Tarina henkisyydestä ja matkasta taivaan isän luo maanpäällä.

  • Viestiketjun aloittaja 9mmmm
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
niin sitä missä Paavali on myynyt tekstejään, siitä oli kyse, ei tuolla ainakaan siihen mitään liittyvää ollut. Päinvastoin.
Koonnut tekstejä Raamattuun eikä kukaan voi väittää, etteikö niillä olisi ollut rahallinenkin arvo. Myyjinä on tietysti voinut olla moni muukin! Mutta olen väittänyt, ettei Jeesus mitään kirjoja ole kirjoittanut eikä painanutkaan. Enkä ollut lukenut kyseistä tekstiä, sanoin jo enkä aiokaan kaikkea lukea. En tiennyt, kuinka paljon Heikki Räisänen on saanut monenmoista arvostelua, ei kä niistä helpolla hänenkään sanoja löydä enää. Tämä haastattelu on yksi.
 
vierailija
Tutumpi teksti tässä...
ja siellä se kohta minkä aion liittää seuraavaksi.... kun löytyy.
"1. Tess 5:1 Mutta aigoista ja hetkistä/ rackat weljet/ ei teille tarwita kirjoittaman:
1. Tess 5:2 Sillä te idze tiedätte/ että Herran päiwä on tulewa nijncuin waras yöllä:
1. Tess 5:3 Sillä cosca he sanowat: nyt on rauha/ ei ole mitän hätä/ silloin cadotus lange äkist heidän päällens/ nijncuin rascan waimon kipu/ ja ei he saa paeta.
1. Tess 5:4 Mutta te/ rackat weljet/ ettepä te ole pimeydes/ ettei se päiwä teitä käsitäis nijncuin waras.
1. Tess 5:5 Te oletta caicki walkiuden ja päiwän lapset. En me ole yösta engä pimeydestä.
1. Tess 5:6 Niin älkäm sijs maatco nijncuin muut/ waan olcam raitit ja walpat:
1. Tess 5:7 Sillä jotca macawat/ ne yöllä macawat/ ja ne jotca juoxis owat/ ne yöllä juoxis owat.
1. Tess 5:8 Mutta me jotca päiwän omat olemma/ meidän tule raitit olla/ puetut uscon ja rackauden rindaraudalla/ ja toiwon rautalakilla/ autuuteen.
1. Tess 5:9 Sillä ei Jumala ole meita pannut wihaan/ waan autuutta omistaman/ meidän Herran Jesuxen Christuxen cautta.
1. Tess 5:10 Joca meidän edestäm cuollut on/ että/ jos me walwom eli macam/ me ynnä hänen cansans eläisimme.
1. Tess 5:11 Sentähden neuwocat teitän keskenän/ ja raketcat toinen toistan/ nijncuin te myös teette.
1. Tess 5:12 Mutta me rucoilemma teitä/ rackat weljet/ että te ne tundisitta/ jotca teidän seasan työtä tekewät/ ja teidän Esimiehenne owat/ Herrasa/ ja teitä neuwowat.
1. Tess 5:13 Pitäkät heitä sitä rackambana heidän tecons tähden/ ja olcat rauhalliset heidän cansans.
1. Tess 5:14 Mutta me neuwomme teitä/ rackat weljet/ neuwocat tawattomia/ lohduttacat heickomielisiä/ kärsikät heickoja/ olcat kärsiwäiset jocaidzen cansa.
1. Tess 5:15 Cadzocat/ ettei jocu paha pahalla costa/ waan noudattacat hywä/ sekä keskenän että jocaista wastan.
1. Tess 5:16 Olcat aina iloiset/ rucoilcat lackamat.
1. Tess 5:17 Kijttäkät caickein edestä: Sillä se on Jumalan tahto teistä/ Christuxes Jesuxes.
1. Tess 5:18 Älkät Henge sammuttaco.
1. Tess 5:19 Älkät Prophetiata ylöncadzoco.
1. Tess 5:20 Mutta coetelcat caicki!
1. Tess 5:21 ja pitäkät se cuin hywä on.
1. Tess 5:22 Wälttäkät caicke cuin pahaxi näky.
1. Tess 5:23 Mutta rauhan Jumala pyhittäkön teitä caikis/ että teidän hengen/ sielun ja ruumin/ meidän Herran Jesuxen Christuxen tulemises nuhtettomaxi löyttäisin.
1. Tess 5:24 Hän on uscollinen/ joca teitä cudzunut on/ ja sen myös täyttä.
1. Tess 5:25 Rackat weljet/ rucoilcat meidän edestäm.
1. Tess 5:26 Terwettäkät caickia weljiä pyhällä suunannolla.
1. Tess 5:27 Minä wannotan teitä Herran cautta/ että te tämän Epistolan/ caickein pyhäin weljein edes luke annatte. Meidän Herran Jesuxen Christuxen Armo olcon teidän cansan/ Amen. Ensimäinen Epistola Thessalonicerein tygö."
 
vierailija
Ja mitä sitten jos Paavali on mainittu monta kertaa, oliko se jotenkin oleellista?
Eiku en alkanut itse etsimään tolkuttoman pitkistä teksteistä, ei muuta. Kuka lienee halusi asiasta tietää, mut tässä tulee viimeinen aiheeseen liittyvää eomaanista arian evankeliumi:

"Tehän tiedätte, että hän arvosteli usein kirjanoppineita ja laintuntijoita... "Älkää tehkö minun ilmoittamistani asioista lakeja".

"...Maria astui keittiöön ja katsoi hämmästyneenä Markusta (joka oli Paavalin mukana oleva kirjuri):

- Miksi et tehnyt ollenkaan muistiinpanoja?

- Kirjoitan vain silloin, kun Paavali antaa merkin. Ja hän lähetti minut pois heti kun sinä rupesit puhumaan.

- Vai sillä lailla, Maria sanoi mietteliään näköisenä."

"...Hän (Jeesus) sanoi, että meidän pitäisi luopua monista asioista, jotta voisimme tiedostaa Jumalan läsnäolon sisimmässämme, kaikista ennakkokäsityksistä, joiden varaan olemme elämämme rakentaneet, kaikista dogmeista, viheliäisestä ylpeydestämme ja myös syyllisyydestämme ja vajavaisuudestamme, mikä saattaa olla kaikkein vaikeinta..."

"...Hän sai ajan pysähtymään. Hän kohtasi kärsivän ihmisen ja katsoi tämän sisimpään, joka on lähtöisin ikuisuudesta...


Tutkimusta johtava projektipäällikkö Heikki Räisänen kertoo Suomen akatemian sivuilla näkemyksiään - ei välttämättä tuolla juuri tuo lause:

”Olen itse ollut viime aikoina kiinnostunut vaikutushistorian kysymyksistä, eli mitä Raamatun tulkinta on konkreettisesti saanut aikaan ihmisten elämässä, lainsäädännössä, sodankäynnissä ja seksuaalielämässä. Tämä on paljolti kartoittamatta ja tähän haluaisin paneutua, jos olisi sata vuotta aikaa”, Räisänen naurahtaa."


Räisäsen kirjoittama teksti Hesarissa 18.7.1999 sanoo nykyihmiselle paljon. Ehkä minulla ei ole oikeutta tehdä omia tulkintojani niistä, mutta erityisesti seuraava lause antaa helposti "siivet olkapäille" - mielikuvitukselle:

" ...olisiko historiamme muodostunut toisenlaiseksi, jos kristinusko olisi niiden (tark.koptinkielisiä tekstejä) tapaan ymmärretty enemmän sisäisen valaistumisen asiaksi kuin historiassa toteutuvaksi hyvän ja pahan kamppailuksi."


Ei nämä asiat ole kenenkään omaisuutta, vaikka kirkko omistaakin tekijänoikeudet verkkoraamattuun. Kummallista, että edes seurakunta-aktiivit eivät ole puhuneet noista mitään, vaikka ne Kirkon tiedotuskeskuksen sivuilla Räisänen tiedottaatutkimustuloksista jo v.1999:

"hän yrittää selvittää, miten ennen on ajateltu, mutta ei vaadi, että nyt pitäisi ajatella samoin. Hän osoittaa, että asioita on aina tulkittu uusissa tilanteissa uusin tavoin ja voi siksi suositella nykytulkitsijallekin rohkeaa omasta tilanteesta liikkeelle lähtemistä".


Sitähän minäkin... Miksi Jeesus otti opetuslapsikseen juuri kalastajia? Ei hän mennyt autiomaahan itseään kiduttamaan, vaan ajattelemaan ja miettimään - näkemään, miten asiat ovat...
 
Edelleenkin miksi arvostelet sellaista Jumalaa, jota sinun mielestäsi ei ole olemassa, eikä raamattu ole totta, eihän olematonta voi arvostella?
Kalkkunajauheliha on käsin kosketeltava, ei uskon asia. Joten sinänsä huono vertaus. Uskon asiat ovat uskon asioita. Ja miksi vastailet, jos kerran ei kiinnosta jatkaa?
En tiedä miten muissa uskonnoissa tullaan uskoon? Olisiko valaistuminen sitten oikeampi sana siinä kohden?
En arvostele sinun jumalaasi, koska en tunne sitä, mutta määrittelysi mukaisesti voisin olettaa, että muuttaa muotoaan päivän tunteiden mukaan.
Ihmettelen suuresti, miksi joku pitää hyvänä sitä Jumalaa, josta raamatussa kerrotaan, kun mun mielestä se ei ole kauheen kiva tyyppi? Miksi minä en saisi tehdä niin? Odotan syvästi, että joku selittää minullekkin asian siten, että minustakin kyseinen tyyppi vois olla ihan ok.

Millon olen sanonut, ettei kiinnosta jatkaa?

Tarkoitatko, että jos ei usko raamatun Jumalaan, ei voi tulla uskoon, vaan silloin valaistuu? Kysyin sinulta, onko kristinusko ainut uskonto, johon uskoessaan voi tulla uskoon?
 
vierailija
Ihmettelen suuresti, miksi joku pitää hyvänä sitä Jumalaa, josta raamatussa kerrotaan, kun mun mielestä se ei ole kauheen kiva tyyppi? Miksi minä en saisi tehdä niin? Odotan syvästi, että joku selittää minullekkin asian siten, että minustakin kyseinen tyyppi vois olla ihan ok.

Millon olen sanonut, ettei kiinnosta jatkaa?

Tarkoitatko, että jos ei usko raamatun Jumalaan, ei voi tulla uskoon, vaan silloin valaistuu? Kysyin sinulta, onko kristinusko ainut uskonto, johon uskoessaan voi tulla uskoon?
Sinun ihmettelyysi voin vastata, että sinä et tunne sitä raamatun kuvaamaa Jumalaa henkilökohtaisesti.
Jos ajatellaan vaikkapa näin, että kun sinä olet biologisen isäsi lapsi, ja minä tulen sinulle sanomaan, että olen lukenut isästäsi lehdestä, että hän on tietynlainen, lisäksi olen kuullut huhupuheita isästäsi, ja näiden perusteella olen muodostanut mielikuvan päässäni. En siis itse henkilökohtaisesti tunne häntä, joten mielikuvani on aivan muun, kuin tuntemisen varassa.
Minähän olen selittänyt jo monet kerrat miten pääset Isän luokse, silloin voit kokea ssen rakastavan Isän, joka siellä odottaa.
Sinä edelleenkin saat olla raamatun Jumalasta mitä mieltä vain, mutta miksi ihmettelet, että joku voi uskoa Hänen olevan hyvä Jumala, jos tämä henkilö on sen niin kokenut omassa elämässään, eihän sinun mielikuvasi tai mielipiteesi edelleenkään sulje pois toisen uskonkokemusta, joka on todellinen kokijalleen. Eli se, ettei Jumala ole sinusta hyvä tyyppi, pyyhi pois raamatun sisältöä, joka on totuus miljoonille ihmisille. Jos olet lukenut nuo aiemmat kirjoitukset, niin ymmärrät sen, että edelleenkin sinä valitset kummalla puolella olet, siis raamatun Jumalan silmissä. Isän luokse ei tulla muutoin kuin Pojan, eli Jeesuksen kautta. Se jolla ei ole Poikaa, ei ole Isääkään. Tässä raamatun sanan mukaisessa uskoon tulossa avain sana on Jeesus, joka tarkoittaa pelastusta.
Jos minulle on annettu jokin ohjekirja, niin minun on toimittava sen mukaan, että kaikki toimisi hyvin, on ihan turha myyjälle sanoa, että tämä kone meni rikki, kun ei ole kukenut käyttöohjetta. Tai vielä typerämpää on koneen rikkoutumisesta syyttää valmistajaa, joka on antanut kuitenkin ohjeet mukaan juuri siksi, että kun tekee niiden mukaan, myös laite toimii hyvin.

Tuo on mielenkiintoista, että jos joku yrittää sinulle selittää raamatun Jumalan toimintaa, niin et voi millään hyväksyä niitä asioita, joita siellä on. Vaan kyselet että joku niitä sinulle selittäisi, odottaen, että selitys vastaisi sinun mielikuvaasi.

Kirkko vie harhaan jo lapsuudesta alkaen. Raamattu ei opeta missään, että lapsikasteessa ihminen liittyy seurakuntaan ja on automaattisesti uskossa. Raamatun mukaan ihmisen tulee ensin uskoa ja sitten kastetaan, jolloin hän pelastuu. Tämä koskee jokaista, kukaan ei voi tulla Hänen tykönsä muuten kuin uskomalla Jeesuksen ristintyön sovituksen. Kun ihminen uudestisyntyy ylhäältä, elämän muutos näkyy aivan varmasti ulospäin yleensä totaalisena muutoksena, joka on se pelottavin asia lähimmäisissä ja ystävissä. Kaste on vertauskuva juuri siitä, että vanha ihminen kuole, ja vedestä nousese uusi ihminen, puhtaalla omallatunnolla. Siksi kaste sana tarkoittaa upottamista.

Ja sitten tuosta uskoon tulosta, eli en ole kuullut muissa uskonnoissa tms puhuttavan uskoon tulosta, saathan sitä käyttää, jos se niin mielesi pahoitti. Mutta yleensä jälleensyntymisopissa puhutaan valaistumisesta jne. Islamissa puhutaan kääntymisestä.
 
Sinun ihmettelyysi voin vastata, että sinä et tunne sitä raamatun kuvaamaa Jumalaa henkilökohtaisesti.
Jos ajatellaan vaikkapa näin, että kun sinä olet biologisen isäsi lapsi, ja minä tulen sinulle sanomaan, että olen lukenut isästäsi lehdestä, että hän on tietynlainen, lisäksi olen kuullut huhupuheita isästäsi, ja näiden perusteella olen muodostanut mielikuvan päässäni. En siis itse henkilökohtaisesti tunne häntä, joten mielikuvani on aivan muun, kuin tuntemisen varassa.
Minähän olen selittänyt jo monet kerrat miten pääset Isän luokse, silloin voit kokea ssen rakastavan Isän, joka siellä odottaa.
Sinä edelleenkin saat olla raamatun Jumalasta mitä mieltä vain, mutta miksi ihmettelet, että joku voi uskoa Hänen olevan hyvä Jumala, jos tämä henkilö on sen niin kokenut omassa elämässään, eihän sinun mielikuvasi tai mielipiteesi edelleenkään sulje pois toisen uskonkokemusta, joka on todellinen kokijalleen. Eli se, ettei Jumala ole sinusta hyvä tyyppi, pyyhi pois raamatun sisältöä, joka on totuus miljoonille ihmisille. Jos olet lukenut nuo aiemmat kirjoitukset, niin ymmärrät sen, että edelleenkin sinä valitset kummalla puolella olet, siis raamatun Jumalan silmissä. Isän luokse ei tulla muutoin kuin Pojan, eli Jeesuksen kautta. Se jolla ei ole Poikaa, ei ole Isääkään. Tässä raamatun sanan mukaisessa uskoon tulossa avain sana on Jeesus, joka tarkoittaa pelastusta.
Jos minulle on annettu jokin ohjekirja, niin minun on toimittava sen mukaan, että kaikki toimisi hyvin, on ihan turha myyjälle sanoa, että tämä kone meni rikki, kun ei ole kukenut käyttöohjetta. Tai vielä typerämpää on koneen rikkoutumisesta syyttää valmistajaa, joka on antanut kuitenkin ohjeet mukaan juuri siksi, että kun tekee niiden mukaan, myös laite toimii hyvin.

Tuo on mielenkiintoista, että jos joku yrittää sinulle selittää raamatun Jumalan toimintaa, niin et voi millään hyväksyä niitä asioita, joita siellä on. Vaan kyselet että joku niitä sinulle selittäisi, odottaen, että selitys vastaisi sinun mielikuvaasi.

Kirkko vie harhaan jo lapsuudesta alkaen. Raamattu ei opeta missään, että lapsikasteessa ihminen liittyy seurakuntaan ja on automaattisesti uskossa. Raamatun mukaan ihmisen tulee ensin uskoa ja sitten kastetaan, jolloin hän pelastuu. Tämä koskee jokaista, kukaan ei voi tulla Hänen tykönsä muuten kuin uskomalla Jeesuksen ristintyön sovituksen. Kun ihminen uudestisyntyy ylhäältä, elämän muutos näkyy aivan varmasti ulospäin yleensä totaalisena muutoksena, joka on se pelottavin asia lähimmäisissä ja ystävissä. Kaste on vertauskuva juuri siitä, että vanha ihminen kuole, ja vedestä nousese uusi ihminen, puhtaalla omallatunnolla. Siksi kaste sana tarkoittaa upottamista.

Ja sitten tuosta uskoon tulosta, eli en ole kuullut muissa uskonnoissa tms puhuttavan uskoon tulosta, saathan sitä käyttää, jos se niin mielesi pahoitti. Mutta yleensä jälleensyntymisopissa puhutaan valaistumisesta jne. Islamissa puhutaan kääntymisestä.

Haluatko kertoa minulle lisää siitä, miten sinä tunnet henkilökohtaisesti raamatun Jumalan? Etkö sinäkin ole lukenut hänestä ja muodostanut sen perusteella käsityksen hänestä?
Ottaessasi oman biologisen isän verrokiksi, menit aika lujaa metsään.

Miksi sinä olet useat kerrat selittänyt miten pääsen raamatun Jumalan luokse? En minä sellaista ole pyytänyt enkä selitystä edes kaipaa, kun en erityisemmin usko raamattuun ja sen kertomuksiin?

Erityisesti tämä lause, jonka sanoit:

Eli se, ettei Jumala ole sinusta hyvä tyyppi, pyyhi pois raamatun sisältöä, joka on totuus miljoonille ihmisille.

Kun mun ongelma on justiinsa se, että raamattu kuvaa Jumalan aika... hmm... no sanotaanko, että sellaisena tyyppinä, jonka moni psykiatri määrittelisi mieleltään hyvin sairaaksi ja persoonallisuushäiriöiseksi. Niin miten ihmeessä se menee niiltä miljoonilta ihmisiltä ohi?
Eikö kukaan mieti, että hittovie, toi Jässikkä tappaa Abrahamilta (en oikeasti muista oliko se Abraham vai mikä sen nimi oli ) perheen ihan vaan siksi, että se haluaa testata Abrahamin uskoa. Jos se nyt on Jumala, niin eikö sen ylipäätään pitäisi jo tietää, miten Abraham sydämmessään tuntee ja eikö tollanen touhu nyt ylipäätään ole ihan hiton... oksettavaa?

Jos sä nyt vertaat raamattua käyttöohjeisiin, niin kerrotko mulle, että miten noin niinkun sun mielestä toimii 2000- vuotta vanhat ikean kokoamisohjeet?

Mitä tulee tähän keskusteluun, niin et nyt kuitenkaan ole päässyt ihan niin iholle, että onnistuisit pahoittamaan mieltäni. Lakkaa yliarvioimasta itseäsi :)
 
vierailija
Haluatko kertoa minulle lisää siitä, miten sinä tunnet henkilökohtaisesti raamatun Jumalan? Etkö sinäkin ole lukenut hänestä ja muodostanut sen perusteella käsityksen hänestä?
Ottaessasi oman biologisen isän verrokiksi, menit aika lujaa metsään.

Miksi sinä olet useat kerrat selittänyt miten pääsen raamatun Jumalan luokse? En minä sellaista ole pyytänyt enkä selitystä edes kaipaa, kun en erityisemmin usko raamattuun ja sen kertomuksiin?

Erityisesti tämä lause, jonka sanoit:

Eli se, ettei Jumala ole sinusta hyvä tyyppi, pyyhi pois raamatun sisältöä, joka on totuus miljoonille ihmisille.

Kun mun ongelma on justiinsa se, että raamattu kuvaa Jumalan aika... hmm... no sanotaanko, että sellaisena tyyppinä, jonka moni psykiatri määrittelisi mieleltään hyvin sairaaksi ja persoonallisuushäiriöiseksi. Niin miten ihmeessä se menee niiltä miljoonilta ihmisiltä ohi?
Eikö kukaan mieti, että hittovie, toi Jässikkä tappaa Abrahamilta (en oikeasti muista oliko se Abraham vai mikä sen nimi oli ) perheen ihan vaan siksi, että se haluaa testata Abrahamin uskoa. Jos se nyt on Jumala, niin eikö sen ylipäätään pitäisi jo tietää, miten Abraham sydämmessään tuntee ja eikö tollanen touhu nyt ylipäätään ole ihan hiton... oksettavaa?

Jos sä nyt vertaat raamattua käyttöohjeisiin, niin kerrotko mulle, että miten noin niinkun sun mielestä toimii 2000- vuotta vanhat ikean kokoamisohjeet?

Mitä tulee tähän keskusteluun, niin et nyt kuitenkaan ole päässyt ihan niin iholle, että onnistuisit pahoittamaan mieltäni. Lakkaa yliarvioimasta itseäsi :)
Lapsukaiset, älköön kukaan saako teitä eksyttää. Se, joka vanhurskauden tekee, on vanhurskas, niinkuin hän on vanhurskas.
Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot.

Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä perkeleen lapsia. Kuka ikinä ei tee vanhurskautta, hän ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei veljeänsä rakasta.

Jeesus sanoi heille: "Jos Jumala olisi teidän Isänne, niin te rakastaisitte minua, sillä minä olen Jumalasta lähtenyt ja tullut; en minä ole itsestäni tullut, vaan hän on minut lähettänyt.
Minkätähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani.
Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.
Mutta minua te ette usko, sentähden että minä sanon totuuden.
Kuka teistä voi näyttää minut syypääksi syntiin? Jos minä totuutta puhun, miksi ette minua usko?
Joka on Jumalasta, se kuulee Jumalan sanat. Sentähden te ette kuule, koska ette ole Jumalasta."

Kun synnyt uudesti ylhäältä, niin sinut otetaan Isän lapseksi.

Ja kuka teistä on se isä, joka poikansa häneltä pyytäessä kalaa antaa hänelle kalan sijasta käärmeen,
taikka joka hänen pyytäessään munaa antaa hänelle skorpionin?
Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat!"

Ja siitä me tiedämme hänet tuntevamme, että pidämme hänen käskynsä.
Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.
Mutta joka pitää hänen sanansa, hänessä on Jumalan rakkaus totisesti täydelliseksi tullut. Siitä me tiedämme, että me hänessä olemme.
Joka sanoo hänessä pysyvänsä, on velvollinen vaeltamaan, niinkuin hän vaelsi.

Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan.
Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.

Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.
Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.

Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa.

Kaikki on puhdasta puhtaille; mutta saastaisille ja uskottomille ei mikään ole puhdasta, vaan heidän sekä mielensä että omatuntonsa on saastainen.

He väittävät tuntevansa Jumalan, mutta teoillaan he hänet kieltävät, sillä he ovat inhottavia ja tottelemattomia ja kaikkiin hyviin tekoihin kelvottomia.
 
  • Tykkää
Reactions: marjanpoimija
vierailija
Haluatko kertoa minulle lisää siitä, miten sinä tunnet henkilökohtaisesti raamatun Jumalan? Etkö sinäkin ole lukenut hänestä ja muodostanut sen perusteella käsityksen hänestä?
Ottaessasi oman biologisen isän verrokiksi, menit aika lujaa metsään.

Miksi sinä olet useat kerrat selittänyt miten pääsen raamatun Jumalan luokse? En minä sellaista ole pyytänyt enkä selitystä edes kaipaa, kun en erityisemmin usko raamattuun ja sen kertomuksiin?

Erityisesti tämä lause, jonka sanoit:

Eli se, ettei Jumala ole sinusta hyvä tyyppi, pyyhi pois raamatun sisältöä, joka on totuus miljoonille ihmisille.

Kun mun ongelma on justiinsa se, että raamattu kuvaa Jumalan aika... hmm... no sanotaanko, että sellaisena tyyppinä, jonka moni psykiatri määrittelisi mieleltään hyvin sairaaksi ja persoonallisuushäiriöiseksi. Niin miten ihmeessä se menee niiltä miljoonilta ihmisiltä ohi?
Eikö kukaan mieti, että hittovie, toi Jässikkä tappaa Abrahamilta (en oikeasti muista oliko se Abraham vai mikä sen nimi oli ) perheen ihan vaan siksi, että se haluaa testata Abrahamin uskoa. Jos se nyt on Jumala, niin eikö sen ylipäätään pitäisi jo tietää, miten Abraham sydämmessään tuntee ja eikö tollanen touhu nyt ylipäätään ole ihan hiton... oksettavaa?

Jos sä nyt vertaat raamattua käyttöohjeisiin, niin kerrotko mulle, että miten noin niinkun sun mielestä toimii 2000- vuotta vanhat ikean kokoamisohjeet?

Mitä tulee tähän keskusteluun, niin et nyt kuitenkaan ole päässyt ihan niin iholle, että onnistuisit pahoittamaan mieltäni. Lakkaa yliarvioimasta itseäsi :)
Tiedoksesi vieä, että puhut varmaankin Jobista. Jonka tietäisit, jos olisit siis sen kirjan jo kahdestikin lukenut.
Olipas hyvä, että otit tuon Jobin esille. Hähän juuri oli korvakuulolta vain kuullut Jumalasta, uhrasi kaiken varalta, pelkäsi kaikkea. Jos olisit lukenut loppuun saakka tuonkin osan raamatusta, niin tietäisit, että Job nimenomaan piti itseään vanhurskaana ja synnittömänä. Kun hän lopulta ymmärsi, että olikin syntinen, ja saatanan vaikutuksen alainen, niin anteeksi pyytäessään sai armon. Tällöin Jumala kaksinkertaisti Jobin omaisuuden, sekä tämä sai uuden perheen.
Silloin Job vastasi Herralle ja sanoi:
"Minä tiedän, että sinä voit kaikki ja ettei mikään päätöksesi ole sinulle mahdoton toteuttaa.
'Kuka peittää minun aivoitukseni taitamattomasti?' Siis on niin: minä puhuin ymmärtämättömästi, asioista, jotka ovat ylen ihmeelliset minun käsittää.
Kuule siis, niin minä puhun; minä kysyn, opeta sinä minua.
Korvakuulolta vain olin sinusta kuullut, mutta nyt on silmäni sinut nähnyt.
Sentähden minä peruutan puheeni ja kadun tomussa ja tuhassa."


Ja Herra siunasi Jobin elämän loppupuolta vielä enemmän kuin sen alkua, niin että hän sai neljätoista tuhatta lammasta, kuusi tuhatta kamelia, tuhat härkäparia ja tuhat aasintammaa.
Ja hän sai seitsemän poikaa ja kolme tytärtä.
Ensimmäiselle hän antoi nimen Jemima, toiselle nimen Kesia ja kolmannelle nimen Keren-Happuk.
Eikä ollut koko maassa niin kauniita naisia kuin Jobin tyttäret; ja heidän isänsä antoi heille perintöosan heidän veljiensä rinnalla.
Tämän jälkeen Job eli vielä sataneljäkymmentä vuotta ja sai nähdä lapsensa ja lastensa lapset neljänteen polveen asti.
Sitten Job kuoli vanhana ja elämästä kyllänsä saaneena.
 
  • Tykkää
Reactions: marjanpoimija
vierailija
Jeesus opettaa kahdella tavalla:

1. Kastakaa ja opettakaa.
2. Opettakaa ja kastakaa.

Joka tämän kieltää, ei ole Jumalan lapsi.
Tietysti on parempi ensin tietää, miksi ottaa kasteen, että myös ymmärtäisi sen merkityksen. Kyse oli lähinnä siitä, että ei vauva voi uskoa ensin. Lapset tulivat Jeesuksen luokse, ja Hän siunasi heidät. Siinäkin Jeesus toimi vallitsevaa kulttuuria vastaan.
 
vierailija
Haluatko kertoa minulle lisää siitä, miten sinä tunnet henkilökohtaisesti raamatun Jumalan? Etkö sinäkin ole lukenut hänestä ja muodostanut sen perusteella käsityksen hänestä?
Ottaessasi oman biologisen isän verrokiksi, menit aika lujaa metsään.

Miksi sinä olet useat kerrat selittänyt miten pääsen raamatun Jumalan luokse? En minä sellaista ole pyytänyt enkä selitystä edes kaipaa, kun en erityisemmin usko raamattuun ja sen kertomuksiin?

Erityisesti tämä lause, jonka sanoit:

Eli se, ettei Jumala ole sinusta hyvä tyyppi, pyyhi pois raamatun sisältöä, joka on totuus miljoonille ihmisille.

Kun mun ongelma on justiinsa se, että raamattu kuvaa Jumalan aika... hmm... no sanotaanko, että sellaisena tyyppinä, jonka moni psykiatri määrittelisi mieleltään hyvin sairaaksi ja persoonallisuushäiriöiseksi. Niin miten ihmeessä se menee niiltä miljoonilta ihmisiltä ohi?
Eikö kukaan mieti, että hittovie, toi Jässikkä tappaa Abrahamilta (en oikeasti muista oliko se Abraham vai mikä sen nimi oli ) perheen ihan vaan siksi, että se haluaa testata Abrahamin uskoa. Jos se nyt on Jumala, niin eikö sen ylipäätään pitäisi jo tietää, miten Abraham sydämmessään tuntee ja eikö tollanen touhu nyt ylipäätään ole ihan hiton... oksettavaa?

Jos sä nyt vertaat raamattua käyttöohjeisiin, niin kerrotko mulle, että miten noin niinkun sun mielestä toimii 2000- vuotta vanhat ikean kokoamisohjeet?

Mitä tulee tähän keskusteluun, niin et nyt kuitenkaan ole päässyt ihan niin iholle, että onnistuisit pahoittamaan mieltäni. Lakkaa yliarvioimasta itseäsi :)
Vielä tuohon käyttöohjeeseen sen verran, että eihän ikean saman pöydän käyttöohje vanhene, siinäkään tapauksessa, jos ikea on pystyssä vielä 2000 vuoden päästä jamyy samaa kyseistä pöytää.. On tuo kyllä hulvatonta, että sekoittaa Aabrahamin ja Jobin, ainakin siinä mielessä jos ilmoittaa raamatun lukeneesta oikein kannesta kanteen useamman kerran.
Hitsi, pitää nyt miljoonien ihmisten varmaan luopua uskostaan, koska olet tullut siihen tuloksen, että vaikka et olekaan uskossa, niin jumalasi onkin kiduttaja. Sinun kannattaisi perustaa vaikka oma uskonlahko, valaistuneet raamatun tutkijat ry.
 
vierailija
Tietysti on parempi ensin tietää, miksi ottaa kasteen, että myös ymmärtäisi sen merkityksen. Kyse oli lähinnä siitä, että ei vauva voi uskoa ensin. Lapset tulivat Jeesuksen luokse, ja Hän siunasi heidät. Siinäkin Jeesus toimi vallitsevaa kulttuuria vastaan.
Joo, mutta kasi tapaa on neuvottu. Kiellätkö Jeesuksen opetukset? Se on oma valinta, mutta taivaaseen ei pääse Jeesuksen opetuksia kieltämällä!
 
vierailija
Teille, joilla ei ole Matteuksen evankeliumia, kerron, mitä Jeesus siinä opetti:

Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.
 
Tiedoksesi vieä, että puhut varmaankin Jobista. Jonka tietäisit, jos olisit siis sen kirjan jo kahdestikin lukenut.
Olipas hyvä, että otit tuon Jobin esille. Hähän juuri oli korvakuulolta vain kuullut Jumalasta, uhrasi kaiken varalta, pelkäsi kaikkea. Jos olisit lukenut loppuun saakka tuonkin osan raamatusta, niin tietäisit, että Job nimenomaan piti itseään vanhurskaana ja synnittömänä. Kun hän lopulta ymmärsi, että olikin syntinen, ja saatanan vaikutuksen alainen, niin anteeksi pyytäessään sai armon. Tällöin Jumala kaksinkertaisti Jobin omaisuuden, sekä tämä sai uuden perheen.
Silloin Job vastasi Herralle ja sanoi:
"Minä tiedän, että sinä voit kaikki ja ettei mikään päätöksesi ole sinulle mahdoton toteuttaa.
'Kuka peittää minun aivoitukseni taitamattomasti?' Siis on niin: minä puhuin ymmärtämättömästi, asioista, jotka ovat ylen ihmeelliset minun käsittää.
Kuule siis, niin minä puhun; minä kysyn, opeta sinä minua.
Korvakuulolta vain olin sinusta kuullut, mutta nyt on silmäni sinut nähnyt.
Sentähden minä peruutan puheeni ja kadun tomussa ja tuhassa."


Ja Herra siunasi Jobin elämän loppupuolta vielä enemmän kuin sen alkua, niin että hän sai neljätoista tuhatta lammasta, kuusi tuhatta kamelia, tuhat härkäparia ja tuhat aasintammaa.
Ja hän sai seitsemän poikaa ja kolme tytärtä.
Ensimmäiselle hän antoi nimen Jemima, toiselle nimen Kesia ja kolmannelle nimen Keren-Happuk.
Eikä ollut koko maassa niin kauniita naisia kuin Jobin tyttäret; ja heidän isänsä antoi heille perintöosan heidän veljiensä rinnalla.
Tämän jälkeen Job eli vielä sataneljäkymmentä vuotta ja sai nähdä lapsensa ja lastensa lapset neljänteen polveen asti.
Sitten Job kuoli vanhana ja elämästä kyllänsä saaneena.
Mä en edes tiedä naapurini nimeä ja näen sen joka päivä. suo mulle anteeksi se, etten ole Jobin nimeä mieleeni painanut... kuten en kenekään muunkaan raamatun henkilön.

Ompa muuten ihan totta, että sehän korvaakin sitten kaiken, kun Jumala vaan tekee rikkaaksi ja antaa uuden perheen. Jess, mitä sitä sitten niitä vanhoja murehtimaan.
ihan OIKEESTI? Niinkun ihan OIKEESTI?
 
vierailija
Mä en edes tiedä naapurini nimeä ja näen sen joka päivä. suo mulle anteeksi se, etten ole Jobin nimeä mieleeni painanut... kuten en kenekään muunkaan raamatun henkilön.

Ompa muuten ihan totta, että sehän korvaakin sitten kaiken, kun Jumala vaan tekee rikkaaksi ja antaa uuden perheen. Jess, mitä sitä sitten niitä vanhoja murehtimaan.
ihan OIKEESTI? Niinkun ihan OIKEESTI?
Ei sinulla ole osaa eikä arpaa tähän sanaan, sillä sinun sydämesi ei ole oikea Jumalan edessä.
Tee siis parannus ja käänny tästä pahuudestasi ja rukoile Herraa-jos ehkä vielä sinun sydämesi ajatus sinulle anteeksi annetaan.
Sillä minä näen sinun olevan täynnä katkeruuden sappea ja kiinni vääryyden siteissä."

Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan.
Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.

Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
 
vierailija
Ei sinulla ole osaa eikä arpaa tähän sanaan, sillä sinun sydämesi ei ole oikea Jumalan edessä.
Tee siis parannus ja käänny tästä pahuudestasi ja rukoile Herraa-jos ehkä vielä sinun sydämesi ajatus sinulle anteeksi annetaan.
Sillä minä näen sinun olevan täynnä katkeruuden sappea ja kiinni vääryyden siteissä."

Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan.
Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.

Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
Eihän sun tekstillä ole yhtään mitään tekemistä AivanSama:n kanssa. Haloo!
 
vierailija
Mä en edes tiedä naapurini nimeä ja näen sen joka päivä. suo mulle anteeksi se, etten ole Jobin nimeä mieleeni painanut... kuten en kenekään muunkaan raamatun henkilön.

Ompa muuten ihan totta, että sehän korvaakin sitten kaiken, kun Jumala vaan tekee rikkaaksi ja antaa uuden perheen. Jess, mitä sitä sitten niitä vanhoja murehtimaan.
ihan OIKEESTI? Niinkun ihan OIKEESTI?
Onko sinulla yleensäkin tapana syytellä muita itse tekemistäsi virheistäsi? Etkö vieläkään ymmärrä yksinkertaista asiaa. Ei raamatun Jumala ole vastuussa sinun tekemisistäsi, kuten ei ollut siitäkään, mitä Jobille tapahtui. Saatana on elossa ja tekee työtään ihmisissä, niissä ketkä eivät ole Jumalan lapsia.
Otapas selvää sitten tuosta toisesta puolesta, jos kerran ei ole hyvää Jumalaa, niin eihän sitten ole pahaa saatanaakaan, vai ,kuinka?
Käy vaikka satanistien sivuilla, tai lue muutama hyvä kirja niistä, jotka ovat entisiä saatananpalvojia. Uhraavat lapsia saatanalle vielä tänäkin päivänä.

Joka Korkeimman suojassa istuu ja Kaikkivaltiaan varjossa yöpyy,
se sanoo: "Herra on minun turvani ja linnani, hän on minun Jumalani, johon minä turvaan".
Sillä hän päästää sinut linnustajan paulasta, turmiollisesta rutosta.
Sulillansa hän sinua suojaa, ja sinä saat turvan hänen siipiensä alla; hänen uskollisuutensa on kilpi ja suojus.
Et sinä pelkää yön kauhuja, et päivällä lentävää nuolta,
et ruttoa, joka pimeässä kulkee, et kulkutautia, joka päiväsydännä häviötä tekee.
Vaikka tuhat kaatuisi sinun sivultasi, kymmenen tuhatta oikealta puoleltasi, ei se sinuun satu.
Sinun silmäsi saavat vain katsella ja nähdä, kuinka jumalattomille kostetaan. -
Sillä: "Sinä, Herra, olet minun turvani". -Korkeimman olet sinä ottanut suojaksesi.
Ei kohtaa sinua onnettomuus, eikä vitsaus lähesty sinun majaasi.
Sillä hän antaa enkeleilleen sinusta käskyn varjella sinua kaikilla teilläsi.
He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi.
Sinä kuljet leijonan ja kyykäärmeen ylitse, sinä tallaat nuorta jalopeuraa ja lohikäärmettä. -
"Koska hän riippuu minussa kiinni, niin minä hänet pelastan; minä suojelen hänet, koska hän tuntee minun nimeni.
Hän huutaa minua avuksensa, ja minä vastaan hänelle, minä olen hänen tykönänsä, kun hänellä on ahdistus, minä vapahdan hänet ja saatan hänet kunniaan.
Minä ravitsen hänet pitkällä iällä ja suon hänen nähdä antamani pelastuksen."
 
vierailija
Onko sinulla yleensäkin tapana syytellä muita itse tekemistäsi virheistäsi? Etkö vieläkään ymmärrä yksinkertaista asiaa. Ei raamatun Jumala ole vastuussa sinun tekemisistäsi, kuten ei ollut siitäkään, mitä Jobille tapahtui. Saatana on elossa ja tekee työtään ihmisissä, niissä ketkä eivät ole Jumalan lapsia.
Otapas selvää sitten tuosta toisesta puolesta, jos kerran ei ole hyvää Jumalaa, niin eihän sitten ole pahaa saatanaakaan, vai ,kuinka?
Käy vaikka satanistien sivuilla, tai lue muutama hyvä kirja niistä, jotka ovat entisiä saatananpalvojia. Uhraavat lapsia saatanalle vielä tänäkin päivänä.

Joka Korkeimman suojassa istuu ja Kaikkivaltiaan varjossa yöpyy,
se sanoo: "Herra on minun turvani ja linnani, hän on minun Jumalani, johon minä turvaan".
Sillä hän päästää sinut linnustajan paulasta, turmiollisesta rutosta.
Sulillansa hän sinua suojaa, ja sinä saat turvan hänen siipiensä alla; hänen uskollisuutensa on kilpi ja suojus.
Et sinä pelkää yön kauhuja, et päivällä lentävää nuolta,
et ruttoa, joka pimeässä kulkee, et kulkutautia, joka päiväsydännä häviötä tekee.
Vaikka tuhat kaatuisi sinun sivultasi, kymmenen tuhatta oikealta puoleltasi, ei se sinuun satu.
Sinun silmäsi saavat vain katsella ja nähdä, kuinka jumalattomille kostetaan. -
Sillä: "Sinä, Herra, olet minun turvani". -Korkeimman olet sinä ottanut suojaksesi.
Ei kohtaa sinua onnettomuus, eikä vitsaus lähesty sinun majaasi.
Sillä hän antaa enkeleilleen sinusta käskyn varjella sinua kaikilla teilläsi.
He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi.
Sinä kuljet leijonan ja kyykäärmeen ylitse, sinä tallaat nuorta jalopeuraa ja lohikäärmettä. -
"Koska hän riippuu minussa kiinni, niin minä hänet pelastan; minä suojelen hänet, koska hän tuntee minun nimeni.
Hän huutaa minua avuksensa, ja minä vastaan hänelle, minä olen hänen tykönänsä, kun hänellä on ahdistus, minä vapahdan hänet ja saatan hänet kunniaan.
Minä ravitsen hänet pitkällä iällä ja suon hänen nähdä antamani pelastuksen."
Koeta nyt käsittää, että tuo on _sun_ vakaumus ja sä olet aivan eri ihminen kuin AivanSama.
 

Yhteistyössä