Juurihoidetusta hampaasta lähtenyt irti suuri paikka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Paikka oli tuntunut ''oudolta'' jo muutaman viikon ja sillä pureskelua piti hieman varoa. Tänään sitten syödessäni tämä paikka, käytännössä melkein koko hammas päätti irrota ja jäljelle jäivät muutaman millin juuret kolon kera kulmahampaissa.
Hammas on juurihoidettu muutama vuosi sitten ja paikalle oli todennäköisesti jätetty vain hampaan juuri ja tuommoisia ''törröttäviä piikkejä'' (jolta hammas näyttää nyt tällä hetkellä.)
Hammas ei ole kipeä ollenkaan mikä on sinänsä hyvä, mutta hammaslääkäri pelkoni on suuri edelleen.. Eli voidaanko hammas joutua poistamaan kokonaan? Täytyykö juurihoitoa tehdä uudelleen? (juurihoitoa vihaan eniten....:S) Maanantaina todennäköisesti vasta mahdollista soittaa yksityiselle, koska päivystävälle en aijo mennä.

Minulla on vastaavan kuuloisessa tilanteessa laitettu päälle uusi paikka, mutta sitten jossain vaiheessa ei hampaasta ole riittävästi jäljellä, että paikka enää pysyisi siinä kiinni, ja sitten hammas pitää poistaa. Poistoon saa kyllä rauhoittavaa lääkitystä, jos se selvänä pelottaa liikaa. Voin kertoa kokemuksesta, että tuo lääkitys auttaa kyllä, joten sitä kannattaa pyytää.

Minulla on vastaavan kuuloisessa tilanteessa laitettu päälle uusi paikka, mutta sitten jossain vaiheessa ei hampaasta ole riittävästi jäljellä, että paikka enää pysyisi siinä kiinni, ja sitten hammas pitää poistaa. Poistoon saa kyllä rauhoittavaa lääkitystä, jos se selvänä pelottaa liikaa. Voin kertoa kokemuksesta, että tuo lääkitys auttaa kyllä, joten sitä kannattaa pyytää.

Onko tuo rauhoittavan lääkityksen hakeminen pitkäkin prosessi hammashoidon yhteydessä? Toisinsanoen voiko hammaslääkäri antaa minulle lääkettä vai täytyykö siihen erikseen hakea reseptit?

Onko tuo rauhoittavan lääkityksen hakeminen pitkäkin prosessi hammashoidon yhteydessä? Toisinsanoen voiko hammaslääkäri antaa minulle lääkettä vai täytyykö siihen erikseen hakea reseptit?
Minulle annettiin rauhoittava hammaslääkäristä, en tarvinnut reseptiä. Itse tuossa tilanteessa toivoisin hampaan poistoa jos muut hampaat on suussa, se paikka ei siinä ikinä tule pysymään montaa vuotta vaan irtoaa aina jossain kohtaa.

Minulle annettiin rauhoittava hammaslääkäristä, en tarvinnut reseptiä. Itse tuossa tilanteessa toivoisin hampaan poistoa jos muut hampaat on suussa, se paikka ei siinä ikinä tule pysymään montaa vuotta vaan irtoaa aina jossain kohtaa.

Hammas on kulmahammas, joka tulee näkyviin puhuessa ja nauraessani. En voi kuvitella eläväni niin, että siinä kohtaa olisi tyhjä hampaan paikka.
Toinen vaihtoehto olisi kai ostaa siihen implantti tilalle, mutta nämä tietääkseni maksavat todella paljon ja ovat monien kuukausien mittaisia prosesseja.

Lääkkeen saa hammaslääkäristä. Lääke alkaa vaikuttaa noin puolen tunnin päästä sen ottamisesta, joten joudut hetken odottelemaan. Kotiin mennessä tarvitset saattajan, koska et välttämättä pysy tolpillasi.

Implanttia ei voi heti laittaa poistetun hampaan tilalle, vaan pitää odottaa noin 3 kuukautta, että implantin laittamisen voi aloittaa. Poiston yhteydessä kannattaa kuitenkin mainita aikomuksesta laittaa myöhemmin implantti, jotta osaavat tehdä poiston niin, että hammasluuta jää mahdollisimman paljon.

Lääkkeen saa hammaslääkäristä. Lääke alkaa vaikuttaa noin puolen tunnin päästä sen ottamisesta, joten joudut hetken odottelemaan. Kotiin mennessä tarvitset saattajan, koska et välttämättä pysy tolpillasi.

Implanttia ei voi heti laittaa poistetun hampaan tilalle, vaan pitää odottaa noin 3 kuukautta, että implantin laittamisen voi aloittaa. Poiston yhteydessä kannattaa kuitenkin mainita aikomuksesta laittaa myöhemmin implantti, jotta osaavat tehdä poiston niin, että hammasluuta jää mahdollisimman paljon.

Eli mikäli haluan implantin tuohon tilalle jouduin odottamaan 3kk ilman minkäänlaista hammasta?

Minulle on käynyt noin, juurihoidettu hammas oli alkanut paikan alta reikiintymään. Se saatiin kuitenkin siististi paikattua, vaikka omaa hammasta oli tosi vähän jäljellä. Miehellä taas vastaavantyyppisessä tilanteessa piti hammas poistaa, koska se oli juurestaan tulehtunut. Mutta jos ei ole tulehdusta, ei hammasta kyllä tarvitse poistaa vaikka siitä ei olisi paljon jäljellä. Jos paikkaus ei onnistu, siihen voidaan laittaa kruunu. Se on huomattavasti edullisempi ja helpompi vaihtoehto kuin implantti, eikä tarvitse olla kuukausia hampaatta. Kruunuja vaan ei yleensä laiteta julkisella puolella, joten siellä saatetaan ehdottaa hampaan poistoa vaikka se ei olisi välttämätöntä. Jos juuret ovat kunnossa eikä tulehduksen takia siis näin tarvitse tehdä, älä anna ottaa hammasta pois vaan suuntaa yksityiselle (jos siis olet alkuun menossa julkiseen hammashoitoon).

Hammaslääkärikäyntiä on turha pelätä, koska juurihoidettu hammas on ihan tunnoton. Ei tarvitse siis edes puuduttaa eikä tunnu missään. Tietysti eri juttu, jos hammas pitäisi poistaa, mutta sitä ei varmasti millään akuuttiajalla tehdä ellei sitten ole tosi paha tulehdus kyseessä (tuskin on, kun ei kerran mitään siihen viittaavia oireita ole).

Minulle on käynyt noin, juurihoidettu hammas oli alkanut paikan alta reikiintymään. Se saatiin kuitenkin siististi paikattua, vaikka omaa hammasta oli tosi vähän jäljellä. Miehellä taas vastaavantyyppisessä tilanteessa piti hammas poistaa, koska se oli juurestaan tulehtunut. Mutta jos ei ole tulehdusta, ei hammasta kyllä tarvitse poistaa vaikka siitä ei olisi paljon jäljellä. Jos paikkaus ei onnistu, siihen voidaan laittaa kruunu. Se on huomattavasti edullisempi ja helpompi vaihtoehto kuin implantti, eikä tarvitse olla kuukausia hampaatta. Kruunuja vaan ei yleensä laiteta julkisella puolella, joten siellä saatetaan ehdottaa hampaan poistoa vaikka se ei olisi välttämätöntä. Jos juuret ovat kunnossa eikä tulehduksen takia siis näin tarvitse tehdä, älä anna ottaa hammasta pois vaan suuntaa yksityiselle (jos siis olet alkuun menossa julkiseen hammashoitoon).

Hammaslääkärikäyntiä on turha pelätä, koska juurihoidettu hammas on ihan tunnoton. Ei tarvitse siis edes puuduttaa eikä tunnu missään. Tietysti eri juttu, jos hammas pitäisi poistaa, mutta sitä ei varmasti millään akuuttiajalla tehdä ellei sitten ole tosi paha tulehdus kyseessä (tuskin on, kun ei kerran mitään siihen viittaavia oireita ole).

Kiitos vastauksesta. Julkiselle puolelle en ole menossa hammashuoltoon, jostain sieltä kai lähtöisin ne nuoruusajan hammaslääkäri pelot..

Minä kärsin myös hammaslääkäripelosta, jopa siinä määrin, että julkisella puolella jouduin anestesiahoitoon, kun normaalit käynnit eivät kaikista yrityksistä huolimatta tuottaneet tulosta Lääkäri onnistui joka kerta aiheuttamaan paniikkikohtauksen, ja säikähti sitä melkein enemmän kuin minä.

Anestesiahoito oli kamala kokemus julkisella puolella, ko. hammaslääkäriasema oli nuhjuinen, hämärä ja likainen, ja heräsin nukutuksesta hirveän päänsäryn kanssa, ketään ei ollut lähistöllä valvomassa nukutuksesta heräämistä, ja lähes tyrkkäsivät minut ovesta ulos samantien kun saattaja saapui. Koska en pysynyt tolpillani tuossa vaiheessa, saattajani puoliksi kantoi minut autoon, ja minä pyyhin suusta valuvia verivanoja paperiin.

Tuon jälkeen olen käynyt vain yksityisellä, ja vain sellaisilla, jotka mainostavat erikoistuneensa pelkopotilaiden hoitoon. Siellä hoito on sujunut hyvin, koska pelko otetaan kaikessa huomioon, ja lääkärit toimivat yhdessä sovittujen sääntöjen mukaan. Yhtään paniikkikohtausta en ole siellä saanut, enkä ole neljään vuoteen joutunut pyytämään lääkäriltä rauhoittaviakaan. Eli kyllä niitä hyviä hammaslääkäreitäkin on, ilmeisesti ei kuitenkaan julkisella puolella.

Yhteistyössä