työtön työnhakija ilmoittaa että olenkin raskaana. loppuuko työttömyyskorvaus siihen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
eli niinkuin otsikossa jo ilmaisin. miten se menee jos työtön työnhakija ilmoittaa työkkäriin että on raskaana lopuuko maksut kun tavallaan en ole millään työmarkkiinoilla..??ainakaan pitkään...

Jos jättää työkkärin "määräykset" väliin, niin karenssia saa. Hakemuksia voi laitella raskaanakin, se on sitten toinen juttu, saako sitä työtä. Työkkäriin kannattaa ilmoitella kuitenkin raskaudesta, jos vaikka ottaisivat huomioon työtarjouksissa, kun ihan kaikkia hommia ei voi tehdä raskaana ollessa. Tuollaisessa työpaikassa olija joutuu vaihtamaan tehtäviä raskauden ajaksi.

Normaalisti työttömyyskorvaus loppuu äitiyslomalle siirtyessä.

eli niinkuin otsikossa jo ilmaisin. miten se menee jos työtön työnhakija ilmoittaa työkkäriin että on raskaana lopuuko maksut kun tavallaan en ole millään työmarkkiinoilla..??ainakaan pitkään...
Olethan sinä työmarkkinoilla äitiysloman alkuun asti, joka on raskausviikolla 34 (tai aikaisemmin, jos päätät varhentaa sitä). Siihen asti olet ihan normaali työtön työnhakija, vaikka oletkin raskaana, ja sinun pitää hakea töitä kuten työkkäri määrää.

No useimmat kyllä on töissä ihan sinne äitiysloman alkuun saakka, että miten niin et ole työmarkkinoilla? :D Olet joko töissä, työtön työmarkkinoilla tai sitten jos et työhön kykene niin putoat jollekkin kelan sairasrahoille varmaan tai otat mahdollisen karenssin vastaan.

Olet edelleen työtön työnhakija vaikka oletkin raskaana. Ja saat työttömyyskorvauksen ihan normaalisti hakiessasi töitä. Ja kannattaa niitä töitä hakeakin, vaikka ei sinua kukaan siinä tilassa palkkaa. Jäin työttömäksi ollessani 5 kk raskaana ja voin sanoa että kyllä ne työnantajat katsoo nenänvartta pitkin.

Omat kokemukseni työkkärin asenteesta raskaana olevaa hakijaa kohtaa on huonot :( Odotin esikoista ja työkkäri pakotti minut hakemaan 6kk kurssille, ainut vaan että olin jo 6kk raskaana, työkkärin tati haukkui minut pystyyn kun ilmoitin että mikä on hänen ajatuksensa laittaa minut kurssille jonka kuitenkin joutuisin jättämään kesken kun jäisin äitiyslomalle.
Työkkärin täti haukkui kovaan ääneen minut että et sano kurssi alkuhaastattelussa olevasi raskaana ja jos sen teet niin hän pitää huolen että saat karenssin.
Menin haastatteluun jossa kurssin haastattelija heti ilmoitti että kurssille on paljon hakijoita joten hän haluaa olla 100% varma että minua tuo kiinnostaa ja en jätä kurssia kesken.
Pakkohan se oli mainita että sori vaan mutta tämä jää minulta pakosteen kesken.

Onneksi en joutunut enään sille samalla kahelille työkkäritädille,
seuraavalle kun menin hän kysyi syytä miksi en päässyt kurssille sanoin sen tietysti suoraan,
hän ihmettelemään ääneen miksi edes hain moiselle kurssille, no kun pakotettiin karenssin uhalla.

Toinen kerta kun vartuin toista lasta, olin pitkässä määräaikeisessa työsuhteessa, tiedossa oli jo hyvissä ajoin ettei sitä enään voida tulla jatkamaan joten nyt olisi hyvä aika tehdä toinen lapsi kun ei olisi työtäkään.
Työ loppui ilmottauduin työkkäriin ja minulla oli kuukausi ns työtöntä aikaa ennekuin jäisin äitiyslomalle,
työkkärintädin asenne miksi tänne tuossa tilassa ilmottaudut, kuka sinut raskaana ottaa töihin.
Jouduin kirjaimellisesti ratakiskosta hänelle vääntämään että myös minulla on oikeus työttömyysturvaan vaikkakin minua ei kukaan ota kuukaudeksi töihin.
Jos en olisi ilmottautunut työttömäksi en tietenkään olisi ollut oikeutettu päivärahaan jonkatarvitsin elämisen kannalta siksi kuukaudeksi.
Lopulta hyväksyi minut kirjoille tosin erittäin vastahakoisesti.

Jotkut työkkäritädit luulevat olevansa jumalaakin korkeampia ja nauttivat kun saavat ihmisiä alistaa :(

Onneksi tuo olikin viimeinen kokemus koko kirotusta lafkasta, työtä siellä ei tarjota ja kurssille vaan patistaa, taitaa olla työkkäritätien suojatyökeskus koko paikka.

Ei ole kyllä työkkärin tehtävä pakottaa ihmisiä valehtelemaan raskaudestaan. Tuon kun olisit saanut nauhalle, niin saisi työkkärin ylin johtokin esittää anteeksipyyntöjä mediassa. Että naisen pitäisi muka piilotella raskauttaan, ihan kuin se olisi tauti tai häpeä.

Mulla loppui määräaikainen työ kaksi kuukautta ennen äitiysloan alkua. Työkkärin täti vain kysyi koska äitiysloa alkaa ja laitoi seuraavan käynnin siitä seuraavalle päivälle ja totesi hyvää äitiyslomaa. :-)

Yhteistyössä