Selitetään Jeesuksen sanat!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Tästä Raamatun kohdasta on kyse:

Muuan korkeassa asemassa oleva mies kysyi Jeesukselta: "Mitä minun pitää tehdä, hyvä opettaja, että perisin iankaikkisen elämän?" Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ainoastaan Jumala on hyvä, ei kukaan muu. Käskyt sinä tiedät: älä tee aviorikosta, älä tapa, älä varasta, älä todista valheellisesti, kunnioita isääsi ja äitiäsi." "Kaikkea tätä olen noudattanut nuoresta pitäen", vastasi mies. Tämän kuullessaan Jeesus sanoi: "Yksi sinulta vielä on tekemättä. Myy kaikki, mitä sinulla on, ja jaa rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua." Kun mies kuuli tämän, hän tuli murheelliseksi, sillä hän oli hyvin rikas.

Niin että mitä tästä sanoo Echo?

Kohta on Luukkaan evankeliumista.
Kyllä, mutta Raamattua tulee lukea kokonaisuutena. Mitä sinä sanot Jobin rikkauksista, entä Salomon?

Mun ja jokaisen ihmisen tulee olla valmis luopumaan kaikesta. On hyvä lahjoittaa.
Mutta ota huomioon että meillä on lahjoittavainen Jumala. Jumala, joka tuhlailee uskoville lahjoja, ilman menestysteologiaa.
Mä olen parin viikon sisään saanut lahjana/tuliaisena semmoisia juttuja joita just olin haaveillut.

Olen rukoillut mieheni kanssa että muutetaanko Afrikkaan tai perustetaanko Intiaan orpokoti. Ei vastausta, ei mitään puhuttelua siihen suuntaan.
Sen sijaan olen saanut viime aikoina lahjoittaa ylimääräisen pöytäryhmän sitä tarvitsevalle, saan olla lähetystyössä lähettävänä tahona kotimaassa. Täälläkin on hommaa.
 
En jaksanut lukea viestiketjua läpi joten ANTEEKSI jos tää on ollut jo täällä. Sanonta: joka vitsaa säästää se lastaan vihaa, on ymmärretty väärin. On uskottu että lasta tulee kurittaa fyysisesti, että tämä oppii. Raamatun aikoina "vitsa" oli kuin karttakeppi, eli opetusnuora, jonka avulla lapsille näytettiin (kuten nykyaikana powerpointtina) miten asiat menee ja kuinka pitää toimia. Se ei todellakaan tarkoittanut väkivaltaa, vaan se oli puhdasta opetusta.

Aivan sama juttu oli Paavalin opetus "nainen vaietkoon seurakunnassa". Tähän lauseeseen on perusteltu kielto naispappeuteen. Vaikka tosiasia oli se, että kirkonmenojen aikana Paavali kyllästyneenä naisten kovaääniseen juoruiluun huusi nämä sanat. Ei tosiaankaan tarkoittanu mitään sovinististista. Kunhan halus hiljaisuutta että sai äänensä kuuluviin.

Meidän työpaikan kahvihuoneessa joskus toivois et joku huutais samat sanat! :D
Kyllä sillä vitsalla piti ihan lyödä.
San.23:13-14.
Älä kiellä poikaselta kuritusta, sillä jos LYÖT häntä vitsalla, säästyy hän kuolemasta. Vitsalla sinä häntä lyöt, tuonelasta hänen sielunsa pelastat.

Tietenkään se ei ollut silmitöntä hakkaamista, eikä mitään vammoja saanut tuottaa. Eikä missään vihassa mätkimistä.
 
vierailija
Ei ne muuten mitään Jeesuksen sanoja ole, vaan Salomon!
Tässä yksi versio kyseisestä kohdasta:

"Sananl 23:1 COscas istut ja syöt Herran cansa/ nijn ota waari cuca edesäs on.

Sananl 23:2 Ja pane weidzi caulaas/ jos sinä tahdot henges pitä.

Sananl 23:3 Älä himoidze hänen ruastans/ sillä se on petollinen leipä.

Sananl 23:4 Älä waiwa sinuas tullaxes rickaxi/ ja lacka sinun wijsaudestas.

Sananl 23:5 Älä lennätä silmiäs sen jälken/ jota et sinä taida saada/ sillä se teke idzellens sijwet nijncuin Cotca/ ja lendä taiwasta päin.

Sananl 23:6 Älä syö leipä caten cansa/ ja älä himoidze hänen ruocans.

Sananl 23:7 Sillä nijncuin hän idze sydämesäns ajattele/ nijn on: hän sano: syö ja juo: ja ei cuitengan ole hänen mielens sinun cansas.

Sananl 23:8 Sinun palas jotcas syönyt olet/ pitä sinun oxendaman: ja sinun ystäwälliset puhes/ pitä huckan tuleman.

Sananl 23:9 Älä puhu hullun corwisa: sillä hän cadzo sinun toimellisen puhes ylön.

Sananl 23:10 Älä sijrrä tacaperin endisiä rajoja/ ja älä mene orwoin pellolle.

Sananl 23:11 Sillä heidän lunastajans on woimallinen/ hän toimitta heidän asians sinua wastan.

Sananl 23:12 Anna sydämes curituxeen/ ja corwas toimelliseen puheseen.

Sananl 23:13 Älä lacka lastas curittamast: sillä jos sinä händä widzalla lyöt/ nijn ei hän cuole.

Sananl 23:14 Sinä lyöt händä widzalla/ waan sinä wapadat hänen sieluns Helwetist.

Sananl 23:15 Poican/ jos sinä wijsas olet/ nijn myös minun sydämen iloidze.

Sananl 23:16 Ja minun munascuuni owat riemuiset/ cosca sinun huules puhuwat mitä oikia on.

Sananl 23:17 Älkön sinun sydämes kijwoitelco syndisiä/ waan olcon HERran pelgos jocapäiwä.

Sananl 23:18 Sillä se on sinulle wijmein hywäxi/ ja ei sinun odottamises puutu.

Sananl 23:19 Cuule poican ja ole wijsas/ ja johdata sydämes tielle.

Sananl 23:20 Älä ole juomaritten ja tuhlaitten seas/ sillä juomarit ja tuhlajat köyhtywät: ja unikeco pitä ryysyisä käymän.

Sananl 23:21 Cuule Isäs joca sinun sijttänyt on/ ja älä cadzo äitiäs ylön/ cosca hän wanhaxi tule.

Sananl 23:22 Osta totuutta/ ja älä händä myy: wijsautta/ curitusta ja ymmärrystä.

Sananl 23:23 Wanhurscan Isä riemuidze/ ja joca wijsan synnyttänyt on/ hän iloidze hänestä.

Sananl 23:24 Anna Isäs ja Äitis iloita/ ja riemuitcan ne jotca sinun synnyttänet owat.

Sananl 23:25 Anna minulle poican sydämes/ ja anna minun tieni silmilles kelwata.

Sananl 23:26 Sillä portto on sywä cuoppa/ ja wieras waimo on ahdas cuoppa.

Sananl 23:27 Ja hän wacoi nijncuin ryöwäri/ tottelemattomat ihmiset coconduwat hänen tygöns.

Sananl 23:28 Cusa on kipu? cusa on murhe? cusa on tora? cusa on walitus? cusa owat haawat ilman syytä? cusa owat punaiset silmät?

Sananl 23:29 Nimittäin/ cusa mielelläns juodan/ ja pyytän tyhjätä mitä sisälle pandu on.

Sananl 23:30 Älä cadzele wijna/ ehkä se punoitta/ ja on selkiänä clasis/ ja huokiast mene alas.

Sananl 23:31 Waan wijmeiseldä pane hän nijncuin kärme/ ja pistä nijncuin kyykärme.

Sananl 23:32 Nijn cadzowat sinun silmäs muita waimoja/ ja sinun sydämes puhu toimettomia asioita.
Sananl 23:33 Ja sinä tulet nijncuin se joca maca keskellä merta/ ja nijncuin se joca maca ylhällä pielesä.

Sananl 23:34 He lyöwät minua/ ja ei se tee paha: he sysäwät minua/ mutta en minä sitä tunne.

Sananl 23:35 Cosca minun pitä herämän/ wielä sitä ezimän."
 
vierailija
Kyllä, mutta Raamattua tulee lukea kokonaisuutena. Mitä sinä sanot Jobin rikkauksista, entä Salomon?

Mun ja jokaisen ihmisen tulee olla valmis luopumaan kaikesta. On hyvä lahjoittaa.
Mutta ota huomioon että meillä on lahjoittavainen Jumala. Jumala, joka tuhlailee uskoville lahjoja, ilman menestysteologiaa.
Mä olen parin viikon sisään saanut lahjana/tuliaisena semmoisia juttuja joita just olin haaveillut.

Olen rukoillut mieheni kanssa että muutetaanko Afrikkaan tai perustetaanko Intiaan orpokoti. Ei vastausta, ei mitään puhuttelua siihen suuntaan.
Sen sijaan olen saanut viime aikoina lahjoittaa ylimääräisen pöytäryhmän sitä tarvitsevalle, saan olla lähetystyössä lähettävänä tahona kotimaassa. Täälläkin on hommaa.
No kuule, jos sulla ei olekaan mielessä Jeesuksen sanat, niin kirjoittele ihan muihin ketjuihin. Tämä ketju ei ole tarkoitettu sinulle.
 
vierailija
Aina syytetään Jumalaa mutta itse istutaan läppärin ääressä sipsejä mussuttaen.
Jumala käyttää ihmisiä apureinaan. Mutta ongelmia on, ihmiset itse pystyvät torppaamaan köyhyyden estämisen:
-välistävetäjiä avustusrahoilla on
-porukka lisääntyy kolmansissa maissa hurjaa vauhtia
-ne kohdemaiden ihmiset eivät kaikki ole tottuneet tekemään pitkäjänteistä työtä.
Jumala auttaa tarpeessa olevia, nälkään kuolevat lapset eivät jumalan mielestä tarvitse. Väännät sä miten vaan, niin tämä on totuus.
 
Sun ei tarvitse häiriköidä tässäkään ketjussa. Se on tullut harvinaisen selväksi, ettei sua kiinnosta Jeesuksen sanat. Lopeta häiriköinti.
Voi anteeks kun vastasin ap:n kysymykseen, kun muita uskovia ei ole ketjussa näkynyt. En tiennytkään että tää kysymys oli vain ei-uskoville.

Ja anteeks ihan hirveesti sekin kun kerroin mitä vaikeuksia nykyuskovalla on verrattuna Paavaleihin sun muihin. Me ei eletä lämpimässä lähi-idän maassa jossa ei homekämppiä taida olla, ja työelämässä on nykyisin myös ihan omat vaatimukset, lastenkasvatuksessa omat standardit jne.
 
Jeesus todellakin on Jumala. Ja tässä ketjussa onkin tarkoitus pohtia Jeesuksen sanoja, jotka löytyvät evankeliumeista Uuden Testamentin puolelta.
Okei. Mutta Jeesuksen sanat ei ole koko Raamattu, tai sit Raamatuista voisi jatkossa tehdä vaan 4 evankeliumin niteitä.

Ja sanon tämän aina, mutta häissä luettu rakkauden luku eli Korinttilaiskirje 13. jää sit pois, samoin "Herra on minun paimeneni" eli psalmi 23, ja Johanneksen kirjeessä sanottu "Jumala on rakkaus", jolla eikkarit monesti mieluusti puolustaa synnin tekemistä. (y)

Hyvää päivänjatkoa!
 
vierailija
Okei. Mutta Jeesuksen sanat ei ole koko Raamattu, tai sit Raamatuista voisi jatkossa tehdä vaan 4 evankeliumin niteitä.

Ja sanon tämän aina, mutta häissä luettu rakkauden luku eli Korinttilaiskirje 13. jää sit pois, samoin "Herra on minun paimeneni" eli psalmi 23, ja Johanneksen kirjeessä sanottu "Jumala on rakkaus", jolla eikkarit monesti mieluusti puolustaa synnin tekemistä. (y)

Hyvää päivänjatkoa!
Minä olen tämän ketjun aloittaja, ja mielestäni otsikoin hyvin selvästi, mistä tässä ketjussa keskustellaan. Jos Jeesuksen sanat eivät kiinnosta, sitä ei tarvitse viesti toisensa perään toitottaa tässä ketjussa.
 
Minä olen tämän ketjun aloittaja, ja mielestäni otsikoin hyvin selvästi, mistä tässä ketjussa keskustellaan. Jos Jeesuksen sanat eivät kiinnosta, sitä ei tarvitse viesti toisensa perään toitottaa tässä ketjussa.
Mutta_kun_Jeesus_ei_puhunut_kaikkea_vaan_antoi osan muiden puhuttavaksi.

On ihan sama, onko puhujana Isä, Poika vai uskova jossa puhuu molemmat.
 
vierailija
Aivan sama juttu oli Paavalin opetus "nainen vaietkoon seurakunnassa". Tähän lauseeseen on perusteltu kielto naispappeuteen. Vaikka tosiasia oli se, että kirkonmenojen aikana Paavali kyllästyneenä naisten kovaääniseen juoruiluun huusi nämä sanat. Ei tosiaankaan tarkoittanu mitään sovinististista. Kunhan halus hiljaisuutta että sai äänensä kuuluviin.Meidän työpaikan kahvihuoneessa joskus toivois et joku huutais samat sanat! :D
Heh heh. Mistä tiedät Paavalin huutaneen noin "naisten juoruillessa"? Ei Raamatussa noin lue! Paavali antoi ohjeet että nainen vaietkoon seurakunnassa ja siitä ei pääse yli eikä ympäri.
 
vierailija
Jeesus todellakin on Jumala. Ja tässä ketjussa onkin tarkoitus pohtia Jeesuksen sanoja, jotka löytyvät evankeliumeista Uuden Testamentin puolelta.
No ei ainakaan ole, vaan Ihminen, joka ymmärrettiin aikanaan monessa suhteessa väärin, mutta puusepän poikana saattoi epäillä sitä rakentamisboomia, mikä kai tsunamien takia on aika turhauttavaa. Kalastajathan voivat asua katetuissa laivoissa ja kierrellä siellä, missä saalista on sopivasti, jakaa sitä lähimmäisilleen, eikä varastoida pilaantumaan minnekään saati sitten myydä sitä muille;-)
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/viest/tietotuska.html
 
vierailija
raamatusta on poistettu enemmän osia kun mitä siitä nykyään on jäljellä. pari kohtaa lisää poistoja ei vaikuta asiaan mitenkään. :cautious:
(y)
"Kuten Harwey itse sanoi, kiivailu jonkin asian puolesta ei aina suinkaan todista hyvää itse asiasta, sillä totuus ei tarvitse suojelusherroja. Totuuden hän tahtoi löytää suoraan luonnosta eikä kirjoista;... Kun olemme persoja uusille asioille, meillä on tapana vaeltaa kauas tuntemattomiin maihin, jotta näkisimme omin silmin sen, mitä olemme toisilta kuulleet; silloin kuitenkin usein havaitsemme ne toisenlaisiksi kuin huhu on kertonut. Tulkoon siis häpeä sille, joka tällä laajalla ihailtavalla ja aina lupauksensa pitävällä Luonnon kentällä uskoo toisten kirjoituksia, sepittää sitten epävarmoja ongelmia ja solmii okaisia ja petollisia väitelmiä. On näet mentävä itsensä Luonnon tykö ja pysyttävä sillä polulla, jonka se meille osoittaa. Siten, kunhan vain kysymme silmiltämme ja lähdettyämme pienistä asioista astumme aina suurempiin, pääsemme vihdoin tunkeutumaan sisimpiin salaisuuksiin asti."
-Anto Leikola kirjassa "Ongelmana elämä",
William Harveysta (kuollut 1657)
 

Yhteistyössä