Tiesitkö, että lapsen kiinnipitely on rikos?

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailijatartar
En puhunut huonosta käytöksestä.
Käsittääkseni mun lapset ovat ikäänsä nähden oikein hyvä käytöksisiä ja osaavat olla ihmisiksi.
Minusta on hyvä, että he uskaltavat koetella omaa äitiään ja tämän sietokykyä. Lisäksi mun mielestä on mahtavaa, että ne ei tyydy kohtaloonsa vaan osaavat yrittää hoitaa tilanteen oman etunsa mukaiseksi.
Minä en ole niin viisas ja erehtymätön, etteikö päätöksiäni tarvitse kyseenalaistaa. En halua sellaista lapsiltanikaan. Kasvatan mielummin lapsia, jotka osaavat kyseenalaistaa, neuvotella ja perustella omaa kantaansa, kuin auktoriteettiä uskovia lampaita.
Se ei siis tarkoita sitä, että huono käytös olisi meillä hyväksyttävää. Eikä huonosta käytöksestä selviä kuin koira veräjästä.
Ja tossa mun kertomuksessa oli kyse huonosta käytöksestä. Eli teidän väiteen mukaan lapseni on pilalla, kun hän ei ala varastelemaan keksejä vaan uskoo kun sanon että niitä saa vain yhden eikä enenpää.

vierailija
Ei mua kyllä esimiehetkään tule käskyttämään ja jos tulis, niin kyllä se sais kyllä heti tikareita selkään tilaisuuden tullen.

Sun lapsi ei koskaan jätä sua noteeraamatta?
Mitä ihmettä?
Ei edes silloin, kun se tappelee sisaruksensa kanssa? Tai on jossain kunnon ylikreisissä leikissä kaverinsa tai sisaruksensa kanssa? Tällasissa tilanteissa mun lapset ei todellakaan huomio, vaikka mä sanoisin mitä ja kuinka kovaa. Semmosta se ainakin on meillä, kun nuo käy ihan kunnolla ylikierroksilla. Ehkä teillä ei sitten ole semmosta...
kun sä mumiset kaksplussailun välissä jotain, ei ihme että auktoriteetti puuttuu. :D

kun sä mumiset kaksplussailun välissä jotain, ei ihme että auktoriteetti puuttuu. :D
Olenko mä sanonut, että multa puuttuu auktoriteetti lapsiini nähden?
Toiseksi, mä harrastan kaksplussailua vain työaikana, kun mä olen himassa, niin siellä mulla on parempaa tekemistä :)
BTW, näyttää sunkin aikas kuluvan mun stalkkaamiseen lastesi sijaan ;)

Viimeksi muokattu:
aivansaman lapsilla tuskin on muutenkaan kaikki kunnossa kun mamma nakuttaa konetta 20h vrk hakaristi otasa.
Tä on muuten sellanen juttu, mistä mä en diggaa sitten yhtään. Sä voit aukoa mulle päätäs ihan miten paljon tahansa tai sanoa miksi vaan, mutta siinä vaiheessa, kun sä haukut mun lapsia, niin mä loukkaannun ja lujaa. Se on semmonen juttu, mikä menee ihon alle sanoo sen kuka tahansa tuntematon ääliö missä nettipalstalla vaan.
Sä olet ihan vitun ala- arvonen mulkku. Jos livenä soittaisit suutas tohon malliin, niin olisit jo lähimmän ojan pohjassa syömässä mutaa.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Ja tossa mun kertomuksessa oli kyse huonosta käytöksestä. Eli teidän väiteen mukaan lapseni on pilalla, kun hän ei ala varastelemaan keksejä vaan uskoo kun sanon että niitä saa vain yhden eikä enenpää.
Minä ymmärsin, että kyse oli sinun mahtavuudestasi kasvattajana. Jos saat tyydytystä leikkimällä parhainta kasvattajaa, siitä vaan. Toivottavasti saat muutaman lapsen lisää kasvattamaan itseäsi.

Jos lapsi ei usko ensimmäisellä kerralla ei sanaa, on hänet mielestäsi kasvatettu väärin.

Kertomuksessasi vika toki oli vanhempien, kun eivät estäneet toimintaa. Mutta monet lapset eivät usko ensimmäistä ei sanaa ja se johtaa seurauksiin lopulta vanhempien taholta. Eikä vika ole kasvatuksessa vaan lapsen luonteessa joita muuten on paljon erilaisia.

vierailija
Juu, minusta on ihan hyvä miettiä millaista esimiestä itse kunnioittaisi ja ottaa siitä mallia vanhemmuuteensa. Tosin on minusta käskytys sekä esimies-alais että lapsi-vanhempi -suhteessa jossain tilanteissa ok, mutta ei ensisijaisena konstina. Ensin yritetään saada asia nätisti ja toista kunnioittaen hoidettua ja käskyttämiseen siirrytään vain jos se ei toimi ja asia on sellainen, että ei vaan käy päinsä että lapsi tai alainen toimii miten tykkää ohjeista piittaamatta. Ja jos näinkään ei mene läpi, siirrytään seuraamuksiin, jotka alaisen kohdalla on kirjallinen varoitus ja asian toistuessa irtisanominen, lapsen kohdalla sitten taas muut lapsen ikätasoon sopivat ja lapseen tehoavat seuraamukset.

Toki lasten kanssa saattaa tulla useammin eteen tilanteita, joissa pitää käskeä, aikuiset kun yleensä käyttäytyy hillitymmin. Ja akuutissa vaaratilanteessa tietysti voi ja pitääkin sanoa heti tiukasti, lasten kanssa niitäkin tulee herkemmin, kun lapset ei vielä kaikkia vaaroja niin hyvin tiedosta.

Niin ja joo, meidän lapsella ei ole sisaruksia eikä ole koskaan kavereidensakaan kanssa tapellut. Ei myöskään mene mihinkään tuollaiseen "ylikreisiin" tilaan leikeissään. Toki joskus on niin keskittynyt johonkin muuhun, ettei heti kuule minua. Mutta noteeraamatta jättämisellä tarkoitin lähinnä sellaista, että lapsi kyllä kuulee mutta ei vaan välitä.
arvasin, yksilapsisen perheen äiti täällä kertoo kasvatuksestaan... :D

vierailijatartar
Minä ymmärsin, että kyse oli sinun mahtavuudestasi kasvattajana. Jos saat tyydytystä leikkimällä parhainta kasvattajaa, siitä vaan. Toivottavasti saat muutaman lapsen lisää kasvattamaan itseäsi.

Jos lapsi ei usko ensimmäisellä kerralla ei sanaa, on hänet mielestäsi kasvatettu väärin.

Kertomuksessasi vika toki oli vanhempien, kun eivät estäneet toimintaa. Mutta monet lapset eivät usko ensimmäistä ei sanaa ja se johtaa seurauksiin lopulta vanhempien taholta. Eikä vika ole kasvatuksessa vaan lapsen luonteessa joita muuten on paljon erilaisia.
Musta on eriskummallista, että kaikkien mielestä lapsen ei kuulu totella. Mitä helkkaria o_O Miks edes nähdä sitten vaivaa asian suhteen jos se on ihan ok perseillä.

vierailija
Musta on eriskummallista, että kaikkien mielestä lapsen ei kuulu totella. Mitä helkkaria o_O Miks edes nähdä sitten vaivaa asian suhteen jos se on ihan ok perseillä.

Ja minun mielestäni on kummallista ettei aikuinen ihminen ymmärrä erilaisia persoonia vaan syyttää kasvatusta kaikessa... o_O

Ja sanoinko että on ok perseillä? Vaan että on useimmille ihan normaalia testata rajojaan.

vierailija
Niinii eli kaikki tottelemattomat lapset koittaa sillä hetkellä ekaa kertaa rajojansa? Vai millänyt koitat perustella lapsesi huonoa käytöstä?
Kuinka kauan mamma kattoo vieressä ylepeenä kun nico-petteri potkii naapurin koiraa eikä lopeta käskettäessä?
Et ilmeisesti osaa lukea kunnolla, vai onko sinulla vain erityisiä vaikeuksia ymmärtää lukemaasi. Pahoittelen.

vierailija
Se on rikos jos lasta pitelee laissa nimetty (ammatti)henkilö. Eli joku lapsen hoitaja, on se sitten päiväkodissa, sijaisvanhempana, lastenkodissa, koulussa jne.

Sen verran lakia venytetään että lapsi joka ei ymmärrä omaa parastaan (noin alle 3v) voidaan pitää kiinni jos muuten satuttaisi itseään tai toisia. Mutta eipä juuri enää isomman kohdalla katsota sallituksi.
Ei pidä paikkaansa. Muutamille ammattiryhmille kuten peruskoulujen ja lastenkotien työntekijöille on laissa tarkasti määritelty ne voimakeinot mitä he saavat kohdistaa lapsiin. Sen sijaan esimerkiksi päivähoidon ja kerhojen työntekijöille ei ole annettu mitään erityisiä valtuuksia, vaan heillä on lähtökohtaisesti samat oikeudet kuin vanhemmilla tai muilla lapsia hoitavilla.

LaMamanMorbid
Ei pidä paikkaansa. Muutamille ammattiryhmille kuten peruskoulujen ja lastenkotien työntekijöille on laissa tarkasti määritelty ne voimakeinot mitä he saavat kohdistaa lapsiin. Sen sijaan esimerkiksi päivähoidon ja kerhojen työntekijöille ei ole annettu mitään erityisiä valtuuksia, vaan heillä on lähtökohtaisesti samat oikeudet kuin vanhemmilla tai muilla lapsia hoitavilla.
Kyllä me päikyssä joudutaan ilmoittamaan kiinnipitämisestä. Ja nyt en siis puhu siitä, että lasta pidetään 3min sylissä koska raivari...

vierailija
Tällaisista kukkahattutanttojen junailemista lakipykälistä ei seuraa viime kädessä mitään hyvää. Jos vanhempien ja muiden aikuisten kädet kurinpidon suhteen ovat sidotut, niin tuloksena ovat tottelemattomat lapset ja äärimmilleen kiristyneen pinnan omaavat omaavat vanhemmat, joiden henkinen tila herkästi purkautuu henkisenä väkivaltana lapsia kohtaan (nalkutus ja huuto) ja viime kädessä myös fyysisenä (esim. turpaan lyönti), jos pinna menee totaalisesti poikki.

Yhteistyössä