KokemuKsia touhula päiväkodista

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Joku yksityinen perhepäivähoitaja tuota tuskin tekee
Mutta niissäkin on tämän palstan käyttäjien mukaan vikaa

Erottaisitte asioita toisistaan ja lakkaisitte laumana sanomasta mää mää pää pää.

Meillä on mahtava hoitaja. Kaverin muksulla ei. Vaihtaa pois Touhulasta.
Me jatketaan toisessa Touhulan yksikössä.
 
vierailija714
Joku yksityinen perhepäivähoitaja tuota tuskin tekee
Mutta niissäkin on tämän palstan käyttäjien mukaan vikaa

Erottaisitte asioita toisistaan ja lakkaisitte laumana sanomasta mää mää pää pää.

Meillä on mahtava hoitaja. Kaverin muksulla ei. Vaihtaa pois Touhulasta.
Me jatketaan toisessa Touhulan yksikössä.
Jokainen saa kertoa kokemuksistaan, aivan kuten sinäkin juuri teit.

Mikä siinä ottaakin joillekin niin koville? Ehkä se, kun oma lapsi on k.o paikassa hoidossa, eikä haluta kuulla totuuksia.
 
vierailija
Jokainen saa kertoa kokemuksistaan, aivan kuten sinäkin juuri teit.

Mikä siinä ottaakin joillekin niin koville? Ehkä se, kun oma lapsi on k.o paikassa hoidossa, eikä haluta kuulla totuuksia.
Voi rähämä sun kanssa. Oikkeen nyrkit pystyssä totuuksia kerrot.
Kyllähän jokainen järkiäiti vaihtaa lapsen hoitopaikkaa kun meno on sellaista mistä kerrottu.
Naurattaa vaan mammojen yksinkertaisuus vertauksissaan, että Touhula on kaikkia yksityisiä hoitomuotoja edustava hoitopaikka.
Meidän Touhula toimii. Monen ei. Ja jos meno muuttuu huonoksi on asialle äitinä tehtävä jotain.
Kunnalliseen en vie .
 
vierailija714
Voi rähämä sun kanssa. Oikkeen nyrkit pystyssä totuuksia kerrot.
Kyllähän jokainen järkiäiti vaihtaa lapsen hoitopaikkaa kun meno on sellaista mistä kerrottu.
Naurattaa vaan mammojen yksinkertaisuus vertauksissaan, että Touhula on kaikkia yksityisiä hoitomuotoja edustava hoitopaikka.
Meidän Touhula toimii. Monen ei. Ja jos meno muuttuu huonoksi on asialle äitinä tehtävä jotain.
Kunnalliseen en vie .
Yllättävän monella on onglelmia touhulan kanssa. Hyvä että tämä tulee esille.
 
vierailija
Hei. Ikävä kuulla, että perheille on jäänyt hämmentäviä ja kurjia kokemuksia. Olen itse työskennellyt nyt jonkun aikaa Touhulassa ja tykännyt ihan hirveästi! Työolot ovat kaikinpuolin hyvät ja aamupala ainoa ateria, jonka valmistamme ja suurimmaksi osaksi ennen kuin lapset tulevat hoitoon. Aamupala sisältää päivittäin vaihtuvan puuron, pehmeän leivän päällisillä ja tuorepalan, joka on aamulla vihannes (ja iltapäivällä hedelmä). Välipalatkin ovat monipuoliset rahkoista vispipuuroon :) se, että me ltot ja lht valmistamme aamiaisen mahdollistaa sen, että laitoshuoltajamme tulee töihin myöhemmin ja aloittaa päivänsä siistimällä osastot ja muut tilat ja siivoaa jälleen päivän päätteeksi huomista varten. Meidän ei siis tarvitse siivota itse, eikä edes roskia viedä toisin kuin kunnallisella :D
Tilat ovat melko uudet, joten neliöt riittävät ja itsekin viihtyy mainiosti avarisssa ja valoisissa huoneissa, joissa on hyvä ilma ja sopiva lämpötila.
Siitä vielä, mitä vanhemmat näkevät lasten tuomis- ja hakutilanteissa, ei tosiaan usein anna kovin monipuolista kuvaa toiminnasta eikä työntekijöistäkään ja varmasti eri asiat huolettavat sitä enemmän mitä pienemmistä lapsista on kyse, varsinkaan jos he eivät itse osaa kertoa päivän kulusta ja tuntemuksistaan. Meidän ryhmässä lapset jäävät mielellään hoitoon, ja yleensä kyllä myös lähtevät mielellään. Joskus sattuu niin, että joku vanhempi näkee aikuisen makaavan sohvalla tai kuulee aikuisen sanovan tiukasti lapselle. Varmasti oudoksuttaa ja harmittaa. Itsellekin tulisi varmaan hölmö olo. Myönnän kuitenkin, että joskus saatan levätä viitisen minuuttia lattialla patjalla tai sohvalla jos siltä tuntuu. Yleensä yksi tai useampi lapsi on kuitenkin vieressä ja hieron esim pallolla jalkapohjia, lasken lapsen sormia, loruttelen tmv ja OLEN LÄSNÄ koko ryhmälle :) ja koko muun 7h 55min olen tehnyt töitä ja touhunnut lasten kanssa aktiivisemmin leikkien, liikkuen jne poislukien nukkari-ajan, jolloin syön, teen suunnittelua, valmisteluja... Ei ole myöskään mielekästä tunkea lasten hyviin leikkeihin vain sen takia, että se näyttäisi ulospäin hyvältä. Aktiivisia ollaan silloinkin kun tarkkaillaan lasten touhuja ;) se antaa tärkeää tietoa ja välineitä suunnitella ja arvioida ryhmän toimintaa.
Täytyy myös mainita, että itse sylittelen, silittelen, halailen ja suukottelen lapsia paljon enemmän kuin vanhemmat varmaan osaavat arvatakaan. Ja vaikka he joskus todistavat sitä, kun sanon tiukasti jollekin lapselle, olen taatusti aiemmin sanonut jo kolme kertaa kauniisti ja yhtä kieltoa/torumista vastaan annan myös positiivista palautetta kymmenkertaisesti.
Vielä työntekijöiden asenteesta.. Itsekin olen joskus huomannut joidenkin työntekijöiden asenteessa vikaa: ei olla riittävän nöyriä ja kiitollisia lapsista ja heidän läsnäolostaan, eikä perheille, jotka palkkamme maksavat. Tällaista havaittaessa asioista kuitenkin keskustellaan ja ryhdistäydytään.
Suosittelen kovasti kysymään ja antamaan palautetta toiminnasta ja sen taustalla vaikuttavista arvoista ja periaatteista ja jos tuntuu vaikealta keskustella ko. asioista suoraan työntekijöiden kanssa, aina voi ottaa yhteyttä päiväkodin johtajaan :) uskon vakaasti, että tällä alalla työskentelevät on ihmiset ainakin suurin osa, tekee tätä työtä sydämellä ja haluaa parasta jokaiselle hoitolapselleen. Toivottavasti epäkohtiin tartutaan ja niihin vaikutetaan. Meillä ainakin homma toimii ja lapsia rakastetaan ja perheitä arvostetaan :)
 
vierailija
Hei. Ikävä kuulla, että perheille on jäänyt hämmentäviä ja kurjia kokemuksia. Olen itse työskennellyt nyt jonkun aikaa Touhulassa ja tykännyt ihan hirveästi! Työolot ovat kaikinpuolin hyvät ja aamupala ainoa ateria, jonka valmistamme ja suurimmaksi osaksi ennen kuin lapset tulevat hoitoon. Aamupala sisältää päivittäin vaihtuvan puuron, pehmeän leivän päällisillä ja tuorepalan, joka on aamulla vihannes (ja iltapäivällä hedelmä). Välipalatkin ovat monipuoliset rahkoista vispipuuroon :) se, että me ltot ja lht valmistamme aamiaisen mahdollistaa sen, että laitoshuoltajamme tulee töihin myöhemmin ja aloittaa päivänsä siistimällä osastot ja muut tilat ja siivoaa jälleen päivän päätteeksi huomista varten. Meidän ei siis tarvitse siivota itse, eikä edes roskia viedä toisin kuin kunnallisella :D
Tilat ovat melko uudet, joten neliöt riittävät ja itsekin viihtyy mainiosti avarisssa ja valoisissa huoneissa, joissa on hyvä ilma ja sopiva lämpötila.
Siitä vielä, mitä vanhemmat näkevät lasten tuomis- ja hakutilanteissa, ei tosiaan usein anna kovin monipuolista kuvaa toiminnasta eikä työntekijöistäkään ja varmasti eri asiat huolettavat sitä enemmän mitä pienemmistä lapsista on kyse, varsinkaan jos he eivät itse osaa kertoa päivän kulusta ja tuntemuksistaan. Meidän ryhmässä lapset jäävät mielellään hoitoon, ja yleensä kyllä myös lähtevät mielellään. Joskus sattuu niin, että joku vanhempi näkee aikuisen makaavan sohvalla tai kuulee aikuisen sanovan tiukasti lapselle. Varmasti oudoksuttaa ja harmittaa. Itsellekin tulisi varmaan hölmö olo. Myönnän kuitenkin, että joskus saatan levätä viitisen minuuttia lattialla patjalla tai sohvalla jos siltä tuntuu. Yleensä yksi tai useampi lapsi on kuitenkin vieressä ja hieron esim pallolla jalkapohjia, lasken lapsen sormia, loruttelen tmv ja OLEN LÄSNÄ koko ryhmälle :) ja koko muun 7h 55min olen tehnyt töitä ja touhunnut lasten kanssa aktiivisemmin leikkien, liikkuen jne poislukien nukkari-ajan, jolloin syön, teen suunnittelua, valmisteluja... Ei ole myöskään mielekästä tunkea lasten hyviin leikkeihin vain sen takia, että se näyttäisi ulospäin hyvältä. Aktiivisia ollaan silloinkin kun tarkkaillaan lasten touhuja ;) se antaa tärkeää tietoa ja välineitä suunnitella ja arvioida ryhmän toimintaa.
Täytyy myös mainita, että itse sylittelen, silittelen, halailen ja suukottelen lapsia paljon enemmän kuin vanhemmat varmaan osaavat arvatakaan. Ja vaikka he joskus todistavat sitä, kun sanon tiukasti jollekin lapselle, olen taatusti aiemmin sanonut jo kolme kertaa kauniisti ja yhtä kieltoa/torumista vastaan annan myös positiivista palautetta kymmenkertaisesti.
Vielä työntekijöiden asenteesta.. Itsekin olen joskus huomannut joidenkin työntekijöiden asenteessa vikaa: ei olla riittävän nöyriä ja kiitollisia lapsista ja heidän läsnäolostaan, eikä perheille, jotka palkkamme maksavat. Tällaista havaittaessa asioista kuitenkin keskustellaan ja ryhdistäydytään.
Suosittelen kovasti kysymään ja antamaan palautetta toiminnasta ja sen taustalla vaikuttavista arvoista ja periaatteista ja jos tuntuu vaikealta keskustella ko. asioista suoraan työntekijöiden kanssa, aina voi ottaa yhteyttä päiväkodin johtajaan :) uskon vakaasti, että tällä alalla työskentelevät on ihmiset ainakin suurin osa, tekee tätä työtä sydämellä ja haluaa parasta jokaiselle hoitolapselleen. Toivottavasti epäkohtiin tartutaan ja niihin vaikutetaan. Meillä ainakin homma toimii ja lapsia rakastetaan ja perheitä arvostetaan :)
"Työntekijä" vai johtoportaasta joku puhdistamassa mainetta? Yhdestäkään muusta yksityisestä päiväkodista ei löydy niin paljon negatiivisia keskusteluja netistä kuin Touhulasta.
 
vierailija
Hei. Ikävä kuulla, että perheille on jäänyt hämmentäviä ja kurjia kokemuksia. Olen itse työskennellyt nyt jonkun aikaa Touhulassa ja tykännyt ihan hirveästi! Työolot ovat kaikinpuolin hyvät ja aamupala ainoa ateria, jonka valmistamme ja suurimmaksi osaksi ennen kuin lapset tulevat hoitoon. Aamupala sisältää päivittäin vaihtuvan puuron, pehmeän leivän päällisillä ja tuorepalan, joka on aamulla vihannes (ja iltapäivällä hedelmä). Välipalatkin ovat monipuoliset rahkoista vispipuuroon :) se, että me ltot ja lht valmistamme aamiaisen mahdollistaa sen, että laitoshuoltajamme tulee töihin myöhemmin ja aloittaa päivänsä siistimällä osastot ja muut tilat ja siivoaa jälleen päivän päätteeksi huomista varten. Meidän ei siis tarvitse siivota itse, eikä edes roskia viedä toisin kuin kunnallisella :D
Tilat ovat melko uudet, joten neliöt riittävät ja itsekin viihtyy mainiosti avarisssa ja valoisissa huoneissa, joissa on hyvä ilma ja sopiva lämpötila.
Siitä vielä, mitä vanhemmat näkevät lasten tuomis- ja hakutilanteissa, ei tosiaan usein anna kovin monipuolista kuvaa toiminnasta eikä työntekijöistäkään ja varmasti eri asiat huolettavat sitä enemmän mitä pienemmistä lapsista on kyse, varsinkaan jos he eivät itse osaa kertoa päivän kulusta ja tuntemuksistaan. Meidän ryhmässä lapset jäävät mielellään hoitoon, ja yleensä kyllä myös lähtevät mielellään. Joskus sattuu niin, että joku vanhempi näkee aikuisen makaavan sohvalla tai kuulee aikuisen sanovan tiukasti lapselle. Varmasti oudoksuttaa ja harmittaa. Itsellekin tulisi varmaan hölmö olo. Myönnän kuitenkin, että joskus saatan levätä viitisen minuuttia lattialla patjalla tai sohvalla jos siltä tuntuu. Yleensä yksi tai useampi lapsi on kuitenkin vieressä ja hieron esim pallolla jalkapohjia, lasken lapsen sormia, loruttelen tmv ja OLEN LÄSNÄ koko ryhmälle :) ja koko muun 7h 55min olen tehnyt töitä ja touhunnut lasten kanssa aktiivisemmin leikkien, liikkuen jne poislukien nukkari-ajan, jolloin syön, teen suunnittelua, valmisteluja... Ei ole myöskään mielekästä tunkea lasten hyviin leikkeihin vain sen takia, että se näyttäisi ulospäin hyvältä. Aktiivisia ollaan silloinkin kun tarkkaillaan lasten touhuja ;) se antaa tärkeää tietoa ja välineitä suunnitella ja arvioida ryhmän toimintaa.
Täytyy myös mainita, että itse sylittelen, silittelen, halailen ja suukottelen lapsia paljon enemmän kuin vanhemmat varmaan osaavat arvatakaan. Ja vaikka he joskus todistavat sitä, kun sanon tiukasti jollekin lapselle, olen taatusti aiemmin sanonut jo kolme kertaa kauniisti ja yhtä kieltoa/torumista vastaan annan myös positiivista palautetta kymmenkertaisesti.
Vielä työntekijöiden asenteesta.. Itsekin olen joskus huomannut joidenkin työntekijöiden asenteessa vikaa: ei olla riittävän nöyriä ja kiitollisia lapsista ja heidän läsnäolostaan, eikä perheille, jotka palkkamme maksavat. Tällaista havaittaessa asioista kuitenkin keskustellaan ja ryhdistäydytään.
Suosittelen kovasti kysymään ja antamaan palautetta toiminnasta ja sen taustalla vaikuttavista arvoista ja periaatteista ja jos tuntuu vaikealta keskustella ko. asioista suoraan työntekijöiden kanssa, aina voi ottaa yhteyttä päiväkodin johtajaan :) uskon vakaasti, että tällä alalla työskentelevät on ihmiset ainakin suurin osa, tekee tätä työtä sydämellä ja haluaa parasta jokaiselle hoitolapselleen. Toivottavasti epäkohtiin tartutaan ja niihin vaikutetaan. Meillä ainakin homma toimii ja lapsia rakastetaan ja perheitä arvostetaan :)
 
vierailija
Itse olin kaksi vuotta töissä Touhulassa ja vaikka en enää koskaan saisi muita töitä,takaisin en menisi. Hyvä,että sun kohdalle on sattunu varmaan se yksi ja ainoa Touhula,jossa on edes jokin hyvin. Tiesithän muuten,että JHL järjestää valtakunnallisen Touhula teema illan 15.3 aluetoimistoissaan. Työntekijöillä alkaa viimeinkin tulla mitta täyteen sitä paskaa! Hyvä,että jotkut jaksavat taistella. Itse palasin takaisin kunnalliseen päiväkotiin töihin enkä ole katunut hetkeäkään. Enkä muuten siivoa. Enkä vie roskiakaan. Toisin kuin Touhulassa. Siellä olin keittäjä,siivooja,talonmies, pesulatyöntekijä ja lastenhoitaja (sitten jos aikaa kaikelta muulta jäi).
 
vierailija
Meidän lapset ovat Kangasalan Touhulassa. Lapset tykkäävät olla hoidossa ja me vanhemmat olemme olleet tyytyväisiä päiväkotiin. Hoitajat ovat mukavia ja aktiivisia :) Viikko-ohjelmassa monipuolisesti retkiä, jumppaa, askartelua, musiikkia jne. Vaihtuvuutta henkilökunnassa ollut jonkin verran, mutta monia samoja hoitajia myös pysynyt. Toki me vanhemmatkin olemme erilaisia ja odotamme erilaisia asioita päiväkodilta, mutta itse voin ainakin suositella oman kokemukseni perusteella enkä tunnista noita negatiiviseja kommentteja, joita ketjussa on nostettu esiin.
 
vierailija
Lahden Touhuloista haluaisin kuulla vanhempien kokemuksia? Karisto ja Patonitty siis. Itselläni 3 -vuotta täyttävä lapsi ja tuleva hoitopaikka mietinnässä. Kaverin lapsi on Touhulassa ja on ollut tyytyväinen, mutta tämä ketju pistää miettimään. Saisko siis kokemuksia Lahdesta`?
 
vierailija
Samaa mieltä. Tällä hetkellä piha on kuin iso järvi. Eivät ole muutamaan päivään päässeet ulkoilemaan, koska pihalla ei voi olla! Olen useamman kerran sanonut asiasta palvelupällikölle, mutta pihalle ei tehdä mitään...
No huhhuh!! Menisivät retkelle, metsään, puistoon...Mutta jos ei yhtään viitsitä panostaa niin sittenhän se ei onnistu.

Voin suositella lämpimästi Aarresaaren Myötätuulta Nurmijärvellä, reilu puoli vuotta hoitoa takana, todella tyytyväisiä ollaan oltu koko perhe :)
 
vierailija
No huhhuh!! Menisivät retkelle, metsään, puistoon...Mutta jos ei yhtään viitsitä panostaa niin sittenhän se ei onnistu.

Voin suositella lämpimästi Aarresaaren Myötätuulta Nurmijärvellä, reilu puoli vuotta hoitoa takana, todella tyytyväisiä ollaan oltu koko perhe :)


Itse olen kuullut myös tuttavaperheeltä hyvää Aarresaaren päiväkodista.
Kaikki yksityiset eivät tosiaan ole samanlaisia, mutta tämä Touhulaketjun homma haiskahtaa ympäri Suomen. Harmi lasten puolesta
 
Henkilöstön edustaja
Touhulat ja Aarresaaret ovat nykyään saman yrityksen omistuksessa, mutta eri brändit. Joku ketjussa sanoi, että vanhemmat maksavat heidän palkkansa. No, se ei täysin pidä paikkansa. Tosiasiassa kaikki veronmaksajat maksavat pääosin näiden yksityisten bisnespäiväkotien kulut, tuotot ja voitot. Touhula Varhaiskasvatus Oy on erittäin kannattava ja voittoa tuottava yritys. Kaikilta osin se ei täytä hyvä yrityksen toimintatapoja. Henkilöstöllä on työsopimuksissaan esim. sulkulauseke, joka antaa yritykselle yksipuolisen oikeuden pidättää palkkaa loma-aikoina ilman lomautusmenettelyä.
 
S3s3
Ylöjärven Touhulassa vaihtuu henkilökunta liian useasti. Eipä tuo kunnallisesta päiväkodista eroa, vaikka liikunta päiväkoti onkin. Itseasiassa kunnallisessa liikkuvat varmasti enemmän ja monipuolisemmin.
 
vierailija
Entinen työntekijä tässä. Tämä ketju on ikävä kyllä hyvin totuudenmukainen. Siellä todellakin tehdään kaikki itse ja ostetaan sieltä mistä halvimmalla saadaan. Työntekijät rekrytään hienon julkisuuskuvan avulla ja kun totuus paljastuu he lähtevät muualle töihin väsytettyään itsensä ensin. Yrityksen johto ei arvosta työntekijöitä vaan tulosta. Eurot ovat ne mitkä merkitsevät. Työntekijät eivät siis ole laiskoja vaan loppuunpoltettuja tai sitten maine on jo levinnyt ja touhulassa ovat töissä ne jotka sinne suostuvat tulemaan, jolloin ei enää voida valita niitä hyviä ja motivoituneita työntekijöitä.

Karua luettavaa tämä ketju, mutta hyvin pitkälti totta. Poikkeuksia toki löytyy, sekä yksiköistä että työntekijöistä.
 
vierailija
Jos lapsesi on viihtyneet Touhulassa, se on puhtaasti työntekijöiden ansiota. Uskon että jokaisessa Touhulassa on arki yhtä rämpimistä päivästä toiseen. Yhdestä tilanteesta kun on selvitty, tulee toinen. Ikinä ei tule valmista, koska kaikki ajatellaan setelit silmissä. Työntekijöiden oikeuksia poljetaan alas jo työsopimuksessa. Johtaja syyllistää jos olet kipeä: etkö tulisi kuitenkin töihin, kun muuten täällä ollaan pulassa. Sijaisia ei ole tulossa ja täydet lapsiryhmät. Touhula sairastuttaa työntekijät. Oma Touhula-ura oli synkkää aikaa, ainoa valo tuli lapsista ja työkavereista. Vaikka olin täysin uupunut, tein parhaani jokaisen lapsen hyvinvoinnin eteen. Lapset viihtyivät ja kiintyivät, mutta en pystynyt antamaan parastani niissä työolosuhteissa ja menetin väsymyksen, kiireen ja stressin takia omat vahvuuteni ja voimavarani. Vanhemmat olivat hämillään, kun lähdin, eivätkä olleet huomanneet miten loppu olin. Meidät kun oli peloteltu vain hymyilemään vanhemmille ja sanomaan kaikki on hyvin. Jos epäkohdista yritti puhua johtajalle, niin sieltä vastaus että ainahanan voit vaihtaa työpaikkaa, jos Touhulan toimintatavat eivät miellytä. Niinpä vaihdoin ja vasta monen kuukauden jälkeen pystyn jatkamaan siitä mihin jäin ennenkuin menin Touhulaan. Kunnallisessa päiväkodissa on aivan erilaiset resurssit toteuttaa varhaiskasvatusta ja tarjota lapsille monipuolisia elämyksiä, työntekijöitä ei väsytetä piippuun ja heitä ja heidän työpanosta arvostetaan. Samoin pienemmissä yksityisissä päiväkodeissa. Touhula on kuin silmänkääntötemppu, sinne otetaan nuoret ja innokkaat työntekijät, jotka tekevät kaikkensa lapsien eteen, eivät osaa vaatia oikeuksiaan, vievät töitä kotiin sekä suostuvat kaikkeen. Kun yksi väsyy ja lähtee, otetaan uusi tilalle, mutta siinäkään ei pidetä kiirettä. Vanhemmille ja medialle valehdellaan kirkkain silmin, että täällä liikutaan reippaasti 2h päivässä ja on kaikki paremmin kuin missään muualla. Tavoitteellisen toiminnan suunnittelulle ei anneta vaan aikaa, jos et tee sitä kotona. Joten varhaiskasvatuksesta tulee hatusta vetämistä päivästä toiseen. Täytyy olla aika pohjaton hattu, että toiminta oikeasti olisi laadukasta. Toivottavasti vanhemmat heräisivät, eivätkä uskoisi kaikkea. Samoin kunnat valppaiksi, ettei Touhuloita rakennettaisi ainakaan enempää. Touhula on lapsien säilytyspaikka, jossa työntekijät yrittävät kaikkensa pitää jokaisen lapsen turvassa/hengissä päivittäin sekä tyhjästä nyhjästä lapsille jotain virikettä, EIKUN siis, että vanhemmille voisi kertoa jotain päivästä tai laittaa vaikka kuvia facebookiin.
 
vierailija
Jos lapsesi on viihtyneet Touhulassa, se on puhtaasti työntekijöiden ansiota. Uskon että jokaisessa Touhulassa on arki yhtä rämpimistä päivästä toiseen. Yhdestä tilanteesta kun on selvitty, tulee toinen. Ikinä ei tule valmista, koska kaikki ajatellaan setelit silmissä. Työntekijöiden oikeuksia poljetaan alas jo työsopimuksessa. Johtaja syyllistää jos olet kipeä: etkö tulisi kuitenkin töihin, kun muuten täällä ollaan pulassa. Sijaisia ei ole tulossa ja täydet lapsiryhmät. Touhula sairastuttaa työntekijät. Oma Touhula-ura oli synkkää aikaa, ainoa valo tuli lapsista ja työkavereista. Vaikka olin täysin uupunut, tein parhaani jokaisen lapsen hyvinvoinnin eteen. Lapset viihtyivät ja kiintyivät, mutta en pystynyt antamaan parastani niissä työolosuhteissa ja menetin väsymyksen, kiireen ja stressin takia omat vahvuuteni ja voimavarani. Vanhemmat olivat hämillään, kun lähdin, eivätkä olleet huomanneet miten loppu olin. Meidät kun oli peloteltu vain hymyilemään vanhemmille ja sanomaan kaikki on hyvin. Jos epäkohdista yritti puhua johtajalle, niin sieltä vastaus että ainahanan voit vaihtaa työpaikkaa, jos Touhulan toimintatavat eivät miellytä. Niinpä vaihdoin ja vasta monen kuukauden jälkeen pystyn jatkamaan siitä mihin jäin ennenkuin menin Touhulaan. Kunnallisessa päiväkodissa on aivan erilaiset resurssit toteuttaa varhaiskasvatusta ja tarjota lapsille monipuolisia elämyksiä, työntekijöitä ei väsytetä piippuun ja heitä ja heidän työpanosta arvostetaan. Samoin pienemmissä yksityisissä päiväkodeissa. Touhula on kuin silmänkääntötemppu, sinne otetaan nuoret ja innokkaat työntekijät, jotka tekevät kaikkensa lapsien eteen, eivät osaa vaatia oikeuksiaan, vievät töitä kotiin sekä suostuvat kaikkeen. Kun yksi väsyy ja lähtee, otetaan uusi tilalle, mutta siinäkään ei pidetä kiirettä. Vanhemmille ja medialle valehdellaan kirkkain silmin, että täällä liikutaan reippaasti 2h päivässä ja on kaikki paremmin kuin missään muualla. Tavoitteellisen toiminnan suunnittelulle ei anneta vaan aikaa, jos et tee sitä kotona. Joten varhaiskasvatuksesta tulee hatusta vetämistä päivästä toiseen. Täytyy olla aika pohjaton hattu, että toiminta oikeasti olisi laadukasta. Toivottavasti vanhemmat heräisivät, eivätkä uskoisi kaikkea. Samoin kunnat valppaiksi, ettei Touhuloita rakennettaisi ainakaan enempää. Touhula on lapsien säilytyspaikka, jossa työntekijät yrittävät kaikkensa pitää jokaisen lapsen turvassa/hengissä päivittäin sekä tyhjästä nyhjästä lapsille jotain virikettä, EIKUN siis, että vanhemmille voisi kertoa jotain päivästä tai laittaa vaikka kuvia facebookiin.
No ei meillä ainakaan kunnallisessa sen kummemmat resurssit ole. Mutta hoitajana ja nyt itse kahden lapsen äitinä olen vaan pannut merkille, että kyllä ne vaatimuksetkin hoidon suhteen taitaa tulla ihan jostain muualta kuin vanhemmilta ja lapsilta. Esim. 2 h liikuntaa päivässä ei ole kovin vaikeaa tai kallista toteuttaa. Itse olen tosi tyytyväinen oman lapsen päiväkotiin (ei touhula), joka on liikuntapainotteinen. Eikä heillä mitään kovin kummoista toimintaa minusta ole, siis mitään maata mullistavaa, mutta kuitenkin lapsille mielekästä. Esim. metsäretkiä paljon, lähikentällä erilaisia ryhmäpelejä, läheisessä hallissa käyvät jumppaamassa, sisällä pitävät musiikkiliikuntaa yms. Aineellisia resursseja noihin ei ihan hirveästi tarvita. Suunnitteluaikaa toki jonkin verran, mutta lto:lle kuuluu kotona tehtävä suunnitteluaika kunnallakin ja hyvin siinä + päiväuni/ ulkoiluaikana ehtii sen suunnittelun toteuttamaan.

Eli mitä sitten on se "laadukas" toiminta ja mistä niin kovat paineet siihen tulee? Taitaa tulla jostain höpöhöpötahoilta ja monen lto:n omasta ajatusmaailmasta. Kun ei me vanhemmat ja lapset niin kovin kummoista yleensä vaadita, kun vaan virikkeistä puhutaan...
 
vierailija
No ei meillä ainakaan kunnallisessa sen kummemmat resurssit ole. Mutta hoitajana ja nyt itse kahden lapsen äitinä olen vaan pannut merkille, että kyllä ne vaatimuksetkin hoidon suhteen taitaa tulla ihan jostain muualta kuin vanhemmilta ja lapsilta. Esim. 2 h liikuntaa päivässä ei ole kovin vaikeaa tai kallista toteuttaa. Itse olen tosi tyytyväinen oman lapsen päiväkotiin (ei touhula), joka on liikuntapainotteinen. Eikä heillä mitään kovin kummoista toimintaa minusta ole, siis mitään maata mullistavaa, mutta kuitenkin lapsille mielekästä. Esim. metsäretkiä paljon, lähikentällä erilaisia ryhmäpelejä, läheisessä hallissa käyvät jumppaamassa, sisällä pitävät musiikkiliikuntaa yms. Aineellisia resursseja noihin ei ihan hirveästi tarvita. Suunnitteluaikaa toki jonkin verran, mutta lto:lle kuuluu kotona tehtävä suunnitteluaika kunnallakin ja hyvin siinä + päiväuni/ ulkoiluaikana ehtii sen suunnittelun toteuttamaan.

Eli mitä sitten on se "laadukas" toiminta ja mistä niin kovat paineet siihen tulee? Taitaa tulla jostain höpöhöpötahoilta ja monen lto:n omasta ajatusmaailmasta. Kun ei me vanhemmat ja lapset niin kovin kummoista yleensä vaadita, kun vaan virikkeistä puhutaan...
Varhaiskasvatusta ei ohjaa ainoastaan vanhempien ja lasten toiveet, vaan on myös esim. valtakunnallisesti asetettuja tavoitteita toiminnalle, jotka tukevat jokaisen 12/21 lapsen kokonaisvaltaista ja yksilöllistä kehitystä.

Mielestäni taas 2h reipasta liikuntaa päivittäin vaatii suunnittelua, jotta se toteutuu jokaisen lapsen kohdalla ja se on oikeasti mielekästä. Mistä sisältö kaikkiin jumppiin, musiikkiliikuntaan, askarteluihin, ryhmäpeleihin, yms. tulee, jos niitä ei kerkiä suunnittelemaan? Touhulassa ei ole erillistä kotona tehtävää suunnitteluaikaa ja päiväuniaikana useimmiten siivotaan ja tehdään juoksevia asioita. Ulkoilun aikana valmistellaan ruokailu ja lepohetki tai ollaan lasten kanssa ulkona. Jos vähemmän lapsia, työntekijä ottaa ylitöitä pois. Ja jos aikaa jää, niin tottakai suunnitellaan.

Lapsiryhmien suuruuskin hämmästyttää. Miten Touhulassa saa olla pitkiäkin pätkiä liian paljon lapsia henkilökuntaan nähden? Eikö kukaan tarkkaile Touhulan toimintaa?
 
vierailija
Varhaiskasvatusta ei ohjaa ainoastaan vanhempien ja lasten toiveet, vaan on myös esim. valtakunnallisesti asetettuja tavoitteita toiminnalle, jotka tukevat jokaisen 12/21 lapsen kokonaisvaltaista ja yksilöllistä kehitystä.

Mielestäni taas 2h reipasta liikuntaa päivittäin vaatii suunnittelua, jotta se toteutuu jokaisen lapsen kohdalla ja se on oikeasti mielekästä. Mistä sisältö kaikkiin jumppiin, musiikkiliikuntaan, askarteluihin, ryhmäpeleihin, yms. tulee, jos niitä ei kerkiä suunnittelemaan? Touhulassa ei ole erillistä kotona tehtävää suunnitteluaikaa ja päiväuniaikana useimmiten siivotaan ja tehdään juoksevia asioita. Ulkoilun aikana valmistellaan ruokailu ja lepohetki tai ollaan lasten kanssa ulkona. Jos vähemmän lapsia, työntekijä ottaa ylitöitä pois. Ja jos aikaa jää, niin tottakai suunnitellaan.

Lapsiryhmien suuruuskin hämmästyttää. Miten Touhulassa saa olla pitkiäkin pätkiä liian paljon lapsia henkilökuntaan nähden? Eikö kukaan tarkkaile Touhulan toimintaa?
Itse uskon että se on ennemminkin jokin pöhöttynyt virkamieskunta, joka asettaa sitä sun tätä hienoa tavoitetta ja suunnitelmaa, jotta näyttäisi siltä että heidän työllään on joku todellinen virkakin. Pyh. Ja varmaan lto liitollakin näppinsä pelissä... Ope on ryhmässä nykyään palaverissa istuja ja paperinpyörittäjä/ruuduntuijottaja, missä on AITO läsnäolo?

Kun käytännössä lapsille riittää että varhaiskasvatus toteutuu siinä arkisen toiminnan ohessa. Ei tarvitsisi keksimällä keksiä jotain hienoa sisältöä jokaiseen laulu, askartelu tai jumppahetkeen, kun ihan yksinkertaiset, hyväksi todetut leikit, jutut ja kaavat riittää. Ja varhaiskasvatusta ja virikettä on niin helppo ujuttaa esim. ruokailu tai pottahetkeen. Kaiken tekemisen ei tarvitsekkaan olla aina kaikille mielekästä eikä se ole edes mahdollista, koska lapsetkin on jokainen oma persoonansa omine mieltymyksineen, mutta sehän on vain osa elämää. Asioista saa juuri niin vaikeita kuin niistä tehdään... ja vaikeaa niistä tunnetusti nykyään on tehty, kun suunnitelman suunnitteluunkin pitää olla oma suunnitelma ja jos ei ole niin ope on suunniltaan stressistä.

Mitä tulee lapsiryhmien suuruuteen niin tuotahan se on kaikkialla. Kunnallisessa olen monet kerrat ollut yksin kahdenkymmenen mukulan kanssa, jopa ihan uppovieraiden. Ja lapsia on yleensä ryhmässä enemmän kuin se 12/21. Eikä siihen kukaan puutu eikä se tunnu ketään kiinnostavan. Se on kyllä epäkohta joka tulisi korjata, koska lasten turvallisuus tulee ensisijaisesti taata.
 
vierailija
Fallåker Touhulasta;

-Työntekijät vaihtuneet todella paljon ja rekryt eivät ole järin hyviä (osa hoitajista on todella ihania mutta hekin omasta mielestä vaikuttavat suht stressaantuneelta koko ajan..)
-Päiväkodin johtaja todella erikoinen, vastausta kysymyksiin ei juurikaan saa ja kovin ylimielisellä asenteella joka asiaan (useat perheet laitaneet lapsensa muualle tavattuaan kyseisen henkilön...)
-Lapset usein pissat housussa ulkona ja huonosti puettuna, kaula paljaana ym
-Vaatteet vaihtuvat jatkuvasti, tuntuu että ei ollenkaan katsota mitä puetaan ja kenelle
-Ihan pientä en laittaisi mistään nimestä tänne, ryhmäkoot isoja, ryhmiä yhdistellään jatkuvasti
-Tuntuu että hoitajilla ei ole aikaa, esim uloslähtö tuntuu olevan jatkuvaa kaaosta ja hommaa ei oikein saada kasaan millään. Lapsia paljon ja hoitajia revitään tekemään muutakin.
-Hoitomaksuista ei jousteta yhtään. Olen saanut käsityksen että kunnallisilla jos olet esim kuusta 2vk pois lomalla, saat siitä jonkun hinta hyvityksen ym (en ole varma, muut korjatkaa?) Täällä maksat joka ikisestä päivästä käytit tai et, oli sairaana tai ei ym. Mitään joustoa ei ole.
-Hoitopäiviä muutellaan päiväkodin toimesta osa-aikasilla mutta omien menojen takia tehdyt muutokset aiheuttavat selkeää närkästystä hoitajissa.
-Hoitosopimukset 5pv viikko / 3 pv viikko.

+Uusi päiväkoti joten tilat siistit
+Retkiä todella paljon (Metsäretket kerran viikko, koko talvikauden luistelu jäähallissa kerran viikko, ovat käyneet mm musiikkiteatterissa, leppävaaran kirjastossa, angry birds puistossa ym)
+Vanhemmat lapset tuntuvat viihtyvät
+Osa hoitajista todella ihania

Nämä nyt 1,5 vuoden kokomuksella. Paikan vaihto on ollut mielessä mutta kun lapsi kuitenkin tuntuu viihtyvät ja täällä on jo kaverit niin se vaihtaminen mietityttää myös. Ristiriitaiset fiilikset paikasta täytyy myöntää. On hyvää mutta huonoakin paljon.
 
vierailija
Olen itse muutama kuukausi sitten vaihtanut työntekijänä kunnalta Touhulaan. Työkokemusta lto:na yli kymmenen vuotta. Moni aiemmin esille tullut asia pitää paikkansa esimerkiksi suunnittelu aikaa ei juurikaan jää muilta töiltä ja pitkälti hoidetaan siivoukset kasvattajavoimin. Kuitenkin suhtautuminen lapsiin, aito läsnäolo ja lasten kanssa leikkiminen ja liikkuminen on ihan eri tasolla kuin kunnalla. Työkaverit ovat ahkeria ja motivoituneita ja todella toimivat lapsen parhaaksi. Ei ole päiväkotia jossa ei vaatteet katoaisi tai joskus olisi väärin puettu lapsi. Joka päiväkodissa on iltapäivällä kiire koska yksi kolmesta kasvattajasta on on jo lähtenyt kotiin ja kaksi hoitaa koko ryhmän ulos. Kunnalla on ihan sama tilanne.
 

Yhteistyössä