Se on sitten herne saamelaisten nenässä

vierailija
Oletteko huomanneet, että poromiehet pieree aivan uskomattoman paljon, ja pierut TODELLA haisee! Ehkä paikalliset on tottuneet niihin, mutta turisti tai junantuoma kyllä ikävästi haistaa nämä poromiehet. Osasyynä voi olla se, että kalsareita ei vaihdeta kovinkaan usein, ja niin on pinttynyt melkoset jarruraidat.
 
vierailija
Uskomaton viestiketju. Ne puvut on niille ihmisille niiden identiteetti, melkeinpä voisi verrata sitä pukua henkilökorttiin, josta käy lisäksi ilmi koko sosiaalinen status ja persoonallisuus. Miksi ihmeessä tällainen kulttuurillinen asia, josta ei ole ulkopuolisille haittaa, tulisi lopettaa jonkun missi-instanssin takia? Pitäisikö saamelaiset uhrata globalisaatiolle? Koko maapallon ihmisten olla kulttuurillisesti yhtä ja samaa harmaata mössöä, jota myydään ja ostetaan markkinatalouden tarpeita ajatellen?
Saamenpukua ei voi ostaa kaupasta, vaan sen käyttäjäksi on synnyttävä tai muuten sukusuhteiden kautta päädyttävä. Useat ovat itse tehneet pukunsa perheen matriarkaalisen linjan avulla ja suhde pukuun ei ole mikä tahansa kulutustavara, vaan kuvaa yhteyttä perheeseen, sukuun, yhteisöön. Silloin se ei ole kaupallinen tuote, jonka kuka tahansa voi ostaa itselleen. Tällöin sitä ei voida verrata merkkituotteiden käyttöön. Se ei ole vain joku Marimekon kolttu, jolla voi olla merkittäväkin kaupallinen arvo. Saamenpuvun arvo on kaupallisuuden ulkopuolella.
On uskomatonta, että joku joka väittää itseään kristityksi voi olla näin käsittämättömän kaupallisuuteen ja suvaitsemattomuuteen taipuva. Mitä jos nimimerkki Echo lukisit vaikka evankeliumit läpi uudelleen ja ajatuksella jonkun vaikka vähän älyllisesti lahjakkaamman teologin avustuksella?
 
vierailija
Ihan vaikka ensiapuna:

Teille on opetettu: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.'
Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta,
jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille.
Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette? Eivätkö publikaanitkin tee niin?
Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin?
Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.

Ja:

Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi.
Niin kuin te tuomitsette, niin tullaan teidät tuomitsemaan, ja niin kuin te mittaatte, niin tullaan teille mittaamaan.
Kuinka näet roskan veljesi silmässä, mutta et huomaa, että omassa silmässäsi on hirsi?
Kuinka voit sanoa veljellesi: 'Annapa kun otan roskan silmästäsi', kun omassa silmässäsi on hirsi?
Sinä tekopyhä! Ota ensin hirsi omasta silmästäsi, vasta sitten näet ottaa roskan veljesi silmästä.
 
Uskomaton viestiketju. Ne puvut on niille ihmisille niiden identiteetti, melkeinpä voisi verrata sitä pukua henkilökorttiin, josta käy lisäksi ilmi koko sosiaalinen status ja persoonallisuus. Miksi ihmeessä tällainen kulttuurillinen asia, josta ei ole ulkopuolisille haittaa, tulisi lopettaa jonkun missi-instanssin takia? Pitäisikö saamelaiset uhrata globalisaatiolle? Koko maapallon ihmisten olla kulttuurillisesti yhtä ja samaa harmaata mössöä, jota myydään ja ostetaan markkinatalouden tarpeita ajatellen?
Saamenpukua ei voi ostaa kaupasta, vaan sen käyttäjäksi on synnyttävä tai muuten sukusuhteiden kautta päädyttävä. Useat ovat itse tehneet pukunsa perheen matriarkaalisen linjan avulla ja suhde pukuun ei ole mikä tahansa kulutustavara, vaan kuvaa yhteyttä perheeseen, sukuun, yhteisöön. Silloin se ei ole kaupallinen tuote, jonka kuka tahansa voi ostaa itselleen. Tällöin sitä ei voida verrata merkkituotteiden käyttöön. Se ei ole vain joku Marimekon kolttu, jolla voi olla merkittäväkin kaupallinen arvo. Saamenpuvun arvo on kaupallisuuden ulkopuolella.
On uskomatonta, että joku joka väittää itseään kristityksi voi olla näin käsittämättömän kaupallisuuteen ja suvaitsemattomuuteen taipuva. Mitä jos nimimerkki Echo lukisit vaikka evankeliumit läpi uudelleen ja ajatuksella jonkun vaikka vähän älyllisesti lahjakkaamman teologin avustuksella?
Miten sä väännät sen puvun lainaamisen vain ja ainoastaan kaupalliseksi? Mitä jos se olisi Suomen esilletuontia, yhtä suomalaisuuden osan esittelyä? Vähän niin kuin olisi jossain Expo-maailmannäyttelyssä tms.

Ei ne kaikki riennä maailmalta ostamaan niitä pukuja, mutta saattavat olla kiinnostuneita että "ahaa, noin kaunis puku on Suomen saamelaisilla."

Ja pitääkö uskovaisen koko aivotoiminta lakata? Uskovainen ei saa ihmetellä minkään heimon tapoja?
Mä voisin vetää täällä palstalla jotain roolia ja puhua aina vaan aurinkoisia. Mutta en halua, koska mun mielestä se olisi huijaamista.
 
vierailija
[QUOTE="Echo, post: 31116466, member: 39541"
Ja pitääkö uskovaisen koko aivotoiminta lakata? .[/QUOTE]

No tätä täällä onkin ihan urakalla ihmetelty :D :D :D
Toivottavasti et kumminkaan edusta kovin suurta uskovaisten joukkoa. Ei jutuillasi ainakaan Jeesusten opetusten kanssa ole mitään tekemistä. Tyhmyys on asia erikseen, eihän sille useimmiten mitään voi, jollei väkisin yritä olla itseään sivistämättä, mutta kun tyhmyys ja ilkeys pääsee vallalle samassa ihmisessä, on jutut jo aika ikäviä. Ja aika ikävää, että se tuntuu Echosta olevan ihan OK. Ei muiden tunteiden ja perinteiden yksioikoinen lyttääminen ole mitään asioiden kriittistä pohdiskelua, sitä lähelläkään.
 
[QUOTE="Echo, post: 31116466, member: 39541"
Ja pitääkö uskovaisen koko aivotoiminta lakata? .
No tätä täällä onkin ihan urakalla ihmetelty :D :D :D
Toivottavasti et kumminkaan edusta kovin suurta uskovaisten joukkoa. Ei jutuillasi ainakaan Jeesusten opetusten kanssa ole mitään tekemistä. Tyhmyys on asia erikseen, eihän sille useimmiten mitään voi, jollei väkisin yritä olla itseään sivistämättä, mutta kun tyhmyys ja ilkeys pääsee vallalle samassa ihmisessä, on jutut jo aika ikäviä. Ja aika ikävää, että se tuntuu Echosta olevan ihan OK. Ei muiden tunteiden ja perinteiden yksioikoinen lyttääminen ole mitään asioiden kriittistä pohdiskelua, sitä lähelläkään.[/QUOTE]

Mä olen sanonut jo tässä ketjussa että mulle tällä asialla ei ole suurta merkitystä ja ajattelen saamelaisuudesta ihan positiivisesti. Ei kaikki aloitukset ole raivon vallassa kirjoittamista. Tää aloitus on mulle lähestulkoon neutraali.

Mutta ehkä se pitää paikkansa, että kirjoitettu sana painaa enemmän kuin puhuttu sana.
Mä voisin ohimennen sanoa jossakin porukassa "on outoa kun ne saamelaiset eivät lainaa pukujaan" ja kaikki pitäisivät sitä ihan ok heittona, mutta jos sen kirjoittaa johonkin palstalle niin saa vähintään sarvipään maineen.

Ok. Eli älyllinen ajattelu on vain kaikkien ilmiöiden kehumista, FB-tyyliin.
 
Eli, uskovaisille sit suukapula ja sensuuri päälle yhteiskunnassa. Muut saa laittaa vaikka mitä naima-Aslakki-videota tänne mut auta armias jos uskova ihmettelee jotain vanhaa kultturitapaa ihan asialliseen sävyyn niin HUI.
 
Tämä on kyllä hauska ja rento palsta :LOL:
Joku nuori nainen ajattelemattomuuttaan ja tietämättömyytään meinaa pukeutua jonkun kansallispukua etäisesti muistuttavaan mekkoon, mutta kun kuulee sen olevan sopimatonta, peruu aikomuksensa ja pyytää anteeksi.
Aika viaton ja ymmärrettävä tapahtuma, mutta siitä saadaan väännettyä lähes kymmenen sivua tulikivenkatkuista riitaa raamatun opetuksineen ja taisipa jopa jo olla viittauksia satanismiiniinkin :D
 
Miten sä väännät sen puvun lainaamisen vain ja ainoastaan kaupalliseksi? Mitä jos se olisi Suomen esilletuontia, yhtä suomalaisuuden osan esittelyä? Vähän niin kuin olisi jossain Expo-maailmannäyttelyssä tms.
Sulle on nyt aika pitkään yritetty selittää, mikä tässä tökkii. En enää keksi, miten sen asian selittäisi uudestaan eri sanakääntein, jos et kerran ole aiemminkaan tajunnut. Ehdotan nyt, että luet tämän ketjun uudestaan keskittyen asiallisiin viesteihin (jätä ne typerät haukkumiskohdat ja naima-aslakit väliin) ja lue ajatuksella uudestaan. Lue myös se linkki, jonka laitoin.

Ei ne kaikki riennä maailmalta ostamaan niitä pukuja, mutta saattavat olla kiinnostuneita että "ahaa, noin kaunis puku on Suomen saamelaisilla."
Niin, se pilailukaupan naamiaispuku...

Ja pitääkö uskovaisen koko aivotoiminta lakata? Uskovainen ei saa ihmetellä minkään heimon tapoja?
Mä voisin vetää täällä palstalla jotain roolia ja puhua aina vaan aurinkoisia. Mutta en halua, koska mun mielestä se olisi huijaamista.
Mutta mikä siinä sitten on, että jos kerran aivotoimintaa edelleen on, niin vaikka sulle selitetään ja annetaan vastaus ihmettelyysi, et kuitenkaan suostu sitä sisäistämään ja tajuamaan?
 
Sulle on nyt aika pitkään yritetty selittää, mikä tässä tökkii. En enää keksi, miten sen asian selittäisi uudestaan eri sanakääntein, jos et kerran ole aiemminkaan tajunnut. Ehdotan nyt, että luet tämän ketjun uudestaan keskittyen asiallisiin viesteihin (jätä ne typerät haukkumiskohdat ja naima-aslakit väliin) ja lue ajatuksella uudestaan. Lue myös se linkki, jonka laitoin.



Niin, se pilailukaupan naamiaispuku...



Mutta mikä siinä sitten on, että jos kerran aivotoimintaa edelleen on, niin vaikka sulle selitetään ja annetaan vastaus ihmettelyysi, et kuitenkaan suostu sitä sisäistämään ja tajuamaan?
Mä luulin itseäni palstan kovimmaksi vänkääjäksi mutta sä pääset vähintään hopeasijalle tai jaetulle ykkössijalle.

Me ruvettiin jo himmailemaan tätä ketjua ja ottamaan rennommin. Eiköhän tämä ole jo käsitelty.
 
Mä voisin ohimennen sanoa jossakin porukassa "on outoa kun ne saamelaiset eivät lainaa pukujaan" ja kaikki pitäisivät sitä ihan ok heittona, mutta jos sen kirjoittaa johonkin palstalle niin saa vähintään sarvipään maineen.

Ok. Eli älyllinen ajattelu on vain kaikkien ilmiöiden kehumista, FB-tyyliin.
Älyllinen ajattelu on toisaalta sitä, että jos tietämättömyyttään tekee tuollaisen heiton ja jotkut sitten selittävät syyn siihen, miksi saamelaiset eivät lainaile pukujaan, niin fiksu ihminen pääsee eteenpäin eikä jää jumittamaan sen alkuperäisen heiton kanssa.
 
Älyllinen ajattelu on toisaalta sitä, että jos tietämättömyyttään tekee tuollaisen heiton ja jotkut sitten selittävät syyn siihen, miksi saamelaiset eivät lainaile pukujaan, niin fiksu ihminen pääsee eteenpäin eikä jää jumittamaan sen alkuperäisen heiton kanssa.
Olen sanonut tän ennenkin täällä, mutta jos teen aloituksen ja siihen tulee noin 50 vastaväitettä, niin mä vastailen kuuliaisesti suurimpaan osaan niistä (paitti että mulle ei ole vastattu moniin kyssäreihin). Se voi vaikuttaa vänkäämiseltä. Sit urputetaan jos ei vastaa.
 
vierailija
Eli, uskovaisille sit suukapula ja sensuuri päälle yhteiskunnassa. Muut saa laittaa vaikka mitä naima-Aslakki-videota tänne mut auta armias jos uskova ihmettelee jotain vanhaa kultturitapaa ihan asialliseen sävyyn niin HUI.
Asialliseen sävyyn?

Vielä viikon kärsivällisen selittämisen jälkeen: "Niin mutta miksi, mutta miksi, en ymmärrä miksi, mutta miksi, siis miksi, en ymmärrä miksi, voitko selittää miksi" jne jne jne.

Tosi asiallista on myös saamelaisten nimittely.
Etkö sä näe omaa käytöstäsi, vai provoiletko?
 
Asialliseen sävyyn?

Vielä viikon kärsivällisen selittämisen jälkeen: "Niin mutta miksi, mutta miksi, en ymmärrä miksi, mutta miksi, siis miksi, en ymmärrä miksi, voitko selittää miksi" jne jne jne.

Tosi asiallista on myös saamelaisten nimittely.
Etkö sä näe omaa käytöstäsi, vai provoiletko?
Mikä ihmeen viikko?
Ja milloin olen saamelaisia nimitellyt?
 
vierailija
Tämä on kyllä hauska ja rento palsta :LOL:
Joku nuori nainen ajattelemattomuuttaan ja tietämättömyytään meinaa pukeutua jonkun kansallispukua etäisesti muistuttavaan mekkoon, mutta kun kuulee sen olevan sopimatonta, peruu aikomuksensa ja pyytää anteeksi.
Aika viaton ja ymmärrettävä tapahtuma, mutta siitä saadaan väännettyä lähes kymmenen sivua tulikivenkatkuista riitaa raamatun opetuksineen ja taisipa jopa jo olla viittauksia satanismiiniinkin :D
Ei kai se missi tässä ongelma ole, vaan tämä "missikeisarinna" Sunneva/Sunniva/WhatEver, joka kitisee lehdissä asti, että kyllä pitäis lainata tai vähintään tehdä nyt hänen suojatilleen puku ja postittaa se johonkin maailman toiselle puolelle viikossa.
 
vierailija
Olen sanonut tän ennenkin täällä, mutta jos teen aloituksen ja siihen tulee noin 50 vastaväitettä, niin mä vastailen kuuliaisesti suurimpaan osaan niistä (paitti että mulle ei ole vastattu moniin kyssäreihin). Se voi vaikuttaa vänkäämiseltä. Sit urputetaan jos ei vastaa.
Et sä vastaile, vaan jatkat alkuperäisen kysymyksesi jankuttamista samassa ja eri muodoissa. Päivä toisensa perään.
 

Yhteistyössä