Mitä tehdä, kun lasta kiusataan vapaa-ajalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiusattu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiusattu

Vieras
Kyselisin ohjeita seuraavaan tilanteeseen. Meidän eskari-ikäinen poika leikkii tässä omakotitaloalueella meidän kotikadulla muiden lasten kanssa ja yleensä leikit sujuvat hyvin. Lasten ikäjakauma on 4-9v. Nyt on viereiseltä kadulta alkanut tulemaan veljespari leikkimään tähän meidän kadulle. Ovat iältään 8 ja 9v. Joka kerta, kun veljekset tulevat, alkaa meidän pojan kiusaaminen, johon kaikki nämä meidänkin kadun pojat osallistuvat. Kiusaaminen on sellasta ärsyttämistä, että saadaan poika itkemään ja sitten haukutaan itkupilliksi ja juostaan karkuun, kun minä tulen puuttumaan asiaan. näiden muiden lasten vanhemmat eivät koskaan ole ulkona lasten kanssa, joten eivät yhtään tiedä, mitä pihalla tapahtuu. Minäkään en aina ole, mutta seuraan ikkunasta ja leikit sijoittuvat ihan tähän meidän ikkunoiden eteen. Mitä tässä pitäisi tehdä? Menenkö kiusaajaveljesten vanhempien juttusille vai juttelenko ensin lasten kanssa. Olen jo muutamaan kertaan kieltänyt kiusaamisen, mutta ei ole mennyt jakeluun ja nyt tosiaan juostaan karkuun, kun saavun paikalle. Jos itse olen ulkona, eivät uskalla kiusata vaan lähinnä jättävät meidän pojan sitten ulos leikeistä.

Auttaakohan se vanhemmille puhuminen? Pelkään vaan sitä, että joko asiaa vähätellään tai sitten käy niin, että lapsella ei ole yhtään kaveria. Mulla on vaan sellanen kutina, että muiden vanhemmat eivät suhtaudu asiaan vakavasti ja asia kumotaan vaan sanomalla, että pojat on poikia ja koittakaas nyt leikkiä nätisti.

mä menisin puhumaan vanhemmille. kyl tollases tilantees herää huoli lapsen kotioloista.. mun poikaa(6luokalla) kiusattiin koulussa ja siirtyi vapaa-ajallekin, kävivät turhaan rimputtelemassa ovikelloa jopa 10aikaan illalla, huutelivat ties mitä ja sotkivat meidän auton.. otin yhteyttä koulun rehtoriin ja kerroin ja sanoin että antaa mun yhteystiedot kiusaajien vanhemmille ja pyytää ottamaan yhteyttä.. eivät ottaneet mutta välitin heille viestin, että tuo menee jo kotirauhan häirinnän piikkiin ja jos he eivät saa lapsiaan kuriin, niin sitten otan yhteyttä viranomaisiin jotka saavat.. ilmeisesti se sitten tehosi ja häiriköinti loppui. ja rehtorin ankaran puhuttelun myötä myös kiusaaminen koulussa loppui

Tota suskijaperheen kuvailemaa tilannetta myös pelkään. Eilenkin varastivat meidän pihasta pojan kepin (joo siis ei mikään arvokas tavara, mutta kumminkin). Tällä saivat pojan itkemään, kun on pojalle tärkeä keppi, sellanen maalattu. Joku kerta kävivät vuoronperään soittamassa meidän ovikelloa ja "hakemassa" poikaa ulos. Meillä oli vielä vieraita ja tosiaan ovikello soi sen 4 kertaa, kunnes karjaisin, että nyt riittää.

Ei siellä lasten kotioloissa välttämättä' mitään vikaa ole. Inhoan sanontaa "pojat on poikia", mutta mulle tulee tuosta ap:n tilanteesta vähän sellainen kutina, että näillä veljeksillä on kotona menossa samanlainen keskinäinen lällättely ja toistensa ärsyttäminen. Sitten kun lähdetään kodin ulkopuolelle, liittoudutaankin ja valitaan ulkopuolinen lällättelyn ja ärsyttämisen kohde. Jos kotona on tuota ärsyttämistä harjoiteltu kovastikin, niin sitä voi olla kiva jatkaa yhdessä muita vastaan muuallakin.

Ihan näin kahden veljeksen äitini tuli mieleen. Meilläkin pojat kotona ovat jatkuvasti toistensa kimpussa ja ärsyttävät toisiaan raivoon asti vähän väliä. Kodin ulkopuolella ovat parasta kaveria.

[QUOTE="venla";28306137]Ei siellä lasten kotioloissa välttämättä' mitään vikaa ole. Inhoan sanontaa "pojat on poikia", mutta mulle tulee tuosta ap:n tilanteesta vähän sellainen kutina, että näillä veljeksillä on kotona menossa samanlainen keskinäinen lällättely ja toistensa ärsyttäminen. Sitten kun lähdetään kodin ulkopuolelle, liittoudutaankin ja valitaan ulkopuolinen lällättelyn ja ärsyttämisen kohde. Jos kotona on tuota ärsyttämistä harjoiteltu kovastikin, niin sitä voi olla kiva jatkaa yhdessä muita vastaan muuallakin.

Ihan näin kahden veljeksen äitini tuli mieleen. Meilläkin pojat kotona ovat jatkuvasti toistensa kimpussa ja ärsyttävät toisiaan raivoon asti vähän väliä. Kodin ulkopuolella ovat parasta kaveria.[/QUOTE]

Eli sun mielestä kyseinen järjestelmällinen yhteen lapseen kohdistuva kuisaaminen on hyväksyttävää lällättelyä ja nahistelua?

Huonoa käytöstä on joka tapauksessa: oli sitten kotona vikaa tai "pojat on poikia". Vaikka voi vaikuttaa "olemattomalta" kiusaamiselta, niin mistä tietää, miten vaikuttaa kiusattuun.

Siis ehdottomasti vanhempien juttusille... ei hyökkäävästi, vaan rauhallisesti ja mielestäni voisi ottaa pojat puhutteluun vanhempien edessä ja kysyä syytä, miksi kiusaavat, onko kenties teidän lapsenne tehnyt jotain miksi häntä pitää nyt kiusata jne... (vaikka nyt tietäisit ettei ole) Ja pojille kannattaa yrittää ihan kauniisti selittää, mitä kiusaamisesta voi seurata ja yrittää selittää, miltä esim. Itsestä tuntuisi jos yksin olisi kiusattavana...
Lisäksi menisin juttelemaan muiden lasten vanhemmille, että aina kun nuo pojat tulevat niin myös muut lapset alkavat kiusata teidän poikaa, että voisiko asiasta jutella. Olisi varmaan kaikille kiva että naapurisopu omakotitaloalueella säilyisi! Ja asia on ehdottomasti sellainen, mihin täytyy heti puuttua...

Hyökkäys on paras puolustus, eli jos menette valmiiksi raivoissanne ja tuomitsevina niiden poikien vanhempien eteen, he eivät varmaankaan ota asiaa kovinkaan hyvin ja rakentavasti.

Tsemppiä, toiv. tilanne selviää ja kaikki voivat leikkiä sovussa!!

[QUOTE="vieras";28306152]Huonoa käytöstä on joka tapauksessa: oli sitten kotona vikaa tai "pojat on poikia". Vaikka voi vaikuttaa "olemattomalta" kiusaamiselta, niin mistä tietää, miten vaikuttaa kiusattuun.[/QUOTE]

Kyllä se poikaan vaikuttaa siten, että monesti joutuu tulemaan ennen aikojaan kotiin, kun kiusaajat saapuvat. Kyllä se äidinkin sydäntä riipii, kun poika ensin lähtee ulos iloisena ja innoissaan ja tulee hetken kuluttua sieltä itkien pois. Joskus olen pyytänyt hakemaan jotain toista kaveria ja jättämään tämän muun porukan omiin oloihinsa. Siitä seurasi se, että porukka houkutteli tämän pojan hakeman kaverin jengiinsä ja jatkoivat ärsyttämistä vaikka poika oli siirtynyt yksin omaan pihaan.

Eli sun mielestä kyseinen järjestelmällinen yhteen lapseen kohdistuva kuisaaminen on hyväksyttävää lällättelyä ja nahistelua?

No ei tienkään, missä kohtaa niin kirjoitin? Tuossa vaan joku jo mietti lasten kotioloja, joten ajattelin nyt kirjoittaa omat ajatukseni julki, ennenkuin taas joku tekee turhan lastensuojeluilmon tms. täysin normaalista perheestä tms. Tietystikään tuollainen ärsyttäminen ja lällättely ei ole sallittua, mutta mietin vaan viestissäni, että mikä voisi siihen olla syynä ja jotenkin omia lapsiani ajatellen tuli mieleen tuollainen veljesten viha-rakkaus-suhde, joka sitten voi saada tuollaisia muotja, että liittoudutaankin jotakuta vierasta lasta vastaan. Ja saadaan mukaan vielä muitakin lapsia naapurustosta. Omasta lapsuudestani muistan samantyyppisiä kuvioita olleen.

Tuota kuviota ruokkii varmasti myös se, että ap:n lapsi hermostuu ja alkaa itkeä=hyvä uhri lällättelylle. Tuossa tilanteessa pitäisin näille veljeksille kunnon puhuttelun, omalleni opettaisin keinoja puolustautua ja ehkä keksisin jotain jippoja tuon kiusaamiskaavan rikkomiselle. Voisihan sitä pitää vaikkapa lapsille pienet mehukestit ja koota koko porukka saman poöydän ääreen, keksiä yhteisiä leikkejä ja siinä vähän samalla ohjailla sitä touhua oikeaan suuntaan.

[QUOTE="vieras";28306198]No ei tienkään, missä kohtaa niin kirjoitin? Tuossa vaan joku jo mietti lasten kotioloja, joten ajattelin nyt kirjoittaa omat ajatukseni julki, ennenkuin taas joku tekee turhan lastensuojeluilmon tms. täysin normaalista perheestä tms. Tietystikään tuollainen ärsyttäminen ja lällättely ei ole sallittua, mutta mietin vaan viestissäni, että mikä voisi siihen olla syynä ja jotenkin omia lapsiani ajatellen tuli mieleen tuollainen veljesten viha-rakkaus-suhde, joka sitten voi saada tuollaisia muotja, että liittoudutaankin jotakuta vierasta lasta vastaan. Ja saadaan mukaan vielä muitakin lapsia naapurustosta. Omasta lapsuudestani muistan samantyyppisiä kuvioita olleen.

Tuota kuviota ruokkii varmasti myös se, että ap:n lapsi hermostuu ja alkaa itkeä=hyvä uhri lällättelylle. Tuossa tilanteessa pitäisin näille veljeksille kunnon puhuttelun, omalleni opettaisin keinoja puolustautua ja ehkä keksisin jotain jippoja tuon kiusaamiskaavan rikkomiselle. Voisihan sitä pitää vaikkapa lapsille pienet mehukestit ja koota koko porukka saman poöydän ääreen, keksiä yhteisiä leikkejä ja siinä vähän samalla ohjailla sitä touhua oikeaan suuntaan.[/QUOTE]

Kiitos! Hyvä neuvo toi, että pyytäisi vaikka tämän porukan meille ja juttelis jne. Ja vois tosiaan yrittää keksiä pojalle jotain konsteja selvitä. Olen yrittänyt sitä itkemistä vähentää, mutta poika on herkkä ja reagoi voimakkaasti tunteella asioihin ja on siten tosiaan helppo uhri. Ja on vielä ikäisekseen tosi pitkä. on saman kokoinen näiden kolmasluokkalaisten kanssa vaikka ikää on vasta 6 vuotta. Sekin saattaa näissä isommissa aiheuttaa hämmennystä, joka johtaa kiusaamiseen.

Osaisko joku ehdottaa, mitä poika vois itse näissä tilanteissa tehdä? Miten sais sen kaavan rikottua?

Mäkin laittaisin lapsen jonkinnäköselle itsepuolustuskurssille ihan vaan varmuuden vuoksi. Kyseessä on kuitenkin isommat pojat , jotka sunkin lastas kiusaa. Toki keskusteluja vanhempien kanssa ja näiden poikien kanssa voi käydä. Eri asia sitten tuottavatko keskustelut tulosta.

OMan kokemuksen mukaan sen mitä oon nähnyt ja kuullut, niin kiusaaminen alkaa usein jo hyvin nuorena ja jos ei kiusaamiseen osata puuttua ajoissa, voi seurata läpi koko päiväkoti- ja peruskoulu ajan.Kiusaamisella voi olla kauaskantoiset vaikutukset, jotka jatkuvat läpi koko yksilön elämän.

Itsepuolustuskurssi harrastuksena voisi olla hyvä myös siksi, että sitä kautta saattaa saada myös uusia kavereita, joten ei tarvi kaveeraa kiusaajien kanssa. Joskus kaveripiirin vaihtaminenkin auttaa.

Viimeksi muokattu:
Mäkin laittaisin lapsen jonkinnäköselle itsepuolustuskurssille ihan vaan varmuuden vuoksi. Kyseessä on kuitenkin isommat pojat , jotka sunkin lastas kiusaa. Toki keskusteluja vanhempien kanssa ja näiden poikien kanssa voi käydä. Eri asia sitten tuottavatko keskustelut tulosta.

OMan kokemuksen mukaan sen mitä oon nähnyt ja kuullut, niin kiusaaminen alkaa usein jo hyvin nuorena ja jos ei kiusaamiseen osata puuttua ajoissa, voi seurata läpi koko päiväkoti- ja peruskoulu ajan.Kiusaamisella voi olla kauaskantoiset vaikutukset, jotka jatkuvat läpi koko yksilön elämän.

Itsepuolustuskurssi harrastuksena voisi olla hyvä myös siksi, että sitä kautta saattaa saada myös uusia kavereita, joten ei tarvi kaveeraa kiusaajien kanssa. Joskus kaveripiirin vaihtaminenkin auttaa.

Juuri näin.

Mä en ihan tähän usko. Pojalla ei ole ongelmia muiden kavereiden kanssa. Eskarissa hänellä paljon kavereita ja yleensä ei ongelmia oman ikäisten kanssa. Väkivaltaa tähän kiusaamiseen ei fyysisesti liity vaan on enemmän henkistä. Ja pojalla on urheiluharrastuksia. En nyt mihinkään nyrkkeilyyn poikaa veisi sen takia, että voi sit väkivallalla uhkailla muita.

Yhteistyössä