Mitä mieltä? Lapset päiväkotiin vaikka vanhemmat vapaalla?

  • Viestiketjun aloittaja aikaa vailla
  • Ensimmäinen viesti
ällöä
[QUOTE="dumdum";30815542]Meidän lapset tykkäävät käydä päikyssä. Siellä on kavereita ja reippaat tädit keksivät jatkuvasti monenmoista monipuolista tekemistä. Vaikkei kotonakaan laiskotella, niin kyllä päikky aina kotiolot voittaa.
Ottaa vielä huomioon että päiväkotimaksut ovat melkoiset, niin enpä koe yhtään huonoa omaatuntoa siitä että lapset ovat päikyssä vaikka toinen tai molempi vanhempi kotona olisikin.[/QUOTE]

Huhhuh, mikä asenne. Tiedän että ne reippaat tädit ovat kuitenkin onnellisia jokaisesta vapaalla olevasta lapsesta, sen verran paljon tuo työ heiltä nykyään vaatii. Mitä enemmän kaikki ovat paikalla, sitä vähempään jää reippaan tädin oma elämä, kun illalla ei jaksa enää mitään. Kokemustakin on! Ja vai että maksut määräävät sen, saako lapsesi olla vapaalla....

Jos päikky aina kotiolot voittaa, voisi mennä itseensä ja miettiä oikein tarkkaan missä on vika!
 
"Minttu"
Alkuperäinen kirjoittaja ällöä;30816196:
Huhhuh, mikä asenne. Tiedän että ne reippaat tädit ovat kuitenkin onnellisia jokaisesta vapaalla olevasta lapsesta, sen verran paljon tuo työ heiltä nykyään vaatii. Mitä enemmän kaikki ovat paikalla, sitä vähempään jää reippaan tädin oma elämä, kun illalla ei jaksa enää mitään. Kokemustakin on! Ja vai että maksut määräävät sen, saako lapsesi olla vapaalla....

Jos päikky aina kotiolot voittaa, voisi mennä itseensä ja miettiä oikein tarkkaan missä on vika!

Juu. Ja vaikka se isolta summalta tuntuukin maksella omasta tilistä, niin todellisuudes se on vain pieni siivu siitä, mitä se kunnalle/yhteiskunnalle maksaa. Jotenkin ihan pölöä tuoda edes se näkökanta päiväkotikeskustelussa, että tarviihan parisuhde hoitamista. Haloo naiset ja miehet!
 
Onpa taas nipoa porukkaa. Ensinnäkin: mitä te tiedätte, paljonko ap:n lapset ovat päiväkodissa? Aloitusviestin perusteella ap tekee vuorotyötä, johon sisältyy viikonlopputyötä. Toisin sanoen, hänellä saattaa olla vain kolme arkipäivää töitä viikossa. Jolloin lapset ovat kahtena päivänä kotona. Mies tekee ilmeisesti perusarkiduunia, koska arkivapaa on hänelle harvinaista. Eli on viikonloput kotona. Kun siis normaalia päiväduunia tekevän lapset ovat kaksi päivää viikosta vapaalla, ap:n lapset saattavat olla neljä päivää. Aika mukavaa mun mielestäni.

Toisekseen, lapsille on herttaisen yhdentekevää, ovatko ne vanhemmat sen yhden päivän töissä vai kotona. Tarvitseeko sitä heille selittää, että "äiti ja iskä onkin tänään kotona ja te meette päiväkotiin"? Ei tarvitse. Vie aamulla päiväkotiin, sanoo että äiti ja iskä lähtee töihin, nähdään iltapäivällä. Ja sen harvinaisen yhteisen arkivapaan aikana vanhemmat voivat tehdä ihan kahdestaan jotain. Remontoida, haravoida, shoppailla, hässiä... ihan sama. Mutta se on yhteistä aikaa.

Kolmanneksi, lapset ihan oikeasti voivat viihtyä päivähoidossa. Meillä itkettiin kesäisin, kun ei päässyt loman aikana päiväkotiin. Kun siellä oli kaverit. Ja se joka nyt sanoo, että miksette sitten lomalla vaan tavannut kavereita joilla on samanikäisiä lapsia... No kun ne kavereiden lapset olivat siellä päiväkodissa. Ei kaikilla ole lomaa. Tai jos on, sitä ei välttämättä ole samaan aikaan.

Te, joiden mielestä lapsi kokee emotionaalisen kuoleman kun hänet vie päiväkotiin äidin ja isän viettäessä parisuhdepäivää... :headwall:
 
"dumdum"
Alkuperäinen kirjoittaja ällöä;30816196:
Huhhuh, mikä asenne. Tiedän että ne reippaat tädit ovat kuitenkin onnellisia jokaisesta vapaalla olevasta lapsesta, sen verran paljon tuo työ heiltä nykyään vaatii. Mitä enemmän kaikki ovat paikalla, sitä vähempään jää reippaan tädin oma elämä, kun illalla ei jaksa enää mitään. Kokemustakin on! Ja vai että maksut määräävät sen, saako lapsesi olla vapaalla....

Jos päikky aina kotiolot voittaa, voisi mennä itseensä ja miettiä oikein tarkkaan missä on vika!
Tädit on töissä siellä. Vapaa-aika on tädin omaa elämää varten. Meillä ryhmät ovat vieläpä pieniä ja henkilökuntaa on mielestäni aivan tarpeeksi. Kolme/neljä aikuista kymmentä lasta kohti tuntuu minusta aivan kohtuulliselta kuormitukselta. Viimeiseksi minä yhtälössä miettisin sitä miltä tädistä tuntuu. En minä kampaajallekkaan jätä menemättä että saisi neiti levähtää..

Vaikka meillä kotona kyllä puuhataan lasten kanssa paljon, ei se silti ole niin monipuolista ja järjestelmällistä, sosiaalisuudesta puhumattakaan, kuin päiväkodissa. Epäilen että hyvin harvalla, jos kellään niin on.

PK ei ole mikään lapselle mikään työpaikka. Lähempi vertaus olisi kerho. Maksusta puhuin siksi että kun 400 euroa per kuukausi tähän sijoittaa, niin kyllä sitä rahoilleen vastinettakin haluaa. Jos vanhemmat kuukaudessa yhden päivänkin saavat kahdestaan viettää, niin luulen että loppupelissä kaikki voittavat.
 
a p .
Ohhoh,mikä määrä kommentteja! Ihan kaikkia en lukenut,mutta kuten arvasin,oli mielipiteitä puolesta ja vastaan.
Tarkennuksena/selvennyksenä vielä,että mieheni tekee arkityötä ja minä vuorotyötä,ja nimenomaan tuo yhteinen ARKIvapaa on todella harvinainen. Hoitoapua saamme melko harvoin ja silloinkin se sijoittuu lähes poikkeuksetta iltaan.
Lasten kanssa yhteistä,koko perheen aikaa on arki-iltaisin ja usein joko lauantai tai sunnuntai,mulla on aika harvoin molemmat töitä. Ja sillon kun mulla on arkivapaa niin lapset saa mun puolesta ite päättää haluavatko olla kotona vai mennä päiväkotiin. Ja lapset on siis 3- ja 5v joten mistään pikkutaaperoista ei ole kyse.

Ja niin vielä tosta aamulla pitkään nukkumisesta - en edes muista millon olisivat nukkuneet edes 7 asti,yleensä heräävät siinä 6-6.30 aikaan ja päiväkotiin lähtö on n 7.45..
 
"Hömelö"
Jotenki luulis aikuisella edes siinä vaiheessa kellot soivan jos joutuu lapselle valehtelemaan, että vien sinut hoitoon koska menen töihin. Mutta meitä on näemmä moneen junaan. Toiset ajattelee ensin, mitä se oma napa tahtoo, vasta sen jälkeen omaa lasta. Mutta surullista se kyllä on, ja oikein ruokkii vanhempien kädettömyyttä ottaa itse vastuu omasta ja lastensa elämästä ja kasvatuksesta.
 
"Hömelö"
Mua ottaa ihan älyttömästi päähän se, että tässäkin maassa on paljon ihmisiä, jotka tarvitsis apua oikeisiin ongelmiin, mutta sitä ei saa koska resurssit on liian vähäiset. Ja samalla osa näkee asiakseen käyttää julkisia palveluja saadakseen seksinharrastusvapaata. Siinähän sitte ihmetellään että miten ei muka rahat ole riittäny lastensairaalan, vanhustenhoitoon jne. kun osa porukasta on käsi ojossa aina kun huomaa voivansa tavalla tai toisella saada jotain yhteisistä varoista irti. Ja osa vielä omien lastensa kustannuksella...
 
ällöä
[QUOTE="dumdum";30816335]Tädit on töissä siellä. Vapaa-aika on tädin omaa elämää varten. Meillä ryhmät ovat vieläpä pieniä ja henkilökuntaa on mielestäni aivan tarpeeksi. Kolme/neljä aikuista kymmentä lasta kohti tuntuu minusta aivan kohtuulliselta kuormitukselta. Viimeiseksi minä yhtälössä miettisin sitä miltä tädistä tuntuu. En minä kampaajallekkaan jätä menemättä että saisi neiti levähtää..

Vaikka meillä kotona kyllä puuhataan lasten kanssa paljon, ei se silti ole niin monipuolista ja järjestelmällistä, sosiaalisuudesta puhumattakaan, kuin päiväkodissa. Epäilen että hyvin harvalla, jos kellään niin on.

PK ei ole mikään lapselle mikään työpaikka. Lähempi vertaus olisi kerho. Maksusta puhuin siksi että kun 400 euroa per kuukausi tähän sijoittaa, niin kyllä sitä rahoilleen vastinettakin haluaa. Jos vanhemmat kuukaudessa yhden päivänkin saavat kahdestaan viettää, niin luulen että loppupelissä kaikki voittavat.[/QUOTE]

Asenteesi lapsesi elämästä vastaavia hoitajia kohtaankin on ala-arvoinen. Olenhan nähnyt, että kun tädeistä imetään viimeinenkin mehupisara, se on surullista. Ihminen on ihminen, eikä hän jaksa rajattomasti ja kaikki ylimääräinen rasitus(=turhaan hoidossa olevat lapset) ottaa silloin päähän. Lastenhoito ei ole verrattavissa kampaamotyöhön. Sen pitäisi olla yhteistyötä vanhempien kanssa ja vanhempien tulee ottaa huomioon se, mitkä olosuhteet lapsella hoitopaikassa ovat.

Itselläsi nyt on asiat kertomasi mukaan hyvin, mutta harvassa paikassa on kolme/neljä hoitajaa kymmentä lasta kohti! Se on oikeastaan niin että on yksi hoitaja suuren osan päivästä tuota lapsimäärää kohti. Pienten ryhmissä 2 hoitajaa jopa 14 lasta kohti aamulla ja myös iltapäivällä kun virikelapsiakin on niin paljon paikalla.
 
v.ieras
[QUOTE="Hömelö";30815331]Miksi ihmeessä se on ihan sama lapsille mutta hyvinkin tärkeetä vanhemmille?! En kyllä yhdy tohon ollenkaan, päin vastoin.[/QUOTE]

Kaikilla ei välttämättä ole lastenvahteja tuosta vaan. Vanhempien yhteinen KAHDENKESKINEN aika voi olla äärettömän havinaista. Joten se voi olla hyvinkin tärkeää vanhemmille. Juu, lasten kanssa voi mennä ravintolaan, voi mennä leffaan jne. Mutta mitä se tekee kahden aikuisen parisuhteelle kun ikinä ei saa paneutua just ja vain ja ainoastaan siihen kumppaniin? Ihan vain aikuisten kesken, ilman että on jatkuvassa "hälytysvalmiudessa" jos lapset tarvii jotain.

Ei ole ihmekän että tulee paljon eroja kun puoliso on monille vain siittämistä varten ja kun lapset on saatu maailmaan sen toisen voi unohtaa. Ihan turha lässyttää mitään "me ei tarvita parisuhdeaikaa, me ollaan täysin tyytyväisiä näin, lapset on meille meifän elämä". Harva näin sanova on kysynyt mieheltään mitä mieltä hän on asiasta.
 
nojaah
Ohhoh,mikä määrä kommentteja! Ihan kaikkia en lukenut,mutta kuten arvasin,oli mielipiteitä puolesta ja vastaan.
Tarkennuksena/selvennyksenä vielä,että mieheni tekee arkityötä ja minä vuorotyötä,ja nimenomaan tuo yhteinen ARKIvapaa on todella harvinainen. Hoitoapua saamme melko harvoin ja silloinkin se sijoittuu lähes poikkeuksetta iltaan.
Lasten kanssa yhteistä,koko perheen aikaa on arki-iltaisin ja usein joko lauantai tai sunnuntai,mulla on aika harvoin molemmat töitä. Ja sillon kun mulla on arkivapaa niin lapset saa mun puolesta ite päättää haluavatko olla kotona vai mennä päiväkotiin. Ja lapset on siis 3- ja 5v joten mistään pikkutaaperoista ei ole kyse.

Ja niin vielä tosta aamulla pitkään nukkumisesta - en edes muista millon olisivat nukkuneet edes 7 asti,yleensä heräävät siinä 6-6.30 aikaan ja päiväkotiin lähtö on n 7.45..
Meillä on perheessa yrittäjä ja normiduunari. Mitäs luulet, kuinka usein on vanhemmilla yhteinen arkivapaa? Niin, ei koskaan. Ja jos sellaisen joskus saisi, niin takuulla viettäisin sen puolison ja lasten kanssa, niin harvinnaisesta herkusta olisi kyse.
 
v.ieras
[QUOTE="Hömelö";30816841]Mua ottaa ihan älyttömästi päähän se, että tässäkin maassa on paljon ihmisiä, jotka tarvitsis apua oikeisiin ongelmiin, mutta sitä ei saa koska resurssit on liian vähäiset. Ja samalla osa näkee asiakseen käyttää julkisia palveluja saadakseen seksinharrastusvapaata. [/QUOTE]

Etkö sä tiedä että päivähoito on esim osa lastensuojelun ennaltaehkäisevää työtä? :D Silloin sen tosin taitaa saada ilmaiseksi. Nimenomaan estetään niitä raskaampien ja kalliimpien toimenpiteiden tarvetta sillä että joskus saa ns. nollata pään. (Enkä tarkoita tässä viinan juontia.)

On fiksumpaa ennaltaehkäistä, sen takia on nyt neuvolan perhetyötäkin ihan lain mukaan oltava. ETTÄ VANHEMPI SAA HETKEN OMAA AIKAA kun perhett katsoo lapsia sen pari tuntia. Ja usko pois, tulee paaaaaaljon halvemmasi yhteiskunnalle. Todennäköisesti ap kuitenkin maksaa hoitopaikastaan ja hoitopäiviä on käytettävissä tältä kuulta. Joten ihan hyvillä mielin miehen kanssa jotain jos sitä kokee tarvitsevansa.
 
"Hömelö"
Kasvatusalan ammattilaiset nimeen omaan vertaa päiväkotia työntekoon. Se jatkuva härdelli, aikataulutus sun muu tekee siitä etenkin pienelle lapselle työlästä, vaikka siellä viihtyiskin.

Vanhemmat voi halutessaan järjestää lapsilleen leikkiseuraa. Ehkä se tarkottaa vähän vaivannäköä, lähdetään leikkipuistoon tai pyydetään kaveri vasta iltapäivällä tai alkuillasta kotiin. Mutta kun on vaan niin paljon helpompaa ja mukavampaa aikuiselle viedä se lapsi omana vapaapäivänä tarhaan niin itse saa lomailla lapsen seurasta. En ymmärrä.

Ja kyllä, jopa se 400€ kuussa on PIENI raha siitä että joku huolehtii täyden päivän arkisin sinunkin muksustasi. Muualla päin maailmaa tuolla hinnalla ei saa mitään. Ja mitä pienemmät talouden tulot on, sitä pienempi on toi kuukausimaksukin. Että ihan turhaa ruikutusta valittaa että päivähoito on Suomessa kallista.
 
nojaah
[QUOTE="dumdum";30816335]
Vaikka meillä kotona kyllä puuhataan lasten kanssa paljon, ei se silti ole niin monipuolista ja järjestelmällistä, sosiaalisuudesta puhumattakaan, kuin päiväkodissa. Epäilen että hyvin harvalla, jos kellään niin on.

PK ei ole mikään lapselle mikään työpaikka. Lähempi vertaus olisi kerho. Maksusta puhuin siksi että kun 400 euroa per kuukausi tähän sijoittaa, niin kyllä sitä rahoilleen vastinettakin haluaa. Jos vanhemmat kuukaudessa yhden päivänkin saavat kahdestaan viettää, niin luulen että loppupelissä kaikki voittavat.[/QUOTE]

Tarviiko kotona ollakaan niin sosiaalista, järjestelmällistä ja aktiivista? Kodin hyvä puoli on juurikin se, että siellä voi vaikka vaan olla :) Ei ne lapset tarvitsee kaikkina päivinä viikossa sitä aktiviteettia ja sosiaalisia suhteita 8h päivässä. Hekin tarvitsevat lepoa, laiskottelua, omaa aikaa.

Pk on todellakin työpaikka lapselle. Siellähän viettää usemmiten pidemman päivän kun vahempi omalla työpaikalla. Siellä on aikataulut, tehdään niin kun määrätään. Vai vedätkö itse vapaapäivinä saman rytmin kun työpäivinä? Kyllä mun kohdalla työpäivällä ja vapaapäivällä on aika isokin ero..

400€/kk on halpaa, päiväkoti Suomessa on edullista (toki isot verot nostavat hintaa, mutta kuitenkin).
 
"Netta"
[QUOTE="Hömelö";30816823]Jotenki luulis aikuisella edes siinä vaiheessa kellot soivan jos joutuu lapselle valehtelemaan, että vien sinut hoitoon koska menen töihin. Mutta meitä on näemmä moneen junaan. Toiset ajattelee ensin, mitä se oma napa tahtoo, vasta sen jälkeen omaa lasta. Mutta surullista se kyllä on, ja oikein ruokkii vanhempien kädettömyyttä ottaa itse vastuu omasta ja lastensa elämästä ja kasvatuksesta.[/QUOTE]

Hassua että kokisit tuossa tilanteessa aiheelliseksi valehdella lapsille. Itse en alkaisi valheita suoltamaan, veisin vain lapset päiväkotiin niinkuin yleensä. Jos lapset jostain syystä alkaisivat tenttaamaan menenkö töihin, kertoisin ihan rehellisesti että isän kanssa hoidamme tänään asioita. Lapsia ei yleensä pahemmin kiinnosta meidän tekemisemme silloin kun ovatmenossa päiväkotiin.

Minusta on myös lapsen etu että vanhemmat saavat hoidettua asioitaan tai vietettyä muutaman tunnin keskenään jos tarve vaatii. Itse ainakin olen rennompi ja jaksan paremmin keksiä kivaa tekemistä kun parisuhde voi hyvin ja kaikki tehtävät asiat on hoidettu pois alta stressaamasta.
 
"Hömelö"
v.ieras, jos lasten ihan varhaisimman lapsuusajan pystyy molemmat vanhemmat vähän joustamaan omista haluistaan, ei kyse ole vielä parisuhteen totaalisesta laiminlyömisestä. Ja sanoin kyllä aiemminkin, että jos sitä kahdenkeskistä aikaa on muuten ihan mahdotonta saada niin ehkä sillon on jotenki ymmärrettävissä että lapset vie hoitoon vaikka ite on kotona. Ap kyllä selvensi, että nimeen omaan ARKIvapaasta on kyse, ilmeisesti toisinaan, joskaan ei kovin hirveen usein, pystyvät saamaan kahdenkeskistä aikaa viikonloppuna tai illalla. Että en käsitä miksi se yhteinen aika pitäis saada just arkena että viikonloppupäivä ei mitenkään pysty semmosta korvaamaan.

Parisuhdetta ei minustakaan saa täysin unohtaa kun saa lapsia. Ei myöskään omia harrastuksia, kavereita jne. Mutta sillon kun lapset on pieniä, pitää aikuisten sopeutua tilanteeseen. Puolisoa voi huomioida muutenkin kuin olemalla kahdestaan. Ja jos molemmat on sitoutunu lasten hankkimiseen ja hoitamiseen, en ymmärrä miten erityisesti mies kokis asian niin että häntä nyt laiminlyödään kun lapsia ei kärrätä päiväkotiin.
 
"Hömelö"
Kyllä sitä kotiin tulevaa apuakin ymmärtääkseni tarjotaan tarpeeseen, eikä ihan joka ikinen pienen lapsen vanhempi voi vaatia jonkun kotiinsa tiskaamaan ja viemään lapset leikkipuistoon. Tai ei ainakaan pitäis voida.
 
"Hömelö"
Kolmen mutsi, ai vaikka se oliskin lapsille rasite? Kyseessä on kolme- ja viisvuotiaat jotka on kerinny totutella päiväkotiin kaks viikkoo eikä toistaseks ykskään hoitoon viemisen puolustelija ole vaivautunu minun nähdäkseni kysymään, miten lapset on hoitoon sopeutunu ja minkälainen hoitopaikka on...
 
"tiuku"
Hirveä mökä taas.. jos kaipaatte hetken lepoa niin penskat hoitoon vaan.

Ei yksi päivä voi olla fanaattisimmillekaan jos äiti tai iskä on himassa, niin lastenkin pitää siellä olla -tyypeille elämää suurempi asia. :LOL:
Aivan! Ihan älyttömyyksiin menee tämä "ainut oikea tapa toimia on miettiä AINA joka sekunti mikä on lapselle se kaikkein optimaalisin vaihtoehto" -ajattelu. Ja sitten samaan hengenvetoon todetaan että lapsen paikka on AINA kotona, kysymättä esim. siltä lapselta että miltäs susta tuntuis.

Just huomasin viime kuussa että lasten etu todellakin oli mennä päiväkotiin kun mulla oli harvinainen arkivapaa. Siivosin koko päivän taloa ja tein pienen remonttihomman. Lapset oli viikonloppuna ihan onnessaan kun ensin heräiltiin ihan rauhassa ja sitten riekuttiin pitkin kyliä tekemässä kaikkea hauskaa, eikä aloitettu lauantaita siivoamalla (ja stressaamalla remontista), niinkuin yleensä.
 
"Torsti"
[QUOTE="kettu";30817052]Jos edes mietit tuollaista NIIN EHKÄ NIIDEN LAPSIEN ON PAREMPI OLLA HOIDOSSA KUIN KOTONA!! Itse en kehtaisi![/QUOTE]

Tässä ei siis kyse ole LAPSEN parhaasta, vaan siitä mitä muut ajattelevat. "Häpiä on jos hoitoon vien."
 

Yhteistyössä