Selitetään Jeesuksen sanat!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Lähti edellinen postaus matkaan ennen kuin hoksasin pöhkön "mutta"-sanan siellä. No, ne Jumalan sanat ei tosiaan koskeneet pelkästään ihmistä, vaan koko luomakuntaa. Ihminen ei ole "luomakunnan" tärkein olento, vaikka sitä haluaa koko ajan uskotella itselleen. Lintujen höyhenten suojissa (peitot: untuvat, höyhenet) on aina pärjätty ja silkin turvin selvitty - tosin ei sitä kaikille ole riittänyt tarpeeksi. Meilläpäin on aivinpellavista osattu tehdä alusvatteet, kun ei silkistä ole tiedetty mitään ja sen hankkiminen on ollut helpompaa. No, lampaannahka karva sisäänpäin on voinut olla monelle helpompi valinta jos on raaskinut luopua siitä elävästä eläimestä,. joka on muuttanut ruohon lämmöksi ja ruoaksi. Ihminen on asunut pohjoisessa eläinten kanssa kylmimmät ajat. Niiden alla oleva esimerkiksi talven yli lämmittävä pahna on ollut korvaamaton apu - sehän lämmittää valtavan hyvin, olen nähnyt vierestä. Siellä on ollut muutama muniva lintukin parhaassa tapauksessa:)

Katsos:
"Kun mustikkaa on metsissä niin suunnattomasti, ymmärtää miksi näillä seuduilla on enemmän erilaisia metsäkanalintuja, metsoja, teeriä, pyitä ja riekkoja, kuin ehkä missään muualla. Näistä marjoista ne saavat riittävästi ravintoa syksyn mittaan ja myös koko talven ajan, vaikka marjat silloin ovatkin kuivuneet. Ja elleivät lappalaiset voisi syksyllä pyydystää niin paljon näitä lintuja, useimmat näkisivät nälkää, koska tuohon aikaan ei juuri ole muuta ruokaa saatavissa. Linnut nimittäin laskeutuvat silloin alas puista, kulkevat maassa ja syövät kypsiä marjoja, ja liikkuessaan pitkin muurahaispolkuja ne takertuvat poluille asetettuihin ansoihin (flackar). Tällä tavoin niitä pyydystetään sellaiset määrät että niistä saadaan päivittäinen ravinto, ja lintuja vielä kuivataankin, kun sisälmykset on ensin niistä poistettu; uudisasukkaat kuivaavat niitä uunissa. Kuivatulla linnunlihalla he sitten koko talven ja seuraavan kevään ajan rauhoittavat kurnivat vatsansa. Kuivatut linnunrinnat eivät maistu ainoastaan lappalaisille vaan ovat herkkua niillekin, jotka ovat pienestä pitäen tottuneet hyviin ruokiin, vaikka niitä ei mausteta millään lailla.Tunnustan näiden linnunrintojen olleen parasta ruokaa, mitä sain syödäkseni Lapin erämaissa ja tuntureilla, varsinkin kun jouduin olemaan niin kauan ilman kaivattua leipää.

Sekä Länsipohjan että Pohjanmaan asukkaat varaavat kuivattua linnunlihaa riittävästi perheensä ravinnoksi, ja lisäksi he pystyvät vuosittain lähettämään sitä uskomattomat määrät Tukholmaan myytäväksi." -siv.47-48 1737 kirjoitetusta kirjasta Lapin kasveja, Carl von Linné.-
 
Juu mutta samoin mitä tuo vieras aikaisemmin sanoi, niin Jumala pitää huolen. Eli taivaallinen huolenpito:
Anna pois paljon, niin saat paljon. (paitsi että se ajattelun painopiste ei saa olla siinä mitä itse saa, vaan Jumalassa ja autettavassa ihmisessä)

Mun yks tuttu lahjoitti auton (no, ei ollu Rolls Royce). Sai myös auton lahjaksi.

Lisäksi Jumala tietää mitä me tarvitaan. Suomessa me tarvitaan lämmitetty talo, lisäksi työelämässä ei pärjää jos aina kuljet yhdellä vaatekerralla - tai pärjää, mutta porukka ihmettelee...:)
Tästä tuli jokin aika sitten dokkari vitoselta... tai jostain. Joku historian salaiset kansiot tai vastaava. Siinä kerrottiin matemaatikosta, joka oli ateisti ja vakuuttunut siitä, ettei Jumalaa ole, jonkin kehittämänsä yhtälön perusteella. Sitten aikojen saatossa se totesi, että aiemmin kehittämänsä yhtälö ei pitänytkään paikkaansa ja vakuuttui Jumalan olemassaolosta. Hän halusi todistaa tämän "anna kaikki pois- niin saat enemmän" lausekkeen todeksi. Hän antoi kodittomien asua asunnossaan, antoi heidän ottaa kaiken, mitä halusivat... hän ei kuitenkaan koskaan saanut mitään takaisinpäin ja eli lopun elämäänsä köyhänä, sairaana ja murtuneena miehenä. Muistaakseni loppuviimeksi hän riisti oman henkensä.

Eli kyllä mä lähtisin siitä, että ensin pidetään itsestä ja läheisistä huoli ja sen jälkeen autetaan muita sillä mitä jää yli.
 
vierailijatietää
Mitä enemmän annatte pois, sitä rikkaampina tulette elämään ikuisuudessa. Minä voin hakea tavarat pois ja ilmoittaa tilinron.
Taivas palkitsee uurastuksen. Voitte siis tulla minulle myös duuniin vaikkapa työssäoppimisjärjestelyin.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Tästä tuli jokin aika sitten dokkari vitoselta... tai jostain. Joku historian salaiset kansiot tai vastaava. Siinä kerrottiin matemaatikosta, joka oli ateisti ja vakuuttunut siitä, ettei Jumalaa ole, jonkin kehittämänsä yhtälön perusteella. Sitten aikojen saatossa se totesi, että aiemmin kehittämänsä yhtälö ei pitänytkään paikkaansa ja vakuuttui Jumalan olemassaolosta. Hän halusi todistaa tämän "anna kaikki pois- niin saat enemmän" lausekkeen todeksi. Hän antoi kodittomien asua asunnossaan, antoi heidän ottaa kaiken, mitä halusivat... hän ei kuitenkaan koskaan saanut mitään takaisinpäin ja eli lopun elämäänsä köyhänä, sairaana ja murtuneena miehenä. Muistaakseni loppuviimeksi hän riisti oman henkensä.

Eli kyllä mä lähtisin siitä, että ensin pidetään itsestä ja läheisistä huoli ja sen jälkeen autetaan muita sillä mitä jää yli.
Hmm...kaikessa pitää olla Jumalan tahto, halusiko Jumala tuommoista testiä?
Jumala kyllä puhuu, jos Hän haluaa jonkun tietyn avustushomman aloittaa.
Ja silloin kun Jumala haluaa jonkun aloittaa, Hän antaa siihen avustustyöhön varat, mutta jos touhuaa omin päin niin ei välttämättä onnaa. Jumalalla ei ole velvollisuutta sitoutua ihmisen omiin touhuiluihin.

Mä olen rukoillut että jos on Hänen tahtonsa niin otettaisiin pakolaisia, sijaislapsia jne. Hiljaisuus. Ei mitään puhuttelua siihen suuntaan.
Ehkei vielä, tai sitten nuo ei ole ole meidän tehtäviä.

Sen sijaan tuen 2-3 kohdetta, esim. afrikkalaista ystäväämme hänen kotimaahansa. Sillä rahalla hän on auttanut myös muita ympäristössään.
Ja mä koen että meidän tehtävä on auttaa häntä, mulla on semmoinen "hytinä"asiasta.

Kyllä uskova silti auttamaan pääsee, senkun rukoilee Jumalaa johdattamaan, ja jokaiselle on räätälöity se oma, persoonallinen tapa/väylä auttaa ja ne kohteet. Jotkut työskentelevät orpokodissa Intiassa, joku on liikemies mutta auttaa muuta kautta varoillaan.

Uskovan omista varoista: jos mä päättäisin luopua autostamme jonkun rutiköyhän hyväksi, niin luulen että Jumala ei antaisi tehdä sitä. Hän nimittäin on antanut sen _meille_lahjaksi ja se on räätälöity meille, siinä sen hankkimisessa oli Jumala apuna.

Pitää muistaa että Jumala antaa uskovalle myös semmoisia ns.korvamerkittyjä juttuja, jotka kuuluu vain uskovalle itselleen. Monet kerrat olen vaatekaupassa kokenut että joku paita pitää ostaa (siis ostan itselleni vaatteita muutaman kerran vuoteen) ja siitä on tullut ns.luottopaita moneksi vuodeksi jota on tarvittu ties missä. Mutta jos menen ilman johdatusta shoppailemaan muuten vain, niin saatan erehtyä omille teille rahankäytössä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Mitä enemmän annatte pois, sitä rikkaampina tulette elämään ikuisuudessa. Minä voin hakea tavarat pois ja ilmoittaa tilinron.
Taivas palkitsee uurastuksen. Voitte siis tulla minulle myös duuniin vaikkapa työssäoppimisjärjestelyin.
Olet random nettikirjoittelija, enkä tunne sua. ;)
a) voit olla huijari jolla ei ole mitään toimeentulo-ongelmia.
b) saatat olla alkkis joka juo kaikki saamansa rahat.
c) voi olla ettet ole tehnyt voitavaasi pärjätäksesi itse, kun taas maailmassa on monta sellaista ihmistä jotka eivät pysty auttamaan itse itseään. Heitä pitää auttaa ensin.
 
vierailija
Juu mutta samoin mitä tuo vieras aikaisemmin sanoi, niin Jumala pitää huolen. Eli taivaallinen huolenpito:
Anna pois paljon, niin saat paljon. (paitsi että se ajattelun painopiste ei saa olla siinä mitä itse saa, vaan Jumalassa ja autettavassa ihmisessä)

Mun yks tuttu lahjoitti auton (no, ei ollu Rolls Royce). Sai myös auton lahjaksi.

Lisäksi Jumala tietää mitä me tarvitaan. Suomessa me tarvitaan lämmitetty talo, lisäksi työelämässä ei pärjää jos aina kuljet yhdellä vaatekerralla - tai pärjää, mutta porukka ihmettelee...:)
Jumala ei pidä huolta. Ihminen ei voi antaa pois kaikkea ja lösähtää odottelemaan, että Taivaan Isä hoitaa. Kyllä se on ihmisen ihan itse tehtävä.
 
  • Tykkää
Reactions: päätön
Jumala ei pidä huolta. Ihminen ei voi antaa pois kaikkea ja lösähtää odottelemaan, että Taivaan Isä hoitaa. Kyllä se on ihmisen ihan itse tehtävä.
Ei tässä kukaan ole paikallaan lösähtämisestä puhunutkaan. Apostolit tekivät julistamisen ohella tavallisia töitä ja Raamattu muutenkin kannustaa työntekoon.

Mutta silloin, kun ihmisen omat mahikset loppuu, alkaa Jumalan mahdollisuudet.

Ja jokuhan sunkin elintoimintoja valvoi kun äsken kirjoitit tuon viestin, eli se siitä omillaan olosta. :rolleyes:
 
vierailija
juu, omat aivot.
ei siihen mitään henkiolentoja tarvita. o_O
Niin, mutta jos ihmisellä on sellainen mielikuvitus, että aina haluaa selittää asiat mieleisekseen, jotta ei tulis paha mieli? Hurmoshenki vie mihin vaan, jos haluaa - mutta aivot siinä työskenetelee.

Ne apostolit olivat muuten kalastajia. Oliko tsunami pyyhkäissyt yli siellä, mutta siihen aikaan oli Saharassakin paljon kasvillisuutta... Mutta autiomaa on silloinkin liikkunut hiekanjyvä kerrallaan, hitaasti tosin... Vuoret ovat rapautuneet ja maat järisseet. Luonnonlakeja on pelätty enemmän kuin ikinä - eikä myrskyllä ole menty kalaan silloinkaan:)

Muistiksi:
http://www.tieteessatapahtuu.fi/013/uro.htm
 
vierailija
Ei tässä kukaan ole paikallaan lösähtämisestä puhunutkaan. Apostolit tekivät julistamisen ohella tavallisia töitä ja Raamattu muutenkin kannustaa työntekoon.

Mutta silloin, kun ihmisen omat mahikset loppuu, alkaa Jumalan mahdollisuudet.

Ja jokuhan sunkin elintoimintoja valvoi kun äsken kirjoitit tuon viestin, eli se siitä omillaan olosta. :rolleyes:
Tajuatko sinä, mistä Jeesuksen nimenomaisista sanoista tässä on kyse? Minusta tuntuu, että et edes halua tajuta, kunhan louskutat leukojasi. Se ei ole hyvää käytöstä.
 
vierailija
Mua ihmetyttää se, miten vähän ihmiset tajuavat käsitettä "lähimmäinen", tosin ihmiset nyt eivät tunnu Jeesuksen käskyistä paljon piittaavan... Meillä asuu naapurissa perhe, jonka aikuiset ovat uskossa, mutta eivät tervehdi lähimmäisintään eli ihmisiä, jotka asuvat heitä lähinnä. Mutta kun Jeesuksen mukaan lähimmäisen rakastaminen on niin kovin tärkeää. Että missähän kaukana se suomalaisten lähimmäinen asuu?
Onko sulle tuttu se vanha laulu Ei taivahassa kuolon vaaraa? Sitä Sanaa on viety kauan aikaa mm Afrikkaan, missä tietysti on tehty omat tulkinnat...?
 
vierailija
Hmm...kaikessa pitää olla Jumalan tahto, halusiko Jumala tuommoista testiä?
Jumala kyllä puhuu, jos Hän haluaa jonkun tietyn avustushomman aloittaa.
Ja silloin kun Jumala haluaa jonkun aloittaa, Hän antaa siihen avustustyöhön varat, mutta jos touhuaa omin päin niin ei välttämättä onnaa. Jumalalla ei ole velvollisuutta sitoutua ihmisen omiin touhuiluihin.

Mä olen rukoillut että jos on Hänen tahtonsa niin otettaisiin pakolaisia, sijaislapsia jne. Hiljaisuus. Ei mitään puhuttelua siihen suuntaan.
Ehkei vielä, tai sitten nuo ei ole ole meidän tehtäviä.

Sen sijaan tuen 2-3 kohdetta, esim. afrikkalaista ystäväämme hänen kotimaahansa. Sillä rahalla hän on auttanut myös muita ympäristössään.
Ja mä koen että meidän tehtävä on auttaa häntä, mulla on semmoinen "hytinä"asiasta.

Kyllä uskova silti auttamaan pääsee, senkun rukoilee Jumalaa johdattamaan, ja jokaiselle on räätälöity se oma, persoonallinen tapa/väylä auttaa ja ne kohteet. Jotkut työskentelevät orpokodissa Intiassa, joku on liikemies mutta auttaa muuta kautta varoillaan.

Uskovan omista varoista: jos mä päättäisin luopua autostamme jonkun rutiköyhän hyväksi, niin luulen että Jumala ei antaisi tehdä sitä. Hän nimittäin on antanut sen _meille_lahjaksi ja se on räätälöity meille, siinä sen hankkimisessa oli Jumala apuna.

Pitää muistaa että Jumala antaa uskovalle myös semmoisia ns.korvamerkittyjä juttuja, jotka kuuluu vain uskovalle itselleen. Monet kerrat olen vaatekaupassa kokenut että joku paita pitää ostaa (siis ostan itselleni vaatteita muutaman kerran vuoteen) ja siitä on tullut ns.luottopaita moneksi vuodeksi jota on tarvittu ties missä. Mutta jos menen ilman johdatusta shoppailemaan muuten vain, niin saatan erehtyä omille teille rahankäytössä.
Nyt mennään jo syvissä vesissä..
Trollaat? Keksinyt hyvän valheen perhettä varten, että voit ostella itsellesi tavaraa? Vai jo niin erkaantunut todellisuudesta, että kuvittelet jumalan olevan sun kanssa Prismassa paitaostoksilla?
Aikamoista..

Mites se auto, oletko kokeillut antaa sitä pois? Miten jumala esti lahjoittamasta? Vai teetkö taas jumalasta jotain, mikä sopii sinun agendaasi?
 
Nyt mennään jo syvissä vesissä..
Trollaat? Keksinyt hyvän valheen perhettä varten, että voit ostella itsellesi tavaraa? Vai jo niin erkaantunut todellisuudesta, että kuvittelet jumalan olevan sun kanssa Prismassa paitaostoksilla?
Aikamoista..

Mites se auto, oletko kokeillut antaa sitä pois? Miten jumala esti lahjoittamasta? Vai teetkö taas jumalasta jotain, mikä sopii sinun agendaasi?
Ei Jumala ole joku epämääräinen, vastentahtoinen energiamöllykkä jota ei kiinnostaisi mun tai sun Prisma-ostokset. Jumalaa kiinnostaa oikein paljon, Jeesus sanoi että jokainen hius päästämme on laskettu.
 
vierailijatietää
Olet random nettikirjoittelija, enkä tunne sua. ;)
a) voit olla huijari jolla ei ole mitään toimeentulo-ongelmia.
b) saatat olla alkkis joka juo kaikki saamansa rahat.
c) voi olla ettet ole tehnyt voitavaasi pärjätäksesi itse, kun taas maailmassa on monta sellaista ihmistä jotka eivät pysty auttamaan itse itseään. Heitä pitää auttaa ensin.
Ei noilla seikoilla ole mitään merkitystä. Kyse ei ole muusta kuin että muurahaiset painavat pitkää päivää, antavat vähästään ja pitävät turpansa kiinni pestessään parempien huvijahteja.
Palkinto tulee kuoleman jälkeen. Jos et usko niin menet helvettiin.

Tokihan "Jumala palkitsee äitien uurastuksen" -taulua on ollut lohdullista katsella lastenhoidon, navettatöiden, siivoamisen, parin tunnin yöunien ja persepanojen välissä. Uskonto halutaan tänäkin päivänä pitää tiiviisti yhteiskunnan rakenteissa. Päiväkodeissa kerrotaan aikuisen auktoriteetilla luomiskertomusta pikkukirkoissa ja tunnustuksellinen uskonnonopetus oli ainoa aine, joka säilytti pakollisuutensa esim. viimeisessä lukiovisiossa. On yhteiskuntarauhan ja eliitin elämäntyylin säilymisen kannalta oleellisen tärkeää että tavikset uurastavat nöyränä ja pitävät katseensa maassa.

Lähimmäisten pyyteetön auttaminen on eri asia eikä ole peräisin uskosta.
 
  • Tykkää
Reactions: päätön
Ei noilla seikoilla ole mitään merkitystä. Kyse ei ole muusta kuin että muurahaiset painavat pitkää päivää, antavat vähästään ja pitävät turpansa kiinni pestessään parempien huvijahteja.
Palkinto tulee kuoleman jälkeen. Jos et usko niin menet helvettiin.

Tokihan "Jumala palkitsee äitien uurastuksen" -taulua on ollut lohdullista katsella lastenhoidon, navettatöiden, siivoamisen, parin tunnin yöunien ja persepanojen välissä. Uskonto halutaan tänäkin päivänä pitää tiiviisti yhteiskunnan rakenteissa. Päiväkodeissa kerrotaan aikuisen auktoriteetilla luomiskertomusta pikkukirkoissa ja tunnustuksellinen uskonnonopetus oli ainoa aine, joka säilytti pakollisuutensa esim. viimeisessä lukiovisiossa. On yhteiskuntarauhan ja eliitin elämäntyylin säilymisen kannalta oleellisen tärkeää että tavikset uurastavat nöyränä ja pitävät katseensa maassa.

Lähimmäisten pyyteetön auttaminen on eri asia eikä ole peräisin uskosta.
Mä olen puhunut tällä palstalla eliitistä enemmän kuin moni muu. Mutta jos ajatellaan että kristinusko on eliitin kehittelemä hallintakeino, niin miksi he olisivat kehitelleet uskonnon joka puhuu kaikkea heidän arvojaan (vallanhimo, rikastumisen halu) vastaan?

Ja tuo teoria ei ota huomioon ihmisen omaa kokemusta siitä, että on oikeasti kohdannut Jumalan.

En ole uskovaisena ihan mikään luterilaisin, mutta luterilainen työmoraali, nöyryys ja rehellisyys on maailman ihanimpia asioita. Töissä näkee niin paljon ei-uskovien harrastamaa lusmuilua ja epärehellisyyttä.
 
Mä olen puhunut tällä palstalla eliitistä enemmän kuin moni muu. Mutta jos ajatellaan että kristinusko on eliitin kehittelemä hallintakeino, niin miksi he olisivat kehitelleet uskonnon joka puhuu kaikkea heidän arvojaan (vallanhimo, rikastumisen halu) vastaan?

Ja tuo teoria ei ota huomioon ihmisen omaa kokemusta siitä, että on oikeasti kohdannut Jumalan.
Tota...
Tossa on se, että kaikki kirkot/seurakunnat/saarnamiehet eivät elä kuten opettavat vaan tuppaavat usein hallitsemaan melkoisia omaisuuksia. Vastaavasti köyhille ja nöyrille on tarjottu sitä uskoa ja toivoa vastineeksi köyhyydestä ja nöyryydestä.

Avauspostauksessa mainitussa asiassahan Jeesus ei kehota suistamaan omaa itseä kurjuuteen lunastaaksesi sillä taivaspaikkasi. Vaan sanoi, että ahne pitää itsellään sen toisen ihokkaan silloinkin kun näkee jonkun joka on alasti.

Oheistarinaksi kuuluu lukea "Lesken ropo".
Sen jälkeen tarina "Kamelista ja neulansilmästä". Joka käytännössä sanoo, että rikas voisi antaa leivän, rovon ja sen ihokkaan vaikka kaupungin jokaiselle hädänalaiselle, mutta ei tee niin koska on liian ihastunut omaan rikkauteensa.
 
Tota...
Tossa on se, että kaikki kirkot/seurakunnat/saarnamiehet eivät elä kuten opettavat vaan tuppaavat usein hallitsemaan melkoisia omaisuuksia. Vastaavasti köyhille ja nöyrille on tarjottu sitä uskoa ja toivoa vastineeksi köyhyydestä ja nöyryydestä.

Avauspostauksessa mainitussa asiassahan Jeesus ei kehota suistamaan omaa itseä kurjuuteen lunastaaksesi sillä taivaspaikkasi. Vaan sanoi, että ahne pitää itsellään sen toisen ihokkaan silloinkin kun näkee jonkun joka on alasti.

Oheistarinaksi kuuluu lukea "Lesken ropo".
Sen jälkeen tarina "Kamelista ja neulansilmästä". Joka käytännössä sanoo, että rikas voisi antaa leivän, rovon ja sen ihokkaan vaikka kaupungin jokaiselle hädänalaiselle, mutta ei tee niin koska on liian ihastunut omaan rikkauteensa.
Juu mä en antaisi kirkoille yhtään kultaesinettä tai sipulitornia, paras on pelkistetty meininki.

Mutta tärkeintä ei ole omaisuuden määrä, vaan sydämen asenne, koska joku savimajan asukas voi kiinnittää sydämensä vaikka uuteen t-paitaan niin, että siitä tulee epäjumala, kun taas sitten voi olla länsimainen rikas joka ei ajattele rikkauksiaan juuri koskaan.
Esim.kun Jumala oli koetellut Jobia, antoi Hän Jobille enemmän omaisuutta kuin tällä oli aiemmin ollut. Salomo oli upporikas.

Parhaiten tietty sen tavararakkauden voi testata sillä, että kuinka valmis on siitä luopumaan. ;)

Mutta joku kirjoitti hyvin että onko järkeä antaa vaikka ainut vaate pois, koska sitten on itse vaatetuksen tarpeessa. Eli ei kannata antaa ainoaa tavaraansa toiselle, jos tarvitsee sitä itsekin, koska Jumalalle ei ole hyötyä siitäkään jos se uskova on puutteenalainen. Eri asia jos niitä tavaroita on kaksi, mutta jos uskova tarvitsee niitä kahta tavaraa (esim.2 autoa puolisoilla), niin ei tartte sitä toista autoa antaa.
Esim.Paavali kirjoitti kirjeessään muistaakseni Timoteukselle, että tämä toisi Paavalille hänen viittansa talven varalle, eli Paavali ei sanonut "anna se mun ainoa viitta jollekin köyhälle."
Ei kenenkään etu olisi ollut se, että Paavali olisi paleltunut.

Mutta jos vielä kimurantimmaksi tätä pistän niin Uudessa Testamentissa on sekin sana, että "antakoon kukin sen mukaan mitä hänellä on, eikä sen mukaan mitä hänellä ei ole." Eli ihan rutiköyhän ei tarttis antaa mitään, mikä taas on hivenen ristiriidassa Jeesuksen lesken ropo-puheen kanssa.
 

Yhteistyössä