei siis mitään luksusasumista ja ylellisyyksiä. Auto on meillä välttämätön miehen työmatkojen vuoksi, työmatkaa on sen verran että bensaan kuluu rahaa melko summat kuukausittain, mutta työ on paikkakunnalla joten työmatkakulujakaan ei silloin huomioida jne. Muitakaan autoon liittyviä kuluja ei huomioida, esim. 250 euron vakuutusmaksua.

Jos olisimme asuneet vuokralla, olisimme saaneet toimeentulotuen, jota siis haettiin vain yhdelle kuukaudelle, eli todellakin väliaikaisesti.
 

Yhteistyössä