Ensin kauhean viisaan ja mullistavan kuuloista mutta paljastui heppoiseksi.
Gnostilaisuutta puolustellaan sillä oletuksella, että kun sitä oli ennen vuotta 150 yhteiskunnassa, niin se ei ole voinut olla vaikuttamatta ekoihin kristittyihin. Voi
sanon minä.
Ei kaikki ihmiset imaise kaikkea mitä ympäröivässä yhteiskunnassa on, en mäkään ole kommunisti, vihreä, suvis tai new agelainen. Alkukristityt oli hyvin poikkeava ryhmä muutoinkin, miksei myös gnostilaisuuden suhteen?
No sitten toinen argumentti: gnostilaiset opettajat siteerasivat teksteissään retorisesti niin taidokkaasti Paavalin tekstejä että sen takia heidän puheistaan pitäisi ottaa vaari.
Häh? Mä osaisin siteerata vaikka Aku Ankkaa taidokkaasti mutta ujuttaa mukaan omia oppejani "juu Iines onkin Hannun kanssa naimisissa".
No sitten puolustellaan gnostilaisia apokryfikirjoja sillä että kyllä jotkut juutalaisetkin oli platonilaisia gnostikkoja. So what? Juutalaisuudessa oli monia ryhmittymiä mut eri asia menikö kaikki VT:n mukaan.
Siteeraan tuosta tekstistä Tuomaan evankeliumin yhtä kohtaa:
Toisaalla evankeliumissa Jeesus sanoo: "Joka haluaa juoda minun suustani, se muuttuu minun kaltaisekseni. Myös minusta tulee hän, ja salaisuudet paljastuvat hänelle." (Tuom. ev. 108). Kun oppilaasta tulee opettaja ja opettajasta oppilas, ei hengellinen hierarkia enää...
Jeesuksesta ei ikinä tule seuraajaansa. Meitä kehotetaan kyllä Kristuksen kaltaisuuteen Paavalin kirjeissä ja Jeesus asuu uskovassa, mutta meistä ei tule koskaan Jumalaa tai Jumalasta meitä.