Haluaisin oppia sanomaan toiselle heti että pahoitin mieleni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitsukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mitsukka

Uusi jäsen
05.08.2015
2
0
1
49
Mulla on sellainen ongelma, että kun olen tilanteessa vaikka jonkun ystävän kanssa ja hän sanoo tai tekee jotain, mistä pahoitan mieleni, en pysty reagoimaan siihen heti. Siis antamaan palautetta, että mä en tykännyt tosta, pahoitin mieleni. Tai jos mut on dissattu, en pysty puolustautumaan vaan sanon vaan että aha okei no noin se sitten varmaan on.

Mitään sanottavaa ei tule päähän juuri sillä hetkellä kun tilanne on päällä, tulee vaan kauhea tunnekuohu jonka tukahdutan välittömästi. Menen vaan eteenpäin tilanteessa ja yritän olla niin kuin mitään ei olisikaan. Kyse ei yleensä ole mistään tahalliseta loukkaamisesta tai edes kovin vakavasta, mutta se voi olla myös jotain mikä tapahtuu toistuvasti eikä toinen edes huomaa sitä. Sitten vasta kun tilanne on ohi ja olen itsekseni tunne tulee takaisin pintaan ja voin olla tosi pitkään pahoilla mielin asiasta, mutta siihen palaaminen jälkeenpäin on vaikeaa. Sitten hautaan asian ja lupaan itselleni olla kärppänä kun tilanne tulee uudestaan, ja taas missaan sen.

Toiset taas on tosi sanavalmiita ja nasevia ja "iskevät" heti takaisin. Mulla taas kertyy tällaisia patoutumia. Ei kiva. Voiko tällaista jotenkin harjoitella, kun tilanteet kuitenkin tulevat aina yllättäen, missä ja milloin vaan?

Näin vastakkaisena persoonana voisin sanoa, että osaisinpa saman kuin sinä. Etten aina töräyttäisi mielipidettäni ja tunnereaktiotani "nasevasti" takaisin. Miten olisi ihanaa vain tyynesti, tunteeni nielaisten katsoa jonkun toisen huonoa käytöstä. Lipua ylhäisesti pois paikalta ja jättää muut kärsimään huonosta omastatunnosta.

Tyyneys on mielestäni mahtava ja tehokas keino vaikuttaa ihmisiin.

• Tykkää
Reactions: Mitsukka
Näin vastakkaisena persoonana voisin sanoa, että osaisinpa saman kuin sinä. Etten aina töräyttäisi mielipidettäni ja tunnereaktiotani "nasevasti" takaisin. Miten olisi ihanaa vain tyynesti, tunteeni nielaisten katsoa jonkun toisen huonoa käytöstä. Lipua ylhäisesti pois paikalta ja jättää muut kärsimään huonosta omastatunnosta.

Tyyneys on mielestäni mahtava ja tehokas keino vaikuttaa ihmisiin.

Ihana vastaus.

Ja samaa mieltä, parempi niin ettei mitään sanokaan. Ei se sanominen ketään muuta, eikä loukkaavia sanoja saa vedettyä takaisin. Kannattaa välttää sellaisten ihmisten seurassa hengailua jotka jatkuvasti ja tietoisesti loukkaa.

Ystäväksi nyt sellaisia tuskin kukaan huoliikaan.

• Tykkää
Reactions: Mitsukka
Ihana vastaus.

Ja samaa mieltä, parempi niin ettei mitään sanokaan. Ei se sanominen ketään muuta, eikä loukkaavia sanoja saa vedettyä takaisin. Kannattaa välttää sellaisten ihmisten seurassa hengailua jotka jatkuvasti ja tietoisesti loukkaa.

Ystäväksi nyt sellaisia tuskin kukaan huoliikaan.

Kiitos vastauksista, ei ole tullut mieleen että ominaisuudessa olisi jotain hyvääkin :) Kuitenkin olisi kiva osata myös sanoa vastaan eikä aina ajautua puolustuskannalle.

Yhteistyössä