Tytär kysyy lestadiolaiselta opettaja-isältään

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
postasin äsken Hannan veisun linkin---
"II. Lucu.
1 Sam 2:1 Rucueli Hanna/ ia sanoi. MInun Sydhemen riemuitze HERRASA/ minun Sarueni on ylistetty HERRASANI. Minun Swni on leuielde auainut ylitze minun Wiholisteni/
Sille mine riemuitzen sinun Terueydhestes.

Rukoili Hanna/ ja sanoi. Minun sydämeni riemuitsee HERRASSA/ minun sarweni on ylistetty HERRASSANI. Minun suuni on lewiältä auennut ylitse minun wihollisteni/ Sillä minä riemuitsen sinun terweydestäsi.


1 Sam 2:2 Eikengen nin Pyhe ole/ quin HERRA/
ei yxiken ole paitzi sinua/ Ja ei ychten Turua ole ninquin meiden Jumalan on.

Eikenkään niin pyhä ole/ kuin HERRA/ ei yksikään ole paitsi sinua/ Ja ei yhtään turwa ole niinkuin meidän Jumalan on.


1 Sam 2:3 Lackacat teiden swrest Kerskamisest/ ia Haastamisest/
poispangat teiden Suustan ne wanhat. Sille HERRA ombi Jumala/ ioca sen tiete/ ia ei anna sencaltaiset Aiuotuxet menestyue.

Lakatkaat teidän suuresta kerskaamisesta/ ja haastamisesta/ poispankaat teidän suustan ne wanhat. Sillä HERRA ompi Jumala/ joka sen tietää/ ja ei anna senkaltaiset aiwotukset menestyä.


1 Sam 2:4 Ninen Wäkeuiten Joutzi ombi särietty/ Ja ne Heicot ouat wäkewydhelle ymberiwötetyt.

Niiden wäkewien jousi ompi särjetty/ Ja ne heikot owat wäkewyydellä ympäriwyötetyt.


1 Sam 2:5
Jotca ennen rauitut olit/ ne Leiuen edheske mytijn/ Ja iotca Nelke kersit/ euet sillen isoa. Sihenasti ette se Hedhelmetöin seitzemen synnytti/ Ja iolla monda lasta oli/ se lackasi.


Jotka ennen rawitut olit/ ne leiwän edestä myytiin/ Ja jotka nälkää kärsit/ eiwät silleen isoa. Siihenasti että se hedelmätöin seitsemän synnytti/ Ja jolla monta lasta oli/ se lakkasi.


1 Sam 2:6 HERRA se cooletta ia wirgotta/ Wiepi Heluetijn ia iellens sielde vlgos.
HERRA se kuolettaa ja wirwottaa/ Wiepi helwettiin ja jällens sieltä ulos.


1 Sam 2:7 HERRA kieuhexi tekepi/ ia Rickautta/ hen Alända ia Ylende.
HERRA köyhäksi tekeepi/ ja rikkautta/ hän alentaa ja ylentää.


1 Sam 2:8
Hen ylesnosta tomusta sen Taruitzeuan/ ia ylende sen Waiuaisen Loghasta/ Ette hen istutais hende Pämiesten secan/ ia annais Cunnian Stolin perimisen. Sille Mailman Äret ouat HERRAN/ Ja hen ombi Maan pirin sen päle asettanut.

Hän ylösnostaa tomusta sen tarwitsewan/ ja ylentää sen waiwaisen loasta/ Että hän istuttaisi häntä päämiesten sekaan/ ja antaisi kunnian tuolin perimisen. Sillä maailman ääret owat HERRAN/ Ja hän ompi maan piirin sen päälle asettanut.


1 Sam 2:9 Hen warielepi henen Pyheins Jalat/ Mutta ne Jumalattomat pite waickeneman Pimeydes/ Sille ettei kengen miten woi omasta Woimastans.

Hän warjeleepi hänen pyhäinsä jalat/ Mutta ne jumalattomat pitää waikeneman pimeydessä/ Sillä ettei kenkään mitään woi omasta woimastansa.


1 Sam 2:10 HERRAN edes pite henen Wiholisens hemmestymen/ heiden ylitzens pite henen Taiuaisa iylisemen. HERRAN pite Maan äret domitzeman/ Ja andapi Kuningallens Wallan/ Ja ylendemen henen Woidheltuns Saruen.

HERRAN edessä pitää hänen wihollisensa hämmästymän/ heidän ylitsensä pitää hänen taiwaissa jylisemän. HERRAN pitää maan ääret tuomitseman/ Ja antaapi kuninkaallensa wallan/ ja ylentämän hänen woideltunsa sarwen."

Lisäsin vain rivivälit tekstiin, et on selkeämpi lukea.


Sarwen- sana viittaa mun mielestä siihen, että sarvista on juotu juomia ja varmaan niitä sarvipäitäkin on ollut olemassa, vähän niin kuin rahaa pankissa, esim paimentolaisilla kaikki omaisuus on mukanaan... ?
 
vierailija
Pyhäkouluja on muillakin kuin vanhoillislestadiolaisilla. Meidän pyhäkouluissa käydään läpi ihan tavallisia asioita, joita jokaisen olisi muutenkin hyvä käydä lastensa kanssa läpi: rehellisyyttä, ystävyyttä, kiusaamista, Joulun ajan asioita, vuodenaikoihin liittyviä asioita, yllättäviä luopumisia, etc. Totta kai pyhäkoulussa asioita tarkastellaan myös uskon kautta. Pyhäkouluopettajilla on vihkot, joista voi valita haluamansa kertomuksen ja sisällyttää siihen muutakin. Myös esim. eräs lastenlehti on oiva alustukseen tai keskustelun herättämiseen. Pyhäkoulussa voidaan myös rukoilla ja useasti lauletaan 1-3 kappaletta, jotka ovat joko virsiä tai Siionin lauluja.

Ihmettelen joskus, miksi on niin iso asia jos lapsi ei laita korviksia. Eihän minullekaan ole iso asia, jos jonkun toisen lapsi laittaa ne korvakorut. Liikunnallista iloa voi taas kokea muutenkin kuin tanssien. Eikö nämä ole ihan jokaisen omia asioita; ei sellaisia, mitä erityisesti tarvitsisi joutua perustelemaan muille. Kun kyse on kuitenkin omasta elämästä.

Uskovaisten naisten tehtävä ei ole mitenkään erityisesti erottua muusta väestöstä, mutta ei myöskään peitellä uskoaan. Tavallaan meidän on tehtävä jollain tavalla erottuakin; siis toki muidenkin kuin vain naisten. Mistä meidät muuten löytäisi tai tunnistaisi. Ei meidän tehtävä ole olla liian sulautuneita "maailmaan". Elämme ns. maailmassa, mutta emme ole maailmasta. Joskus on sanottu, että uskovien tehtävä on olla lyhtyinä :)
Synkkien siioneitten laulaminen varmaan kiinnostaa lapsia...ja jos lapsi haluaa ne korvikset nii uhataan jos milläkin,samoin jos erehtyy tanssimaan,tosi surullista ja ikävää seurata sivusta lestaperheen elämää lapset keskenään,ei kavereita eikä vanhempia esim.pihaleikeissä.
 
vierailija
Siis miksi ihmeessä Paula puhut täällä ihan aiheen vierestä? Ja lainailet omia juttujasi ja vastailet niihin..? Itsekästä!
Tietysti lainailen siitä, mihin asia liittyy. Et taida ollenkaan olla jyvällä asiasta nyt? Sellaisia naisia on niin helppo jymäyttää kaikissa asioissa!
Miten tuo asia kuukautiskierrosta on voinut olla piilossa (nöyttäis siltä, ettet halua nähdä asiaa ollenkaan, kun et siitä kuustakaan ole mitään kuullut? Kuun kahdeksan eri vaihetta säätelee meidän kaikkien elämää - mutta onhan siinä nykyään monta muutakin asiaa, kuten tuo kaste eli vesi:
http://yle.fi/uutiset/vaitos_pohjois-paijanteessa_merkittavia_laakeainepitoisuuksia/9074835
Tästä olen puhunut kauan. Etkö lue uutisia?
 
vierailija
Synkkien siioneitten laulaminen varmaan kiinnostaa lapsia...ja jos lapsi haluaa ne korvikset nii uhataan jos milläkin,samoin jos erehtyy tanssimaan,tosi surullista ja ikävää seurata sivusta lestaperheen elämää lapset keskenään,ei kavereita eikä vanhempia esim.pihaleikeissä.
Eikös ne kaverit valita valmiiksi, ettei pääse näkemään muita edes vahingossa? Niin on ennen ollut ja systeemi toimii loputtomiin, kuten on tarkoituskin?
 
vierailija
Ei muka kuulu? Et siis lukenut edes tätä vanhaa tekstiä vuodelta 1548
Paavalin sanomiset on kirjoitettu Raamattuun näin:
http://www.finbible.fi/wsi Testamentti/1korintto_14.htm
"Heijusti se Waimoille sopi/ ette he Seurakunnasa puhuuat. Eli ongo Jumala' Sana teiste wlostullut? Taicka ongo se waan teiden tygen tullut?"
Irja Askola ja Anne Pöyhonen - katsokaa ihmeessä, miten tämä asia on jäänyt huomiotta kautta aikojen. Sehän kertoo kuukautiskierrosta:)
Yritin laittaa palautelaatikkoon, mutta siinä taitaa olla joku vika - vai onko?
http://www.helsinginhiippakunta.evl.fi/synodaalikokous/palaute/
 
vierailija
Laitoin postia Anne Pöyhöselle. Onhan tämä niin kauan ollut tiedossa monella, mutta--- No, liian yksinkertaista? Syksyllä kupuran kuun aikaan (puolikuun jälkeen ennen täysikuuta) kannattaa kaivovettä tuhlata vaikkapa matonpesuun, niin ei ehdy veden tulo siellä, mistä se tulee. Annen ohjeiden avulla olemme saanut pysymään veden kaivossa. Ongelma on maailmanlaajuinen tiettyinä vuodenaikoina, meillä kevättalvella tietysti. Kokeilkaa ihmeessä, kenellä vesi tulee omasta kaivosta - ne ohjeet todellakin toimii:cool::LOL:
 
Saaran tytär
Synkkien siioneitten laulaminen varmaan kiinnostaa lapsia...ja jos lapsi haluaa ne korvikset nii uhataan jos milläkin,samoin jos erehtyy tanssimaan,tosi surullista ja ikävää seurata sivusta lestaperheen elämää lapset keskenään,ei kavereita eikä vanhempia esim.pihaleikeissä.
No onpas sinulla synkkä asenne :)

Siionin laulut eivät kylläkään ole synkkiä, vaan hyvinkin lohdullisia ja toiveikkaita. Lisäksi Siionin lauluissa, ihan samalla tavoin kuin virsikirjassa, on olemassa oma osio lapsille. Siellä laulut ovat nimenomaan lapsille suunnattuja, iloisia. Lisäksi lasten Siionin laulujen keralla lauletaan ihan sinullekin (luultavasti?) tuttuja virsiä, kuten "Ystävä sä lapsien". Eli kyllähän lapsia laulaminen kiinnostaa, niitä, jotka siitä muutenkin tykkäävät. Meillä lapset ovat musikaalisia, joten pitävät lauluista kovastikin :)

Meillä yksi lapsista ihan jokin aika sitten puhui korviksista. Lapsi on siis pieni vielä. Mutta hänellä on paljon kavereita, eivätkä he kaikki ole vl-perheistä. Joillakin kavereilla on jo korviksetkin. Ehkä sitä kautta sitten tyttö innostui kyselemään asiasta ja pohtimaan sitä. En tiedä, kuinka muissa perheissä on vastaavissa tilanteissa toimittu, mutta meillä yleensäkin korostetaan sitä, että jokaisella on lupa olla just tällainen kuin on - ja että on kaunis ja ihana juuri sellaisena kuin on. Ilman, että tarvii ottaa korvakoruja, värjätä hiuksiaan tai muuta sellaista. Totta kai kerrotaan myös, että Jumala on meidät tällaisiksi luonut ja että Hän sen vuoksi toivoo meidän pysyvän tällaisina. Ei meillä kuitenkaan ole missään nimessä lapsia uhkailtu; en tosin muista kokeneeni koskaan uhkailua nuoruudessanikaan, omassa kodissa. Uhkailu tai ahdistukset eivät tuo mitään hyvää, se on ihan väärä tapa kertoa asioista. Asiat pitää muutenkin puhua lapsen tasolla.

Minä ajattelen, että pienten lasten usko ei mene siitä pilalle, jos jossain erehtyy esim. tanssimaan. En toki suosittele tanssimista hirveästi tuputtamaankaan, mutta en minä myöskään ole tehnyt numeroa tietyistä asioista, joita on joskus tapahtunut. Esim. kerran tämä edellä mainitsemani lapsi tuli kaveriltaan kotiin kynnet kirkkaanpunaisina. Rauhallisesti sanoin, että väri on kyllä kaunis, mutta kauniimmat on kyntesi ilman - eiköhän me haeta puhdistusainetta ja oteta ne lakat pois.

Meillä kyllä lapset ovat pihalla joskus keskenäänkin, mutta kyllä me vanhemmatkin siellä paljon aikaa vietämme. Meillä käy myös paljon lasten kavereita kylässä, samoin käy tuttavaperheitä - eivätkä kaikki ole uskovaisia. Ei meidän perhe ainakaan halua eristäytyä mihinkään lasikuvun alle - nämä perheet ja lapset, olivat uskovaisia tai ei, ovat tuttuja, lasten tulevia koulukavereita, jne. Me voidaan olla vapaasti uskovaisia ja samalla nuo muut perheet ja lapset voivat olla juuri sellaisia kuin ovat. Niin on hyvä, enkä minä ymmärrä miksi näin ei voisi tai saisi olla. Jokainen perhe varmasti ottaa kylävieraita ja touhuilee omien voimiensa mukaan.
 
Saaran tytär
Ikävä kyllä, tuo lainauksen viesti kertoo lähinnä siitä, ettei sen kirjoittaja ole selvillä asioista - ainakaan tarpeeksi.

Ketään ei kielletä lukemasta Raamattua. Mutta tulkinnanvaraiset asiat - niistä meidän pitäisi tehdä hätäisiä johtopäätöksiä, vaan kysyä joltain viisaammalta, esim. puhujalta tai virkaan vihityltä papilta. Lukeminen ja tulkitseminen kun ovat kuitenkin kaksi ihan eri asiaa :) Yhtäläisesti miehet ja naiset voivat Raamattua lukea.
 
vierailija
Ikävä kyllä, tuo lainauksen viesti kertoo lähinnä siitä, ettei sen kirjoittaja ole selvillä asioista - ainakaan tarpeeksi.

Ketään ei kielletä lukemasta Raamattua. Mutta tulkinnanvaraiset asiat - niistä meidän pitäisi tehdä hätäisiä johtopäätöksiä, vaan kysyä joltain viisaammalta, esim. puhujalta tai virkaan vihityltä papilta. Lukeminen ja tulkitseminen kun ovat kuitenkin kaksi ihan eri asiaa :) Yhtäläisesti miehet ja naiset voivat Raamattua lukea.
Ai että, mitä tekstiä taas kerran.

Naiset saa lukea Raamattua, mutta kun ovat se heikompi ja tyhmempi astia, niin tulkitseminen jätetään miehille. Kun he ovat niin paljon viisaampia. :D

En kyllä tajua, miten nykyään vielä nuoret naiset voivat uskoa tällaiseen bullshittiin. Itse oikein ryömimällä ryömivät miesten tossujen alle.
 

Yhteistyössä