KokemuKsia touhula päiväkodista

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Valitetaan laiskoista hitajista jotka löhöää sohvilla ja sitten vaihtuvuudesta. Hyvhän se on että sulotaan. Ajan kanssa jää ne jyvät. Akanat menee sitten takaisin kunnalliselle.
 
vierailija
Minä olin Oulussa harjoittelussa yhdessä Touhulan paikassa ja tein juuri nuo samat havainnot mistä täällä on keskusteltu. Työntekijät näyttivät tykkäävän työstä/paikasta ja heillä hyvät välit keskenään mutta sitten tuo kaikki muu... Harjoittelijana sain todellakin tuntea olevani harjoittelija, suhtautuminen oli ihan kummallista, ei ohjattu, ei puhuttu ym. Vaippoja kyllä sain vaihtaa ja lapsia viihdyttää, kun työntekijät sillä osastolla tekivät koko ajan jotain muuta tärkeämpää, kuten juorusivat omia henk.koht. asioita lasten läsnäollessa koko ajan, esim. yhden työntekijän dieetteistä, ruokavalioista, treeniohjelmista, vapaa-ajan suunnitelmista, tai muuta yleistä asioiden käsittelyä ja keskustelua, päiväkodin johtajalla jatkuvasti toimistohommia (vaikka oli lastentarhaopettajana siinä osastolla). Lapsilla hirveän vähän mitään ohjattua toiminnallisuutta ja mietin itsekin mitä tuo liikuntapäiväkoti tarkoittaa, kun ei se siellä mitenkään sen kummemmin näkynyt. Pihakin semmoinen surkea pieni hiekkakarsina. Pihalla aina se työntekijöiden juorurinki, lapsiin reakoitiin vain, jos jollakin oli joku hätä ja lapsi meni aikuisen luo. Nukkarissa kaikilla oma peti mutta välillä petivaatteet oli ihan sekaisin, lapset väärissä sängyissä, eikä kaikille ollut aina edes tyynyä, jos oli mennyt hukkaan. Voivoteltiin vain...
Minä sain luonnollisesti huonoa palautetta, koska en ollut aktiivinen ja ilmeisesti nuo toiminnallisista jutuista olisi minun pitänyt ottaa harjoittelijana täysin vastuu. En varmasti ollutkaan, koska mulla meni jotenki pasmat ihan sekaisin tuolla, kun kattelin ja ihmettelin sitä niiden tapaa toimia. Sanoin jo eka vikon jälkeen, etten tykkää yhtään siitä paikasta enkä omia lapsia veisi kyllä sinne.
 
vierailija
Ainakin Jyskän Touhula on,tai oli aivan ykköspaikka kunnes nyt tämä merirosvo diipadaapa pulju osti sen.Vanhojen ensiluokkaisten työntekijöiden piti jatkaa mutta nyt yllättäen eikukaan jatkakkaan.Eli tässäkin meni raha tärkeimmän eli lasten edelle.
 
vierailija
Itsellä ei hirveesti hyvää sanottavaa oo tosta pojan touhulasta... ja olisiko jollain tietoa paljonko on 15 päiväisen lapsen hoitomaksu touhulassa ku nyt on sellane sotku hoitomaksu määrien kaa ku johtaja vaihtu ni maksutki sekos ni haluisin nyt tietoon paljonko se on todellisuudessa? Ku sopparis lukee 85% kokopäivämaksusta joka on 810€ mut ei summaa kerrota ni käsittäsin että tuo 15% miinustetaan tuosta 810€? Oonko oikeessa vai? Kellään kokemusta?
 
vierailija
VANHEMMAT HERÄTKÄÄ!
Touhulan (johon nykyisin kuuluu muitakin yksityisiä päiväkoteja mm. Vekara) kahtiajakoiseen maineeseen on syynä se, että työntekijät eivät saa puhua perheille epäkohdista. Se olisi selkeä sopimusrikkomus. Raha määrää ryhmäkoot ja sen, ettei sijaisia hankita. Päiväkotiapulaiset ovat jo sijaistamassa ryhmissä, joten siivous&ruokahuolto jää kasvatushenkilökunnalle. Henkilöstössä on varmasti joka talossa aidosti sydämellisiä hoitajia, mutta he eivät voi tehdä ihmeitä.
Siis, vanhemmat, KYSYKÄÄ hoitajilta suoraan esim. eikö teillä ole sijaista, pärjäättekö, miten teistä huolehditaan ja NÄHKÄÄ asiakaspalveluhymyn taakse ja OTTAKAA YHTEYTTÄ JOHTAJIIN JA KUNTAAN!!!
 
vierailija
Henkilökunta varmasti tekee parhaansa ja on monia hyviä yksityisiä päiväkoteja. Mutta vanhempien kannattaa seurata asioita talossa tarkkaan ja puuttua tarvittaessa. Ei sitä kukaan muu voi tehdä kun asiakkaat!
 
vierailija
Jos lapsesi on viihtyneet Touhulassa, se on puhtaasti työntekijöiden ansiota. Uskon että jokaisessa Touhulassa on arki yhtä rämpimistä päivästä toiseen. Yhdestä tilanteesta kun on selvitty, tulee toinen. Ikinä ei tule valmista, koska kaikki ajatellaan setelit silmissä. Työntekijöiden oikeuksia poljetaan alas jo työsopimuksessa. Johtaja syyllistää jos olet kipeä: etkö tulisi kuitenkin töihin, kun muuten täällä ollaan pulassa. Sijaisia ei ole tulossa ja täydet lapsiryhmät. Touhula sairastuttaa työntekijät. Oma Touhula-ura oli synkkää aikaa, ainoa valo tuli lapsista ja työkavereista. Vaikka olin täysin uupunut, tein parhaani jokaisen lapsen hyvinvoinnin eteen. Lapset viihtyivät ja kiintyivät, mutta en pystynyt antamaan parastani niissä työolosuhteissa ja menetin väsymyksen, kiireen ja stressin takia omat vahvuuteni ja voimavarani. Vanhemmat olivat hämillään, kun lähdin, eivätkä olleet huomanneet miten loppu olin. Meidät kun oli peloteltu vain hymyilemään vanhemmille ja sanomaan kaikki on hyvin. Jos epäkohdista yritti puhua johtajalle, niin sieltä vastaus että ainahanan voit vaihtaa työpaikkaa, jos Touhulan toimintatavat eivät miellytä. Niinpä vaihdoin ja vasta monen kuukauden jälkeen pystyn jatkamaan siitä mihin jäin ennenkuin menin Touhulaan. Kunnallisessa päiväkodissa on aivan erilaiset resurssit toteuttaa varhaiskasvatusta ja tarjota lapsille monipuolisia elämyksiä, työntekijöitä ei väsytetä piippuun ja heitä ja heidän työpanosta arvostetaan. Samoin pienemmissä yksityisissä päiväkodeissa. Touhula on kuin silmänkääntötemppu, sinne otetaan nuoret ja innokkaat työntekijät, jotka tekevät kaikkensa lapsien eteen, eivät osaa vaatia oikeuksiaan, vievät töitä kotiin sekä suostuvat kaikkeen. Kun yksi väsyy ja lähtee, otetaan uusi tilalle, mutta siinäkään ei pidetä kiirettä. Vanhemmille ja medialle valehdellaan kirkkain silmin, että täällä liikutaan reippaasti 2h päivässä ja on kaikki paremmin kuin missään muualla. Tavoitteellisen toiminnan suunnittelulle ei anneta vaan aikaa, jos et tee sitä kotona. Joten varhaiskasvatuksesta tulee hatusta vetämistä päivästä toiseen. Täytyy olla aika pohjaton hattu, että toiminta oikeasti olisi laadukasta. Toivottavasti vanhemmat heräisivät, eivätkä uskoisi kaikkea. Samoin kunnat valppaiksi, ettei Touhuloita rakennettaisi ainakaan enempää. Touhula on lapsien säilytyspaikka, jossa työntekijät yrittävät kaikkensa pitää jokaisen lapsen turvassa/hengissä päivittäin sekä tyhjästä nyhjästä lapsille jotain virikettä, EIKUN siis, että vanhemmille voisi kertoa jotain päivästä tai laittaa vaikka kuvia facebookiin.[/QUOTE
Niin tuttua tarinaa,että voisi yhtä hyvin olla minun kirjoittamani..aika kuluu ja mikään ei tunnu Touhuloissa muuttuvan parempaan suuntaan. Surullista :(
 
vierailija
  1. Ainakin Jyskän Touhula on,tai oli aivan ykköspaikka kunnes nyt tämä merirosvo diipadaapa pulju osti sen.Vanhojen ensiluokkaisten työntekijöiden piti jatkaa mutta nyt yllättäen eikukaan jatkakkaan.Eli tässäkin meni raha tärkeimmän eli lasten edelle.
Kyllä se touhula oli ihan ala-arvonen paikka, johon en lasta veis enää mistään hinnasta. Siellähän sitä vasta raha lasten edelle menikin, mikä kertoo sen että tavarat ja välineet oli puuttelliset, hygienia ja siisteys oli puutteellista ja henkilökuntaa oli jatkuvasti aivan liian vähän paikalla. Nyt kun johtaja (onneks) vaihtu, niin saadaan varmasti osaavaa ja lasten edunmukaista toimintaa sinnekin. :) Ja jos paikka olis ollut hyvä niin miks kaikki henkilökunnasta, johtajaa myöten vaihtais "hyvästä" paikasta mihinkää? Ainakin mitä mun lapsi kerkes siinä puol vuotta olemaan ni ketään tuttua hoitajaa ei enää ryhmässä ollu kevään tullessa.
 
vierailija
Ainakin Jyskän Touhula on,tai oli aivan ykköspaikka kunnes nyt tämä merirosvo diipadaapa pulju osti sen.Vanhojen ensiluokkaisten työntekijöiden piti jatkaa mutta nyt yllättäen eikukaan jatkakkaan.Eli tässäkin meni raha tärkeimmän eli lasten edelle.

Olisitpa nähnyt sisältä päin mitä se meno oli... Ensiluokkaiset hoitajat...no osasivat jotkut heistä asiakaspalveluhymyn ja muunnellun totuuden puhumisen vanhemmille. Sekä "Ongelmallisten lasten" lyttäämisen ja sydämettömyydellä ja välinpitämättömyydelle kohtelun. Taitoja nekin!!!
 
vierailija
Minä olin Oulussa harjoittelussa yhdessä Touhulan paikassa ja tein juuri nuo samat havainnot mistä täällä on keskusteltu. Työntekijät näyttivät tykkäävän työstä/paikasta ja heillä hyvät välit keskenään mutta sitten tuo kaikki muu... Harjoittelijana sain todellakin tuntea olevani harjoittelija, suhtautuminen oli ihan kummallista, ei ohjattu, ei puhuttu ym. Vaippoja kyllä sain vaihtaa ja lapsia viihdyttää, kun työntekijät sillä osastolla tekivät koko ajan jotain muuta tärkeämpää, kuten juorusivat omia henk.koht. asioita lasten läsnäollessa koko ajan, esim. yhden työntekijän dieetteistä, ruokavalioista, treeniohjelmista, vapaa-ajan suunnitelmista, tai muuta yleistä asioiden käsittelyä ja keskustelua, päiväkodin johtajalla jatkuvasti toimistohommia (vaikka oli lastentarhaopettajana siinä osastolla). Lapsilla hirveän vähän mitään ohjattua toiminnallisuutta ja mietin itsekin mitä tuo liikuntapäiväkoti tarkoittaa, kun ei se siellä mitenkään sen kummemmin näkynyt. Pihakin semmoinen surkea pieni hiekkakarsina. Pihalla aina se työntekijöiden juorurinki, lapsiin reakoitiin vain, jos jollakin oli joku hätä ja lapsi meni aikuisen luo. Nukkarissa kaikilla oma peti mutta välillä petivaatteet oli ihan sekaisin, lapset väärissä sängyissä, eikä kaikille ollut aina edes tyynyä, jos oli mennyt hukkaan. Voivoteltiin vain...
Minä sain luonnollisesti huonoa palautetta, koska en ollut aktiivinen ja ilmeisesti nuo toiminnallisista jutuista olisi minun pitänyt ottaa harjoittelijana täysin vastuu. En varmasti ollutkaan, koska mulla meni jotenki pasmat ihan sekaisin tuolla, kun kattelin ja ihmettelin sitä niiden tapaa toimia. Sanoin jo eka vikon jälkeen, etten tykkää yhtään siitä paikasta enkä omia lapsia veisi kyllä sinne.
Mikä Touhula?
 

Yhteistyössä