njoo
Mä olen joskus aikoinaan useinkin käyttänyt näissä tilanteissa semmoista kikkaa, että olen kirjoittanut ajatukseni A4:lle ja antanut lapun sitten sopivan tilaisuuden tullen miehelle luettavaksi ja mies on saanut siihen lappuun kommentoida oman kantansa. Sitten joskus mies on suostunut jopa puhumaan tästä ääneenkin. Tällä tavalla on vältetty se tilanne, että kumpaakin alkaa ärsyttää liikaa ja siksi tulee riitaa. Lapulla on saanut rauhassa käsitella asian eikä toinen pysty silloin keskeyttämään ja vaatimaan olla hiljaa kesken käsittelyn. Sitten vastaustilanteessa mieskin saa rauhassa lukea ja pohtia ja kirjoittaa omat mielipiteensä. Lisäksi lapulla minä saan avautua tunteistani vapaasti. Mies vain lukee lapun sitten, kun tuntee olevan hänelle sopiva hetki.Olen täällä taas aivan ihmeissäni miten kopiolta kuulostaa sanasta sanaan meilläkin mies tekee tuota ole hiljaa-juttua ja haluaa että lopetan puhumisen vaikka asia on selvittämättä. Aivan samoin kun sinun miehesi. Kaikki kirjoittamasi on kuin meidän tilanteet täällä. Olen luullut että kukaan ei tajuaisi millainen mies minulla on täällä juttu kaverina, mutta löytyy näköjään muitakin.
Yritän itsekin ymmärtää nykyään mieheni kannalta ja olen huomannut että hän on todella epävarma ja hänellä on tosi huono itsetunto. Perheen ulkopuolisille esittää aivan jotain muuta ja kotona näyttää todellisuuden. Olen yrittänyt selittää miehelle että hermojen menettämisen hetkellä pitäisi osata ilmaista itseään jollain muulla tavalla kun haukkumalla toista tai uhkailemalla. On sen tajunnut mutta ilmeisesti tavat on juurtuneet niin tiukkaan kun edelleen sanoo että hänellä on oikeus siihen kun minäkin käytän henkistä väkivaltaa häneen, hänen sanojensa mukaan puhun liikaa. Mielestäni juttelu ei voi olla väkivaltaa varsinkin kun puhun rauhallisesti, en hauku, huuda yms. Mies käyttää tuota oikeutuksena koska ei osaa ilmaista itseään muuten ja hän on tosi heikko kohtaamaan negatiivisia tunteita. Hän suorastaan säikähtää jos hän itse tuntee tai minä tunnen jotain pahaa sisälläni. Jostakin tuo johtuu ja asiat olisi paljon helpompia kun niistä voisi jutella vaan. Asiat, joista normaalisti voisi selvitä pienellä rauhallisella keskustelulla, paisuu tosi isoiksi riidoiksi kun ei ole vuorovaikutus taidot kohdillaan.
Ehkä sinäkin voisit koittaa tätä lappukikkaa! Mä saatan muuten itsekin ottaa tämän nyt uudestaan käyttöön. Nyt kikka on ollut tauolla oikeastaan. En välillä jaksanut vaivautua lappuihin kun olin raskaana vaivoissa ja väsynyt ja sen jälkeenkään vauvan olessa ihan pikkuinen. Ehkä nyt jaksaisin taas. Kikka nimittäin on toiminut ihan hyvin.
Mä meinaan myös saada miehen jotenkin tajuamaan, että toista ei saa koskaan haukkua riitatilanteissa.