Masentuneille kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen asia mikä minua on askarruttanut jo vuosia enkä ole saanut kysytyksi ystävältä tätä asiaa,vaikka tiedän ettei se myöntäisi asiaa koskaan vaikka ajatuksissani olisi jotain perää.

Eli siis kysymykseen: voiko ihminen olla syvästi masentunut vaikka jaksaa tehdä erinäisiä asioita,mutta ei kumminkaan töitä? Esimerkkejä: jaksaa käydä baareissa ja laivalla usein,ulkomailla (ilman lapsia),mökillä,kahveilla,on eläimiä ja niitä otetaan lisää jos vaikka joku sattuisi kuolemaan (tällä tarkoitan sitä että jaksaa monia eläimiä kumminkin hoitaa) lapsia on ja tekisi lisää jos se olisi mahdollista,jaksaa pettää ja pitää peliä oman miehen seläntakana ( eli siis lisä "stressiä")

Jaksaa siis kaikkea muuta tehdä mutta ei mennä töihin vaikka saisi lyhyttä päivää tehdä,touhuu ilmeisestikkin paljon kyllä kotona/mökillä.

Olisi kiva kuulla asioista tietäviltä että voiko syvässä masennuksessa oleva ihminen toimia näin,uskon jos sanotte että voi,sittenpähän minun ei tarvitse tätä enää toivottavasti koskaan miettiä ja epäillä.

Btw,jos itse tekisin masennustestin ja olen niitä monia tehnykkin niin aika korkeat pisteet siitä olen aina saanu,onhan elämä raskasta ja paljon on alamäkiä ollut kokoajan eikä elämä ole kauheen mukavaa ja onnellista,silti haluisin elää aina.

Onko sitten niin että olen vaan onnekas ihminen että en vaivu synkkyyteen vaan jaksan kipua mäkeä ylös vuodesta toiseen vai onko tämä sitä että olen vahva ihminen miksi minua on moni kutsunut?!

Masennus on aika laaja käsite lopulta... itse olen ollut lapsesta asti "masentunut" eikä mikään tunnu miltään enkä saa mistään iloa. Olen silti täysin toimintakykyinen, töissä käyvä äiti. Mitä sillä on väliä onko k.o henkilö masentunut vai ei? Ei kuulosta siltä et menis kovin hyvin elämässä, muttei masennus-diagnoosi sitä muuta.
Että voi olla, tai sit vaan tekee elämässään just mitä ite haluaa välittämättä muista, se ei ole masennusta.

Tuskinpa masennukselle on yhtä ainoaa taudinkuvaa. Se, miten se kehenkin vaikuttaa, riippuu varmaan yksilöstä.

Tästä kertomastasi tapauksesta, voihan olla, että siellä töissä on jotain, joka vaikuttaa. Eri tavalla kun nuo mainitut asiat. Sairaslomaa kun on kirjoitettu niin onhan sille joku peruste, muukin, kun ettei viitti.

Niin ku sanoin, oon itse masentunut ja ollu töistä pois nyt reilun 2kk. Työpaikan huono ilmapiiri ja huonot toimintamallit katsotaan riskitekijöiksi vielä tässä vaiheessa, vaikka naapurin Leilan (nimi muutettu) silmiin voi näyttää että oon täysin työkykyinen. Myös pomo uskoo, että kyse on motivaation puutteesta ja/tai (mun) asennevammasta. Mutta mäpä en jaksa piitata. Mua hoitaa lääkäri, jonka arviointikykyyn mä luotan. Muulla ei oo nyt merkitystä.

Kyse ei ole töistä,on ollu jo masennuksen takia pois töistä 7 vuotta ja hyvin läheltä tätä seurannut.tiedän kyllä että on väsynyt,joskus enemmän ja joskus vähemmän mutta miten silloin jaksaa juhlia aamuun asti ja hankkia sitä univelkaa lisää.

Niinkuin sanoitte niin masennuksia on erilaisia ja voi olla masentunut vaikka toimii/elää kertomallani tavalla.

Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen asia mikä minua on askarruttanut jo vuosia enkä ole saanut kysytyksi ystävältä tätä asiaa,vaikka tiedän ettei se myöntäisi asiaa koskaan vaikka ajatuksissani olisi jotain perää.

Eli siis kysymykseen: voiko ihminen olla syvästi masentunut vaikka jaksaa tehdä erinäisiä asioita,mutta ei kumminkaan töitä? Esimerkkejä: jaksaa käydä baareissa ja laivalla usein,ulkomailla (ilman lapsia),mökillä,kahveilla,on eläimiä ja niitä otetaan lisää jos vaikka joku sattuisi kuolemaan (tällä tarkoitan sitä että jaksaa monia eläimiä kumminkin hoitaa) lapsia on ja tekisi lisää jos se olisi mahdollista,jaksaa pettää ja pitää peliä oman miehen seläntakana ( eli siis lisä "stressiä")

Jaksaa siis kaikkea muuta tehdä mutta ei mennä töihin vaikka saisi lyhyttä päivää tehdä,touhuu ilmeisestikkin paljon kyllä kotona/mökillä.

Olisi kiva kuulla asioista tietäviltä että voiko syvässä masennuksessa oleva ihminen toimia näin,uskon jos sanotte että voi,sittenpähän minun ei tarvitse tätä enää toivottavasti koskaan miettiä ja epäillä.

Btw,jos itse tekisin masennustestin ja olen niitä monia tehnykkin niin aika korkeat pisteet siitä olen aina saanu,onhan elämä raskasta ja paljon on alamäkiä ollut kokoajan eikä elämä ole kauheen mukavaa ja onnellista,silti haluisin elää aina.

Onko sitten niin että olen vaan onnekas ihminen että en vaivu synkkyyteen vaan jaksan kipua mäkeä ylös vuodesta toiseen vai onko tämä sitä että olen vahva ihminen miksi minua on moni kutsunut?!

tauti on: kotirouvana tykkäämisestä oleminen

Onko hän sairaseläkeellä, meinaan masennuksen vuoksi ei kyllä muutoin 7 vuotta olla "sairaslomalla". Sairaseläkeeltähän on tunnetusti, byrokraatisessa Suomessa, hyvin vaikea päästä takaisin työelämää, ellei jopa mahdotonta. Eikä osa-aikaisen työn tekeminenkään onnistu niin kuin asiasta enempää tietämättä luulisi. Tutulla MS-tauti jonka vuoksi sairaseläkeellä - pystyisi välillä tekemään töitä/ osa-aikaisesti mutta ei ole mahdollista vaikka kuinka haluaisi.

Tuo hieman sekava, vauhdikaskin elämä, jossa sotketaan pakkaa pettämisellä ym. voi olla itseasiassa merkki masennuksesta tai mahdollisesti kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä jossa on näitä "kouhotusvaiheita" ja myös syvää masentuneisuutta. Kaikilla mania vaihe ei ole niin vahva (ei tuhlata miljoonia) vaan taudinkuva on enemmän masennusvoittoinen. Kuvaamasi näin "palsta tohtorina" kuulostaa hieman enemmän tuolta. Ehkä hän ei vaan ole tohtinut puhua aiheesta kaikille ääneen. Masennus on ehkä kuitenkin hyväksytympi/enemmän ymmärretympi sairaus kuin kaksisuuntainen mielialahäiriö

Itse olen kokenut vaikea masennusksen, eikä silloin kyllä ollut voimia mihinkään ylimääräiseen. Ja sitten jos satunnaisesti jostain hetkeksi energiaa sain, olisi siinä vähän juuri sellaisia piireteitä että touhu meni "yli".

No tuo että ramppaa baareissa ja pettää miestään, kertoo kyllä että pakenee jotain.
Pahaa oloaan siis.
Ei kukaan onnellinen ihminen niin toimi.
Samoin nuo reissut ilman lapsia ym. tapoja helpottaa oloaan.
Ei masennus tarkoita sitä, että makaisi vain kaikki päivät sängyn pohjalla tekemättä mitään ja kykenemättä mihinkään.

Toiset on alttiimpia masennukselle kuin toiset, ei se ihan niinkään mene että vahvat ei sairastu masennukseen tai muuten psyykkisesti.
Esimerkiksi pahat narsistit ja psykopaatit harvoin masentuvat, mutta vahvoiksi heitä ei kyllä voi kutsua..

Kyllä se on mahdollista. Esimerkiksi, jos tapaisit minut, et ikinä uskoisi että olen ollut syvästi masentunut vuosikausia. Nuoruudesta asti.

Opiskelen yliopistossa, käyn töissä, hoidan lapset, koti on aina siisti, minä olen aina siisti, hymyilen paljon, olen hauska, ja nauran jatkuvasti.. Silti kun ovi menee kiinni, musta katoaa elämä. Jaksan vaikka viikon matkan kavereiden kanssa nauraa, juhlia, ja olla se hauskuuttaja, mutta heti kun pääsen kotiin, mulla ei tunnu missään. Olen ontto, tyhjä, ja täysin kuollut sisältä.

Ihan sama mitä elämässäni tapahtuu - mä en nauti siitä, ja toivon jotain muuta. Lapsen syntymätkään ei saanut mulle tunteita.

Ja joo. Mä haluaisin kuolla, mutta kuitenkin olen niin hiton utelias, etten halua poistua täältä, ennen kuin minun on tarkoitus. Enkä ikinä voisi tehdä sitä lapsilleni.... Nuoruudessa yritin kaksi kertaa tappaa itseni kyllä.

Mutta joo. Et IKINÄ uskoisi minusta, kuinka masentunut olen. Kaikki kuvittelee nimittäin että olen yksi onnellisimmista ja onnekkaimmista ihmisistä keitä he tuntee. Hah I wish :)

Ei ole sairaseläkkeellä kun sitä ei saanut vaikka haki,en tarkalleen tiedä tai muista missä mennään nyt ton asian suhteen,mutta töissä ei ole vuosiin ollut eikä kyllä ole halua mennäkkään.

Se että se juhlii ja pettää niin sitä en usko että se liittyy mitenkään masennukseen,hän on aina ollut samanlainen,ennen masennustaankin jo.siis se on sillkkaa hauskanpitoa niinkuin on itse sanonut.jotkut pettää helpommin kuin toiset,ei hän sillä etsi mitään,saa silloin sitä mitä ei kotona saa ja onhan kavereitten kanssa hauskanpito juuri sitä millä saa iloisen mielen,sitä vaan olen miettinyt miten jaksaa jos ei jaksa esim.töitä ja tehdään paljon muuta energiaa kuluttavia asioita mitkä ei ole pakollisia mutta ei töitä.

Onhan se rankkaa olla monen lapsen äiti kun töitten jälkeen odottaa kaikki harrastukset ja siivoukset jne,en minäkään oikeestaan jaksaisi mutta on pakko ja olen sentään yksin.

Tunnen tämän ihmisen niin hyvin että tiedän että hän osaa ottaa ja ottaakin sen minkä haluaa.hän osaa kietoa sossut ja muut sormensa ympärille,paljon olen kuullut sellasia asioita mitä en ole koskaan tiennyt sossulta saavan taikka kaikenmailman kelan tukiaisia joista ei myöskään tietäisi saavan tukea.rahallisesti pyyhkii hyvin.

Ei ole sairaseläkkeellä kun sitä ei saanut vaikka haki,en tarkalleen tiedä tai muista missä mennään nyt ton asian suhteen,mutta töissä ei ole vuosiin ollut eikä kyllä ole halua mennäkkään.

Se että se juhlii ja pettää niin sitä en usko että se liittyy mitenkään masennukseen,hän on aina ollut samanlainen,ennen masennustaankin jo.siis se on sillkkaa hauskanpitoa niinkuin on itse sanonut.jotkut pettää helpommin kuin toiset,ei hän sillä etsi mitään,saa silloin sitä mitä ei kotona saa ja onhan kavereitten kanssa hauskanpito juuri sitä millä saa iloisen mielen,sitä vaan olen miettinyt miten jaksaa jos ei jaksa esim.töitä ja tehdään paljon muuta energiaa kuluttavia asioita mitkä ei ole pakollisia mutta ei töitä.

Onhan se rankkaa olla monen lapsen äiti kun töitten jälkeen odottaa kaikki harrastukset ja siivoukset jne,en minäkään oikeestaan jaksaisi mutta on pakko ja olen sentään yksin.

Tunnen tämän ihmisen niin hyvin että tiedän että hän osaa ottaa ja ottaakin sen minkä haluaa.hän osaa kietoa sossut ja muut sormensa ympärille,paljon olen kuullut sellasia asioita mitä en ole koskaan tiennyt sossulta saavan taikka kaikenmailman kelan tukiaisia joista ei myöskään tietäisi saavan tukea.rahallisesti pyyhkii hyvin.
Sulla tuntuu olevan jotain tätä ihmistä vastaan? Ehkä sua ärsyttää että se on kotona tekemättä töitä?
Tiedoksi vaan että ei kukaan kiedo sossua tai kelaa sormiensa ympärille. Molemmista saa tukia just niin paljon kuin mihin on oikeutettu ja mitä itselle oikeutettuja tukia tajuaa pyytää.

Kuulostaa minustakin enemmän kaksisuuntaiselta kuin "tavalliselta" masennukselta.
Itse olen jaksanut masentuneena työn, en oikein muuta.

Kyllähän on tapauksia jossa sossuja on huijattu, esim. huoltajuusriidoissa valehdeltu että lasten isä on aivan kauhea (Erikan tapauksessa äidistä valehdeltiin, joskus niinkin päin) ja sossut uskoo..jos on vakuuttava puhuja.

Miksi aina leimataan kateelliseksi?? En tietenkään ole,mutta satuin nyt tästä asiasta ensimmäistä kertaa avautumaan kun sillointällöin on sitä tullu mietittyä tässä vuosien saatossa..

Jaa ei voi huijata sossua,voi henmetti missä tynnyrissä jotku on voinu kasvaa.

Esim.mies ei asu papereilla kotona,saa huvipuistoon liput,saa lapsille puhuttua aina uuden vuodenajan tullessa uudet vaatteet,silmälasit,mökkimatkat maksetaan (bensat,uskokaa tai älkää) uusi,2kk sitten ostettu auto ( lainalla) jne en minä muista kaikkea mutta tuossa nyt jotain ja tämä on faktaa.

Ei sossussa ole kaikille samat tuet,varsinkaan nämä harkinnanvaraiset..tiedä sitten onko naaman mukaan kelle jaetaan herkkuja ja kelle ei

No tuo että ramppaa baareissa ja pettää miestään, kertoo kyllä että pakenee jotain.
Pahaa oloaan siis.
Ei kukaan onnellinen ihminen niin toimi.
Samoin nuo reissut ilman lapsia ym. tapoja helpottaa oloaan.
Ei masennus tarkoita sitä, että makaisi vain kaikki päivät sängyn pohjalla tekemättä mitään ja kykenemättä mihinkään.

Toiset on alttiimpia masennukselle kuin toiset, ei se ihan niinkään mene että vahvat ei sairastu masennukseen tai muuten psyykkisesti.
Esimerkiksi pahat narsistit ja psykopaatit harvoin masentuvat, mutta vahvoiksi heitä ei kyllä voi kutsua..

Juuri näin, tämä minullakin tuli mieleen! Tuttua juttua.

Ap, usko huvikses, että sossua ei hurmata puhelahjoilla, eikä niillä harkinnanvaraisillakaan autoja ostella, eikä niitä jatkuvasti saa. Ehkä joku ottanut lainan nimelleen, että saa ostettua auton.

Ja oletko sitten vasta vastauksiin tyytyväinen kun tuttavasi leimataan huijariksi?

Eihän nyt autoa sossulta ole saanu vaan kuule ihan omiin nimiinsä on lainan ottanu autoo varten..

En tietenkään halua uskoa että huijaisi.ehkä luulisin paremminkin niin että kykenisi ainakin lyhyihin työpäiviin ja se voisi jopa tehdä hyvää päästä kotoota pois niin ei olisi pelkkää kodin pyörittämistä ja hän kun viihtyy ihmisten kanssa ja on todella ulospäinsuuntautunut ja eniten se "valittaa" juuri siitä että ei jaksa lapsia vaan pakko päästä tuulettumaan.

Nythän pienin lähtee jo eskariin niin ehkä tilanne sitten muuttùu,vanhalle alalle ei halua takaisin enää.

Siis vuosia jo sivussa työelämästä? Kuitenkin jossain kohtaa kirjoitit ap, että "olisi mahdollista tehdä lyhyttä päivää" tms.

Mikä työpaikka odottaa työntekijöitä monta vuotta? Kun ainakin mun kohdalla on kaikki työkykyarvioinnit ja muut nyt alle 3k sairasloman jälkeen...

Ja millähän sitä sitten elää kun Kelan rahoja ei vuosikausia makseta?

Toki, jos puoliso tienaa hyvin...

Niinkuin aikaisemmin sanoin että mies ei ole kirjoilla samassa asunnossa vaikka oikeasti asuvatkin yhdessä..oma asunto on.

En tiedä miten asia on keploteltu ja hoidettu näin monta vuotta mutta vasta hän kävi ex pomoo tapaamassa ja kertoi ettei ole tulossa vielä takaisin,sitä en tiedä missä sitä lyhyttä päivää voisi tehdä,ei varmastikkaan vanhassa työpaikassaansa eikä kyllä sinne haluakkaan palata...paljon kyllä käy psykologilla,ehkä niiltä saanu sellaisia lausuntoja että työhönmenoa on viivytelty.varmasti tätä kaikkea ja lausuntoja on helpottanut sairas lapsi,mikä tosin on jo iso,mutta ei pärjää yksin ja tarvii apua,mutta myöskin syö paljon voimavaroja.

En ole tästä varma,mutta muistelisin niin että hän on puhunut sellaisesta että ei voi potkuja antaa sairastumisen vuoksi.