Se on sitten herne saamelaisten nenässä

Juu, niinhän ne on kaikki vähemmistöt jotka haluavat pitää kiinni oikeuksistaan/vaalia omaa kulttuuriaan/odottavat kunnioitusta itselleen tärkeisiin asioihin.

Tässä ei olla viemässä tuolta missiltä nyt voittoa, kun eivät saatanat anna hänelle lainaa omaa, henkilökohtaista ja tärkeää vaatettaan, jota ei lainailla muutenkaan, johonkin turhuuksien markkinoille. NE ON SAATANA MISSIKISAT. Tsiisus.

Jos joku asia, joka ei ole sulle mitenkään tärkeä, mutta on sitä jollekin toiselle, niin sun pitää vaan päästä tekemään sitä, vaikka se loukkaisi sitä toista. Ihan vaan periaatteesta vai vittumaisuuttasi? Selitä mulle tämä logiikka. "No kun mä vaan ha-luu-uu-uun enkä välitä, vaikka muut loukkaantuu, mutta kun MINÄminaMINÄ"?
Jos osaat suomea niin kirjoitin kuulleeni että ovat MUUTENKIN veemäistä porukkaa. Muissakin asioissa siis.
Eikä tuo nipotus heidän mainettaan ainakaan paranna.

Eikö täällä saa mitään sanoa?
Pitääkö aina kaiken olla
-saamelaiset on kivoja. Tunturit on nättejä.
-karjalaiset on kivoja. Karjalanpiirakat on omnom.
-pohjalaiset on kivoja. Duudsonit on hauskoja, Keskisellä on kivaa.
-stadilaiset on kivoja. Liikenneruuhkat siellä on kivoja.
 
Suomalaisuus on aina kivaa. Mä tykkään räntäsateesta ja pestä autoa kurasta.
Ihanaa kun menkat alkoi.
Mun mies oli niin ihana kun pieraisi äsken.
Lapset mekastaa ja riitelee niin söpösti. <3
Kissalla on ihania matoja. :love:
 
.........
Koska saamenpuku on todellakin erilainen vaate kuin muut kansallispuvut. Saamenpuku on yksilöllinen ja puvusta käy ilmi mihin sukuun (tai perheeseen? en muista yksityiskohtia nyt ihan tarkkaan) puvun kantaja kuuluu. Perinne on myös se, että pukua käyttävät vain saamelaiset. Pukuja ei ole tapana lainailla.
No voi vittu.
Oikeasti mitä väliä.
Melko sairasta, jos kansallinen identiteetti on niin hukassa, että yksi mekon väärinkäyttö sitä horjuttaa.
 
vierailija
Jos osaat suomea niin kirjoitin kuulleeni että ovat MUUTENKIN veemäistä porukkaa. Muissakin asioissa siis.
Eikä tuo nipotus heidän mainettaan ainakaan paranna.

Eikö täällä saa mitään sanoa?
Pitääkö aina kaiken olla
-saamelaiset on kivoja. Tunturit on nättejä.
-karjalaiset on kivoja. Karjalanpiirakat on omnom.
-pohjalaiset on kivoja. Duudsonit on hauskoja, Keskisellä on kivaa.
-stadilaiset on kivoja. Liikenneruuhkat siellä on kivoja.
Missä muissa asioissa? Mitä nipotusta on sanoa, että puvut ovat tärkeitä, henkilökohtaisia ja niitä ei lainailla?

Et vastannut siihen, että jos se nyt sattuu loukkaamaan saamelaisia, eikä ole tuolle missille mitenkään tärkeä asia, niin periaatteestako silti pitää saada se puku?

Kyllä sä voisit kokeilla sitä positiivisuutta enemmän, kun tuntuu, että kaikista ja kaikesta löytyy aina vain negatiivisia asioita, salaliittoja, maailman tuhoa, syntiä, ällösitätätä, kuolemaa, perikatoa, eikä leipäkään maistu enää leivältä. Ei voi olla noin kurja elämä. Ja jos on, niin tee siihen muutos, älä yritä muuttaa muita itsesi kaltaisiksi pahan olon kylväjiksi. Mene vaikka metsään leipomaan pullaa. Tai tule pois sieltä metsästä, jos se on se, mikä ahdistaa.
 
  • Tykkää
Reactions: epek
Missä muissa asioissa? Mitä nipotusta on sanoa, että puvut ovat tärkeitä, henkilökohtaisia ja niitä ei lainailla?

Et vastannut siihen, että jos se nyt sattuu loukkaamaan saamelaisia, eikä ole tuolle missille mitenkään tärkeä asia, niin periaatteestako silti pitää saada se puku?

Kyllä sä voisit kokeilla sitä positiivisuutta enemmän, kun tuntuu, että kaikista ja kaikesta löytyy aina vain negatiivisia asioita, salaliittoja, maailman tuhoa, syntiä, ällösitätätä, kuolemaa, perikatoa, eikä leipäkään maistu enää leivältä. Ei voi olla noin kurja elämä. Ja jos on, niin tee siihen muutos, älä yritä muuttaa muita itsesi kaltaisiksi pahan olon kylväjiksi. Mene vaikka metsään leipomaan pullaa. Tai tule pois sieltä metsästä, jos se on se, mikä ahdistaa.
Älä mene henkilökohtaisuuksiin. Mä edelleen kirjoitan positiivisistakin aiheista. Mutta otan tarkoituksella aiheita joita muut eivät käsittele, koska niitä muita käsitellään täällä.
Mä en ole illuja miettinyt tänään kuin 5-10 sekuntia. Ihan tiedoksi. Enemmän tuskailen kun uuninpesuaine ei tehonnut, ja torttujenpaisto venyy huomiseen.
 
Saamelaisilla ei ole enään mitään muuta kuin omat pukunsa. Maat ja mannut on viety niin pitääkö vielä tääki? Kieliki tapettu, onneksi nousussa taas.
Onhan saamelaisilla sunnuntai aamuissa se oma lastenohjelmansa. Juuri siihen aikaan, kun lapset pitäisi vähäksi aikaa saada hiljaiseksi tv:n eteen, niin siellä pölisee oudolla kielellä joku hiippari lumikko kainalossaan...

Mutta joo, sinänsä ymmärrettävää, että sorrosta kärsinyt on melko herkkänahkainen. Ehkä tässä suurin ongelma oli se, että puku oli joku halpa naamiaisversio. Siitä saa helposti sellaisen kuvan, että pilailee toisen kustannuksella. Mutta mikäli oikein jutusta käsitin, niin tuon nuoren tytön piti äkkiä keksiä joku asu, ja päätyi tuohon. Tuskin ajatteli tekevänsä mitään jotakuta loukkaavaa.
 
vierailija
Mikä teille riittää? Oletteko tyytyväisiä vasta sitten kun kaikki saamelaiset ontapettu ja perintökin unohdettu?
En ymmärrä noita. Täytyy olla TYHMÄ, jos luulee jonkun pimpon pukemisen saamelaiseksi olevan jokin kunnianosoitus, tai mukamas jotain valistusta.

On se kumma jos ei suomalaisilla ole mitään omaa. Suomi ei ole sama kuin lappi. Ei saamelaiset ole mitenkään suomen omistuksessa tai leimallisesti liity juuri suomeen.

Sen sijaan romanien isoja hameita on vain suomen romaneilla, miksi ei samantien semmoista sitten laita?
 
vierailija
Älä mene henkilökohtaisuuksiin. Mä edelleen kirjoitan positiivisistakin aiheista. Mutta otan tarkoituksella aiheita joita muut eivät käsittele, koska niitä muita käsitellään täällä.
Mä en ole illuja miettinyt tänään kuin 5-10 sekuntia. Ihan tiedoksi. Enemmän tuskailen kun uuninpesuaine ei tehonnut, ja torttujenpaisto venyy huomiseen.
"Et vastannut siihen, että jos se nyt sattuu loukkaamaan saamelaisia, eikä ole tuolle missille mitenkään tärkeä asia, niin periaatteestako silti pitää saada se puku? "

"Jos joku asia, joka ei ole sulle mitenkään tärkeä, mutta on sitä jollekin toiselle, niin sun pitää vaan päästä tekemään sitä, vaikka se loukkaisi sitä toista. Ihan vaan periaatteesta vai vittumaisuuttasi? Selitä mulle tämä logiikka. "No kun mä vaan ha-luu-uu-uun enkä välitä, vaikka muut loukkaantuu, mutta kun MINÄminaMINÄ"?"
 
Onhan saamelaisilla sunnuntai aamuissa se oma lastenohjelmansa. Juuri siihen aikaan, kun lapset pitäisi vähäksi aikaa saada hiljaiseksi tv:n eteen, niin siellä pölisee oudolla kielellä joku hiippari lumikko kainalossaan...

Mutta joo, sinänsä ymmärrettävää, että sorrosta kärsinyt on melko herkkänahkainen. Ehkä tässä suurin ongelma oli se, että puku oli joku halpa naamiaisversio. Siitä saa helposti sellaisen kuvan, että pilailee toisen kustannuksella. Mutta mikäli oikein jutusta käsitin, niin tuon nuoren tytön piti äkkiä keksiä joku asu, ja päätyi tuohon. Tuskin ajatteli tekevänsä mitään jotakuta loukkaavaa.
Mun mielestä tuossa on jotain menneisyydestä tulevaa juttua kans, sorretun on ehkä vaikea ymmärtää että jotkut voivat lähestyä heitä ihan sovinnossa...
 
"Et vastannut siihen, että jos se nyt sattuu loukkaamaan saamelaisia, eikä ole tuolle missille mitenkään tärkeä asia, niin periaatteestako silti pitää saada se puku? "

"Jos joku asia, joka ei ole sulle mitenkään tärkeä, mutta on sitä jollekin toiselle, niin sun pitää vaan päästä tekemään sitä, vaikka se loukkaisi sitä toista. Ihan vaan periaatteesta vai vittumaisuuttasi? Selitä mulle tämä logiikka. "No kun mä vaan ha-luu-uu-uun enkä välitä, vaikka muut loukkaantuu, mutta kun MINÄminaMINÄ"?"
Ei tässä ole mitään minuun liittyvää. Mutta saa sitä kai sivusta käsin ihmetellä? Herättää keskustelua?

Vastaisitko sinä, miksi niiden pukujen pitää olla henkilökohtaisia?
 
vierailija
Ei tässä ole mitään minuun liittyvää. Mutta saa sitä kai sivusta käsin ihmetellä? Herättää keskustelua?

Vastaisitko sinä, miksi niiden pukujen pitää olla henkilökohtaisia?
Pitää olla? No koska ne on..? Olen lukenut, että niihin kirjaillaan perheen/suvun tunnukset, se onko omistaja naimisissa/naimaton, kotipaikka jne. Kuulostaa aika henkilökohtaiselle. Mutta tämä sun kannattaa tarkistaa joltain, joka tietää. En ole saamelainen, joten tämä vain mutua.
 
Pitää olla? No koska ne on..? Olen lukenut, että niihin kirjaillaan perheen/suvun tunnukset, se onko omistaja naimisissa/naimaton, kotipaikka jne. Kuulostaa aika henkilökohtaiselle. Mutta tämä sun kannattaa tarkistaa joltain, joka tietää. En ole saamelainen, joten tämä vain mutua.
Eli se puku menee auttamattomasti pilalle jos se käväisee parin viikon reissulla missin matkalaukussa ja yllä, sitä ei voi palauttaa omistajalleen? Kuka jossain toisella puolella maailmaa tunnistaa että "ai katopas, nyt on viety nuorgamilaisen Aslakin vaimon Buorreggabuavin puku."
 
vierailija
ihannnäinnsuomalaisena en todellakaan lainaisi jollekin tollaselle sillinhajuiselle pimpolle yhtään mitään, saatikka vaatteita.


Kannattaako heidän mukamas edustaa jollain tavalla saamelaisuutta, jos eivät viitsineet sen vertaa googlata, että olisivat tajunneet että noi naamiaiskauppojen pelleasut ei oikein kelpaa. Olisivat varmaan samalla löytäneet senkin tiedon, ettei niitä vaatteita kukaan lainaa. Tältä pohjalta olisivat ehkä osanneet päätellä, että saamelaisasulla voi edustaa suomalaisuutta ja etteivät tiedä asiasta mitään eivätkä liity saamelaisuuteen millään tavalla.
 

Yhteistyössä