Tytär kysyy lestadiolaiselta opettaja-isältään

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Nykyisten Raamatun kirjojen ajoitus menee 100-luvun kieppeille. Miltei nyrkkisääntönä voi pitää että mitä uudempi kirja, sen harhaoppisempi (apokryfisempi). 200-400-lukujen kirjat käyvät korkeintaan mukavasta iltalukemisesta.

Esim.Paavali varoitti gnostisuudesta (jota myös Marian evankeliumi edustaa), eli että meidän pitää karttaa tiedon nimellä (gnosis=tieto) kulkevaa valhetietoa. Apokryfiset kirjat edustavat juuri gnostilaisuutta.

Raamatun kirjojen valinnassa painoi se, että oliko ekat kristityt käyttäneet niitä kirjoituksia vai ei
.
http://www.tieteessatapahtuu.fi/013/uro.htm
 
Ensin kauhean viisaan ja mullistavan kuuloista mutta paljastui heppoiseksi.

Gnostilaisuutta puolustellaan sillä oletuksella, että kun sitä oli ennen vuotta 150 yhteiskunnassa, niin se ei ole voinut olla vaikuttamatta ekoihin kristittyihin. Voi :poop: sanon minä.
Ei kaikki ihmiset imaise kaikkea mitä ympäröivässä yhteiskunnassa on, en mäkään ole kommunisti, vihreä, suvis tai new agelainen. Alkukristityt oli hyvin poikkeava ryhmä muutoinkin, miksei myös gnostilaisuuden suhteen?

No sitten toinen argumentti: gnostilaiset opettajat siteerasivat teksteissään retorisesti niin taidokkaasti Paavalin tekstejä että sen takia heidän puheistaan pitäisi ottaa vaari.
Häh? Mä osaisin siteerata vaikka Aku Ankkaa taidokkaasti mutta ujuttaa mukaan omia oppejani "juu Iines onkin Hannun kanssa naimisissa".

No sitten puolustellaan gnostilaisia apokryfikirjoja sillä että kyllä jotkut juutalaisetkin oli platonilaisia gnostikkoja. So what? Juutalaisuudessa oli monia ryhmittymiä mut eri asia menikö kaikki VT:n mukaan.

Siteeraan tuosta tekstistä Tuomaan evankeliumin yhtä kohtaa:
Toisaalla evankeliumissa Jeesus sanoo: "Joka haluaa juoda minun suustani, se muuttuu minun kaltaisekseni. Myös minusta tulee hän, ja salaisuudet paljastuvat hänelle." (Tuom. ev. 108). Kun oppilaasta tulee opettaja ja opettajasta oppilas, ei hengellinen hierarkia enää...

Jeesuksesta ei ikinä tule seuraajaansa. Meitä kehotetaan kyllä Kristuksen kaltaisuuteen Paavalin kirjeissä ja Jeesus asuu uskovassa, mutta meistä ei tule koskaan Jumalaa tai Jumalasta meitä.
 
vierailija
Eiku se teki papeista tarpeettomia eikä siksi ole saanut kannatusta missään miesten porukoissa:-(
Miten ihmeessä voi lukea noin eri tavalla asioita?
tämä on selvempi esitys:)
 
vierailija
vierailija
Ensin kauhean viisaan ja mullistavan kuuloista mutta paljastui heppoiseksi.

Gnostilaisuutta puolustellaan sillä oletuksella, että kun sitä oli ennen vuotta 150 yhteiskunnassa, niin se ei ole voinut olla vaikuttamatta ekoihin kristittyihin. Voi :poop: sanon minä.
Ei kaikki ihmiset imaise kaikkea mitä ympäröivässä yhteiskunnassa on, en mäkään ole kommunisti, vihreä, suvis tai new agelainen. Alkukristityt oli hyvin poikkeava ryhmä muutoinkin, miksei myös gnostilaisuuden suhteen?

No sitten toinen argumentti: gnostilaiset opettajat siteerasivat teksteissään retorisesti niin taidokkaasti Paavalin tekstejä että sen takia heidän puheistaan pitäisi ottaa vaari.
Häh? Mä osaisin siteerata vaikka Aku Ankkaa taidokkaasti mutta ujuttaa mukaan omia oppejani "juu Iines onkin Hannun kanssa naimisissa".

No sitten puolustellaan gnostilaisia apokryfikirjoja sillä että kyllä jotkut juutalaisetkin oli platonilaisia gnostikkoja. So what? Juutalaisuudessa oli monia ryhmittymiä mut eri asia menikö kaikki VT:n mukaan.



Siteeraan tuosta tekstistä Tuomaan evankeliumin yhtä kohtaa:
Toisaalla evankeliumissa Jeesus sanoo: "Joka haluaa juoda minun suustani, se muuttuu minun kaltaisekseni. Myös minusta tulee hän, ja salaisuudet paljastuvat hänelle." (Tuom. ev. 108). Kun oppilaasta tulee opettaja ja opettajasta oppilas, ei hengellinen hierarkia enää...

Jeesuksesta ei ikinä tule seuraajaansa. Meitä kehotetaan kyllä Kristuksen kaltaisuuteen Paavalin kirjeissä ja Jeesus asuu uskovassa, mutta meistä ei tule koskaan Jumalaa tai Jumalasta meitä.
Meidän kaikkien sisällä on pieni pala Jumalaa. Sinunkin Echo.
 
kysymyksiä vaan
Ärsyttää suunnattomasta, että kun joskus voisi ihan mielenkiintoisesta asiasta keskustella, niin johan pitää aina jonkun tulla pilaamaan jollain typeryyksillään.

Olisi paljonkin mielenkiintoisia kysmyksiä, kuten esimerkiksi se, että mihin kaikki kiellot perustuvat ja voiko niistä kysyä.
Esimerkiksi en ymmärrä tuota korukieltoa, koska jokainen raamattua vähänkään lukenut tietää, että uskossa on kyse sisäisestä kauneudesta, ei se ulkoisella koristautumisella miksikään kummene. Jos taas korvakorujen käyttö on jotenkin aistillista, nioin vika on toisessa sukupuolesta ja sen itsehillinnän puutteesta. Ja miksi korvakorut on kielletty, mutta kaulakorut ja muut eivät.

Toihan Iisak Rebekallekin koruja nenäkoruista lähtien yms.
 
kysymyksiä vain
Marian evankeliumi on apokryfikirja, ilmestyi 100 vuotta kaanonisten, alkuseurakunnan käyttämien Raamatun kirjojen jälkeen.
Anna, Hanna ja Johanna taitaa olla ihan fiktiokirja 1800-luvun uskovista.
Nyt Echo höpsöttelee, sillä kyseinen kirjailija kuoli vasta 2007 ja on kirjoittanut Jeesusta halventavia kirjoja, joissa Hänellä on suhde Mariaan jne. Täyttä paskaa alusta loppuun saakka ja täysin saatanan kynästä tullutta.

Apokryfikirjat ovat ihan muita kirjoja, ja jotkin niistä ihan lukemisen arvoisia, mutta täytyy tietää mitä lukee.
 
kysymyksiä vain
Mistä löytyy tuo alkukielen perusteella tehty tulkinta?
Kyllä tämä on ihan oikeata tietoa, sillä näin on asian kerrottu olleen.
Esimerkiksi arameaksi löytyy sama kohta, josta selviää teksti paljon selkeämmin:

Koska Jumala ei ole levottomuuden, vaan rauhan, niin kuin kaikissa pyhien seurakunnissa,
teidän naisenne olkoon seurakunnassa hiljaa, sillä heillä ei ole lupaa keskustella, vaan olkoon alamaisia, samoin kuin kirjoitettu sanakin sanoo.

Arameasta itsestään voi sen verran sanoa, että se oli Jeesuksen äidin, ja myös oletettavasti myös Jeesuksen äidinkieli. On monia kirjeitä uudessa testamentissa, jotka on ehdottomasti olleet kirjoitettuna ensin arameaksi.
Esimerkiksi muistaakseni Luukkaan evankeliumilla on ollut aikalaisia silminnäkijätodistajia, että se on ollut ensin arameaksi.
 
kysymyksiä vain
Ja tuosta omasta raamatun lukemisesta, niin kyllähän se ihmetyttää, että itse sitä ei saisi tutkia syvemmin. SIellähän nimenomaan sanotaan, että me, uudessa liitossa olevat, me olemme pyhä papisto. Meille on annettu Pyhä Henki, jonka kautta meille avautuu raamatun sana.
Enenmmän kyllä pelottaisi se, että nielisi kaiken pöntön takaa puhutun sanan tieämättä, mitä siinä oikeasti sanotaan. Kyllähän Jumala täytyy tuntea henkilökohtaisesti, ja Hänet oppii tuntemaan vain lukemalla raamatusta millainen Hän on, millainen on HÄnen luonteensa ja miten Hän haluaa ihmisen elävän, että tämä pelastuisi ja koko hänen perhekuntansa.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Ärsyttää suunnattomasta, että kun joskus voisi ihan mielenkiintoisesta asiasta keskustella, niin johan pitää aina jonkun tulla pilaamaan jollain typeryyksillään.

Olisi paljonkin mielenkiintoisia kysmyksiä, kuten esimerkiksi se, että mihin kaikki kiellot perustuvat ja voiko niistä kysyä.
http://www.saunalahti.fi/arnoldus/linne.html
Kai te tiedätte, että Laestadius oli Linneen apulainen? Sieltä ne kaikki opit ovat lähtöisin:)
 
vierailija
että miksi nainen ei saa seuroissa ja suviseuroissa
- pitää saarnaa
- toimia esilaulajana
- toimia kolehdinkantajana
- toimia rauhanyhdistyksen ja SRK:n johtotehtävissä.

Tyttären kysymys vanhoillislestadiolaiselle isälle
https://freepathways.wordpress.com/2016/08/01/tyttaren-kysymys-vanhoillislestadiolaiselle-isalle/
Mies on YHTEISKUNTAOPIN opettaja koulussa eikä ymmärrä sukupuolisesta syrjjinnästä, naisten oikeudettomuuden historiasta eikä Suomen perustuslakiin kirjatusta tasa-arvosta yhtään mitään! Miten tuollainen pöljä voi olla OPETTAJA?
 
Meidän kaikkien sisällä on pieni pala Jumalaa. Sinunkin Echo.
Jumalalle kuuluvia ominaisuuksia on ihmisellä verrattuna esim.eläimiin, mutta ne ominaisuudet ei tee meistä jumalia.
Meillä on ikuinen sielu, ollaan tietoisia itsestämme, olemme ulkoisesti Jumalan kuvia.
Me pystymme olemaan yhteydessä Jumalaan.
Joka ottaa Jeesuksen vastaan niin Jeesus asettuu häneen asumaan.

Mutta. Jumala tekee Raamatussa erittäin selväksi että Hän ei ole sama kuin luomakuntansa. Me ollaan pienenpieniä luotuja, Jumala on luoja.

"Niin kuin pisara vesisankon uurteessa, niin on kansakunnat Jumalan edessä", jotenkin noin menee se Sananlaskujen kohta. Eli ollaan aika pieniä?
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tämä on ihan oikeata tietoa, sillä näin on asian kerrottu olleen.
Esimerkiksi arameaksi löytyy sama kohta, josta selviää teksti paljon selkeämmin:

Koska Jumala ei ole levottomuuden, vaan rauhan, niin kuin kaikissa pyhien seurakunnissa,
teidän naisenne olkoon seurakunnassa hiljaa, sillä heillä ei ole lupaa keskustella, vaan olkoon alamaisia, samoin kuin kirjoitettu sanakin sanoo.

Arameasta itsestään voi sen verran sanoa, että se oli Jeesuksen äidin, ja myös oletettavasti myös Jeesuksen äidinkieli. On monia kirjeitä uudessa testamentissa, jotka on ehdottomasti olleet kirjoitettuna ensin arameaksi.
Esimerkiksi muistaakseni Luukkaan evankeliumilla on ollut aikalaisia silminnäkijätodistajia, että se on ollut ensin arameaksi.
Juu, siis en mä tavallaan sodi sitä vastaan että jos tuo olisikin oikea tulkinta. Itse olen syynännyt innolla arameankielistä UT:a netistä.

Ja siis en jaksa kirjoittaa koko naisasiasta Raamatussa, mutta siis voimakkain esimerkki naisen puheesta seurakunnassa on profeetta Deboran toiminta. Hän oli tuomari ja samalla Israelin johtaja.
Ja kestäisi kauan että saisi pengottua kaikki ne esimerkit, joissa nainen puhui seurakunnalle, niitä on paljon.

Mutta muistaakseni tuo raamatunkohta jatkui niin että "kysykööt miehiltä kotonaan?" Jos ei kyse ollut kuulumisten vaihtamisesta muiden naisten kesken ym.pulinasta, niin mitä naisten pitäisi kysyä mieheltään? Eikö tuo tarkoita uskon kysymyksiä?

Mä olen sitä mieltä että miehet on tarkoitettu olemaan johtajina, mutta nainen käy siihen hommaan erityistapauksissa. Voi olla että Jumala on oikeasti kutsunut joitakin luterilaisen naispappeja virkaan, mutta valitettavasti iso osa naispapeista kuulostaa siltä että ei ole kutsuttu, ja parempi paikka olisi olla diakonina tms...puheessa ei ole suolaa yhtään.
 
vierailija
Nainen on toki ymmärtänyt kuunkierron kautta aikojen ilman sanojakin eikä se muuksi muutu, vaikka miten selittäisi. Miehet ei välttämättä ole ymmärtäneet, joten on tehty muistiinpanoja asiasta, koska heidän elanto on aina ollut riippuvainen naisista?

1 Kor 14:1 NOudattacat rackautta/ olcat ahkerat hengellisten lahjain jälken/ mutta enimmän Propheteraman.

1 Kor 14:2 Sillä joca kielellä puhu/ ei hän ihmisille puhu/ waan Jumalalle.

1 Kor 14:3
Jota ei kengän cuuldele/ waan hän puhu salaisudet Hengesä: mutta joca prophetera/ se puhu ihmisille parannuxexi/ ja neuwoxi/ ja lohdutuxexi.

1 Kor 14:4
Joca kielillä puhu/ hän paranda idzens/ mutta joca Prophetera/ hän Seuracunnan paranda.

1 Kor 14:5 Minä tahdoisin että te caicki taidaisitta kielillä puhua/ mutta paljo enämmin/ että te propheteraisitta: sillä se joca prophetera/ on suurembi cuin se joca kielillä puhu/ ellei hän sitä selitä/ että Seuracunda sais sijtä parannuxen.

1 Kor 14:6
Waan/ rackat weljeni/ jos minä tulen teidän tygönne kielillä puhuin/ mitä minä olisin teille tarpellinen? Ellen minä puhuis teille ilmoituxen cautta/ eli tiedon cautta/ eli Prophetian cautta/ taicka opin cautta?

1 Kor 14:7
Eikö se nijn ole? nijsä jotca helisewät/ ja ei cuitengan ole eläwät/ joco hän on huilu eli candele/ cosca ei he anna eri ändä idzestäns/ cuinga jocu taita sen tietä/ mitä huilulla eli candelella soitettu on?

1 Kor 14:8
Ja jos Basuna anda ymmärtämättömän änen idzestäns/ cuca tietä sotaan hangita?

1 Kor 14:9 Nijn myös te/ jos te kielillä puhutta/ ja ette puhu selkiäst/ cuinga se ymmärretän/ mitä puhuttu on? Sillä te puhutta tuulehen.

1 Kor 14:10 Moninaiset tosin owat änet mailmas/ ja ei yhtän nijstä cuitengan ole änetöindä.

1 Kor 14:11 Sentähden/ ellen minä tiedä änen toinda/ nijn minä olen puhujalle outo/ ja se joca puhu/ on myös minulle outo.

1 Kor 14:12 Nijn tekin että te ahkerast hengellisiä lahjoja edzitte/ sijtte ahkeroitcat/ että te Seuracunan parannaisitta/ että teillä kyllä olis.

1 Kor 14:13 Sentähden/ joca kielillä puhu/ se rucoilcan/ että hän sen taidais myös selittä.

1 Kor 14:14 Cosca minä kielellä rucoilen/ nijn minun hengen rucoile/ mutta minun mielen ei saata kellengän hedelmätä.

1 Kor 14:15 Cuingasta sen sijs pitä oleman? Nimittäin näin: minä rucoilen hengesä/ ja rucoilen myös mielesäni. Minä weisan hengesä/ ja weisan myös mielesäni.

1 Kor 14:16 Mutta cosca sinä hengesä siunat/ cuingasta se joca oppemattoman sias on/ pitä sinun kijtoxehes Amen wastaman: sillä ei hän ymmärrä mitäs sanot?

1 Kor 14:17 Sinä tosin hywästi kijtit/ waan ei se toinen sijtä parattu ole.

1 Kor 14:18 Minä kijtän minun Jumalatani/ että minä taidan usiammalla kielellä puhua/ cuin teistä yxikän.

1 Kor 14:19 Mutta minä tahdon Seuracunnas parammin wijsi sana puhua minun mielestäni/ muita neuwoxeni/ ennen cuin kymmenen tuhatta sana kielillä.

1 Kor 14:20 RAckat weljet/ älkät olco lapset taidosa/ waan olcat lapset pahudesa/ mutta olcat taidosa täydelliset.

1 Kor 14:21 Laisa on kirjoitettu: Minä tahdon puhua tälle Canssalle toisilla kielillä/ ja toisilla huulilla/ ja ei he sijttekän minua cuule/ sano HERra.

1 Kor 14:22
Nijn sijs kielet owat merkixi/ ei nijlle jotca uscowat/ waan nijlle jotca ei usco. Mutta ei Prophetiat ole uscottomain/ waan uscollisten tähden.

1 Kor 14:23 Cosca coco Seuracunda yhten paickan cocondu/ ja caicki puhuisit kielillä/ ja sinne tulis jocu oppematoin/ taicka uscomatoin/ eikö hän teitä mielipuolixi sanois?

1 Kor 14:24 Mutta jos te caicki propheteraisitta/ ja sinne tulis jocu uscomatoin taicka oppematoin/ ja hän nuhdellaisin caikilda/ ja duomitaisin caikilda.

1 Kor 14:25 Nijn hänen sydämens salaudet julki tulisit/ ja hän langeis caswoillens/ ja rucoilis Jumalata/ tunnustain että Jumala olis totisest teisä.

1 Kor 14:26
CUingasta se on/ rackat weljet? cosca te cocon tuletta/ nijn cullakin teistä on Psalmi/ hänellä on opetus/ hänellä on kieli/ hänellä on ilmoitus/ hänellä on selitys: ne tapahtucon caicki parannuxexi.

1 Kor 14:27 Jos jocu kielellä puhu/ se puhucan idze toisna/ taicka eninnäkin idze colmandena/ wuorottain/ ja yxi sen sijtte selittäkän.

1 Kor 14:28 Ellei hän selittäjä ole/ nijn olcan Seuracunnasa äneti/ ja puhucan idzellens ja Jumalalle.

1 Kor 14:29 Mutta Prophetat puhucan idze toisna/ eli idze colmandena/ ja ne muut duomitcan.

1 Kor 14:30 Ja jos jolleculle tykönä istuwalle ilmoitus tapahtu/ nijn olcan ensimäinen äneti.

1 Kor 14:31
Sillä/ kyllä te caicki propheterata taidatte/ yxi toisenne perän/ että caicki oppisit/ ja tulisit neuwotuxi.

1 Kor 14:32 Ja Prophetain Henget owat Prophetain alammaiset.

1 Kor 14:33 Sillä ei Jumala ole secaseuraisuden/ waan rauhan Jumala/ nijncuin caikisa Pyhäin Seuracunnisa.

1 Kor 14:34
TEidän waimon pitä Seuracunnisa äneti oleman: sillä ei heille ole sallittu puhua/ waan että he owat alammaiset/ nijncuin Laki sano.

1 Kor 14:35
Mutta jos he jotain oppia tahtowat/ nijn kysykän miehildäns cotona.

1 Kor 14:36
Häjysti se waimoille sopi/ että he Seuracunnas puhuwat: eli ongo Jumalan sana teistä tullut? Taicka ongo se ainoastans teidän tygönne tullut?

1 Kor 14:37 Jos jocu luule hänens Prophetaxi/ eli Hengellisexi/ se tutkican mitä minä teille kirjoitan: sillä ne owat HERran käskyt.

1 Kor 14:38 Mutta jos jocu on taitamatoin/ se olcon taitamatoin.

1 Kor 14:39 Sentähden/ rackat weljet/ ahkeroitcat propheterata/ ja älkät kielkö kielillä puhumast.

1 Kor 14:40 Andacat caicki soweliast ja säädyllisest tapahtua.
"
Olennainen asia tuolla eri fontilla. Mistä mahtaa olla kysymys?
 
vierailija
1548 Paavalin sanomiset on kirjoitettu näin:
http://www.finbible.fi/wsi Testamentti/1korintto_14.htm
"Heijusti se Waimoille sopi/ ette he Seurakunnasa puhuuat. Eli ongo Jumala' Sana teiste wlostullut? Taicka ongo se waan teiden tygen tullut?"


Olishan se aika siveetöntä alkaa kuunkierrosta selittämään - se sama kun määrää ne pyhien paikat, kuten pääsiäsen ym kirkkopyhät nykyäänkin:)
Kuukautiskierto noudattaa samaa rytmiä. Niistä muista luonnon "ulostulleista" asioista on tiedetty perimätietona paljon - siis kuultu ja nähty käytännössä. Profetoiminen on ollut opettamista, ei sen kummallisempaa.
 
vierailija
Mies on YHTEISKUNTAOPIN opettaja koulussa eikä ymmärrä sukupuolisesta syrjjinnästä, naisten oikeudettomuuden historiasta eikä Suomen perustuslakiin kirjatusta tasa-arvosta yhtään mitään! Miten tuollainen pöljä voi olla OPETTAJA?
Hmmm.... Kai se ei ole virkavirhe kuitenkaan?

http://holyhormones.com/wp-content/uploads/2013/03/HorMoon-Awareness-Guide1.png
Tarkastele tätä kuvaa tarkemmin - liittyy edelliseen postaukseen...
 
vierailija
"se pitä suurexi taiwan waldacunnas cudzuttaman" on lause., joka on ymmärretty/käännetty väärin. Niitähän ei kukaan enää pysty avaamaan niin kuin se aikoinaan on kirjoitettu ei varsinkaan käännöstekstistä!

Heikki Räisäsen kirjassa Korintti on mainittu niin monessa kohdassa, moneen kertaan. Mitralaisuuttakin selitetään - onhan kirjan nimikin "Mitä varhaiset kristityt uskoivat". Ainakin yksi kappale siellä sivulla 39:

"Stoalaiset, joista tunnetuimmat roomalaisajalla ovat Seneca,Epiktetos ja Marcus Aurelius, yhdistivät etiikan ja panteistisen maailmankuvan:

maailmassa kaikki on perimmältään yhtä. Kaiken läpäisevä ja kaikkea koossa pitävä voima on henki (pneuma), joka on olemukseltaan hienojakoista tulta. Henki ilmenee myös logoksena (<<järki>>,<<sana>>), joka säätelee sekä maailmankaikkeutta että ihmiselämää. Ihmisen ihanne on elää sopusoinnussa luonnon kanssa. Kaikki ihmiset ovat periaatteessa yhdenvertaisia, koska jokaisessa on kipinä maailmanjärjestä. Sosiaaliset erot eivät ole tärkeitä. Viisas ihminen on sisäisesti vapaa; hän kykenee pitämään yhdentekevinä asioita, joihin ei voi vaikuttaa."

No, jotakin yhteistä tietysti kaikissa uskonnoissa on, kun ne hallitsevat ihmisen mieltä niin voimakkaasti, mutta esimerkiksi nyt pari päivää ennen pääsiäsistä on täydenkuun aika, ei voi kuin ihmetellä, miten kuun liikeet täällä pohjoisen pimeydesä on voinut kadota, missä aurinkokin on hukassa pitkiä aikoja. Edellisen linkin takaa tämä teksti kertaukseksi:

"Vuorokaudet on johdettu suoraan Auringon liikkeistä, mutta viikot ovat puolestaan ihmisen keksintöä. Niitä ei näe suoraan mistään luonnossa. Viikko syntyi Mesopotamiassa, jossa lukua 7 pidettiin pyhänä lukuna. Seitsemän esiintyi taivaalla kahdessa muodossa: liikkuvien valojen määrässä ja kuun kierronseitsemässä jaksossa. Taivaalla oli huomattu olevan seitsemän liikkuvaa valoa, vaikka muut olivat paikoillaan.Nämä valot olivat Auringon ja Kuun lisäksi Merkurius, Venus, Mars, Jupiter ja Saturnus. Kaikkia planeettoja ei vielä tunnettu.

Kuu puolestaan muuttui seitsemän päivän jaksoissa: kuun ohuesta sirpistä kului seitsemän päivää puoleen kuuhun, siitä taas seitsemän päivän kuluttua oli täysikuu, josta jälleen seitsemän päivän kuluttua puolikuu ja tästä seitsemän päivän kuluttua kuu katosi näkyvistä. Tästä syystä Mesopotamiassa joka seitsemän päivä oli pyhä ja päivät nimettiin seitsemän liikkuvan taivaankappaleen mukaan.

Monissa sanoissa on yhä takana nämä merkitykset, esimerkiksi englannin sunnuntain (sunday) taustalla on Auringon päivä. Maanantai on ollut Kuun päivä, tiistai Marsin, keskiviikko Merkuriuksen, torstai Jupiterin, perjantai Venuksen ja lauantai Saturnuksen päivä."
 
Kuukautiskierto noudattaa samaa rytmiä. Niistä muista luonnon "ulostulleista" asioista on tiedetty perimätietona paljon - siis kuultu ja nähty käytännössä. Profetoiminen on ollut opettamista, ei sen kummallisempaa.
-Kirkkopyhillä ja viikonpäivillä ei ole mitään tekemistä uskovaisuuden kanssa. Katolilaisuus ei ole sama kuin kristinusko.
-Profetoimisen armolahja on olemassa, nykyäänkin on uskovia joilla on se lahja.
-Mikael Agricolan käännös on ihan kiva mutta sillä ei ole kauheaa painoarvoa Raamatuntutkimuksessa, ei ole tarkin. Miksi olet jumittunut tuohon yhteen käännökseen?

-Neljäs asia: pysy asiassa tai mene pois ketjusta.
 
vierailija
-Kirkkopyhillä ja viikonpäivillä ei ole mitään tekemistä uskovaisuuden kanssa. Katolilaisuus ei ole sama kuin kristinusko.
-Profetoimisen armolahja on olemassa, nykyäänkin on uskovia joilla on se lahja.
-Mikael Agricolan käännös on ihan kiva mutta sillä ei ole kauheaa painoarvoa Raamatuntutkimuksessa, ei ole tarkin. Miksi olet jumittunut tuohon yhteen käännökseen?

-Neljäs asia: pysy asiassa tai mene pois ketjusta.
Ei, kyllä on vakavasta asiasta kysymys, vaikka et sitä itse näekään. Sitä tekee ainoastaan hurmosmieli ja aivopesu kautta aikojen. M.O.T.

Toivottavasti et ole ainakaan opettaja, missään muodossa.
 

Yhteistyössä