Työtön työnhakija ja oikeus päivähoitopaikkaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työtön vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työtön vieras

Vieras
Liittyy tuohon työkkäriketjuun tää mun ajatus.
Itselle ei ole asia mitenkään ajankohtainen noiden hoitojuttujen suhteen, mutta alkoi hieman hiertää yks juttu eräässä vastauksessa. Siinä kun sanottiin että jos työttömälle osoitetaan työpaikka, eikä sitä oteta vastaan lastenhoito-ongelmien perusteella , tulee karenssi.
Kirjoittajan mielestä työttömän pitäis ratkaista lastenhoitojutut ennen työkkärin työhön osoitusta.
Mutta kun tälläkin palstalla on saanut useammin kuin kerran lukea, että subjektiivinen päivähoito-oikeus ei kaikkien mielestä kuulukaan työttömälle. Kysynkin miten muuten sitten pystyy työtön ratkaisemaan päivähoitoasiat jos ei ole lapsi jo valmiiksi päivähoidossa ja kiire aloittaa uusi työ tai jos ei voi ottaa hoitojuttujen takia työtä vastaan , tulee karenssi?

Selostan sekavasti, toivottavasti joku ymmärsi mitä ajan takaa...
Ja minä en itse enää tarvitse päivähoitopalveluja lapsilleni vaikka työtön olenkin. Sympatiani vain on nyt näiden pienten lasten työttömien äitien puolella * sateenvaro aukesi*

Mulle tuli aikoinaan karenssi koska en ottanyt työtä vastaan juuri tosta syystä! Täihin olis pitänyyt lähteä 6 jälkeen päiväkoti aukes vasta 7, ja lausunnot oli niin töistä kun hoidosta vaan eipä auttanut! Sanoin kyllä suorat sanat!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulle tuli aikoinaan karenssi koska en ottanyt työtä vastaan juuri tosta syystä! Täihin olis pitänyyt lähteä 6 jälkeen päiväkoti aukes vasta 7, ja lausunnot oli niin töistä kun hoidosta vaan eipä auttanut! Sanoin kyllä suorat sanat!

:o :o

siis mitä?
Mihin hittoon ne kuvittelee että lapset sitte laittaa.

Narulla kiinni päiväkodin pihaan vai?

Voi *****'

no meillä kunnalla järjestyy hoitopaikka lapselle kahdessa viikossa mikäli työllistyminen tapahtuu yllättäen. ja on myös niitä päiväkoteja jotka aukeavat aikaisemmin. minun on myös vietävä lapset hoitoon kuuden maissa kun työt alkavat toisella paikkakunnalla seitsemältä. meillä ainakin päiväkodit avaavat tarvittaessa ovensa kuudelta, sitä aikaisempaa hoitoa tarvitsevat lapset menevät sitten vissiinkin vuorohoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Gold digger:
no meillä kunnalla järjestyy hoitopaikka lapselle kahdessa viikossa mikäli työllistyminen tapahtuu yllättäen. ja on myös niitä päiväkoteja jotka aukeavat aikaisemmin. minun on myös vietävä lapset hoitoon kuuden maissa kun työt alkavat toisella paikkakunnalla seitsemältä. meillä ainakin päiväkodit avaavat tarvittaessa ovensa kuudelta, sitä aikaisempaa hoitoa tarvitsevat lapset menevät sitten vissiinkin vuorohoitoon.

Tälläi meidänkin asuinpaikkakunnalla

juuri asian kanssa painiskelen... minulla ei jatkettu työsopimusta ja syksyksi oli hyvä tarhapaikka valmiina koska töiden piti jatkua. No päätin pitää paikan koska haen koko ajan työtä ja työkkärissä sanoivat että työttömän pitää olla valmis menemään töihin heti eikä kahden viikon päästä (kunta ehtii hankkimaan paikan)... tarhan puolesta tulee nyt koko ajan noottia että lasta ei haluta tänne kun olen työttömänä (paikkaa tarvitaan muille)... pää meinaa hajota että miten toimisi oikein... taustalla on vielä traumat viime keväästä kun vihdoin löysin töitä ja sitten lapsi laitettiin väliaikaistarhaan kevääksi kun mihinkään muualle ei mahtunut (paikka oli aivan kamala, suurin osa lapsista itki koko päivän, lapset vaihtuivat jatkuvasti) hitsit kun on hankalaa

Niin, työkkärin mielestä lapset pitäs olla jo tarhassa kun ryhdyt hakemaan työtä, ja tarhasta ei voida antaa paikkaa kuin vasta sitten kun työttömällä vanhemmalla on oikeesti jo joku paikka mihin menee. Ainakin täällä kun on pulaa tarhapaikoista muutenkin.
Kysyin kummastakin paikasta tätä asiaa kun ilmoittauduin työttömäksi.

Niinhän se menee että 2 viikossa kunnan pitää se hoito järjestää, mutta työkkärin kurssitkin voi alkaa jo viikonpäästä siitä kun se on ilmoitettu. Eli lapset yksin kotona viikon?
Tätä en ole vielä kohdannut ja toivottavasti en kohtaakkaan!

Minul on ihana ihminen siel työkkäris kenen luona käyn! Ottaa huomioon monia asioita vaikka ei tartteis!

Alkuperäinen kirjoittaja Mimosan äippä:
juuri asian kanssa painiskelen... minulla ei jatkettu työsopimusta ja syksyksi oli hyvä tarhapaikka valmiina koska töiden piti jatkua. No päätin pitää paikan koska haen koko ajan työtä ja työkkärissä sanoivat että työttömän pitää olla valmis menemään töihin heti eikä kahden viikon päästä (kunta ehtii hankkimaan paikan)... tarhan puolesta tulee nyt koko ajan noottia että lasta ei haluta tänne kun olen työttömänä (paikkaa tarvitaan muille)... pää meinaa hajota että miten toimisi oikein... taustalla on vielä traumat viime keväästä kun vihdoin löysin töitä ja sitten lapsi laitettiin väliaikaistarhaan kevääksi kun mihinkään muualle ei mahtunut (paikka oli aivan kamala, suurin osa lapsista itki koko päivän, lapset vaihtuivat jatkuvasti) hitsit kun on hankalaa

jo myönnettyä paikkaa ei voida sulta pois ottaa. vaihdat lapset nyt vaikka osapäiväisiksi. mutta missään nimessä sun ei tarvitse sitä paikkaa luovuttaa muille.

jo myönnettyä paikkaa ei voida sulta pois ottaa. vaihdat lapset nyt vaikka osapäiväisiksi. mutta missään nimessä sun ei tarvitse sitä paikkaa luovuttaa muille.

voiko osa-aikaisesta vaihtaa koska tahansa kokoaikaiseksi? nyt sovin että lapsi käy kerran viikossa hoidossa, syyskuun alussa menen työkkärin kurssille 2 viikoksi ja silloin koko ajan...sen jälkeen varmaan tarvii sit tiedustella sitä osa-aikaisuutta mutta miten se eroaa käytännössä nykytilasta kun lapsi käy 1 krt viikossa.

voiko osa-aikaisesta vaihtaa koska tahansa kokoaikaiseksi? nyt sovin että lapsi käy kerran viikossa hoidossa, syyskuun alussa menen työkkärin kurssille 2 viikoksi ja silloin koko ajan...sen jälkeen varmaan tarvii sit tiedustella sitä osa-aikaisuutta mutta miten se eroaa käytännössä nykytilasta kun lapsi käy 1 krt viikossa.

mä en tiedä mikä siinä on se ilmoitusaika, mutta jos olet jonkun aikaa työttömänä niin voit pitää lapsen hoidossa osa-aikaisena, ja sitten työllistyttyä muuttaa sen koko aikaiseksi, eihän ne päiväkodin henkilöt voi sinne jokatapauksessa sen enempää ottaa vakkarilapsia. ainakin mun kaverilla oli näin, että oli välillä työtön ja sit taas töissä niin ain työssäolojaksoilla lapsi oli kokopäiväinen

näin täälläkin..

Yhteistyössä