Se on sitten herne saamelaisten nenässä

vierailija
Ei ne missikisat vain ole mikään maailmannäyttely, vaan kauneuskisat, jossa yksilöt kisaavat siitä kuka on kaunein. Maailmannäyttelyyn voivat saamelaiset itse mennä edustamaan itseään ja innovaatioitaan, jos tahtovat tai kokevat sen tarpeelliseksi. Missikisoissa yksilö edustaa ensisijaisesti itseään ja toissijaisesti maataan. Missikisan voittaja saa voitostaan rahallisen palkinnon, jolloin toiminta on kaupallista. Miksi juuri näiden kisojen yhteydessä pitäisi nostaa Suomesta esille saamelaiset ja vielä harhaanjohtavalla ja loukkaavalla tavalla? Tämän ko. missi on jo ymmärtänyt ja pahoitellut tapahtunutta, mikä häneltä osoittaa empatiakykyä ja inhimillisyyttä. Antaisitko sinä Echo esim. passisi ja identiteettisi jollekin ennestään tuntemattomallesi tyypille, joka sitä pyytäisi kun hänellä nyt ei satu passia olemaan ja pitäisi päästä ulkomaille vähän edustamaan Suomea?
 
vierailija
Lainaisitteko siis itse esim. perintökorujanne tms. tunnearvoltaan kalliita tavaroita kenelle vaan joka niitä sattuisi pyytämään. Lähettelisitte ympäri maailmaa? Ja vaikka lähettelisittekin itse, niin voiko olla ylitspääsemättömän vaikeaa ymmärtää, että kaikki ei halua niin tehdä ja se on ihan ok?
 
Lainaisitteko siis itse esim. perintökorujanne tms. tunnearvoltaan kalliita tavaroita kenelle vaan joka niitä sattuisi pyytämään. Lähettelisitte ympäri maailmaa? Ja vaikka lähettelisittekin itse, niin voiko olla ylitspääsemättömän vaikeaa ymmärtää, että kaikki ei halua niin tehdä ja se on ihan ok?
Lähettäisin, sillä ehdolla että ne pysyisi ehjänä ja palautuisi takaisin.
 
Antaisitko sinä Echo esim. passisi ja identiteettisi jollekin ennestään tuntemattomallesi tyypille, joka sitä pyytäisi kun hänellä nyt ei satu passia olemaan ja pitäisi päästä ulkomaille vähän edustamaan Suomea?
Päätä särkee...no ehkä tullissa kaikki näkis passista että tuo ei ole Echo. Eikä kukaan ole luullutkaan että missikisoissa on ehta saamelainen vaikka olisi se puku päällä.
 
vierailija
En ymmärrä. Miten niin "feikkipuku", kun kyseessä ei ole mikään kulttuurihistorian näyttely, vaan missikisat. Jos joku laittaa sinistä ja keltaista yllensä, onko hän "feikkiruotsalainen"? Siis tuo mikä on päällä on vain puku, that's it. Ei sinne pukuja ole menty esittelemään, vaan tissejä ja persettä.
 
  • Tykkää
Reactions: Lunatic
vierailija
Ei kukaan. Mutta luulisin että sillä missillä on kuitenkin kohtalaiset intressit valvoa sen puvun ehjänä ja tallessa säilymistä kun muuten hänellä ei ole kansallispukukierroksen asua mitä esitellä. Farkuissa vähän huono esiintyä.
Ei ne missin intressit kamalasti auta, jos jotain kuitenkin käy.
Se missi ei käsittääkseni ole saamelainen, joten eihän se hänen kansansa puku ole. Ja jos missi on varustautunut kisoihin vain farkuilla, niin se tuskin on muiden, kuin hänen ongelmansa. Muistaapahan seuraavalla kerralla.
 
vierailija
Miten sä väännät sen puvun lainaamisen vain ja ainoastaan kaupalliseksi? Mitä jos se olisi Suomen esilletuontia, yhtä suomalaisuuden osan esittelyä? Vähän niin kuin olisi jossain Expo-maailmannäyttelyssä tms.
Ei ne kaikki riennä maailmalta ostamaan niitä pukuja, mutta saattavat olla kiinnostuneita että "ahaa, noin kaunis puku on Suomen saamelaisilla."
Tässä ei olisikaan mitään ongelmaa jos sen puvun kantaja olisi saamelainen. Olen varma, että esim. romanit kohottelisivat kulmiaan jos missi olisi pukeutunut pilapuodin romaniasuun ja sitten pyytänyt lainaksi aitoa. Tai skottiklaanin kilttiä. Tai joku muslimi poukkoilisi esiintymässä juutalaisena. Että ahaa, tuollaisia kauniita asusteita on juutalaisilla.
 
En ymmärrä. Miten niin "feikkipuku", kun kyseessä ei ole mikään kulttuurihistorian näyttely, vaan missikisat. Jos joku laittaa sinistä ja keltaista yllensä, onko hän "feikkiruotsalainen"? Siis tuo mikä on päällä on vain puku, that's it. Ei sinne pukuja ole menty esittelemään, vaan tissejä ja persettä.
En minäkään.
Mistä se ulina tulee jos kyseessä ei edes ole saamelaisasu.
Valittaako nunnukat kaikille joilla on vaatteet päällä "ne on meihääänn!"
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä