Mitä mieltä? Lapset päiväkotiin vaikka vanhemmat vapaalla?

  • Viestiketjun aloittaja aikaa vailla
  • Ensimmäinen viesti
aikaa vailla
Olen palannut töihin pitkän perhevapaan jälkeen ja lapset aloittaneet päiväkodissa pari viikkoa sitten. Nyt ens viikolla mulla (=vuorotyö) osuis vapaapäivä samalle päivälle kun miehen erittäin harvinainen arkivapaa. Ajateltiin viedä lapset päiväkotiin silti.. Ei täyspitkäksi päiväksi,mutta n 8-14.
 
"Kotihiiri"
Mä oon ikäni tehny vuorotyötä ja aina (paria poikkeusta lukuunottamatta) pitäny lapset kotona vapaalla vaikka olis ollu 4 arkivapaata esim. yövuorojen jälkeen. Mut oikeestaan pelkästään siksi et oon aina ollu niin kova touhottamaan niiden kanssa ja koskaan ei osannu sanoa mistä itseni päivän aikana löydän. En silti katso pahalla, olis itekkin vaan pitänyt osata höllätä ja välillä viedä lapset hoitoon vapaillakin. Mä en vaan ikinä osannu tehdä mitään sillävälin, kokoajan toljotin kelloa koska saa hakea, koska pitää hakea. Rajoitti musta enempi kuin antoi "omaa aikaa". Pointti siis: nauttikaa vapaista! :)
 
Vierras
Jos teillä on sama tilanne kuin meillä että hoitoapua ei esimmusivanhemmista käytännössä ole niin ottaisin kyllä ilomielin vastaan harvinaisen tilaisuuden tehdä jotain kahdestaan. Menkää vaikka ravintolaan lounaalle :)
 
"heips"
Siitä vaan äläkä pode huonoa omatuntoa. Lapset ovat tutussa paikassa hoidossa :) Me tehtiin juuri näin viime viikolla ja käytiin yhdessä lounaalla ja ostoksilla (tosin lasten oli pakko mennä hoitoon kun tehtiin molemmat puolikas työpäivä kotona).
 
buga
Vie ihmeessä, omat lapset ainakin esim kesäloman jälkeen haluaisivat viikonloppunakin päiväkotiin eli nauttivat kavereiden seurasta. Tosin minäkin kuulun niihin kellontuijottajiin jotka ei osaa nauttia omasta ajasta vaan "itsekkäistä" syistä pidän vapaapäivät kotona jollei ole lääkäriä tms:)
 
nhh
En veisi. Jos kerta yhteiset vapaat on harvinaisia, meillä ainakin touhuttaisiin ja tehtäisiin yhdessä perheenä jotain.
En osaisi rennosti olla jos lapset päiväkotiin veisin.
Mutta tää onkin vaan mun mielipide. Jokainen tehkööt miten parhaaksi näkee
 
  • Tykkää
Reactions: Milla-Mari
"SannaK"
No todellakin veisin hoitoon. Kyllä pitää joskus olla tuollaisilla asioissa vähän "itsekäs". Sitä paitsi näillä päivähoitohinnoilla kyllä kannattaa hyödyntää palvelua, josta muutenkin saa maksaa ittensä kipeäksi...
 
nojaah
En veisi. Jos kerta yhteiset vapaat on harvinaisia, meillä ainakin touhuttaisiin ja tehtäisiin yhdessä perheenä jotain.
En osaisi rennosti olla jos lapset päiväkotiin veisin.
Mutta tää onkin vaan mun mielipide. Jokainen tehkööt miten parhaaksi näkee
Samaa mieltä. Ja lisäksi minäkään en osaa olla, jos olen itse kotona ja lapsi päikyssä. Koko ajan kyttäisin kelloa, milloin pitäisi hakea... Lisäksi olen tuntenut itseni ihan idioodiksi, kun olen vienyt lapsen päikkyyn ja lähtenyt itse takaisin kotiin. Näin on siis käynyt kaksi kerta, kun olen ollut töistä lukupäivällä ( eli lukenut kotona yliopiston tenttiin).
 
ihankiva
Jos tuo on tosi satunnaista, niin musta ois ok! Nauttikaa siis:)

Meillä vuorohoidossa ei kyllä noin voisi tehdä ellei olisi kusettanut, että tuona päivånä on töitä. Tarkat hoitoajat kun pitää ilmoittaa.

Joskus olisi ehkä kiva itsekin hengähtää edes muutama tunti.
 
"Hömelö"
En todellakaan veis päiväkotiin lapsia jos vielä ollaan totutteluvaiheessa! Varmasti kaipaisivat enemmän kotiin kuin hoitoon. Ihme touhua että vanhemmat ajattelee enemmän sitä omaa jaksamistaan kuin lasten jaksamista. Eri asia, jos lapset on isoja, tottunu olemaan hoidossa, viihtyvät siellä hyvin, päivä pidetään lyhyenä ja vanhemmat ei harrasta tuota säännöllisesti.
 
"minna"
No jos on harvinaista, että saa viettää miehen kanssa kaksin aikaa, veisin. Itse kun tein vuorotyötä, pidin lapset kotona vapaa päivinäni. Mutta jos meillä siihen aikaan olisi sattunut miehen kanssa yhteinen vapaa päivä, olisin voinut hyvin viedä hoitoon, koska meillä ei todella ollut koskaan kahden keskistä aikaa. Vähän lyhyempi päivä vaan.
 
???
Siis voi hyvänen aika! Viet hoitoon jos haluat pitää vapaapäivän, mitä sitä selittelemään muille. Kovasti tuomitaan työssäkäyvän vanhemman vapaapäivä... mitä arvon palstalaiset ajattelee lapsensa joka päivä hoitoon kuskaavista työttömistä?
 
"Hömelö"
"Näillä päivähoidon hinnoilla"?!? Mehän maksetaan kunnallisesta hoidosta hävyttömän pientä maksua!!! Enkä ymmärrä yhtään sitä ajatusta, että vanhemmat kostaa korkeeksi näkemänsä päivähoitomaksun pienille lapsilleen pitämällä niitä siellä turhaan, vähän niinku koko rahalla...
 
vierasss
Nauttikaa vapaapäivästä kahdestaan! ???? meillä minä teen vuorotöitä ja mies arkitöitä. Lasten hoitopäivät ovat minimit eli kahdeksan. Tuollaista mahdollisuutta ei siis tässä perheessä vastaan tule. Mutta jos tulisi, niin käyttäisin kyllä hyväkseni. Vaikka itsestäni tuntuu joskus tyhmältä viedä lapset hoitoon aamusta, kun itse menen iltavuoroon. Tuo kahdeksan päivää tuntuu meillä isomsta ihan liian vähältä ja haluaisikin olla enemmän päiväkodissa kavereiden kanssa.
 
jepjeo
[QUOTE="Hömelö";30815333]En käsitä miten vapaapäivä ei ole vapaapäivä jos omat lapset on kotona.[/QUOTE]

Kato kun meitä on erilaisia ihmisiä. Niitä joiden elämä on lapset. Ja niitä joilla lapset on osa elämää. Toiset tajuaa sen että lapset on vaan lainassa, toiset elää siitä että on vaan ne lapset.

Elämän janassa yksittäiset päivät siellä ja täällä ei tee muutosta suuntaa eikä toiseen. Tässä maassa moni voisi paremmin jos reilusti tunnustettaisiin että vanhempien hetkittäinen oma aika ei ole pois lapsen edusta. Joskus jopa edun mukaista. Eri asia jos pistetään se lapsi kesälomaksi hoitoo jne. No toiset osaa suhteuttaa. Toiset ei.
 
"Hömelö"
Se että ajattelee asian ensin lapsen kannalta, vasta sitten omaa halua, ei tarkota sitä että vanhempi / vanhemmat elää vain lapsiaan varten. Nimeen omaan, minusta asiat pitää suhteuttaa jotenkin. JOS lapset on tottunu olemaan hoidossa ja viihtyy siellä, ei yksittäinen päivä todennäkösesti haittaa mitään. Mutta jos on kyse pienistä lapsista, jotka vasta opettelee tulemaan toimeen laitosympäristössä ja hälinässä, saattais se vapaapäivä tulla lapsille enemmän kuin tarpeeseen. Vanhemmathan on lomalla joka tapauksessa.
 
  • Tykkää
Reactions: Milla-Mari

Yhteistyössä