Ei se välttämättä noin ole. Olen tehnyt joidenkin unelmieni saavuttamiseksi "töitä" (lainausmerkit siksi, että ei ollut kyse työpaikalla tehtävistä asioista) vuosien ajan. Ei se ollut stressaavaa, vaan se toi elämään sisältöä ja mielekkyyttä. Eikä niiden saavuttamisesta tullut mitään hetkellistä onnea. Mutta ei onnellisuus olekaan mikään sellainen asia, joka riippuu yhdestä tai kahdesta asiasta. Se on kokonaisvaltaisempi olotila.
Ei kaikki unelmat koskaan toteudu, kenelläkään, mutta ei se silti yleensä masennukseen johda. Joskus ihmiset huomaavat, ettei päämäärä ollutkaan niin tärkeä, mutta ovat silti tyytyväisiä, että edes yrittivät. Joskus toteavat, että olisivat unelmansa halunneet saavuttaa, mutta toteavat olevansa ihan onnellisia ilmankin.
Nojaa, tunnen paljon ihmisiä, joiden urahaaveet ovat muuttuneet tai eivät ole toteutuneet, eivätkä he ole siitä masentuneet. Paljon matkustavilla menee aina joskus joku reissu niin sanotusti pilalle, mutta eivät he siitä masennu. Kyllähän se sillä hetkellä harmittaa ja vituttaa, mutta eivät nämä tuntemukset ole masennuksen synonyymejä. Ei ihminen masennu aina, kun jokin asia ei toteudu. Suurin osa kykenee elämään elämänsä kohdaten myös pettymyksiä ilman, että romahtavat niistä.
Kuten aiemmassa viestissäni taisin kirjoittaa, kyllähän sellaistakin tapahtuu. Mutta itse en ole tämäntapaisesta onnen tavoittelusta kirjoittanut. Kanssasi olen samaa mieltä siitä, että ostamalla tavaraa ei todennäköisesti tule onnelliseksi. Mutta jotkut tavarat kyllä helpottavat elämää - esimerkkeinä mainitsen vaikka pesukoneen, kantoliinan ja ergonomisen tuolin.