En tosiaankaan kannata lapsen tahdottomaksi pelottelua ja vanhemman tyrannimaisuutta, mutta silti tämä ei kuulosta hyvältä. Vanhemman pitää olla valmis keskustelemaan, silloin kun se on mahdollista. Mutta silloin kun vanhempi käskee, ei voi hyväksyä saati pitää positiivisena merkkinä lapsen omasta tahdosta, että lapsi vaan jättää vanhemman käskyn noteeraamatta. Vanhemman ei toki alkujaankaan pidä turhaan käskyttää ja siihen syyllistyy kyllä moni.
Ajatellaanpa aikuisten maailmaa. Jos minä esimiehenä kerron alaiselleni uuden toimintaohjeen, asiasta voidaan keskustella ja alainen voi tuoda oman näkökantansa esille. Toimintaohjetta voidaan jopa muuttaa, jos alainen esittää hyviä näkökantoja toisenlaisen menettelyn puolesta. Tämä on aivan ok, suorastaan positiivinen piirre alaisessa. Sen sijaan ei tosiaan ole ok, että alainen vaan jatkaa väärää toimintaansa uudesta ohjeesta piittaamatta. Se on varoituksen paikka.
Minä en tiedä mistä johtuu, mutta olen minä kyllä törmännyt lapsiin, joille käskyt vaan kaikuvat kuuroille korville. Todella turhauttavaa. Oma lapseni taas kyllä kyseenalaistaa minua ja ilmaisee tyytymättömyytensä kun asiat ei mene hänen tahtonsa mukaisesti, mutta ei koskaan vaan jätä minua noteeraamatta. Harvoin käsken, yleensä pyydän ja keskustelen, mutta kun käsken, lapsi kyllä tottelee. Joskus samalla kiukutellen, mutta tottelee kumminkin. Käskeminen on varattu harvoihin tilanteisiin, uskon että jos käskytys olisi jatkuvaa, se voisi jäädä helpommin noteeraamatta. Pyynnöt ja keskustelu siis toimivat meillä hyvin, joten käskytyslinjalle ei tarvitse normaalisti mennä.