Pihamme pojat eivät leiki lapseni kanssa. Mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karkuun
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

karkuun

Vieras
Mitä voi tehdä, kun 2 pihamme poikaa ei leiki oman lapseni kanssa. Toinen heistä toki leikkii, kun on yksin, mutta jos ovat kaksistään, niin lähtevät vaan pakoon lastani.

Lapseni tulee todella surulliseksi, enkä oikein tiedä, miten selittää hänelle miksi pojat eivät ota häntä leikkiin.

Hän kuitenkn kysyy kovalla äänellä: otatteko leikkiin, mutta pojat vaan lähtevät karkuun pyörillä.

Mitä voisi tehdä? Täällä ei pahemmin ole lähistöllä muita samanikäisiä poikia.

No ikäväähän se on. Mutta ei aikuisia voi pakottaa viihtymän keskenään, ei myöskään lapsia voi pakottaa yhteisii leikkeihin

Se on totta, mutta aikuisena sentään ymmärrän, jos joku ei viihdy seurassani.
Kyllähän tuo toinen poika leikkii lapseni kanssa, kun on yksin ilman tuota poikaa nro 3.

En teidä, pitäisikö puuttua tuollaiseen tylyyn käytökseen vai onko se vain normaalia lapsilla?

Se on totta, mutta aikuisena sentään ymmärrän, jos joku ei viihdy seurassani.
Kyllähän tuo toinen poika leikkii lapseni kanssa, kun on yksin ilman tuota poikaa nro 3.

En teidä, pitäisikö puuttua tuollaiseen tylyyn käytökseen vai onko se vain normaalia lapsilla?

Pitää ehdottomasti puuttua ja lapsesi vuoksi toivon että puutut. Toki rauhallisesti ja kiihkoilematta mutta jämäkästi. Kuka muu puolustaisi lastasi jos et sinä? Tuo poikien touhu on kiusaamista poikaasi kohtaan. Jutta tarvittaessa heidän vanhempiaan.

Pitää ehdottomasti puuttua ja lapsesi vuoksi toivon että puutut. Toki rauhallisesti ja kiihkoilematta mutta jämäkästi. Kuka muu puolustaisi lastasi jos et sinä? Tuo poikien touhu on kiusaamista poikaasi kohtaan. Jutta tarvittaessa heidän vanhempiaan.

Yksi vastaaja sanoo, ettei lapsia voi pakottaa leikkimään keskenään ja toinen taas sanoo lasta kiusataan.

Hehän vaan lähtevät paikalta huomioimatta lastani, vaikka hän yrittää kovasti huutaa heille, että voiko tulla leikkiin mukaan.

Kerroin jo lapselleni, että tuo on toki huonoa käytöstä. Olen opettanut lastani itse, että kaikki pitää ottaa leikkeihin mukaan, toisia ei jätetän ulkopuolelle. Näin esim päiväkodissa.

Onhan nuo vanhemmat jo pariin otteeseen sanoneet pojille, että kolmas pitää ottaa leikkeihin mukaan, mutta he eivät ole koko ajan paikalla näkemässä. Kuten sanottua, ketään ei voi oikein pakottaa leikkeihin. Jos 2 poikaa tykkäävät toisistaan, niin kyllähän heillä on toki oikeus leikkiä keskenään.

Toki heidän sitten pitäisi vastata lapsellni, etttä haluavat leikkiä nyt keskenään.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Yksi vastaaja sanoo, ettei lapsia voi pakottaa leikkimään keskenään ja toinen taas sanoo lasta kiusataan.

Hehän vaan lähtevät paikalta huomioimatta lastani, vaikka hän yrittää kovasti huutaa heille, että voiko tulla leikkiin mukaan.

Kerroin jo lapselleni, että tuo on toki huonoa käytöstä. Olen opettanut lastani itse, että kaikki pitää ottaa leikkeihin mukaan, toisia ei jätetän ulkopuolelle. Näin esim päiväkodissa.

Onhan nuo vanhemmat jo pariin otteeseen sanoneet pojille, että kolmas pitää ottaa leikkeihin mukaan, mutta he eivät ole koko ajan paikalla näkemässä. Kuten sanottua, ketään ei voi oikein pakottaa leikkeihin. Jos 2 poikaa tykkäävät toisistaan, niin kyllähän heillä on toki oikeus leikkiä keskenään.

Toki heidän sitten pitäisi vastata lapsellni, etttä haluavat leikkiä nyt keskenään.

No jos ei sinun mielestäsi tuo ole kiusaamista niin hyvä niin. Sinä tiedät parhaiten kuinka säännönmukaista tuo käytös pojilta on. Itse opettajana pidän kiusaamisena sitä, että aina sama lapsi jätetään porukan ulkopuolelle tai aina sama lapsi saa osakseen muiden huonoa kohtelua. Toisaalta, oma suhtautumiseni onkin aika tiukkaa.

Varmaan paras olisi kutsua sitä toista lasta tai kenties molempia teille leikkimään josko yhteinen sävel löytyis. Tai sit aikuinen mukaan sinne ulos keksimään jotain ohjattua kivaa toimintaa kohon kaikki haluais tulla.
Juhlat esim synttärit tai vaikka jotkut kissanristiäiset vois olla hyvä keinoa muuttaa lasten välistä dynamiikkaa.
Tai sit koitat keksiä muuta seuraa lapsellesi, asuuko muita koulukavereita lähistöllä?

Varmaan paras olisi kutsua sitä toista lasta tai kenties molempia teille leikkimään josko yhteinen sävel löytyis. Tai sit aikuinen mukaan sinne ulos keksimään jotain ohjattua kivaa toimintaa kohon kaikki haluais tulla.
Juhlat esim synttärit tai vaikka jotkut kissanristiäiset vois olla hyvä keinoa muuttaa lasten välistä dynamiikkaa.
Tai sit koitat keksiä muuta seuraa lapsellesi, asuuko muita koulukavereita lähistöllä?

Eipä ne pojat vastanneet mullekaan mitään. Olen toki ulkona mukana. Ei ole muita kavereita täällä lähistöllä.

Nää kaks taitaa olla vanhempia, kuin sun lapsi

Meillä myös oari vanhempaa ei ota lasta mukaan, jos ovat yhdessä, yksin taas tulevat ovelta asti hakemaan pihalle. Sanovat suoraan, että älä tule tänne nyt. Olen sanonut lapselle, että ovat vanhempia, aina ei voi mennä mukaan. Eipä lasta ihmeemmin haittaa, pihalla kun on usein muitakin ja tykkää olla yksikseenkin.

Nämä aapeen lapset tosin saattavat ärsyttää nimenomaan siksi, että tämä kolmas huutaa saako tulla mukaan ja heistä on kivaa juosta karkuun. Sanoisin lapselle ettei edes pyydä, jos ovat kahdestaan vaan menee tekemään omiaan. Kun huomaavat ettei toinen reagoi mitenkään, saattavat lopettaa ja jopa pyytää mukaan leikkiin, jos heillä on tylsää ja tarvitsevat kolmannen mukaan. Saattavat tylsistyä, kun karkuun juoksemisesta ei saa mitään irti, kun toista ei kiinnosta.

Yksi voisi myös olla joku tekeminen, esim. Pallo, jota näillä muilla ei ole ja tarvitsevat pojan mukaan leikkiin sen takia. Saattaa sen jälkeen toimia yhteisleikit ilmankin. Jos vievät palloa pois tms. Muuta kiusaamista, siihen vasta puuttuisin ja sanoisin, että hankkikaa oma, jos haluatte olla keskenänne. Kannattaa opettaa lapsi pitämään puoliaan, eikä olemaan se, jolle kaikki on ok. Sillon ei joudu toisten kiusaamaksi niin helposti.

• Tykkää
No jos ei sinun mielestäsi tuo ole kiusaamista niin hyvä niin. Sinä tiedät parhaiten kuinka säännönmukaista tuo käytös pojilta on. Itse opettajana pidän kiusaamisena sitä, että aina sama lapsi jätetään porukan ulkopuolelle tai aina sama lapsi saa osakseen muiden huonoa kohtelua. Toisaalta, oma suhtautumiseni onkin aika tiukkaa.

Hyvä. Mä etsin tuolta hoodeilta sen tyyppisen ihmisen, jonka kanssa et viihdy, etkä halua viettää aikaa. Tuon sen teille jokatoinen päivä. Sä varmaan noin hyvänä ihmisenä jaksat olla sille ystävällinen, kohdella fiksusti, ottaa huomioon ja muistat hymyillä.

Mun mielestä on ihan paskaa pakottaa joku väkisin kaveeraamaan jonkun toisen kanssa. Oli kyseessä sitten lapsi tai aikuinen. Ei aikuisetkaan vietä vapaa aikaansa ihmisten kanssa, joiden seurassa ei viihdy. Miksi lapsia pakotetaan sellaiseen?
Itse olen yrittänyt painottaa lapsilleni, että kaikille pitää olla ystävällinen ja kohtelias, mutta kaveerata ei ole pakko kenenkään kanssa.

Tuollainen on sydäntäsärkevää.

Voisitko kenties joskus pyytää jonkun poikasi kaverin pihalle leikkimään teidän kanssanne?

Asun suhteellisen yhteisöllisellä alueella. Omalla pojallani on naapurissa paljon hyviä kavereita. Toisinaan leikit menee joukossa täysin yksiin ja pojat viihtyvät hyvin yhdessä. Joskus se "kolmen" kokoonpano on hankalin. En tiedä miksi. Näilläkin pojilla tulee ongelmia, vaikka ne on muuten kavereita keskenään.
Aika usein sitä sitten keskustellaan näistä asioista.

Asia on tietysti eri, jos ei yksinkertaisesti tykkää jostain eikä halua sen kanssa leikkiä, niin mielestäni silloin ei sellaiseen voi pakottaakkaan. Teidän tapauksessa kyse ei kuitenkaan taida olla siitä...

Eipä ne pojat vastanneet mullekaan mitään. Olen toki ulkona mukana. Ei ole muita kavereita täällä lähistöllä.
Siis oletko yleensäkin mukana lapsesi kanssa siellä pihalla? Mietin vain että voisiko kyse olla siitä että nämä pojat eivät vain halua ketään aikuista siihen mukaan pyörimään?

Osta sun lapselle joku kiva rullalauta, potkupyörä, fillari, ulkona pelattava peli tai jos on oma piha niin pihalle joku trampoliini, koripalloteline tai maali ja lähetä lapsi yksin pitämään hauskaa uuden hienon juttunsa kanssa. Tai ala leipomaan herkullisia pullia, lettuja, pannukakkuja ja tarjoamaan kuumana ksäpäivänä kylmää mehua tai kaakaota tai vaikka jätskiä. Jospa ne pojat sitten kiinnostuisi. Siis alkuun kokeilisi, josko se jää rikkoutuisi ja pojat huomaisivat että sun lapsen kanssa on ihan kiva leikkiä. Toki jos ei vaan yhtään synkkaa, niin eihän siihen varmaan mikään auta, eikä se ole kiva väkisin ketään pakottaa keskenään leikkimään.

No ikäväähän se on. Mutta ei aikuisia voi pakottaa viihtymän keskenään, ei myöskään lapsia voi pakottaa yhteisii leikkeihin
Lapsia kuitenkin voi opastaa ja yrittää saada heidät miettimään miltä tuntuu, kun kaverit lähtevät karkuun. Pienetkin kokevat isoa surua hylätyksi tulemisesta. Tässä tapauksessa on ilmeisesti kyse ryhmädynamiikasta tai kolmannen pojan sosiaalisista ongelmista. Sellaisia on ihan hyvä käsitellä jo lapsuudessa, ettei sama käytösmalli jatku aikuisuuteen.

Siis oletko yleensäkin mukana lapsesi kanssa siellä pihalla? Mietin vain että voisiko kyse olla siitä että nämä pojat eivät vain halua ketään aikuista siihen mukaan pyörimään?

Osta sun lapselle joku kiva rullalauta, potkupyörä, fillari, ulkona pelattava peli tai jos on oma piha niin pihalle joku trampoliini, koripalloteline tai maali ja lähetä lapsi yksin pitämään hauskaa uuden hienon juttunsa kanssa. Tai ala leipomaan herkullisia pullia, lettuja, pannukakkuja ja tarjoamaan kuumana ksäpäivänä kylmää mehua tai kaakaota tai vaikka jätskiä. Jospa ne pojat sitten kiinnostuisi. Siis alkuun kokeilisi, josko se jää rikkoutuisi ja pojat huomaisivat että sun lapsen kanssa on ihan kiva leikkiä. Toki jos ei vaan yhtään synkkaa, niin eihän siihen varmaan mikään auta, eikä se ole kiva väkisin ketään pakottaa keskenään leikkimään.

Olen itse vähän sitä vastaan, että muita lahjotaan kavereiksi jonkun kivan lelun turvin tai hyvitetään kavereiden puutetta kivoilla leluilla?
Itse ainakin haluan, että lapseni viettää aikaa sellaisten kavereiden kanssa, jotka haluavat olla hänen kavereitaan siksi, että hän on hän, eikä siksi, että hänellä on kiva trampoliini.

Olen itse vähän sitä vastaan, että muita lahjotaan kavereiksi jonkun kivan lelun turvin tai hyvitetään kavereiden puutetta kivoilla leluilla?
Itse ainakin haluan, että lapseni viettää aikaa sellaisten kavereiden kanssa, jotka haluavat olla hänen kavereitaan siksi, että hän on hän, eikä siksi, että hänellä on kiva trampoliini.

Se on helppo sanoa jos sillä omalla muksulla sattuu olla kavereita pilvin pimein. Mutta oleppa sellaisen lapsen äiti jolla ei ole kavereita...

Hei!
Minulla on itselläni kaksi poikaa, jotka eivät aina halua leikkiä naapurin lapsen kanssa, koska tämä naapurin lapsi kiusaa ja haukkuu lapsiani usein.Omii tavaroita ja repii käsistä. Meidän pojat päättivät, että häntä ei oteta leikkiin niin kauan , kun osaa käyttäytyä. Olen itse myös puuttunut naapurin lapsen käytökseen. Tämä naapurin lapsi on oikea pikku prinsessa.

Eli tuollainen käytös ettei oteta leikkiin mukaan ei välttämättä ole kiusaamista, mutta toki , jos lastasi ei koskaan oteta leikkiin mukaan voi kyse olla kiusaamisesta. Se on harmillista ja puuttuisin asiaan.

Hyvä. Mä etsin tuolta hoodeilta sen tyyppisen ihmisen, jonka kanssa et viihdy, etkä halua viettää aikaa. Tuon sen teille jokatoinen päivä. Sä varmaan noin hyvänä ihmisenä jaksat olla sille ystävällinen, kohdella fiksusti, ottaa huomioon ja muistat hymyillä.

Mun mielestä on ihan paskaa pakottaa joku väkisin kaveeraamaan jonkun toisen kanssa. Oli kyseessä sitten lapsi tai aikuinen. Ei aikuisetkaan vietä vapaa aikaansa ihmisten kanssa, joiden seurassa ei viihdy. Miksi lapsia pakotetaan sellaiseen?
Itse olen yrittänyt painottaa lapsilleni, että kaikille pitää olla ystävällinen ja kohtelias, mutta kaveerata ei ole pakko kenenkään kanssa.

Lapset vasta opettelee niitä sosiaalisia taitoja ja sitä kuinka toisia kohdellaan. Samoilla linjoilla ollaan että kaikkia pitää kohdella ystävällisesti eikä kaveerata ole pakko. Mielestäni porukan ulkopuolelle systemaattisesti jättäminen on ihan eri asia ja sitä ei pitäisi hyväksyä. Turha pillastua.

Ja eikö se ole hyvä että opettajina on näin "hyviä" ihmisiä?;)

Omassa lapsuudessani oli sama juttu, tosin muita lapsia oli 3 tyttöä ja 1 poika. Ei ole välttämättä hyvä neuvo, mutta tämä ongelma ratkesi siten, kun väkisin tuppauduin mukaan ja kiusasin näitä naapurilapsia. Aika nopeasti alkoi leikitkin sujua.

Jos lapsesi on hoidossa / koulussa niin sovi vierailuja toisten kavereiden kanssa. Kyllä me ainakin kuskattiin meidän poikaa, ja niin kuskasivat kavereiden vanhemmatkin omiaan, kun meillä ei ollut lähistöllä samanikäisiä.

Yksi on jäänyt mieleen. Päivähoidossa oli yksi poika, joka kiusasi aina meidän poikaa. Puri, löi ja raapi. Kutsuttiin tämä poika meille kylään leikkimään. Pojista tuli toistensa parhaat kaveri ja ovat sitä edelleen, nyt jo yläasteelle menossa syksyllä.

• Tykkää
Lapset vasta opettelee niitä sosiaalisia taitoja ja sitä kuinka toisia kohdellaan. Samoilla linjoilla ollaan että kaikkia pitää kohdella ystävällisesti eikä kaveerata ole pakko. Mielestäni porukan ulkopuolelle systemaattisesti jättäminen on ihan eri asia ja sitä ei pitäisi hyväksyä. Turha pillastua.

Ja eikö se ole hyvä että opettajina on näin "hyviä" ihmisiä?;)

Siis joo, tämä pätee koulumaailmaan, että ketään ei jätetä porukan ulkopuolelle. Omalla ajalla saa mun mielestä valita kenen kanssa aikaansa viettää. Jos jotkut haluaa olla kaksin, niin se on ihan ok. Jos 20 lasta jättää yhden ulkopuolelle, se ei ole ok.

Ja kieltämättä, on hyvä, että on hyviä opettajia, jotka pitää huolen siitä, ettei ketään jätetä yksin (y) Eli siitä siis suuret kiitokset myös sinulle! Mä ihan pohjimmiltaan syvästi arvostan sitä, että opettajaa kiinnostaa tällaiset asiat.

Se on helppo sanoa jos sillä omalla muksulla sattuu olla kavereita pilvin pimein. Mutta oleppa sellaisen lapsen äiti jolla ei ole kavereita...

Mä kyllä voin kuvitella mille tuntuu, kun omalla lapsella ei ole kavereita... sellanen on sydäntä riipivää.
Siltikin mun on vaikea uskoa, että lapsen itsetunto tai asiat paranisivat, jos sille lapselle opetetaan, että se saa kavereita siksi, että sillä on jotain kivoja tavaroita. Tällainen toimii varmaan "tutustumis" vaiheessa, mutta jatkuvana toimintatapana se on vähän semmosta perse edellä puuhun menemistä.

Yhteistyössä