Naapurissamme asuu lestadiolaisperhe, tällä hetkellä 3 lasta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nättiritva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="juujuu";30759616]Älytöntä tekstiä tuo viimeinen lause. Järkyttävää yleistystä tietämättä asiasta mitään. Eiköhän lestadiolaisissa niinkuin muissakin ole monenlaisia perheitä. Ei se ole lapsimäärästä kiinni.[/QUOTE]

Kyllä lapsimäärä vaikuttaa jaksamiseen. Riski uupumiseen kasvaa sitä mukaa, kun lapsimäärä lisääntyy.

Ei hyvää päivää. Teillä mahtaa mennä asiat aika heikosti jos on varaa puuttua muitten elämään...eikä voi yleistää jos itellä menee heikosti 1 tai 2 lapsenkans, ei se tarkoita et muille menee heikommin 3 kans. Mulla on 5 lasta ja hyvin menee!!!!! Vanhin 7 ja Nuorin ihan vauva ja toivoisin saavani vielä joskus lisää lapsia...kaikille se ei nääs oo pakkopullaa ja niistä lapsista voi iloita!

Ei hyvää päivää. Teillä mahtaa mennä asiat aika heikosti jos on varaa puuttua muitten elämään...eikä voi yleistää jos itellä menee heikosti 1 tai 2 lapsenkans, ei se tarkoita et muille menee heikommin 3 kans. Mulla on 5 lasta ja hyvin menee!!!!! Vanhin 7 ja Nuorin ihan vauva ja toivoisin saavani vielä joskus lisää lapsia...kaikille se ei nääs oo pakkopullaa ja niistä lapsista voi iloita!

Itse en iloitse kun talomme pihaan ilmestyvät naapurin noin 3 ja 5 tai 2 ja 4 v, tarkkaa ikää on vaikea hahmottaa. Poikia ei vahdi kukaan pihalla, äiti on vauvan kanssa sisällä.

Sinunko mielestä siis on ihan normaalia, että 2-3 vuotiaat lapset juoksentelevat pitkin tietä ilman aikuisen valvontaa? Jos on näin, niin kannattaisi jättää lisääntymättä.

Hei, tervetuloa tähän päivään :) Harmiksenne(??) "meillä vanh.lestadiolaisilla" on tänäpäivänä niitä vaihtoehtoja... Saa olla edestä täytettävä pesukone ja TADAA: voi säädellä lasten lukumäärää ihan omasta vapaasta tahdostaan tai olla säätämättä, jos niin tahtoo. Voi ei... Pahoititte varmaan mielenne kun nyt kerroin teille tämän kamalan salaisuuden.. Anteeksi!

Hei, tervetuloa tähän päivään :) Harmiksenne(??) "meillä vanh.lestadiolaisilla" on tänäpäivänä niitä vaihtoehtoja... Saa olla edestä täytettävä pesukone ja TADAA: voi säädellä lasten lukumäärää ihan omasta vapaasta tahdostaan tai olla säätämättä, jos niin tahtoo. Voi ei... Pahoititte varmaan mielenne kun nyt kerroin teille tämän kamalan salaisuuden.. Anteeksi!

No ei ole kaikilla, vaikka sulla oliskin. Minä en pahoita mieltäni siitä jos sun miehes saa vetää kortsun päähänsä, vaan siitä että sunlaiset ihmiset ei myönnä totuutta vaan koittaa päinvastoin piilotella sitä. Kaikissa lestapiireissä ei TODELLAKAAN - TADAA - olla noin "vapaamielisiä" ja meno on sairasta.

En ota todellakaan vastuuta muiden tekemisistä, ok voit olla "huhh" osittain oikeassa, mutta meitä lestad. on ns. moneen junaan, niinkuin ketä tahansa, missä tahansa yhteisössä.

Jep, ei todellakaan saa lestadiolaiset päättää itse lapsilukuaan. Olen niistä piireistä lähtöisin, joten tiedän kyllä mistä puhun. Monen mielestä et todellakaan ole kestä, jos päätät lapsiluvun. Mua ärsyttää nämä, jotka sulkevat silmänsä todellisuudelta. Ja ei todellakaan ole oikein, että naapuri joutuu olemaan huolissaan toisten lapsista kun he juoksevat jatkuvasti keskenään pihalla. Mullakin on neljä lasta, jaksan hyvin ja tasan huolehdin heistä itse. Ja varmasti on paljonkin lestadiolaisia jotka ehkäisevät ja huolehtivat itse lapsistaan, mutta ihan liikaa näitä toisenlaisiakin.

Joo, ei oo oikein että lapset keskenään juoksevat ympäri pihoja...mut ei sekään että ylistetään. Mä tunnen lestadiolaisia perheitä paljon ja kyllä huolehtivat omistaan!! Että tämä ainainen yleistäminen lähinnä ihmetyttää.

Minä pahoitan mieleni ainoastaan niiden pienten lasten takia, jotka juoksentelevat henkensä kaupalla autojen seassa ja naapurien riesana ilman aikuisen valvontaa.

Siis viisvuotias yksin pihalla herättää nyt tunteita? Nyt on kyllä pakko kysyä: siis onhan tässä kyse jostain kerrostaloalueen pihasta autoineen jne? Sen kauhistelun voin ehkä jotenkin ymmärtää.

Meilläpäin kyllä viisvuotiaat leikkii omakotitalojen pihoissa sisaruksineen myös yksin. Kuulostaa jo aikamoiselta jenkkitouhulta jos tässä on jotain järkyttävää :D

Alkuperäinen kirjoittaja mitäh?;30760392:
Siis viisvuotias yksin pihalla herättää nyt tunteita? Nyt on kyllä pakko kysyä: siis onhan tässä kyse jostain kerrostaloalueen pihasta autoineen jne? Sen kauhistelun voin ehkä jotenkin ymmärtää.

Meilläpäin kyllä viisvuotiaat leikkii omakotitalojen pihoissa sisaruksineen myös yksin. Kuulostaa jo aikamoiselta jenkkitouhulta jos tässä on jotain järkyttävää :D

Luitko ollenkaan aloitusta? 3 v ja 5 v ovat keskenään ulkoilemassa. Onko se sinusta ok?

Luitko ollenkaan aloitusta? 3 v ja 5 v ovat keskenään ulkoilemassa. Onko se sinusta ok?

Luitko ollenkaan viestiäni?

Aloittaja puhui lasten pihalla ja lähimetsässä menemisestä räkä poskella. Sitten muiden ihmisten viesteissä tämä alkuperäinen tilanne laajeni autojen keskellä hyppelyyn, sitten joku jo järkyttyi alastomasta vauvasta lämpimänä päivänä omalla pihallaan.

Ihan hirveen vaikea ymmärtää, mikä täällä nyt järkyttää kaikkia vai ihanko vaan kollektiivisesti kaikki ja tietenkin pedofiilit.

Omalla pihalla saa lapset vetää perse paljaana lämpimällä samalla tavalla kun itsekin tuli vedettyä. Mikään pahuus ei tässä maailmassa ole niistä päivistä lisääntynyt, ainoastaan uutisointi ja typerien ihmisten hysteria.

Alkuperäinen kirjoittaja mitäh?;30760406:
Luitko ollenkaan viestiäni?

Aloittaja puhui lasten pihalla ja lähimetsässä menemisestä räkä poskella. Sitten muiden ihmisten viesteissä tämä alkuperäinen tilanne laajeni autojen keskellä hyppelyyn, sitten joku jo järkyttyi alastomasta vauvasta lämpimänä päivänä omalla pihallaan.

Ihan hirveen vaikea ymmärtää, mikä täällä nyt järkyttää kaikkia vai ihanko vaan kollektiivisesti kaikki ja tietenkin pedofiilit.

Omalla pihalla saa lapset vetää perse paljaana lämpimällä samalla tavalla kun itsekin tuli vedettyä. Mikään pahuus ei tässä maailmassa ole niistä päivistä lisääntynyt, ainoastaan uutisointi ja typerien ihmisten hysteria.

Pienten lasten yksin jättäminen edes sille omalle pihalle on idioottimaista, naapurin lapset eivät pysy omalla pihallaan, äiti sen sijaan pysyy sisällä vauvan kanssa.

Pojista isompi on n. 4-5 v. ja pienempi on n. 2-3 v. ihan vahdittavia kumpainenkin.

Ihan vastuutonta antaa noin pienten olla keskenään ulkona. "Herran haltuun vaan." Yli 5 vee voi jo ollakin, mutta 2-3 v jatkuvasti sen ikäisen vahdittavana? Tekisin lastensuojeluilmoituksen.

Minäminäminä ja minun lapset just joo. Ajattelisit välillä niitä lapsiasikin sen sijaan että pukkaat uusia.

Ois mullakin vauvakuume juu, mutta järki sanoo, että juuri nyt mun syliin mahtuvat tasan tarkkaan nämä 4- ja 1-vuotiaat lapset. En halua että he joutuvat itkemään pienemmän sisaruksen varatessa sylin tai kokemaan suoranaisia vaaratilanteita vain siks, että äippä halus iloita viidestä tai ziljoonasta lapsesta.

Tuntemillani lestadiolaislapsilla on järjetön aikuisen kaipuu, joka saa heidät oireilemaan. Ja on tuntemilleni liikkeen jäsenille sattunut onnettomuuksiakin, tyyliin kolme- ja viisivuotiaat keskenään heikoilla jäillä ja hups vaan.

Minäminäminä ja minun lapset just joo. Ajattelisit välillä niitä lapsiasikin sen sijaan että pukkaat uusia.

Ois mullakin vauvakuume juu, mutta järki sanoo, että juuri nyt mun syliin mahtuvat tasan tarkkaan nämä 4- ja 1-vuotiaat lapset. En halua että he joutuvat itkemään pienemmän sisaruksen varatessa sylin tai kokemaan suoranaisia vaaratilanteita vain siks, että äippä halus iloita viidestä tai ziljoonasta lapsesta.

Tuntemillani lestadiolaislapsilla on järjetön aikuisen kaipuu, joka saa heidät oireilemaan. Ja on tuntemilleni liikkeen jäsenille sattunut onnettomuuksiakin, tyyliin kolme- ja viisivuotiaat keskenään heikoilla jäillä ja hups vaan.

Onpa noita vahinkoja sattunut muillekin...

[QUOTE="...";30760870]Onpa noita vahinkoja sattunut muillekin...[/QUOTE]

On toki. Mutta minusta on ihan viisautta tajuta, että näitä kahta lasta pystyn suojelemaan onnettomuuksilta paremmin, jos en ole samanaikaisesti imettämässä kolmatta.

Puhumattakaan kaikesta muusta huolenpidosta. En mitenkään pysty kuvittelemaan, että joku tarjoaisi viidelle alle kouluikäiselle saman määrän syliä, keskustelua, lukemista ja huomiota kuin minä näille kahdelle. Vuorokaudesta vaan loppuvat tunnit.

Yhteistyössä