"Minttu"
Mä olen näissä varmasti monen mielestä ärsyttävä nipo. Vanhempien vapaa, on aina meillä ollut myös lapsen vapaa ja piste. Sen enempää asiaa avaamatta.
Kyllä sitä saa ihmetellä onhan tuo vähän erikoinen tilanne. En vieläkään ymmärrä siis miksi lapsi on silloin hoidossa kun äiti on kotona? Ja tuossa aikaisemmassa kuvauksessa tuli ilmi todella aktiivinen äiti. Joka siis muutenkin on liikkeellä, näkee kavereitaan yms. Niin miksi lapsi silti hoidossa? Eikä tuonkaan ikäinen tarvitse joka päivä sitä oman ikäistä seuraa, myös ulkoilu ja kotona leikit riittävät myös. Kyllä lapsi tarvitsee muutakin kun tarkkaan aikataulutetun aikuisten maailman. Ja jos on uusi sisarus syntymässä, niin panostaisin varmaan itse vielä aikaa siihen esikoiseen kun vielä voi.Jos tuo 3 v. on tottunut olemaan tarhassa, niin en näe mitään ongelmaa että se on siellä vaikka kolmena päivänä 8-13. Muutoksia sen elämässä on varmasti tarpeeksi ilman että otetaan tutusta paikasta pois- kiukuttelu taas johtunee enemmän uudesta vauvasta kuin lyhyestä tarhapäivästä. Ja jos äiti on väsynyt vauvan kanssa, niin ei jaksa lähteä joka päivä leikkitreffeille, sillä moni tuon ikäinen ihan oikeasti kaipaa lapsiseuraa ja tekemistä. Äitikin toki kelpaa, jos sitten jaksaa leikkiä jotain junaleikkiä kaksi tuntia putkeen, mutta jos ei jaksa. Eri asia taas olisi, jos toinen lapsista olisi hoidossa joka päivä täydet päivät- toisaalta jossain tilanteessa sekin olisi ok (masennusta, koliikkia tms.). Pointtina siis se, että kun toisen tilanne ei koskaan ole samanlainen kuin se oma tilanne, niin turha sitä niin kovasti ihmetellä ja paheksua.