Olen uhriutuva suomenruotsalainen ja taas minä Oodi-kirjastosta (Ode på svenska) mieleni pahoitin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Ei riittänyt se, että saatiin kitisemällä ja jalkaa polkemalla typerä ruotsinkielinen käännös Oodille (nimiä kun yleensä ei käännetä):

"Keskustakirjaston saama nimi närkästyttää ruotsinkielisiä – Oodin rinnalle halutaan ruotsinkielinen tai ”neutraali” nimi"

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005030789.html

Piloille hemmoteltuna en tietenkään ole mihinkään tyytyväinen, vaan nyt pahoitin mieleni, koska avaisten ohjelmassa ruotsin kieltä ei kohdella YHTÄ TÄRKEÄNÄ kuin suomea!

"Det positiva med nyheten är att det lovats innehåll på både samiska och engelska på Odes invigningsfest, även om det påtalats att programmet ska innehålla flera oder på engelska än på svenska. Medan det är fantastiskt att biblioteket satsat på flerspråkighet och program för den internationella publiken är det tydligt att det svenska språket bara ansetts vara ett av de övriga språken som inkluderats, inte ett språk som är lika viktigt som finskan."

https://www.hbl.fi/artikel/svenskan-lika-viktig-som-finskan-nar-ode-oppnas/

Miten voi olla niin vaikeata tajuta, että 5%:n vähemmistökieli ei ole eikä voi olla eikä tule koskaan olemaan samassa asemassa kuin maan sekä Helsingin ehdoton pääkieli suomi täysin riippumatta siitä, mitä joihinkin lakipykäliin on 100 vuotta sitten Ruotsin valtion painostuksesta raapusteltu?

Minua käy vähän sääliksi, kun näiden elämä on jatkuvaa uhriutumista ja päivät kuluvat siihen, kun tarkkaillaan vainoharhaisesti, onko nyt kyltit ja tekstit varmasti yhtä isolla ruotsiksi.

• Tykkää
Reactions: puuhis76
Kyllä mä jotenkin vähän kummastelen tuota valtion ja Helsingin rahan käyttöä. 200 miljoonan lastensairaala piti rahoittaa suurimmaksi osaksi lahjoituksilla. Mutta takataskusta löytyi 100 miljoonaa Oodille, että keskustahipit pääsee lattepäissään 3D-tulostelemaan ja ompelemaan nappeja hipsteritakkeihinsa. Hieno arvovalinta kerrassaan.

• Tykkää
Reactions: puuhis76
Kyllä mä jotenkin vähän kummastelen tuota valtion ja Helsingin rahan käyttöä. 200 miljoonan lastensairaala piti rahoittaa suurimmaksi osaksi lahjoituksilla. Mutta takataskusta löytyi 100 miljoonaa Oodille, että keskustahipit pääsee lattepäissään 3D-tulostelemaan ja ompelemaan nappeja hipsteritakkeihinsa. Hieno arvovalinta kerrassaan.
Ihmetyttää sama helsinkiläisenä. Koulumme vieressä on kirjasto joka takuuvarmasti lakkautetaan kun meillähän on hieno uusi kirjasto. Sinne vaan keskustaan pienet koululaiset lainaamaan kirjoja.

Yhteistyössä