Milloin lapsen hiki alkaa haista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Siis apua, suihkutan poikani melkein joka päivä ja nyt reilu 6 vuotiaana kainalot alkaneet haista hielle, etenkin liikunnan jälkeen. Haju ei ole edes mikään mieto, ihan kuin aikuisen kainalo :( Ystävälleni tästä selitin ja hän sanoi alkaneensa käyttää pojallaan deodoranttia jo 8 vuotiaana. Ei kai nyt sentään 6 vuotiaalle? Pesen vaan ja vaihtelen paitoja tiuhaan? Poika on todella pitkä ikäisekseen ja hieman alkanut tulla painoakin liikaa. Liikuntaa siis harrastettu nyt paljon.

Siis apua, suihkutan poikani melkein joka päivä ja nyt reilu 6 vuotiaana kainalot alkaneet haista hielle, etenkin liikunnan jälkeen. Haju ei ole edes mikään mieto, ihan kuin aikuisen kainalo :( Ystävälleni tästä selitin ja hän sanoi alkaneensa käyttää pojallaan deodoranttia jo 8 vuotiaana. Ei kai nyt sentään 6 vuotiaalle? Pesen vaan ja vaihtelen paitoja tiuhaan? Poika on todella pitkä ikäisekseen ja hieman alkanut tulla painoakin liikaa. Liikuntaa siis harrastettu nyt paljon.

Jestas mite se pompsahti... Siis minulla 3 v poika jolla hiki haisee.. Nlassa sanottiin, että esim valkosipulista alkaa hiki haista. Meillä lähes joka ruokaan sitä tungetaan. Siis ei oo mitää eläimellistä tai vikaa..

Meillä tytöllä alkoi hiki haista jo5v.,mulla itsellä jo 4v.Dödöä vaan kainaloon joka aamu,mietotuoksuista tai tuoksutonta.EIKÄ TOSIAAN johdu mistään valkosipulista,jota meillä ei syödä.

Hiki itsessään ei oikeastaan haise. Iholla olevat bakteerit saa hien haisemaan.

Joka pvä vaikka kainaloiden pesu Lactolinen pesunesteellä, niin auttaa jonkin verran.

Mitään dödöjä en alkais tuon ikäisellä käyttämään.
Ei voi olla kovin hyväksi herkälle lapsen iholle.

Kun lapsilla ennen murrosikää apokriiniset rauhaset eivät toimi, lasten hiki ei muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta haise. Hajuhikinen lapsi on tutkittava. Ainakin hänen nenäänsä on katsottava, sillä vierasesine nenässä on tavallisimpia syitä lapsen epämiellyttävään hajuun. Muita syitä ovat muun muassa diabetes tai jokin aineenvaihdunnan sairaus.

Meillä poika alkoi haiskahtamaan silloin tällöin hieltä 7 vuotiaana. Tästä sanoin koulun terveydenhoitajalle ja hän passitti verikokeeseen. Tuon ikäisen ei kuulu vielä haista hielle. Epäilys oli ennenaikaisesta adrenarkesta. Joku arvo oli lievästi koholla, mutta ei aiheuttanut muuta kuin että pituus tarkastetaan/tarkastettiin hieman useammin. Meillä käytössä hajuton deodorantti urheiluharrastusten yhteydessä. Suosittelisin kuitenkin kertomaan seuraavan neuvolan/terveydenhoitajan vastaanotolla asiasta.

meillä haisi hiki jo 4-vuotiaana pojalla, joka kasvaa myös tosi pitkänä yli pituuskäyrien ja on kaikin puolin iso ikäisekseen ja edellä kehityksessä.
Nyt on jo noin 130 cm ja on 5,5 vuotias, ei edes eskarissa siis vielä.
Tutkittu on sairaalassa hormonit ja röntgenit, kaikki on normaalia. Pitkän miehen geenit.

Pojalla 12-vuotiaana. Pitkään käytettiin LV:n hajustamatonta dödöä, mutta eihän se pitänyt, ja me vanhemmat vain ajateltiin, ettei poika vaan muista sitä laittaa. Sitten ostettiin Axen dödö, jota merkkiä kuulemma muutkin luokalla käyttää. Eipä ole haissut hielle sen jälkeen.

niin kuinka pitkä hän on nyt? kyllä ne neuvolasta lähettää jatkotutkimuksiin jos on epäilystä liian aikaisin alkaneesta murrosiästä

Unohdin kokonaan tämän ketjun eilen! Mutta kiitos vastauksista. Olen siis aloittaja. Niin ja poikani on jotain 136 cm pitkä. Mennyt aina kaikkien pituuskäyrien yläpuolella, mutta kun odotuspituus oli eri laskurien mukaan 198-203 cm, niin varmaan ihan normaaliakin. Nyt mitä olen kysellyt pitkien lapsien vanhemmilta, niin heidän lapsillaan alkanut haiskahtaa paljon aikaisemmin, mitä lyhyempien.

Ja karvaahan tuolla on myös, joka paikassa. 4 vuotiaana kiikutin lääkäriin, kun alapäässäkin karvaa. Kuulemma ei haittaa, kun on vaaleaa taipuvaa karvaa, ei tummaa paksumpaa. Olisihan se silti kiva tietää jotain arvoja verestä...

Unohdin kokonaan tämän ketjun eilen! Mutta kiitos vastauksista. Olen siis aloittaja. Niin ja poikani on jotain 136 cm pitkä. Mennyt aina kaikkien pituuskäyrien yläpuolella, mutta kun odotuspituus oli eri laskurien mukaan 198-203 cm, niin varmaan ihan normaaliakin. Nyt mitä olen kysellyt pitkien lapsien vanhemmilta, niin heidän lapsillaan alkanut haiskahtaa paljon aikaisemmin, mitä lyhyempien.

Ja karvaahan tuolla on myös, joka paikassa. 4 vuotiaana kiikutin lääkäriin, kun alapäässäkin karvaa. Kuulemma ei haittaa, kun on vaaleaa taipuvaa karvaa, ei tummaa paksumpaa. Olisihan se silti kiva tietää jotain arvoja verestä...
Kyllähän nuo olisivat aiheita erikoissairaanhoidon tutkimuksiin. Viepä 6-v lastenlääkärille.